ההופעה מול ועדות הנכות הכללית והנכות מעבודה במוסד לביטוח לאומי, וכן ההופעה מול ועדות הערר על החלטות המוסד, עלולות להיות חוויה בלתי נעימה לציבור הפונים. רבים מהרופאים בוועדות אינם מודעים לחובותיהם על-פי התקנות או מתעלמים מחובות אלה, ומתנהלים באופן בלתי מקצועי כלפי הפונים. לעתים אף מפגינים הרופאים קוצר רוח בולט, נוקטים בהתבטאויות פוגעות או בלתי הולמות, מרימים קול שלא לצורך, משסעים את דברי הפונה, מגלים תוקפנות, זלזול, חוסר אמון וחוסר סבלנות כלפי מי שלא מבין את דבריהם או את שאלותיהם.
כמי שמייצגת לקוחות רבים בוועדות רפואיות ובוועדות ערר של המוסד לביטוח לאומי, נתקלתי לא פעם בהתנהגויות בלתי מקצועיות שכאלה. התנהלות רופאי הוועדה עלולה לפגוע לא רק בהליך עצמו, אלא אף בזכויות המהותיות של הפונים.
אם כך הוא לעתים המצב כאשר הפונה מיוצג על-ידי עורך דין, ניתן רק לשער מה מתרחש כאשר הפונים אינם מיוצגים.
לצד אותם הרופאים נתקלתי גם, כמובן, ברופאים אשר עושים את מלאכתם נאמנה, תוך גילוי קשב רב, סבלנות וכבוד לאדם העומד מולם. ואולם לא אגזים אם אומר שאי ניהול נכון של הוועדות הוא תופעה של ממש, ומן הראוי שהמוסד לביטוח לאומי ינקוט בצעדים לאכיפת החוק והתקנות בתוך הועדות פנימה.
עד לשינוי של המצב, על הפונים בתביעות נכות למל"ל, להיערך ולהתכונן כראוי להופעה מול הועדה הרפואית או ועדת הערר, ולעמוד בעצמם על משמר זכויותיהם. לא די בפירוט של המחלות והמגבלות מהן סובל הפונה. עליו להכיר את מערך הזכויות שלו ולהקפיד כי הדיון בעניינו יתנהל כראוי.
להלן מספר עצות לפונים.
הכנת התיק
כדאי להכיר היטב את המחלות או המגבלות מהן אתם סובלים, ואף להתייעץ עם רופא בטרם הגשת התביעה. במקרים מסויימים כדאי להצטייד בחוות דעת מומחה בתחום הספציפי, תוך פירוט סעיפי הליקוי המתאימים, בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי. כדאי להכין ראשי פרקים בכתב, כדי לא לשכוח דבר בעת הדיון. כדאי להביא את כל המסמכים הרפואיים, בין אלה שכבר צורפו לתביעה ובין נוספים, וכדאי להכין רשימה מפורטת של המסמכים שהוגשו.
כאשר פונים מגיעים אל הוועדה הרפואית הראשונה מוכנים היטב, עונים להם לפעמים הרופאים שאין צורך ברמה כזו של פירוט או הכנה של התיק בשלב זה, וכי יש להשאיר את טענותיהם לשלב הערר. אין לקבל דברים אלה, והם נאמרים מפיהם של מי שאינם מבינים כראוי את תפקידם. רצוי ככל הניתן למנוע הליכים נוספים - זה חוסך זמן והוצאות הן לפונה והן למערכת. על הרופא המוסמך מטעם המל"ל לבדוק את הפונה לגבי כל תלונה רפואית שלו, ואל לו להתעלם מאיזשהו ליקוי שהפונה דיווח עליו, הן בעל פה בעת הועדה והן על-פי המסמכים בכתב שהוגשו לועדה.
כאשר מגישים ערר, כדאי לפני כן לתת לרופא או למי שמבין בתחום לקרוא היטב את החלטת הוועדה הרפואית או את החלטת פקיד התביעות, להבין כל מה שנאמר בה, ולפרט בערר את הביקורת שיש על ההחלטה. כדאי לפרט את סעיפי הליקוי לפי התקנות ולהסביר מדוע היתה הוועדה צריכה לקבוע סעיף כזה במקום אחר. גם במקרה של הגשת ערר כדאי לעתים להגיש לוועדת הערר חוות דעת של מומחה רפואי בתחום הספציפי. הוועדה חייבת להתייחס לחוות דעת שהוגשה לה, ולנמק מדוע תקבל או תידחה את הכתוב באותה חוות דעת.
נוכחות אדם נוסף
כל אדם זכאי לנוכחות אדם נוסף בעת בדיקתו על-ידי הרופא המוסמך או הוועדה. לדעתי, רצוי תמיד להיות מלווים באדם נוסף, ולא רק בשלב של הבדיקה הרפואית-הפיסית. צריך לזכור כי ההופעה מול הוועדה עלולה לגרום אצל הפונה מתח ולחץ נפשי, התרגשות ובלבול. כאשר אינכם לבד בסיטואציה הזו, יכול המלווה לסייע לכם, להזכיר דברים ששכחתם, ולפקח גם הוא על ניהול נכון של ההליך. זכרו, שאם אתם מעוניינים בנוכחות המלווה בעת הבדיקה הרפואית עצמה, כדאי לכם לציין זאת במפורש בפני הוועדה. יש ועדות, שאם לא תציינו זאת, ינסו למנוע מכם זכות זו.
דווקא כאשר המלווה הוא עורך דין ולא מי מקרוביכם, עלולה הוועדה להציע שהוא לא יהיה נוכח בעת הבדיקה, כביכול מטעמים של שמירת הפרטיות שלכם. אם חשוב לכם שעורך הדין יהיה נוכח - זכרו לומר זאת. ממילא עורך הדין אינו מתערב בבדיקה עצמה, אלא רק מייצג אתכם מול הוועדה ומפקח על תקינות ההליך, לרבות על דרך ביצועה של הבדיקה.
אם נתקלתם בהתבטאויות והתנהגויות פוגעות, כגון חוסר קשב וחוסר סבלנות, אמירות בוטות, זלזול בכם או בחומר שהצגתם, חוסר ריכוז ועוד - נוכחותו של המלווה חשובה שבעתיים. במקרים כאלה יש לבקש מהוועדה או מהרופא לנהוג בכם אחרת, ולהזכיר שיש לכבד אתכם ושאתם אנשים סובלים שבאו למעשה לבקש עזרה.
כדאי לזכור, שאי ניהול נכון של ההליך עשוי להיות נימוק חשוב בעת הפניה שלכם לוועדת ערר ואף לבית הדין לעבודה. לכן כדאי לערוך תרשומת לגבי מה שקרה בוועדה, בסמוך ככל הניתן לאחר הדיון עצמו, וניתן אף לרשום הערות ותזכורות קצרות בעת הדיון. המלווה הוא האדם המתאים לעשות את הדברים הללו, והוא עשוי, במקרים מסויימים, אף להעיד על מה שהתרחש בוועדה.
הזדהות הרופאים
על רופאי הוועדות להזדהות בפני הפונה. לעתים קרובות הם אינם עושים זאת, אלא מתחילים מיד בהפניית שאלות לפונה. הפונה על-פי רוב יתחיל מיד לענות, תוך קבלת מרותה של הוועדה, ויוצא שיענה לאנשים שאינם מוכרים לו ולא הוצגו בפניו, והדבר מגביר את חששו מההליך ואת הבלבול שלו. צריך לזכור שהפונים הם בדרך כלל אנשים שסובלים ממחלה, ליקוי או מוגבלות כשלהם, הם מגיעים לוועדה במצב של כאב ואחרי תקופה (לעתים לא קצרה) של סבל. לכן, על הוועדה להקטין את רמת החרדה, ועל הרופאים להזדהות בשמם, מומחיותם ותפקידם.
לעתים עונדים הרופאים תגי זיהוי, וניתן להסתפק בסוג של זה של הזדהות, ואולם לפעמים התג מוסתר או הפוך, ועוד כיוצ"ב. המלצתי היא לא לוותר בעניין זה. זכותכם לדעת בפני מי אתם יושבים, ולשאלותיהם של מי אתם עונים. אני ממליצה לשאול בעדינות לשמותיהם ותפקידיהם של חברי הוועדה, וכדאי שהמלווה שלכם ירשום את השמות. יש מי שיאמרו לכם כי אם תפנו שאלה מסוג זה לוועדה תגרמו לעוינות של הרופאים כלפיכם ותכניסו אותם למגננה. ברם טענות מסוג זה רק מחדדות את הבעיה עליה הצבעתי ולא מסייעות לשינוי ההכרחי במצב. על הרופאים לדעת ולהכיר בכך שהתנהגותם כלפי הפונה וניהול נכון של ההליך הוא חלק ממקצועיותם, וכי לפונה הזכות לקבלת פרטים מסויימים. עמדו על זכויותיכם, אך אני ממליצה כי תשתדלו לעשות זאת עד כמה שניתן בנועם ובעדינות, ורק במקרה של חוסר ברירה יש מקום לתקיפות יתר ולהצבת דרישות.
קריאת דבריכם כפי שנכתבו בידי הוועדה
לאחר שנשאלתם מה מצבכם ומדוע אתם ניצבים בפני הוועדה, תתבקשו בדרך כלל על-ידי הרופא המוסמך או על-ידי מזכיר הוועדה, שכתבו את דבריכם, לעיין במה שנכתב ולאשר אותו. אם לא יבקשו מכם אישור למה שנכתב - בקשו אתם לעיין במסמכים. כאשר אתם קוראים את הכתוב - הקפידו להבין מה נכתב. אם הכתב או המונחים אינם ברורים - אל תתביישו לשאול, להוסיף ולתקן. צריך לאפשר לכם זאת.
ולסיכום זיכרו: המוסד לביטוח לאומי נועד להגן על הזכויות הסוציאליות שלכם. הוא נועד לשרת אתכם, כמובן על-פי החוק. רופאיו, ומי שפועל מטעמו, חייבים לשמור על זכויותיכם, הן ברמה המהותית והן ברמה הפרוצדורלית. אין להשלים עם גילויי קהות, אטימות וזלזול, ואין להשלים עם גילויי חוסר אמון שלא לצורך. אסור לאווירה בוועדות הרפואיות להיות מאיימת, אפילו אם הרופא חושב שכבר "ראה הכל", ולא ניתן לחדש לו דבר.
הסתייעו בכל גורם מקצועי שיכול לעזור לכם - רופא משפחה, רופא תעסוקתי, רופא מומחה, עורך דין. לכל אלה ערך מוסף בדרך שלכם למיצוי זכויותיכם. בהצלחה.
___________________
עו"ד נעמה כהן עוסקת ומתמחה, בין השאר, בדיני ביטוח לאומי ודיני בריאות.