|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שלמה לך, קצין תהיה-לנו - האמנם?

הפעם אני מבקש לדון מעט בסוגיית הרמטכ"ל, בין היתר על-רקע אירועי "צוק איתן", אבל גם מתוך התבוננות על העבר, בעיקר בדור האחרון
25/09/2014  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
דוד בן-גוריון. צבא שכפוף לממשלה [צילום: פלאש 90]

א כי הנה האדון יהוה צבאות, מסיר מירושלים ומיהודה, משען, ומשענה: כול, משען-לחם, וכול, משען-מים. ב גיבור, ואיש מלחמה; שופט ונביא, וקוסם וזקן. ג שר-חמישים, ונשוא פנים; ויועץ וחכם חרשים, ונבון לחש. ד ונתתי נערים, שריהם; ותעלולים, ימשלו-בם. ה וניגש העם, איש באיש ואיש ברעהו; ירהבו, הנער בזקן, והנקלה, בנכבד. ו כי-יתפוש איש באחיו, בית אביו, שמלה לך, קצין תהיה-לנו; והמכשלה הזאת, תחת ידך. ז יישא ביום ההוא לאמור, לא-אהיה חובש, ובביתי, אין לחם ואין שמלה; לא תשימוני, קצין עם. ח כי כשלה ירושלים, ויהודה נפל: כי-לשונם ומעלליהם אל-יהוה, למרות עיני כבודו. ט הכרת פניהם ענתה בם, וחטאתם כסדום הגידו לא כיחדו; אוי לנפשם, כי-גמלו להם רעה. י אמרו צדיק, כי-טוב: כי-פרי מעלליהם, יאכלו. יא אוי, לרשע רע: כי-גמול ידיו, ייעשה לו. יב עמי נוגשיו מעולל, ונשים משלו בו; עמי מאשריך מתעים, ודרך אורחותיך בילעו. יג ניצב לריב, יהוה; ועומד, לדין עמים. יד יהוה במשפט יבוא, עם-זקני עמו ושריו; ואתם ביערתם הכרם, גזילת העני בבתיכם. טו מה-לכם תדכאו עמי, ופני עניים תטחנו: נאום-אדוני יהוה, צבאות.
(ישעיהו, פרק ג)

במדינת ישראל שני תפקידים קריטיים, שבהם תלוי במידה רבה גורלה של ישראל: ראש הממשלה והרמטכ"ל. רה"מ הוא נווט-העל של כל תחומי החיים ברמת התכנון והביצוע הפיסי, אבל לא רק הפיסי.

הרמטכ"ל הוא "מנהיג" רשת הביטחון הלאומי האולטימטיבית - צבא ההגנה לישראל על כל שלוחותיו. כאשר כלים כל הקיצים האחרים, הרמטכ"ל והמערכת המופעלת על-ידו ובהנהגתו הם שעומדים בפרץ ואמורים להקנות לישראל את תעודת הביטוח לשרידות ולהחלצות מיטבית מאיום קיומי מעשה ידי אדם.

הפעם אני מבקש לדון מעט בסוגיית הרמטכ"ל, בין היתר על-רקע אירועי "צוק איתן", אבל גם מתוך התבוננות על העבר, בעיקר בדור האחרון.

רמטכ"ל צה"ל מוגדר כראש המטה הכללי של צבא ההגנה לישראל. תפקידו של ראש מטה בכלל ובצה"ל בפרט הוא מנהל-על של המסגרת את המטה שלה הוא מנהל. כמנהל-על הוא מופקד על בניית הכוח לרבות הקצאת משאבים ועדיפויות, אימונו, עיצוב דוקטרינות ההפעלה, שילוב יכולותיו לכדי שלם הגדול מסכום חלקיו, פיתוח ושימור רוח הגייסות והפעלת הכוחות ביום פקודה בהתאם להנחיות ומתווים של הממונים עליו. לצבאות שונים בעבר ובהווה יש מפקד עליון או מצביא עליון, שהוא האדם שמוגדר כמנהיג הכוחות בלחימה.

אין זה מקרה שכך הוגדר בעל התפקיד הבכיר ביותר במסגרת צה"ל. רוחו של בן-גוריון שורה על הגדרה זו עד עצם היום הזה, כשם שהיא דומיננטית עדיין בעיצוב תפיסת הביטחון או תורת הביטחון של ישראל ומה שאמור לעשות צה"ל בכדי להוציאה מהכוח אל הפועל.

פרשנות לתפקיד הרמטכ"ל

בהגדרה זו ביקש בן-גוריון שני דברים: א. להמנע מיצירת דמות של "מצביא עליון" שעל פיו ובזכותו כביכול ישק כל דבר בצבא, והצבא יראה בו את סיבת קיומו ואת מושא נאמנותו; ב. לשקף את תפיסתו של בן-גוריון שראה בצה"ל צבא העם שכפוף לממשלה הנבחרת והדמוקרטית ומופעל בשמה ובסמכותה דרך שרשרת פיקוד ושליטה אנושית שראשי חוליותיה הם חברי המטה הכללי וראשה הוא העומד בראש המטה הכללי - הרמטכ"ל.

לימים חלו בהשפעת גורמים כאלה ואחרים שינויים משניים בצורת היישום ונתנו פרשנויות ישומיות לחלק מהכוונות המקוריות, שתאמו צרכי שעה משתנים, ולעיתים עיוותו את הכוונה המקורית של בן-גוריון.

בן-גוריון היה האזרח היחיד בתולדות ישראל שמלא את תפקידי רה"מ ושר הביטחון יחד, במשך פרק זמן ממושך למדי, ולכן הביע חותם יוצא דופן על שני התפקידים ועל הקשר והזיקה ביניהם. בימיו היה ברור לגמרי מהו תפקיד הממשלה בעיצוב תורת הביטחון הלאומי של ישראל ומהו תפקידו של הצבא בשרשרת זו. בימיו היה ברור היטב היכן מחילה הסמכות והאחריות של כל גורם - ממשלה וצבא - והיכן היא נגמרת. זכור היטב הוויכוח החריף בין בן-גוריון לידין, הרמטכ"ל השני של צה"ל, בראשית שנות ה- 50 על היקף תקציב הביטחון הנדרש לצבא מול עדיפויות לאומיות אחרות - אז: קליטת עליה.

בן-גוריון הכריע בניגוד לעמדת ידין וגרם להתפטרותו מתפקיד הרמטכ"ל. בן-גוריון לא נרתע מהכרעות מסוג זה, ובכללן פרוק הפלמ"ח, פיטורי האלוף זורע ב"ליל הברווזים" או מפיטוריו של תא"ל אורי בן-ארי, מקציני השריון המעולים של צה"ל בשל עבירה אתית. תוצאות עימותים אלה קבעו תקדים ארוך-טווח של יחסי מרות בין הצבא לממשלה, בה כפוף הצבא לממשלה. לצערנו, אין כיום בן-גוריונים, ולקח התקדימים הולך ונשחק, הול ומטשטש.

סדר היררכי



תקצר היריעה מלנתח במאמר זה את כל השינויים שעברה הסביבה המדינית-ביטחונית בדור האחרון, שינויים במתאר האיומים, שינויים גאו-פוליטיים אזוריים, שינויים טכנולוגיים, שינויים פנימיים בתוך מדינת ישראל וקשרי-גומלין בין כל אלה. אולם דבר אחד אפשר וצריך לומר בפה מלא: הסדר ההירארכי בין הממשלה הנבחרת לבין צה"ל כמכשיר האולטימטיבי של שימור הביטחון הלאומי הישראלי לא השתנה, ולדעתי אסור שישתנה: הממשלה מופקדת על קביעת סדרי העדיפויות של הביצוע והקצאת המשאבים בכל התחומים ובכלל זה הביטחון הלאומי, והצבא הוא זרוע הביצוע של המדינה להוצאתה לפועל של מדיניות ביטחון בכפוף להנחיות הממשלה וחוקי המדינה. ובתוך מערכת יחסים זו צריך להשתלב הרמטכ"ל.

מספר התפתחויות שליליות מאז ימי בן-גוריון, מצדיקות בכל זאת התייחסות קצרה:

צה"ל היה נגוע בפוליטיזציה מאז ימי הקמתו. קביעתו של בן-גוריון: "בלי חרות ובלי מק"י ", חילחלה גם לשורות צה"ל בשיקולי המינויים בדרגות הגבוהות. בקביעתו זו שגה בן-גוריון כששם את שתי הקבוצות הפוליטיות הללו בסל אחד, משום שאין ביניהן שום דימיון אידיאולוגי, למעט היותן קבוצות קיצוניות בהשקפתן.

אולם, בעוד שנאמנותה של חרות הייתה נתונה למדינת ישראל אבל לא בהכרח למפא"י ולשמאל הסוציאליסטי, הייתה נאמנותה של מק"י נתונה באותם ימים לבריה"מ ולסטאלין ("אביב העמים"...). גישה זו עיוותה את מערכת המינויים הבכירים בצה"ל ומנעה מצב שבו אך ורק הכישורים הצבאיים עומדים למבחן. ומרגע שההשתייכות הפוליטית הפכה לפקטור, התחילה מחלחלת לצה"ל פוליטיזציה מכוערת. להערכתי, גם בימיו של רבין כראש ממשלה פעלה מערכת שיקולים זו, ולאחריו בימי שרון, שלא ייצג אידיאולוגיה ימנית או שמאלית אלא "שרונית", היא הפכה ליותר אישית ופחות אידיאולוגית - שינוי זה עמד ביסוד הסכוך בין ברק לאשכנזי.

נקודה זו חשובה משום שאנשים שפועלים במסגרת תחרותית חריפה, מצטיינים בדרך כלל באותם נושאים שעל פיהם המסגרת שופטת אותם, וכמובן, גם מקדמת אותם. אם פוליטיקה וקשרים אישיים הם גורם החלטה, אזי תוצאות "המסננת" שבה הם משולבים, היא "אנשים משלנו" ולאו-דווקא אנשי המקצוע הטובים ביותר. שהרי רמטכ"ל הוא "פיגורה" ציבורית וחשוב שיהיה נוח לממני המינויים.

אפילו כיום, ערב סיום כהונתו של גנץ כרמטכ"ל ובחירת מחליף, מתנהל שר הביטחון בנושא זה כפיל בחנות חרסינה. וחרף העובדה שיתכן מאוד שגלנט הוא מועמד ראוי אל מול פני המערכות הבאות הצפויות לנו, על-פי רקעו ונסיונו הצבאי אולי המתאים ביותר לעדין הנוכחי, החליט משר הביטחון לפסול את מועמדותו על הסף - "פוליטיקה אישית"? - קרוב לוודאי.

פוליטיזציה של מערכת השיקולים פסולה משום שהיא מנוונת את המוטיבציה, מ"אלפת" אנשים לחשוב ברמת נחותה מיכולתם המיטבית משום שהם אינם נתבעים למקסם את ביצועיהם, ובהדרגה הופכת אותם מאנשי ביצוע מיטביים לשורדים פוליטיים.

למרות ההסתאבות של מערכת השיקולים ברמה הממשלתית, צריך הרמטכ"ל עצמו להיות נקי משיקולים אלה, ולנהל את הקידומים בצבא על בסיס שיקולים מקצועיים גרידא, בוודאי כל עוד אין הוא זקוק להסכמתו של שר הביטחון.

תאריך:  25/09/2014   |   עודכן:  25/09/2014
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלמה לך, קצין תהיה-לנו - האמנם?
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה המגיב
25/09/14 20:11
 
שאנשי אשכנזי והוא
26/09/14 08:23
 
שלמה המגיב
26/09/14 08:47
 
רפי לאופרט
26/09/14 09:49
 
שלמה המגיב
26/09/14 16:56
 
רפי לאופרט
27/09/14 13:15
 
שלמה המגיב
27/09/14 15:29
 
רפי לאופרט
27/09/14 21:32
 
פולמוס - אוהב
28/09/14 08:32
 
רפי לאופרט
28/09/14 15:38
2
יואל קורנבלום
25/09/14 21:13
 
לא מדוייק
26/09/14 06:10
 
יואל קורנבלום
26/09/14 19:23
 
אותם הנך מזכיר
27/09/14 07:10
3
אהוד פרלסמן
26/09/14 00:00
 
רפי לאופרט
26/09/14 10:05
4
צורי
26/09/14 12:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
בעקבות מבצע 'צוק איתן': סטודנטים במכללת ספיר השוכרים דירה בעוטף עזה יקבלו סיוע כספי.
23/09/2014  |  יפעת גדות  |   חדשות
האם יש קונספציה שגויה לשר הביטחון? האם יש נוסחה למלחמה שניסו אותה כבר והיא נכשלה? התשובה חיובית. לאחר מבצע 'צוק איתן' מצאתי עניין מחודש בספר האמיץ של עפר שלח ויואב לימור 'שבויים בלבנון', על מלחמת לבנון השנייה. מתברר כי יש קונספציה ביטחונית שהכשילה את מבצע 'שכר הולם', או 'שינוי כיוון', וכיום הכל מכירים אותו בשמו 'מלחמת לבנון השנייה', וכעת הכשילה גם את מבצע 'צוק איתן'. היא עלולה להכשיל את סבב המלחמה הבא.
22/09/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
בירושלים מאשרים כי שיחות ההסדרה העקיפות עם הפלשתינים על הפסקת אש קבועה יתחדשו ביום שלישי הקרוב בקהיר. השיחות נועדו להביא להפסקת אש ארוכת טווח עם חמאס לאחר מבצע צוק איתן.
20/09/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
שלושה שבועות עברו מסיום מבצע "צוק איתן" ועד לירי הראשון - בדיוק ממוצע בין הזמן המקביל שחלף אחרי מבצעי "עמוד ענן" ו"עופרת יצוקה"
18/09/2014  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
התנועה לאיכות השלטון מבקשת מבג"ץ (יום ד', 17.9.14) להורות ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לפתוח בחקירה פלילית של ההדלפות מהקבינט בזמן מבצע צוק איתן. הבקשה באה לאחר שערוץ 2 פרסם מצגת שהציגו קצינים בכירים לקבינט.
17/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il