|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

לא בלעם ולא חמורו של בלעם, סתם חלם

השוויון בנטל, כפי שברור לכל מי ששירת בצבא ומכיר את המציאות בשירות סדיר ו/או מילואים, הוא סיסמה ריקה במקרה הטוב מדובר בשוויון נומינלי בתהליך הגיוס, ותו לא
19/02/2014  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   גיוס חרדים   |   תגובות
שיוויון בנטל לא מושג ע"י כך שכולם מגוייסים [צילום: פלאש 90]

פרופ' ידידה שטרן הולם במאמרו "מעשה בלעם בכנסת" (ידיעות אחרונות-דעות, 13.2.14), בוועדת שקד בכנסת, שעוסקת כיום בעיצוב ואישור חוק הגיוס החדש. לבעיה העיקרית הניצבת כיום בפני הוועדה שתי פנים:

א. מציאת תהליך מודרג ומוסכם שינווט את גיוס החרדים לצה"ל או לשירות לאומי באופן שהן החרדים והן המדינה יוכלו להפיק ממנה תועלת, מבלי לפתוח ב"מלחמת עולם" מיותרת.

ב. התגברות על שפע המלל שהטיפו והדיפו פוליטיקאים מזה וארגוני המחאה מזה, תוך יצירת שפע של ציפיות אצל כולם שרובן מנותקות מהמציאות.

המטרה היא שהפתרון שיאומץ ייושם ולא ידחה על הסף מצד זה או מצד אחר כבלתי מספק או פוגע. שטרן כמובן צודק, אילו זה היה הצורך האמיתי שעליו באים לענות פעולת הוועדה והחוק החדש. אולם, הבעיה האמיתית היא שבינתיים ברחו הסוסים מן המכלאה, והבעיה לעת הזו אינה יצירת שוויון בנטל, אלא הסבר מושכל לעובדה שצה"ל אינו זקוק לשוויון בנטל, והמדינה שאולי זקוקה לו, אינה עומדת להשתמש במנגנון מוצלח יותר או מוצלח פחות שמנסה החוק הנוכחי לייצר, אלא צה"ל, בעוד המדינה באמצעות הכנסת נלחמת עבורו את המלחמה של אתמול.

בה בעת היא נלחמת בעד השירות הלאומי מלחמה מיותרת, שהיא עצמה לא תדע מה לעשות בתוצאותיה אם תצלח - לכך אני קורא מעשה חלם ולא מעשה בלעם.

צה"ל שפועל לצמצם את מצבת כוח האדם שלו במסגרת המדיניות של "יצירת צבא קטן וחכם", עומד מול מדינה שהיקף האוכלוסייה בה נמצא בגידול מואץ ומתמשך הנובע מריבוי טבעי יחד עם עליה בהיקפים שבין 15,000 ל-20,000 איש בשנה. אותו צבא "חכם", מתעתד לעבור מהפכה טכנולוגית-מבצעית עצומה בשנים הקרובות, מהפכה שכבר החלה. לצורך מהפכה זו יידרשו לו פחות אנשים מגויסים, אבל תמהיל יכולות אישיות, בעיקר טכנולוגיות, ברמה הולכת ועולה במהירות. שכן לא ניתן להפעיל ביעילות מערכות אמל"ח (נשק, שו"ב ומודיעין) ללא יכולות טכנולוגיות של המפעילים, היודעים למצות את פוטנציאל הציוד. ולא ניתן לשמור על רמת שמישות ואמינות גבוהות, וללא יכולות גורמי התחזוקה לספק תנאים אלה - שוב צורך גובר והולך של אנשים ברמת השכלה וכישורים טכנולוגיים גבוהים.

כאשר חלק מתפקידי התחזוקה יוצאו למגזר האזרחי, וכך גם תפקידי מינהלה שונים, כאשר חלק מהעבודה האנושית במערכת הצבאית, יעבור למערכות תקשוב מתקדמות או לרובוטיקה מסייעת (להבדיל מרובוטיקה המחליפה לוחמים), יצומצם ובצדק היחס בין כוחות לוחמים לכוחות תומכי-לחימה ב"צבא" החדש כאשר מתרחבת הגדרת המושג "כוחות לוחמים". זה אינו עניין של בחירה, זהו אילוץ אינהרנטי הנובע מההחלטה על מעבר לצבא "חכם".

מי שסבור שמערכות הנשק המתקדמות של העתיד תהיינה זולות יותר ממערכות נשק של העבר, טועה בגדול. ההיסטוריה של פיתוחים טכנולוגיים במחצית השנייה של המאה ה-20 הוכיחה שכל דור טכנולוגי חדש יקר יותר מקודמו, בין אם מדובר בטכנולוגיה צבאית ובין אם בטכנולוגיה אזרחית. נכון שציוד מתקדם יותר מסוגל לבצע משימות מורכבות יותר, אולם כך קורה גם בצד השני, ומרוץ החימוש הטכנולוגי המתקדם, כופה עצמו על כולם.

גם אם ירצו להתגייס לצה"ל אנשים שלא התגייסו אתמול, לצה"ל לא יהיה מה לעשות בהם אם לא יהיו בפרופיל האנושי הנדרש לצבא קטן וחכם. וכשלא יהיה לצבא מה לעשות בהם, הוא יסרב לקולטם, ובצדק. צה"ל נמצא תמיד במצוקה תקציבית, משום שהוא אמור להתמודד בגוון עצום של איומים שונים ומשתנים, ולהתאים את עצמו לכך באופן רציף. לכך דרושים משאבים רבים וצה"ל עתיד לבקש מהמדינה עוד ועוד משאבים לצרכיו האמיתיים. אם יהיה הצבא כן עם עצמו ואיתנו האזרחים, הוא עתיד לבקש באותו זמן ממש גם לצמצם את מעורבותו במה שאיננו אחריותו הישירה והעיקרית - ביטחון ישראל.

נכון "שיש עתיד" חרתה על דגלה שוויון בנטל, אבל אסור שהיא או שותפותיה לקואליציה האמונים על עיצוב החקיקה המובילה למתן תשובה לצרכים הצה"ליים, תשכח מה המטרה האמיתית שאותה הם משרתים - הביטחון.

גם בתחום השירות האזרחי, אנו נלחמים את המלחמה של אתמול, בראש וראשונה משום שאין בישראל הערכות המכוונת לנצל את מלוא פוטנציאל כוח האדם שיכול לשרת בשירות האזרחי, ונומינלית גם אמור לעשות זאת. להערכתי, גם לא יהיו למדינה הכלים והתקציבים לממש שירות אזרחי אפקטיבי במלוא ההיקף שמאפשר פוטנציאל כוח האדם ההולך ותופח במדינה.

אם כך, מה באמת אנו מתכוונים להשיג באמצעות סיסמת ה"שוויון בנטל", ומדוע לא לקרוא לילד בשמו? - לחלם פתרונים. אם נקרא לילד בשמו, ראשית, נשתחרר מהצורך הכובל להעמיד פנים ולעשות מתפל עיקר, ושנית, נוכל להתייחס למציאות בפועל ולא למציאות מדומיינת. אם נקרא לילד בשמו, אזי מדובר בצורך לשתף אוכלוסייה רחבה יותר ויותר בשוק העבודה. גידול בבסיס הצרכים מחייב גידול בבסיס מקורות ההכנסה. והמקורות, לבד מאוצרות הטבע המוגבלים שלנו, גם אם ננצל פצלי שמן וגם אם נגלה עוד שדה גז משמעותי ונתקן את מפלס ים המלח - הם עבודה יוצרת של כל אזרחי ישראל המסוגלים לעבוד. זו המטרה האמיתית, וזה הצורך האמיתי עכשיו.

שינוי מציאות בתחום זה מחייב מדיניות כלכלית חברתית שמדרבנת כל מי שאינו עוסק מתוך אמונה עמוקה ויכולת מפליגה בתחום שיש בו לציבור עניין ממשי, לצאת לעבודה. את עבודתו יבחר באופן המתאים לכישוריו, להשכלתו, לעניין אישי, לרמת הכנסה בה הוא מעוניין וכדומה. אבל עליו לעבוד, להשתכר, לשלם מיסים ולהיות אזרח מועיל בחברה - זו שאלה ערכית המקיפה את כלל ציבור האזרחים, וחייבת לחול על כולם. בין המצב הקיים לבין המצב הנדרש, אנו מזהים פער גדול ופער זה ללא טיפול שורש, ילך ויגדל. את הפער הזה צריך לסגור מהר ככל האפשר, אבל לא ב"זבנג וגמרנו". בעניין ההשתתפות בנטל בעבודה יצרנית, החוק צריך ליצור מוטיבציה לצאת לעבודה ומוטיבציה שלילית לא לצאת לעבודה - הכל בשכל, בהדרגה ובהידברות שבה קצב היישום מותאם ליכולת הקליטה.

בהדרגה, משום שתפקידו השני של השינוי להוצאת אנשים לעבודה, אינו ניתן להשגה באבחה אחת גם אילו רצינו. יציאת אנשים לעבודה משרתת מספר יעדים מרכזיים:

א. הגדלת הצמיחה במשק.

ב. הגדלת בסיס משלמי המיסים והקטנת נטל המס על יחידים והקטנת בסיס תשלומי ההעברה מתוך התקציב השוטף שאינם מחויבי המציאות האוביקטיבית. שני אלה מגדילים את זמינות המשאבים לנושאים חשובים אחרים, ובכלל זה הביטחון, והתנאים הסוציאליים של כלל הציבור.

ג. חינוך הציבור לתרומה קונסטרוקטיבית לחברה אליה הוא מבקש להשתייך, וקשר ברור בין תשומה לתמורה שהוא מקבל בה.

ד. הקטנת הפערים הכלכליים בין רובדי החברה ויש עוד.

סעיף ד', דומה באופיו לשיקולים הנוהגים בבניית צבא קטן וחכם. להערכתי, המנגנון הטוב ביותר שעומד לרשות מדינת ישראל להקטנת הפערים בחברה הישראלית, מנגנון שמשתלב היטב באופייה כמדינת "סטארט-אפ", הוא העסקת יותר ויותר עובדים בתעשיות עתירות ידע והון. לתעשיות אלה נדרשים יזמות וידע מתקדם.

יזמות היא תכונה טבעית, אבל גם נרכשת. ידע נרכש תמיד, או מפותח כחלק ממחקר מתקדם שחלקו בסיסי וחלקו יישומי. את מקומות העבודה צריכה להקים או ליזום המדינה. את חלקם רצוי לבסס על סטארט-אפים מקומיים, במקום להניח להם לברוח מכאן ולהעשיר אחרים. מי שירצה להשתלב בשוק העבודה במקצועות המתקדמים, יצטרך ללמוד לא מעט, ולסגל לעצמו תכונה של לימוד עצמי מתמיד. זהו מאפיין בסיסי של תעשיות מתקדמות, ומי שאינו משתלב בכך נפלט מהן. תהליך הלימוד דורש זמן.

לפיכך, בין אם מדובר בצה"ל וצרכי כוח האדם שלו, ובין אם מדובר בשוק האזרחי וצמיחתו תוך ניצול ההתפתחות לסגירת פערי הכנסה בין שכבות אוכלוסייה - שני הצרכים גם יחד אינם מטופלים כהלכה תחת הסיסמה שוויון בנטל, אם הפירוש המעשי אינו ממוקד במענה יעיל לצרכים בפועל. לצד משך הזמן הדרוש להתאמת כוח אדם להשתלבות במערכות הצבאית או האזרחית, קיימים גם מחסומים פסיכולוגיים, בעיות של אמון, וחיכוך פנימי בתוך הקבוצות השונות באוכלוסייה, שההתגברות עליהם גם היא דורשת זמן.

הצמדות חברי-כנסת המגינים על הבטחותיהם שהתישנו לסיסמאות במקום להסביר לציבור את אופי השינוי וסיבותיו, והתנהלות דוגמטית דומה מצד קבוצות חברתיות שמחפשות את האתמול במחר - הם מעשי חלם.

שטרן, בדבריו עוסק במישפטיזציה, לאמור: לא מה צריך הציבור ומה טוב לו, אלא מה יעבור את מבחן בג"ץ. על כך אני אומר: די, נמאסתם. עם כל הכבוד לבג"ץ איננו חיים מפיו ואיננו חיים למענו. בג"ץ אינו אל-עליון, ולא הופקדה בידיו אבן החכמה. מוטב יעסוק במשפט ויניח לציבור לנהל את ענייניו ללא התערבותו. לציבור סמכות לקבל החלטות שאינן משפטיות במהותן, או להעדיף החלטות כאלה על פרשנויות משפטיות.

רצוי מאוד שבג"ץ יתחיל לקיים בצורה קפדנית את הפרדת הרשויות בישראל וניח לרשויות האחרות, במיוחד לרשות המחוקקת, הכנסת, לעשות את עבודת החקיקה שלה, לפי הבנתה הציבורית ומאזן הכוחות הפוליטי הרחב הבא בה לידי ביטוי, ולא מול "מראת בג"צ". השאלה שעל סדר היום היא שאלה ערכית, פוליטית, ומעשית-ביצועית לפני שהיא שאלה משפטית. לא הייתי רוצה לראות התמודדות על הבכורה בין המחוקק בבית הנבחרים לבין הרשות השופטת, אבל אם תתרחש התמודדות כזו משום שבג"ץ יגדיש את סאת התערבותו בחקיקה, אתמוך בשתי ידיים בבית המחוקים, ולו רק משום שהיושבים בו נבחרו על-ידי (בין השאר) ובג"ץ בינתיים הוא לטיפונדה אליטיסטית.

מעולם לא היה כאן שוויון אמיתי בנטל, גם כאשר אחוז המתגייסים בכל מחזור היה גבוה בעשרות אחוזים ממה שהוא כיום. לעיתים מתעורר בי ספק לגבי כוונתם האמיתית של מי שרוממות השוויון בנטל בפיהם, אך פרשנותם המעשית משבשת כל סיכוי שאפילו במגבלות הקיימות יביאו פתרונותיהם לשיפור השוויון.

מהלכיהם דומים יותר לניסיון סרק להחיל מטלות על אחרים ולפתור מהן את עצמם, או להכין לעצמם וליקיריהם אליבי להתחמקות מהנטל. גיוס אינו מעשה בעלמא. הוא נועד לשרת את צרכי ההגנה הלאומית של ישראל. מבחינה זו אסור להכתיב לצבא לגייס אנשים שאין הוא זקוק להם, רק בכדי שיחידי סגולה ירגישו נוח עם ניסוח האותיות הקטנות בחוק. כוחו של חוק טוב הוא בכך שיש בו מענה מציאותי לבעיות מציאותיות, ולא מענה דקלרטיבי לבעיות תאורטיות.

החוק הקיים בתיקונים קלים נותן כבר את המענה העקרוני, ומענה זה יש לקיים בפועל: כל חייב גיוס יתייצב לרישום שירות ביטחון כאשר הוא נקרא לכך כחוק. יגויס רק מי שהצבא זקוק לשירותו ואין הוא נכלל במכסת פטורים מוסכמת, המיועדת לענות על צרכים מיוחדים של יחידים או קבוצות מכל שכבות החברה, על בסיס של קריטריונים שווים ומוגדרים היטב.

הצבא יתן דחיות שירות שאינן פטור למי שימצא לנכון על-פי צרכיו, וכל האחרים יצאו לעבוד. מי שישרת, יקבל פיצוי על תקופת השירות בה אין הוא יכול להשתכר ובכלל זה העדפות כלכליות ומענק שחרור מיוחד בתום השירות, ובלבד ששירת את מלוא מכסת השירות שנקצבה לו. לכך יש להוסיף תקנות יישום מודרגות המשקפות את אילוצי המציאות הקיימת.

מרגע שהובן שאין בנמצא שוויון בנטל אמיתי, השאלה אינה השוויון, אלא הכללים על-פיהם יגויסו המשרתים והצורה בה תפצה אותם המדינה במהלך השירות ולקראת שחרורם. חוקי המשחק, כאמור, חייבים להיות גלויים וגמישים, משום שהמציאות העכשווית אינה בהכרח המציאות בעוד חמש, 10 שנים, ויותר. החוק חייב להעניק לצה"ל את הגמישות לווסת את היקפי הגיוס לפי ההתפתחויות הביטחוניות, בחסות בקרה של הכנסת ומבקר המדינה.

נשיאה בנטל חייבת להתחשב גם במציאות שבה העורף האזרחי עשוי להימצא תחת מתקפות טרור מסיביות מסוגים שונים. האם אזרחים שנפגעים מתקיפות אלה או שמשתבשים חייהם למשך פרק זמן כזה או אחר הם חלק מהנושאים בנטל? האם באופן זה העורף באמת הופך לחזית, ואם כן מה דינו, ומה דינו מול המגויסים לשירות סדיר או מילואים פעילים?

צה"ל קטן ו"חכם" אינו צריך להיות כלבויניק שבאמצעותו יושתו כללי התנהגות ערכית או שיפוטית על הציבור. צה"ל הוא מכשיר של המדינה שתפקידו לייצר הגנה עצמית אפקטיבית ואיכותית. חייבים לעשותו מכשיר יעיל ככל האפשר במגבלות כוח-האדם והאמצעים הכלכליים שיכולה המדינה להקצות לכך, ואת כל שאר הסוגיות לפתור מחוץ לצה"ל. אסור להפריע לצה"ל או להסיט אותו מהמטרה הראשית והמוצהרת לקיומו - מיקסום הביטחון לישראל. לכן, ניסיון להכניס את המגזרים החרדי והערבי לשוק העבודה באמצעות מנגנוני גיוס ושירות מעוותים ומלאכותיים, הוא ניסיון שגוי. יש להפריד בין המטרות והפרדה כזו גם תפשט הגעה להדברות בתוך החברה הישראלית, תפחית ריבי-סרק ותשיג מהר יותר תוצאות אפקטיביות בנושא הביטחון ובנושא התעסוקה.

ככל שגדלה אוכלוסיית ישראל וככל שגדלים בה מגזרים מיוחדים כחרדים וערבים, הצורך בפתרון גמיש נעשה מהותי ודחוף יותר. ומאידך-גיסא, ככל שגדלה האוכלוסייה, ייתכן שמתקרב הרגע בו יהפוך צה"ל לצבא מקצועי והשירות בו יהיה התנדבותי. האם יהיה זה צבא טוב יותר, דהיינו מקצועי יותר? - קרוב לוודאי שכן. האם יהיה זה בהכרח צבא זול יותר? - קרוב לוודאי שלא. גם מבחינה זו אסור לדחוק את הקץ. דרושה כלכלה גדולה יותר מזו שיש לנו כיום בכדי להחזיק צבא יקר יותר ו"חכם" יותר.

ובסביבה "הטבעית" שלנו במזרח התיכון, נצטרך צבא חזק, מודרני ולא כל-כך קטן גם בימי שלום (ועל-פי ניסיון יום הכיפורים 1973, דווקא בימי שלום) - בל נשגה באשליות.

תמריצים, חינוך איכותי ושכנוע, היו תמיד הכלים האפקטיביים ביותר לשינוי תהליכים חברתיים ולהניעם בדרך חדשה - גם ב"שוויון" הפורמלי בנטל כך. אולם, תחילה יש לצאת ממרחב הסיסמאות ולהתמקם במרחבי המעשה האזרחי והכלכלי הריאליים.

תאריך:  19/02/2014   |   עודכן:  19/02/2014
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא בלעם ולא חמורו של בלעם, סתם חלם
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו מץ מיץ
19/02/14 14:25
2
רפי לאופרט
19/02/14 23:04
3
אליהו מץ מיץ
20/02/14 14:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גיוס חרדים
אם יחליט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתמוך בסנקציות פליליות נגד חרדים שלא יתגייסו, זו תהיה ההחלטה הגרועה ביותר שיוכל לקבל בנושא זה. החלטה כזו תביא לקרע קשה ביותר בין הציבור החרדי לבין רוב הציבור בישראל, ומה שעוד יותר גרוע - לא תשיג את מטרתה.
19/02/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הוועדה המיוחדת לשוויון בנטל אישרה (יום ג', 18.2.14) את הסעיפים בהצעת החוק הממשלתית בדבר גיל הפטור משירות צבאי בתקופת ההסתגלות.הפטור יינתן עד שנת 2017, אז יופעלו סנקציות במקרה של אי-עמידה ביעדים. על-פי הצעת החוק, חרדי שימלאו לו 22 בשעה שהחוק יאושר, יקבל פטור מיידי משירות צבאי. חרדי שימלאו לו 22-18 בשעה שהחוק יאושר, יקבל פטור משירות בגיל 24.
19/02/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוועדה המיוחדת לשוויון בנטל תתכנס (יום ג', 18.2.14) לשתי ישיבות - בבוקר ובערב ותמשיך לדון. בגלי צה"ל דווח כי מפלגת ש"ס מתכוונת להודיע על פרישה מוועדת שקד. לדברי גורמים במפלגה, היושב-ראש אריה דרעי, המליץ על הפרישה, וכעת ממתינים לאישורה הרשמי של מועצת חכמי התורה. לפרישה אין משמעות הרמה המעשית והיא רק ברמה ההצהרתית, שכן כאשר החוק יובא להצבעה במליאה תידרש ש"ס להחליט אם להצביע נגדו או בעדו.
18/02/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
נושא השוויון בנטל כולו כאוב ורב-פנים ואינו ניתן לפתרון במחי יד, או באצבע המונפת בהצבעה בכנסת.
13/02/2014  |  יוסף אליעז  |   מאמרים
צריך לומר בקול רם וברור: צה"ל לא צריך את החיילים החרדים, שרק יוסיפו לאבטלה המאוד-לא-סמויה השוררת בשורותיו. כאשר מקצרים את השירות ומקצצים את האימונים, יש למצוא דרכים אחרות לשילוב החרדים בחברה ובעיקר בעבודה
13/02/2014  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רוצח אחד, ראש הנחש במינהרה, מתעתע במנהיג העולם החופשי בבית הלבן    לאיזו רמה עלובה ירדו האוניברסיטאות בארה"ב    טרור הוא לא רק פיגועים, רצחנות. טרור הוא לא פחות מזה - הפצת שקרים ותעמ...
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il