|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שישה בשישי

חורים והשמטות

מה חסר בחוק מימון המפלגות ובחוק הבחירות מה לא נעשה לגבי הדיווח על הוצאות המעונות הרשמיים מה מאפשר לוינשטיין לטרפד את הביקורת על הפרקליטות מה דנינו ולפיד לא אומרים מה הבעיה עם התוכן השיווקי
06/02/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
כרגיל - רק חלק מהאמת [צילום: פלאש 90]

עוד משהו קטן
יאיר לפיד טוען ש"מטוס פרטי לראש הממשלה זו שחיתות". מה ששר האוצר לשעבר השמיט הוא שתי עובדות קטנות. האחת: מדובר על מטוס בבעלות המדינה שישמש את ראש הממשלה ואת הנשיא. השנייה: ההמלצה לרכוש מטוס כזה באה מוועדה ציבורית בראשות אליעזר גולדברג - לשעבר שופט בית המשפט העליון, מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור על שופטים. אז גם הוא מושחת?


ת"צ 1715-02-15, ויקטור עטיה נ' ידיעות אינטרנט / כתב תביעה
בקשה לאישור תביעה ייצוגית ב-10 מיליון שקל נגד ynet בטענה לשתילת סמויה של תוכן שיווקי בחומר המערכתי
נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות (נבת"ם) / דוח פעילות ראשון
הדוח הראשון של נציבות הביקורת על הפרקליטות: הקמת הנציבות, התלונות שהגיעו באפריל-דצמבר 2014 והטיפול בהן, מניעת טיפול בשני נושאים בידי היועץ המשפטי לממשלה, משימות רוחב שבבדיקה, תוכנית העבודה ל-2016-2015

מימון מפלגות
תמריץ לעבור על החוק [צילום: פלאש 90]

נניח שמפלגה כלשהי מקבלת תרומות אסורות בגובה מיליוני ואפילו עשרות מיליוני שקלים. תרומות אסורות – דהיינו מעבר למקסימום הקבוע לכל תורם, תרומות מתאגידים או תרומות מחו"ל. ונניח שאותה מפלגה מנצחת בבחירות או הופכת להיות שותפה בממשלה. ואז בא מבקר המדינה ומגלה את אותן תרומות אסורות. מה קורה?

התשובה המעשית: כמעט כלום. ראשית, משום שהגילוי הזה יבוא שנה ויותר לאחר הבחירות. שנית ועיקרית, משום שתוצאתו היחידה תהיה בתחום הכספי. האחראים למעשה לא יועמדו לדין, ובוודאי שתוצאות הבחירות לא ישתנו בדיעבד. החור הזה בחוק מימון המפלגות מהווה תמריץ לעבור עליו, מתוך ספק-ספיקא: ספק אם המעשים יתגלו, וספק אם העונש עליהם יזיז לנו.

את המצב הזה צריך לשנות. ודאי שאין לקבוע שעבירת מימון, חמורה ככל שתהיה, צריכה להביא לגריעת מנדטים. אבל הביקורת צריכה להיעשות בזמן אמת, הממצאים צריכים להתפרסם יומיים לפני הבחירות והאחראים צריכים לעמוד לדין פלילי ולהישלח לכלא. רק כך ניתן יהיה למנוע את התופעה של קניית שלטון, שלא צריך להסביר עד כמה היא פסולה.

רשימות מועמדים
שאלה עדינה ואף כואבת [צילום: פלאש 90]

החמרת מחלתו של השר אורי אורבך – ומכאן שלוחים לו, מכל הלב, איחולי החלמה מהירה ורפואה שלמה – מעוררת שאלה עדינה ואף כואבת: מה צריך לעשות כאשר מועמד לכנסת הופך לנבצר? ומה אם היה מדובר, חס וחלילה, במי שעומד בראש מפלגה? או במועמד לראשות הממשלה?

יש כאן חור בחוק, כי את הרשימות כבר אי-אפשר לשנות, וככל שידיעתי מגעת (וקראתי את חוק הבחירות שלוש פעמים השבוע) – מועמד אינו יכול להתפטר מהרשימה. לכן, מבחינה פורמלית, גם מועמד שאינו יכול להתמודד מסיבה כלשהי – צריך להישאר ברשימה. ככל שאני מבין נכון את חוק הבחירות, אפילו מועמד שהלך לעולמו יישאר ברשימה. את זה צריך לתקן, כך שניתן יהיה להוציא מן הרשימה מועמד בשל כוח עליון (כולל הרשעה בפלילים) ממש עד לפתיחת ההצבעה. ושוב: רק בריאות טובה לכל המועמדים.

הוצאות המעונות
דוח כמו של חברה בורסאית [צילום: פלאש 90]

אני לא יודע מה ייכתב בדוח מבקר המדינה על הוצאות מעון ראש הממשלה. אני כן יודע, שמשרד ראש הממשלה נתן בתוך יממה שתי גרסאות שונות לגבי ההוצאה על בקבוקי יין (נושא שכשלעצמו הוא ממש קטנוני, בהתחשב בעובדה שבית ראש הממשלה הוא גם מקום אירוח רשמי). כיום אין נהלים מחייבים בנוגע למסירת מידע לציבור על הוצאות כאלו, ומן הראוי שיהיו.

יש לי הצעה סופר-פשוטה: דוח ההוצאות של המעונות הרשמיים – משכן נשיאי ישראל ובית ראש הממשלה – יפורסם לציבור במתכונת דוח שנתי של חברה בורסאית. לאמר: עם חוות דעת של רואה חשבון, בפירוט מירבי ולכל המאוחר עד 31 במרס של השנה העוקבת. לא צריכה להיות בעיה להכין אותו, כי כל הנתונים אמורים להירשם בזמן אמת, וביקורת רואה החשבון עליו ממש לא תהיה יקרה. זה גם יעודד חיסכון ונקיון כפיים, גם ימנע לזות שפתיים וגם ימנע עלילות מיותרות.

ביקורת הפרקליטות
מסרס את הביקורת [צילום: פלאש 90]

הדוח הראשון של נציבת הביקורת על הפרקליטות, הילה גרסטל, מגלה שני חורים משמעותיים בסמכויותיה. האחד: יכולתו של היועץ המשפטי לממשלה למנוע בדיקה של נושאים תלויים ועומדים. השני: יכולתה של הפרקליטות למסמס מסקנות אופרטיביות נגד פרקליט/ה, בנימוק שהעניין מצוי בטיפול פנימי.

אם זה המצב, צריך להחזיר את הנושא לפתחה של הכנסת ולעגן את הנציבות בחוק ולא בהנחיה של היועץ המשפטי לממשלה – שניצל את מעמדו כדי להחריג את עצמו מן הביקורת ולהעניק לעצמו זכות וטו עליה. אם זה המצב, צריך להבהיר שהמלצה של הנציבות היא הוראה לביצוע, בכפוף כמובן לכל הזכויות העומדות לפרקליט/ה כמו לכל עובד מדינה. מה שבטוח הוא, שאסור להותיר בעינה את יכולתם של בכירי הפרקליטות לסרס את הביקורת עליהם.

דנינו והתאונות
פחות נפגעים - אבל יותר הרוגים

שעות אחדות לאחר התאונה הקשה בצומת להבים, התגאה יוחנן דנינו בכך שבשלוש השנים האחרונות ירד ב-6,000 מספר הנפגעים בתאונות דרכים. נכון, אך כמו תמיד אצל דנינו - זו אמת חלקית בלבד, ולא רק לנוכח העובדה שהמשטרה היא לא הגורם היחיד שיש לו השפעה על תאונות הדרכים (יש כבישים, תשתיות, הסברה, בטיחות הרכב ועוד). הנה הנתונים החשובים שדנינו השמיט.

בשנת 2014 נפגעו בתאונות 21,666 בני אדם - ירידה של 11% לעומת השנה הקודמת. לעומת זאת, מספר ההרוגים כמעט שלא השתנה: 314 מול 316. מספר התאונות הקטלניות עלה אשתקד ב-4%, והמגמה הזאת נמשכת גם בתחילת 2015: בינואר השנה נהרגו בכבישים 29 בני אדם, לעומת 18 בלבד בשנה שעברה ו-27 לפני שנתיים. מאז החלה תוכנית המפנה, בה דנינו כל כך מתגאה, אומנם נרשמה שנה אחת של ירידה חדה במספר ההרוגים - שנת 2012, בה נהרגו 301 בני אדם לעומת 398 בשנה הקודמת. אבל מאז יש עלייה עקבית במספרם, וכאמור היא נמשכת גם השנה.

מאחר שלעיתים נדמה שדנינו עוסק בהופעות וביחסי ציבור יותר מאשר בניהול המשטרה, כדאי שלפחות את זה יעשה כמו שצריך וכמו שניתן לצפות מקצין בכיר. לא שישמיט את מה שלא נוח לו, כאילו היה אחרון היחצ"נים, אלא ידבר בכנות על הכשלונות לצד ההצלחות. אבל זו כנראה דרישה מופרזת.

תוכן שיווקי
תביעה חשובה ומן הראוי שתתקבל

בנושא הזה דווקא אין חורים, לפחות מבחינה רגולטורית. תקנון האתיקה של מועצת העיתונות קובע: "עיתון ועיתונאי יבחינו בפרסום בין פרסומת לחומר מערכתי, באופן שלא תפורסם פרסומת הנחזית כחומר מערכתי". ואם תאמרו שמדובר בתקנון וולונטרי, הנה מה שאוסר חוק הגנת הצרכן: להטעות צרכן בעניין "הטיב, המהות, הכמות והסוג של נכס או שירות" – וכאשר מציגים לקורא תוכן שיווקי (דהיינו פרסומת) במסווה של תוכן מערכתי, ודאי שזו הטעיה בנוגע לטיבו ומהותו של הפרסום.

מה שאין זו אכיפה של התקנון ובעיקר של החוק. חלק ניכר מאמצעי התקשורת בישראל מוסרים לכולנו פרסומות קנויות המתחזות להיות ידיעות אוביקטיביות, בלא שמץ של רמז על כך. המפרסמים אוהבים את זה; ככלות הכל, יש הרבה יותר סיכוי שהציבור יאמין לידיעה עיתונאית מאשר לפרסומת. אמצעי התקשורת מתמכרים לזה, כי כאן נמצא הכסף הגדול. ומה עם האתיקה? לא מעניינת. והחוק? לא מטריד. והקוראים? לא חשובים.

מבחינה זו, יש חשיבות רבה לבקשה לתביעה ייצוגית נגד ynet שהוגשה השבוע. זוהי הפעם הראשונה בה מתבקש בית המשפט להתמודד עם סוגיית התוכן השיווקי, וחשוב מאוד שיינתן פסק דין – או לכל הפחות החלטה שתקבע האם לאשר או לא לאשר את התביעה. במילים אחרות: מן הראוי ששני הצדדים יביאו את הסוגיה העקרונית לפתחו של בית המשפט, ולא יתפשרו כפי שקורה כמעט תמיד בתחום הייצוגי. כשלעצמי, אשמח אם התביעה תתקבל, ובמיוחד אם בית המשפט יבהיר מה מחירה של הטעיה כזאת.

תאריך:  06/02/2015   |   עודכן:  06/02/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חורים והשמטות
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
6/02/15 14:11
2
אהרון שחר
6/02/15 14:25
 
קידי
6/02/15 16:55
 
הניה
7/02/15 06:30
 
שמ
7/02/15 11:05
3
שמ
6/02/15 18:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
כ-200-170 קצינים בכירים במילואים יוצאים במסע פרסום מאורגן הקורא להחליף את ראש הממשלה בנימין נתניהו בבחירות הקרובות לכנסת ה-20. כך פרסם (יום ה', 5.2.15) עמית סגל בחדשות2.
05/02/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רבים מאיתנו שמעו על ספריו המפורסמים של ג'ורג' אורוול, 1984 וחווות החיות, וחלקנו אף למדו בתיכון את סיפורו Shooting an elephant. אך נראה שרק מעטים מכירים את תולדות חייו של האדם המיוחד הזה. אורוול, שנולד בשנת 1903, למד באמצעות מלגה בבית הספר איטון, שנחשב ליוקרתי ביותר באנגליה, ולאחר מכן שירת שש שנים במשטרת האימפריה הבריטית בבורמה. עוד בילדותו החליט להיות סופר, ומתוך הזדהות עם חייהם הקשים של אנשי המעמדות הנמוכים, ואולי אף כדי לאסוף חומר לספרים שהתכוון לכתוב, חי לאחר מכן תקופות ארוכות חיי עוני בשולי החברה בלונדון ובפריז, ובבתיהם של כורי פחם בצפון אנגליה.
05/02/2015  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
חלק ניכר משורש הניכור של הציבור כלפי התקשורת נובע מדפוס הפעולה השמאלי ארוך השנים, שלפיו המטרה מקדשת את האמצעים. רביב דרוקר יכול לפרסם שטויות ישנות ולסמוך על זיכרונו הקצר של הציבור ועל עזרת עמיתיו שיפמפמו את סיפור הכלום, משל היה מעטפות טלנסקי. כמה היו רוצים בזה. דרוקר כמשל.
05/02/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
המערך האדום הצליח לגייס לשורותיו שני אנשים מוכשרים, איש איש בתחומו: האלוף במילואים עמוס ידלין והפרופסור מנואל טרכטנברג. הם מוצגים כמועמדיו של המערך האדום לתפקידי שר הביטחון ושר האוצר, בהתאמה, בממשלה הבאה, אם חלילה יקימו אותה בוזי וציפי.
05/02/2015  |  רון בריימן  |   מאמרים
יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט סלים ג'ובראן, אסר על מפלגת ישראל ביתנו להפיץ את הגליון המיוחד של השבועון הצרפתי הפרובוקטיבי שארלי אבדו, שבשערו מופיעה קריקטורה של הנביא מוחמד. זאת לאחר שהמפלגה, בראשות שר החוץ אביגדור ליברמן, הודיעה על כוונתה לעשות זאת לאחר שרשת סטימצקי נמנעה ממכירת העיתון בשל מחאת המגזר הערבי.
05/02/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il