|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

דרושות בחירות עכשיו

אני מצפה מראש הממשלה, שלו יתרון ברור כמועמד לראש ממשלה על כל יריביו מהמפלגה וגם ממפלגות אחרות, להציג לציבור שאלות מרכזיות ופתרונות מוצעים ולנסות לקבל עליהם מנדט ברור לביצוע
18/11/2014  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
רה"מ בנימין נתניהו. לר"מ צריך להיות יתרון ברור כמועמד [צילום: פלאש 90]

המערכת הפוליטית של ישראל הגיעה למבוי סתום, ובמקום לעסוק ככל יכולתה במכלול העצום של הבעיות הבוערות של המדינה, היא עוסקת בניסיונות סרק לכופף ידיים של שותפי הקואליציה אלה לאלה.

כיפוף ידיים זה נשען על התלות המוחלטת של הקואליציה בכל מרכיביה - "אפס גמישות" - שמעניקה לכל אחד מהם זכות וטו בפועל על כל מרכיב אחר בתוכה. באופן זה הכשלת מהלכים של מרכיבי הקואליציה על-ידי מרכיבים אחרים, ומסעות "שהשחרה" הדדיים בהם מנסה כל מרכיב להוכיח שהוא "בסדר" ואילו האחרים הם ש"מכשילים" את כל היוזמות החיוביות שלו, היא כיום המשחק העיקרי והנפוץ ביותר בעיר. ברור שהציבור הוא שסובל בראש וראשונה ממציאות זו, אבל הנזק איננו רק מיידי וכספי ישיר, זהו נזק מערכתי ונזק מצטבר לאורך זמן. ככל שנמשך מצב זה, הכאוס מחמיר והנזקים הכוללים גדלים.

סקרים הם דבר נחמד, אבל הם רק סקרים. וכבר למדנו בבחירות האחרונות וגם בבחירות שלפניהן, שסקרים מבטאים מגמה אבל שגיאות משמעותיות בהם אינן נדירות ותוקפם קצר מועד. לכן, אסור להניח למערכת הכאוטית ממילא להתנהל כשהיא לא רק מנהלת מאבק פנימי בלתי-פוסק אלא כשהיא גם פוזלת לעבר הסקרים, ומנסה לסנכרן עצמה מולם, למרות הידיעה שהם אינם מוחלטים ואינם תקפים לאורך זמן.

"הרעשים" שמכניסות התנודות הלא הרמוניות הללו לתפקוד הרציונלי של המדינה, מהוים מקור נוסף לאנדרלמוסיה ניהולית והתנהלותית מיותרת. אסור למשוך את העגלה הלאומית והממשלתית באמצעות חמישה סוסים שלכל אחד מהם כיוון מועדף משלו, איסורים "מדאורייתא" משלו ופתרונות אולטימטיביים שברובם נוגדים את עמדות שותפיו הקואליציוניים; זה בלתי נסבל. חייבים לסנכרן בהרכב הממשלה, בהסכמים הקואליציוניים, ובדרכי ההתנהגות והניהול אחריות קולקטיבית אמיתית והסכמות בסיסיות על מטרות-יסוד משותפות, עדיפויות ודרכי מימוש.

המסקנה המתבקשת מתאור דברים זה, היא שהגיע הזמן להפסיק את ההתלבטויות לגבי הצורך וההצדקה לבחירות חדשות - עכשיו זהו צורך אמיתי ודחוף. מאחר שהסיכוי לתקן את הקילקולים בקואליציה הנוכחית הוא אפסי, וניתן לגרור רגליים עוד מספר שבועות ואולי עוד מספר קטן של חודשים, הרי שלהנשמה מלאכותית זו אין תכלית.

הנסיונות החוזרים ונשנים לתקן כביכול את הקילקולים הם ניסיונות סרק. העגלה הזו עם הסוסים האלה אינה הולכת לשום מקום קונסטרוקטיבי. לכן, מה שנחוץ כיום, למרות המצבים המסובכים, למרות העלויות ולמרות ההערכות שהשינוי בבחירות נוספות לא יהיה מהפכני באופן מובהק, הוא מערכת בחירות מהירה, קצרה. במערכת זו, אני מצפה מראש הממשלה, שלו יתרון ברור כמועמד לראש ממשלה על כל יריביו מהמפלגה וגם ממפלגות אחרות, הוא להציג לציבור שאלות מרכזיות ופתרונות מוצעים ולנסות לקבל עליהם מנדט ברור לביצוע.

השאלה המרכזית שראש הממשלה צריך להציג לציבור היא קבלת מנדט מובהק היה ויבחר להקים ממשלה ימנית ולנהל את המדינה על-פי מצע הליכוד לבחירות. המדיניות צריכה להיות תקיפה וקוהרנטית, מדיניות שבאה לטפל ביעילות באיומים הפנימיים והחיצוניים שבפניהם עומדת ישראל, ובסוגיות החברתיות-כלכליות המכבידות על חלקים רחבים בציבור, כגון: יוקר המחיה, ביטחון כלכלי, ושירותים ממלכתיים בתחומים מרכזיים כחינוך ובריאות.

מערכת בחירות זו צריכה לתת תשובה ברורה לשאלה איזו מדיניות תנקוט ישראל מול האיום הערבי מבית? לאחר השבועות האחרונים, ההתפרעויות בירושלים, במשולש, בגליל, ובבאר-שבע, זו כבר אינה שאלה של "האם?" אלא שאלה "עד כמה?".

חשוב מאוד שממשלה חדשה תעשה מאמץ רציני לרסן, למתן ואם צריך אפילו לדכא את התופעות להן היינו עדים בשבועות אלה, בטרם יהפוך המצב בין המגזרים לעוינות ואויבות. לקיטוב חמור אין צורך בהשתתפות כלל המגזר הערבי באירועים, די שעושה זאת פלג של כ-15%- 20% ממנו בפריסה ארצית רחבה, כפי שהולך ומסתמן כיום.

באחד מנאומיו האחרונים עסק כבר ראש הממשלה בסוגיית ההתרסה הערבית המקומית נגד המדינה, חוקיה ומוסדותיה, אבל אין די באמירה "מי שלא טוב כאן, שילך לשם...". אמירה זו צריך להעמיד באופן חותך ובמקרים הקיצוניים - לממש.

בארסנל של הימין לקראת בחירות חדשות, חסר נשק חשוב ביותר, הנשק הכלכלי-חברתי. אל לראש הממשלה להזניח היבט זה, משום שבו תלויה במידה רבה יכולתו לשקם את תדמיתו, ולמנף את כוחו הפוליטי לכלל כוח מרכזי מכריע. ממשלה שרוצה להתמודד בהצלחה מול האיומים המדיניים-אסטרטגיים, חייבת בתמיכה ציבורית רחבה.

וממשלה שרוצה בתמיכה ציבורית רחבה, חייבת להיות קשובה לציבור; הנושאים הכלכליים-חברתיים עומדים כיום במוקד העניין הציבורי, כמעט כמו הנושאים הביטחוניים-מדיניים. בכדי לשמור על ארץ-ישראל ועל ההתישבות מול גלי המלעיזים והמשטינים מבית ומבחוץ, הוא חייב חזית חזקה וקוהרנטית מבית.

הקושי העצום של ממשלה עתידית יהיה הצורך לטפל בעת ובעונה אחת בכל מרחב הבעיות, משום שמרכיבים רבים מדי שלו הוזנחו בשנים האחרונות ובמיוחד בממשלה הנוכחית, או נפלו קורבן לפוליטיקה מטופשת ופוליטיקאים חסרי-אחריות. כולם דיברו על מחויבותם לבוחרים ועסקו למעשה במעמדם הפוליטי.

במאבקו במרכז הליכוד, חייב ראש הממשלה להשתחרר מהתחושה שהמרכז הוא מטרד ולראות במושב הזדמנות לעצב את ההוויה החדשה שתדריך את ממשלתו הבאה ותשתף במעשים את חברי המרכז והמפלגה. לשם כך עליו להשיג את תמיכת המרכז בשתי אסטרטגיות ניהול ושליטה משופרות:

א. שילוב מומחים שאינם ח"כים בתפקידי שרים במשרדים הדורשים רקע מקצועי ספציפי לשם ניהולם היעיל; ב. מאמץ חקיקתי מוגבר שיסדיר את הפרדת הרשויות במדינה, את מעמדם - חובותיהם וזכויותיהם של אזרחים ומתאזרחים במסגרת חוק הגירה חדש ושלם, ויכין לאישור במשאל-עם את החוקה הראשונה למדינת-ישראל. חוקה זו צריכה להתבסס על חוקי-היסוד שבתוקף ואלה שיכנסו לתוקף עד למועד הצגתה לאישור הציבור. החוקה חייבת לכלול בין היתר גם את חוק-יסוד גבולות המדינה, ואת הסדרת מערכת יחסי העבודה במשק - הפרדה ברורה בין הממשלה כנבחרת ציבור לנהל את המדינה, לבין גורמי הייצוג של העובדים (הסתדרויות עובדים וכו') שעיסוקם בתנאי העבודה והשכר של העובדים ותו לא.

אני מעריך שלרוב העם עמדות מדיניות ולאומיות ימניות. בשילוב עם חזרה של הליכוד לרגישות החברתית שאבדה לו, יש בצרוף שיווצר כדי להבטיח לו נצחון גדול יותר מזה שצופים כרגע הסקרים. הדבר תלוי בראש וראשונה בראש הממשלה וביכולתו לשנס מותניים ולהתעלות על חולשות אופי אחדות שלו. הוא זה שצריך להוביל את השינוי, לתחום את גבולותיו ולבסס אותו במצע המחודש של הליכוד.

ואז בהתיעצות ושיתוף עם מפלגות שלהן מכנה משותף רחב עם הליכוד, יוכל להציג לפני הציבור עסקת-חבילה להכרעתו במשאל-עם. הכרעה כזו תסיים רבים מוויכוחי הסרק ותיתן בידי מוסדות המדינה גם סמכות וגם דירקטיבה כיצד לנהוג לעתיד לבוא.

דמוקרטיה איננה רק הענקת זכויות-יתר בתמיכת הבג"ץ ו"בצלם" למחבלים רוצחי יהודים. היא בראש וראשונה קבלת מנדט מהעם לבצע מדיניות ברורה, והוצאת המדיניות לפועל ללא היסוס ובלי להניח לאף אחד ולשום גורם לחבל בכך.

הערה: הרצח בהר נוף - לקראת סיום כתיבת שורות אלה, שמעתי בטלוויזיה וקראתי באינטרנט על התקיפה שביצעו מחבלים פלשתינים נגד יהודים בבית כנסת בהר נוף, שבה נהרגו 5 אנשים ונפצעו 8 נוספים. אם היה מי שסבר שישראל אינה משדרת חולשה בהתנהלותה בעת האחרונה, זו תשובה מוחצת המזימה טענה זו. אם סבור מישהו, שללא תגובה חריפה ביותר של הממשלה על כל שלוחותיה נגד המפגעים, שולחיהם, תומכיהם ומסיתיהם, ניתן יהיה למנוע חידוש מעשי "תג מחיר" בעלי אופי ועוצמה דומים, לדעתי הוא משלה עצמו. רצח זה הוא עוד טון משקל על כדור השלג המתגלגל של עימות אלים שבפתח. על הממשלה לפעול ביד קשה במלוא ההיקף, בטרם יאלץ הציבור הישראלי להתחיל לדאוג לעצמו...

תאריך:  18/11/2014   |   עודכן:  18/11/2014
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרושות בחירות עכשיו
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
18/11/14 16:35
2
אליהו מץ מיץ
18/11/14 17:54
3
אהרון שחר
19/11/14 09:41
 
ע_הראל
19/11/14 11:36
 
רפי לאופרט
20/11/14 10:11
 
ע_הראל
22/11/14 22:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מראה גופות הנרצחים הטובלות בדם, העוטים טליתות ותפילין - זעזע גם את יהודה משי זהב, שחזה כבר במאות רציחות של יהודים בחייו. אלא שהפעם - הזוועות נראו לו כמו מראות מהשואה. לכן הכריז: "הגיעה העת ללמד בני יהודה קשת". המצב צריך לגרום לנו להתנער מהשאננות. <.
18/11/2014  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
הייתן שתי שכנות. שתי נשמות תאומות צדיקות, אַת ומסעודה היקרה ע"ה. שתיכן כבירות מעש, נשות חסד ואמונה תמימה, עם חיוך תמידי על הפנים וחוש הומור. כמה שהייתן גדולות, משַמרות מורשת בית אבא וסבא באדיקות, ככה הייתן צנועות וענוות. כשמסעודה הלכה מאיתנו לפני למעלה מ-13 שנה, הרגשנו כולם - משפחתה וכל מכריה הרבים - יתומים מאם גדולה, שריד אחרון למורשת רבנית מרוקאית מעטירה.
18/11/2014  |  ציפי לידר  |   מאמרים
אתמול נפל דבר בישראל. מאתמול הפכו מקצועות עריכת-הדין וראיית-חשבון, ממקצועות של מי שהתגאו בכך שהם בעלי מקצוע חופשיים, למקצועות של מי הכפופים לחובות דיווח פקידותיות לשלטונות. ככל שתנסה לשכת עורכי הדין ליחצ"ן עצמה, בהודעות לעיתונות וככל שיטען, ראש לשכת עורכי הדין, כי: "המאבק העיקש שהתנהל בשלוש השנים האחרונות הוכיח שוב את חיוניותה של לשכת עורכי הדין לציבור חבריה בישראל ולמערכת המשפטית. אלמלא התעקשותנו ומאבקנו בכנסת בהצעת החוק, עורכי דין רבים היו נפגעים פגיעה קשה במעמדם ובעבודתם", הרי המציאות בשטח - בכל הכבוד הראוי - שונה שינוי של ממש, מתפישתו, המלווה באנחת רווחה של ראש הלשכה.
18/11/2014  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
מצב חרום מתרחש כאשר נשקפת סכנה למדינת היהודים ולאזרחים היהודים. זהו המצב שכרגע מתקיים במדינת ישראל. על הכנסת או הממשלה להכריז מיידית על מצב חרום, המאפשר לממשלה לפעול על-מנת להכריז מלחמת חורמה כנגד מתקפת הטרור הערבית והאיסלאמית.
18/11/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
במהלך שנותיה האחרונות של הממשלה הנוכחית, עשתה לבני מאמצים ניכרים להימצא תמיד בצד התום של הפוליטיקה, או לפחות להראות ככזו. היא עמלה לשדר תמיד את עובדת היותה בצד של הצודקים, התמימים וישרי הדרך. בצד המואר. ומהו הצד המואר בו בחרה? קצת מרכז והרבה שמאל. הרחק מהרעים הפוליטיים. שם בשמאל הכול נקי כידוע, חופשי מתככים. שם פועלים תמיד למען הדמוקרטיה הצרופה... ואולי, אולי תוכר בכך על-ידי הדיפלומטיה הבינלאומית כחסידת אומות העולם בכל הקשור להתייחסות לפלשתינים ולהמשך התהליך המדיני (אף שאבו-מאזן מסרב בעקביות לחזור לשולחן הדיונים), הגם שאין כל סיכוי לחידושו.
18/11/2014  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il