בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אל מול פני החמלה, הנרמסת בעתות מלחמה, אנחנו מחויבים בימים אלה יותר ויותר לתהליך של שלום ופיוס בין העמים. אל מול פני החמלה, הנרמסת על-ידי ההתבהמות והחייתיות של המלחמה, אנו מצווים לעשות הכל כדי לכונן מציאות של שלום
|
פלשתינים פוסעים על הריסות בעזה [צילום: AP]
|
|
|
|
|
פרשת "כי תצא", פרשת החמלה לחלש, כבר מאחורינו. גם המלחמה האחרונה מאחורינו, מלחמה בה שני הצדדים לא הפגינו מידה של חמלה. מלחמה בה קיפחו חייהם מאות רבות של אזרחים ובתוכם ילדים. החמאס, שירה לעבר ריכוזי אוכלוסייה אזרחית ישראלית, וישראל, שירתה לעבר ריכוזי אוכלוסייה עזתית, שני הצדדים לא הפגינו חמלה כלפי האזרח, שנחשף לסכנת גדיעת חיים והרס מבני מגורים. פרשת "כי תצא" מפגישה אותנו עם שבעים וארבע מצוות. אנחנו מתוודעים לגלריה עמוסה בשלל נושאים, הנוגעים בתחומי חיים רבים ומשמעותיים. המשותף לכל הנושאים בפרשה מתבטא בהתייחסות ובאכפתיות כלפי האחר. ניכרת במיוחד ההדגשה והבלטת החמלה לחלש מאיתנו. לחלש, שגורלו נתון בידינו, יהיה זה האפרוח או יהיה זה העץ בשדה. "כִּי יִקָּרֵא קֵן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶך, בְּכָל עֵץ אוֹ עַל הָאָרֶץ, אֶפְרוֹחִים אוֹ בֵּיצִים וְהָאֵם רוֹבֶצֶת עַל הָאֶפְרוֹחִים אוֹ עַל הַבֵּיצִים - לֹא תִּקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים ..." (דברים כ"ב 6). בהמשך רואה הפרשה את מימוש חובת החמלה האנושית כלפי ציפור במצוקה, כלפי בעל חיים חלש מאיתנו, בהדגישה את השכר הזהה למקיים מצווה זו לשכר המקיים מצוות כיבוד אב ואם הכלולה בעשרת הדברות - "לְמַעַן יִיטַב לְךָ וְהֶאֱרַכְתָּ יָמִים." (שם כ"ב 6) החמלה היא חלק מהוויית החיים לה אנו נדרשים, הוויה החותרת ללא לאות ללמד את נפשנו לאהוב את הטוב, לראות את התועלת הרבה שבטוב ולדבוק בו. במלחמה האחרונה מידת החמלה לא נדמה, חטפה שיתוק. מאות ילדים נגדעו חייהם בעזה. ערב המלחמה החמלה פסחה על שלושה ילדים, תלמידי ישיבה, שנטבחו כי היו יהודים. היא פסחה על ילד ערבי אחד שנשרף חיים ביער ירושלים, כי הוא ערבי, ומספר שעות לפני תום הקרבות החמלה פסחה על ילדות מחייכת של ילד אחד בקיבוץ נירים. החמלה והאהבה נדרשים מאיתנו בהתייחסותנו אל הטבע. החמלה והאהבה לטבע בפרשת "כי תצא" מתקשרת לסיום של הפרשה הקודמת, פרשת "שופטים", המצווה עלינו אפילו בעתות מלחמה לא להשחית עצים ולא להרים עליהם כורת בדמות גרזן - " כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׁדֶה " (שם כ' 19). גם כאן יש נימוק רציונאלי תועלתי לקיום המצווה - "כִּי מִמֶּנּוּ תֹּאכַל". את הרגישות ההומאנית והרוח האנושית של הפסוק הזה עלינו לאמץ ללוח לבנו, חבל שזנחנו אותן והפקרנו אותן לאנחות. המשורר נתן זך העניק עוצמה שירית אדירה לאוצר המלים היקרות שחצבה התורה. מצער, שאנחנו איננו נותנים חיים ממשיים לעוצמת המלים, ומתרחקים מהתביעה המפורשת של המילה ההומאנית מאיתנו בחיי היום יום. החמלה כלפי הציפור בפרשה שלנו מתריסה כלפי הפגיעה הגסה שלנו כבני אדם במציאות אקולוגית, שאנחנו כחברה אחראים לתוצאותיה ההרסניות. אנחנו כחברה מפירים יום אחר יום את האיזון הנדרש בין הטבע לאדם, אנחנו עוקרים במזיד וללא בושה ציפורים ממחוזות קינון וממסלולי נדידתן. אנחנו מדלדלים ברשלנות את חיות הבר, לא בוחלים גם בחלש - בציפור. החמלה כלפי העץ בסיום הפרשה הקודמת מתריסה לעברנו בל נפגע בטבע אותו קיבלנו כפיקדון לא בעתות מלחמה ובוודאי שלא בעתות שלום. החמלה כלפי העץ בתורה מהווה התרסה כלפינו, כשאנחנו פוגעים בטבע ובנוף לבניה גורדת שחק ולבנייה המכסה את קו הרקיע. אנחנו נוהגים קלות דעת בהתירנו לעצמנו רשות לכרות עצים ולפגוע ללא רחם באתרי נוף . החמלה כלפי העץ, האיסור המוחלט להרים עליו גרזן חייבת להיות חקוקה על לוח ליבם של אלו, שאינם בוחלים בביצוע חוזר ונשנה של כריתת עצי זית, ביניהם עצים עתיקי יומין, של שכנינו הפלשתינים בשטחים הכבושים, וגם של אלו המחליטים לבצע פעולות חישוף של עצים, כולל עצים מניבי פרי רק כדי להבטיח ראות טובה לצרכי מלחמה. רק שבמלחמה מצאו לזה שם - "שִׁטּוּחַ". אל מול פני החמלה, הנרמסת בעתות מלחמה, אנחנו מחויבים בימים אלה יותר ויותר לתהליך של שלום ופיוס בין העמים. אל מול פני החמלה, הנרמסת על-ידי ההתבהמות והחייתיות של המלחמה, אנו מצווים לעשות הכל כדי לכונן מציאות של שלום, וזה ניתן, זה בידינו.
|
תאריך:
|
11/09/2014
|
|
|
עודכן:
|
11/09/2014
|
|
איתן קלינסקי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ה.א
|
11/09/14 09:35
|
|
|
|
אין גזירה שווה
|
11/09/14 10:19
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
11/09/14 11:20
|
|
|
|
מעניין מאד
|
11/09/14 13:14
|
|
|
|
ה.א
|
11/09/14 15:49
|
|
|
|
שאלה טובה,
|
11/09/14 16:57
|
|
|
|
ה.א
|
11/09/14 21:24
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
11/09/14 16:14
|
|
2
|
|
איריס כהן
|
11/09/14 09:43
|
|
|
|
יד.
|
11/09/14 12:02
|
|
3
|
|
י.ש
|
11/09/14 10:23
|
|
|
|
דבורה גולן
|
11/09/14 13:29
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
11/09/14 16:18
|
|
|
|
הצדקנית והדאגנית
|
12/09/14 06:29
|
|
4
|
|
מגיב ותיק
|
11/09/14 11:26
|
|
5
|
|
תודה רבה לך
|
11/09/14 12:17
|
|
6
|
|
איפה החמלה?
|
11/09/14 12:41
|
|
|
|
ה.א
|
11/09/14 15:55
|
|
7
|
|
ספוילר
|
11/09/14 13:03
|
|
8
|
|
איצי
|
12/09/14 07:32
|
|
9
|
|
חזי שמיר
|
12/09/14 10:19
|
|
10
|
|
דודי30
|
12/09/14 18:21
|
|
11
|
|
יהודית..
|
14/09/14 10:02
|
|
מלחמת-עולם שלישית כבר איננה חלום-בלהות. זו מציאות כאובה-מתמשכת זה 13 שנים רצופות. היא מתנהלת באורח מאסיבי כנגד ארגוני-טרור איסלמיסטים, הצצים פעם פה, פעם שם. את תחילתה מסמלת הטראומה של ה-11 בספטמבר 2001, עם קריסת מגדלי התאומים בניו-יורק, בידי הזדון של אל-קאעידה.
|
|
|
למדתי רבות מן הספר המרתק 'נוצה שסועה'. כתב אותו שוקי בן עמי, שעבר מסע אישי מיוחד במינו, במהלכו הוא מגלה את משפחתו בשמורה אינדיאנית בדרום דקוטה, ארה"ב. שוקי שנולד וגדל כחרדי ירושלמי, מגלה כי אמו הייתה אינדיאנית משבט הלקוטה-סו, שהתגיירה ונישאה לאביו בהיותו באמריקה.
|
|
|
ברק אובמה ממשיך בשלו: הוא אינו לומד מן הניסיון, הוא מתעלם מן המציאות והוא זורה חול בעיניים. האסטרטגיה שלו למלחמה בדאעש, כפי שהציג אותה (יום ה', 11.9.14), לא תוביל לניצחון על הארגון הזה, משום שהיא חלקית ומטופשת. ומה שגרוע עוד יותר: משמעות נאומו של אובמה היא שארה"ב למעשה נוטשת את המלחמה בטרור, כי האמצעים שהוא מוכן להפעיל אינם מתאימים למלחמה זו.
|
|
|
בפרשתנו מצווה משה את עם ישראל לקיים את מעמד הברכות והקללות בהר גריזים ובהר עיבל, ומפרט מי משהשבטים יעמוד בהר הברכה (הר גריזים) ומי מהשבטים יעמוד בהר הקללה (הר עיבל). לאחר מכן, מפרטת התורה מהם הדברים שהעושה אותם מבורך הוא, והעובר עליהם ארור הוא: עושה פסל ומסכה, מקלה אביו ואמו, מסיג גבול רעהו, משגה עיוור בדרך, מטה משפט גר יתום ואלמנה, שוכב עם אשת אביו, שוכב עם בהמה, שוכב עם אחותו, שוכב עם חותנתו, מכה רעהו בסתר, לוקח שוחד ומי שלא יקים את דברי התורה.
|
|
|
הרשעתו של גואל רצון מייצרת מציאות שיש בה כדי השפעה על המשך הליכים משפטיים שיצטרכו לקבל מענה בתחום דיני המשפחה. גבר שמואשם בעבירות מין ומרצה את דינו במאסר, מעלה שאלה לגבי גורל ילדיו. במקרה גואל רצון (לו 49 ילדים מ-21 נשים), נשאלת השאלה כיצד יזכו למזונות ובעיקר מה יהיו הסדרי הראייה עימם. הנשים שחיו עימו ונחשבות לידועות בציבור, זכאיות לתבוע מזונות עבורן ועבור ילדיהן הקטינים, ולהגדרת הסדרי ראייה עם רצון אם הוא ידרוש כאלה.
|
|
|
|
|
|
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
|
|
|
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
|
|
|
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|