בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מסיאוב לחורבן ובחזרה <br>
|
שלושה פסוקים בפרק א' בספר ישעיהו חושפים את תהליך ההידרדרות שעברה ירושלים ערב חורבן בית ראשון, היום לפני 2,599 שנה. כדי לזכות לגאולה יש ללכת באותה דרך - במהופך
|
|
ספר ישעיהו במגילות הגנוזות. הפרק הפותח הוא המשמעותי ביותר
|
|
|
|
|
|
|
|
"איכה הייתה לזונה קריה נאמנה". כאן מגיע השפל העמוק ביותר. רוב הרוצחים הורגים פעם-פעמיים; אפילו אצל רוצחים סדרתיים, הרצח אינו כל דרך חייהם. לעומת זאת, זנות היא מקצוע. ירושלים הפכה לזונה: היא שקועה עד צוואר במדמנת הפשע, השחיתות והסיאוב. מכאן יש רק דרך אחת: חורבן | |
|
|
|
|
|
|
אבל, אומר לנו ישעיהו, יש דרך לגאולה - והיא במסלול ההפוך מזה שהוביל לחורבן. "וְאשיבה שופטַיִך כבראשונה ויועצַיִך כבתחילה, אחרי כן ייקרא לָך עיר הצדק, קריה נאמנה. ציון בְּמשפט תיפדה ושָבֶיהָ בצדקה". תיקון מערכת המשפט, הבטחת נגישות גם לחלכאים ולנדכאים, שמיעתם של יתום ואלמנה - כך מתחילה דרך הבניין | |
|
|
|
|
הנביא ישעיהו פותח את ספרו באחד הפרקים המפורסמים בתנ"ך, פרק "חזון". הקדשתו של ישעיהו לנביא מופיעה רק בפרק ו' - ללמדנו שהדברים שנכתבו לפני כן כה חשובים, עד שיש להקדימם לסדר הכרונולוגי. פרק א' הוא החשוב שבהם, והוא מתאר בצורה נוקבת מאין-כמותה את הגורמים שהביאו לחורבן הבית הראשון - היום לפני 2,599 שנה. חז"ל אומרים, כי הבית הראשון חרב בשל עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. אך אם נקרא אפילו בצורה שטחית את פרק "חזון", נמצא בו רק את השלישית שבין העבירות החמורות. לעומת זאת, ישעיהו מטפל בהרחבה בחוסר הצדק החברתי, בעיוותים במערכת המשפט ובשחיתות במערכות השלטון. אין זאת, אלא שכאשר המשפט מסואב והשלטון רקוב - קצרה הדרך לא רק לחטאים חמורים במישור הביטחון האישי (שפיכות דמים), אלא גם להרס המוסר המשפחתי (גילוי עריות) ולכפירה בעיקר (עבודה זרה). ישעיהו אינו מסתפק בכך, אלא נותן לנו תרשים זרימה מדויק: מה מתחיל את תהליך ההידרדרות וכיצד הוא נמשך עד למצב בו ירושלים הופכת לעיר רקובה מן היסוד, שאחת דינה להיחרב. התהליך הזה מתואר בשלושה פסוקים העומדים במרכזו של פרק א' - פסוקים כ"א-כ"ג. נראה, כי כדי לעמוד על מה שאירע בשנים שקדמו לחורבן, יש לקרוא פסוקים אלו מהסוף להתחלה. ישעיהו מתחיל מן המצב הסופי וחוזר אחורה אל הצעדים שהובילו אליו; קריאה הפוכה תספק לנו את התמונה הכרונולוגית-מוסרית. זה מתחיל במערכת המשפט וכך אומר ישעיהו: "אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה, קִרְיָה נֶאֱמָנָה; מְלֵאֲתִי מִשְׁפָּט, צֶדֶק יָלִין בָּהּ - וְעַתָּה מְרַצְּחִים. כַּסְפֵּךְ הָיָה לְסִיגִים, סָבְאֵךְ מָהוּל בַּמָּיִם. שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים, כֻּלּוֹ אוהֵב שוחַד וְרודֵף שַׁלְמונִים; יָתוֹם לא יִשְׁפּוֹטוּ, וְרִיב אַלְמָנָה לא יָבוֹא אֲלֵיהֶם". נפרק פסוקים אלו למרכיביהם - "יתום לא ישפוטו וריב אלמנה לא יבוא אליהם". השופטים אינם מוכנים לבזבז את זמנם על תביעות קטנות של אנשים קטנים. היתום והאלמנה לא מעניינים אותם; הם רוצים "קייסים" גדולים, מעניינים, מתוקשרים.
- "כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים". כאשר מגיעים לפני בתי המשפט רק תיקים גדולים, של עשירים ובעלי מעמד, מתפתים השופטים לבקש שוחד. יכול להיות שהם אפילו מוצאים צידוק: אני עומד לפסוק בתביעות של מיליונים רבים; לא מגיע לי יותר מאשר המשכורת המסכנה שאני מקבל? מה יש, למיליונר הזה לא יקרה כלום אם יעזור למשפחה נזקקת (של השופט, כמובן).
- "שריך סוררים וחברי גנבים". כאן הסיאוב הוא כפול. השופטים מעדיפים גניבה על פני לקיחת שוחד, כי בגניבה אין שותף העלול להלשין עליהם. ואילו השרים רואים את הריקבון של מערכת המשפט ומרשים לעצמם להצטרף לחגיגה, ביודעם שלית דין ולית דיין.
- "סבאך מהול במים". עד עכשיו הייתה השחיתות במישור המשפטי והשלטוני, וכעת היא עוברת לחיי היום-יום. כאשר המערכות מושחתות, לא מהססים סוחרי היין למהול אותו במים, כי הם יודעים שאפילו אם ייתפסו - יוכלו להיחלץ בעזרת שוחד.
- "כספך היה לסיגים". הסיאוב עובר מרמת הסוחר הבודד לרמה הפיסקלית הכלל-משקית: המטבעות שמנפיקה המדינה כוללים יותר ויותר נחושת במקום כסף, וכך היא עושקת את אזרחיה. כל המערכת הכספית מאבדת את אמינותה, והתוצאה המתבקשת היא התפשטות הפשיעה.
- "ועתה מרצחים". המעבר מפשיעה פיסקלית ופשעי רכוש לפשיעה קשה ובראשה רצח, הוא פחות חד מכפי שנדמה. כבר התורה קובעת, כי גנב הנמצא במחתרת - יש לצאת מתוך הנחה שיהרוג את מי שיתייצב מולו. פעמים רבות אנו שומעים על רצח שהוא "שוד שהשתבש". וכאשר, כפי שראינו, המערכת הפיסקלית קורסת - ודאי שמתרבים השודדים והרוצחים.
- "איכה הייתה לזונה קריה נאמנה". כאן מגיע השפל העמוק ביותר. רוב הרוצחים הורגים פעם-פעמיים; אפילו אצל רוצחים סדרתיים, הרצח אינו כל דרך חייהם. לעומת זאת, זנות היא מקצוע. ירושלים הפכה לזונה: היא שקועה עד צוואר במדמנת הפשע, השחיתות והסיאוב. מכאן יש רק דרך אחת: חורבן.
מעשיהם של בני אדם אבל, אומר לנו ישעיהו, יש דרך לגאולה - והיא במסלול ההפוך מזה שהוביל לחורבן. "וְאשיבה שופטַיִך כבראשונה ויועצַיִך כבתחילה, אחרי כן ייקרא לָך עיר הצדק, קריה נאמנה. ציון בְּמשפט תיפדה ושָבֶיהָ בצדקה". תיקון מערכת המשפט, הבטחת נגישות גם לחלכאים ולנדכאים, שמיעתם של יתום ואלמנה - כך מתחילה דרך הבניין. ועל כך אנו מתפללים שלוש פעמים ביום: "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה", ולאחר מכן - "ולירושלים עירך ברחמים תשוב", "את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח". הדרך לגאולה מתחילה במעשיהם של בני אדם: במשפט ובצדקה. במשפט הנותן מענה לכל הפונים אליו, ובצדקה המתחשבת בחלשים שבתוכנו. כל אחד מאיתנו יכול וחייב לתרום את חלקו למימוש שאיפת הגאולה. וכולנו ביחד נגיע ליעד נכסף זה.
|
תאריך:
|
05/08/2014
|
|
|
עודכן:
|
05/08/2014
|
|
איתמר לוין
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ראיס-פוטין-טיל400
|
5/08/14 09:57
|
|
2
|
|
וינטר הניה
|
5/08/14 15:08
|
|
3
|
|
משהמוישה
|
5/08/14 16:21
|
|
4
|
|
alice
|
6/08/14 06:38
|
|
ארבעה ימי צום ואבל לאומי נקבעו לעם היהודי, על חורבן בית המקדש ועל היציאה לגלות. החשוב מכולם הוא תשעה באב, היום שבו נחרבו שני בתי המקדש.
|
|
|
לקראת צום תשעה באב שיחול ביום ג' (5.8.14), מפרסם היום מד"א הנחיות לציבור הצמים על-מנת שאלה יוכלו לעבור את הצום בשלום ולא יזדקקו לטיפול רפואי. מדי שנה, מטפלים מתנדבי ועובדי מד"א בעשרות קריאות של נפגעי התייבשות ומכת חום כתוצאה מהצום ומהחום הכבד השורר בעונה זו.
|
|
|
היוזמה של השר סילבן שלום להפוך את יום ראשון ליום מנוחה שבועי, נוסף לשבת, צוברת בימים אלה תאוצה ראויה לציון. היא באה לידי ביטוי מוחשי עם הצטרפותה של שרת המשפטים, ציפי לבני, לקידום מימוש היוזמה בשדולה לדת ומדינה של הכנסת., כדי שתקרום סוף-סוף עור וגידים.
|
|
|
בתמונה, נערים פלשתינים משחקים בזיקוקי דינור כשהם חוגגים את תחילתו של חודש הראמדאן בעזה. הראמדאן הוא זמן לתפילה ולמחשבות וזמן להתמקד ברוחניות, במעשים טובים ובצדקה. הייחוד העיקרי של חודש רמדאן באיסלאם הוא הצום שמקיימים המוסלמים בכל יום של החודש מעלות השחר ועד השקיעה. במהלך היום נאסר גם לעשן ולקיים יחסי מין.
|
|
|
רבבות מתפללים צפויים לפקוד את רחבת הכותל המערבי במהלך חג השבועות. עיקר התכונה צפויה לפנות בוקר (יום ד', 4.6.14), כאשר עשרות אלפי בני אדם, כמעט כולם חרדים, ינהרו בהמוניהם אל הכותל המערבי בעיקר לקראת תפילת שחרית כוותיקין בבוקרו של החג. כוחות גדולים של משטרה יאבטחו את החוגגים.
|
|
|
|
|
|
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
|
|
|
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
|
|
|
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|