|
צוקרברג. גאוני עם פיתולים [צילום: פרנסואה מורי, AP]
|
|
|
|
|
|
המהפך הגדול הראשון של פייסבוק היה בשנים 2014-2012. משתמשי האינטרנט העבירו יותר ויותר מפעילותם אל הסמארטפונים. מארק צוקרברג הלך בעקבותיהם, העניק עדיפות לאפליקציה של פייסבוק ורכש את ווטסאפ ואינסטגרם. זה עבד. שווי החברה זינק פי עשרה.
השבוע (6.3.19) הכריז צוקרברג על מהפך נוסף. החברה תיפרד ממכונת ייצור הכסף – מכירת מודעות מוכוונות מטרה ברשתות החברתיות – ותבנה "פלטפורמה ממוקדת-פרטיות" סביב ווטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר. המסרים שיועברו בה יוצפנו בצורה שלא תאפשר אפילו לפייסבוק לקרוא אותם. הפירוש, מסביר אקונומיסט: צוקרברג רוצה שכל סוגי העסקים ישתמשו בשירותי המסרים שלו כדי להעביר שירותים ולקבל תשלומים, ופייסבוק תגזור קופון.
פייסבוק הייתה זקוקה לשינוי משמעותי בשל שערוריות הפרטיות והפוליטיקה הסובבות אותה. אפילו צוקרברג, שלעיתים נדמה שאינו מבין את חומרת המצב, הבחין באירוניה שבהצבת הפרטיות במקום הראשון: "אין לנו כרגע מוניטין חזקים בבניית שירותים המגנים על הפרטיות", כתב. אבל אקונומיסט מציע להיזהר לפני שמתלהבים יותר מדי, וזאת משתי סיבות.
הראשונה: פייסבוק הואשמה פעמים רבות בכך שהיא מוליכה שולל את הציבור בנוגע לפרטיות ולאבטחה, כך שיש מקום לספקנות כאשר צוקרברג מבטיח כעת שהמשתמשים ייצאו נשכרים מהשינוי. הוא גם מצניע במתכוון את התועלת שתצמח לפייסבוק מהמהלך: המידע מי מדבר עם מי וכמה זמן, יאפשר לה לשווק פרסומות ממוקדות גם כאן.
שנית: הצפנה מקצה לקצה תוזיל את עסקיה של פייסבוק. מאחר שלפחות מבחינה תיאורטית יהיה זה בלתי אפשרי לפרוץ את ההצפנה, תוכל החברה לטעון שיש לה פחות אחריות לתכנים שהיא מעבירה ובכך לצמצם את עלויות הבקרה. אם תצליח לבצע את השינוי, הדומיננטיות של פייסבוק בעולם המסרים רק תגבר – צופה אקונומיסט. העובדה שהמשתמשים אכן ייהנו גם הם, תקשה על הרגולטורים לטעון שיש לפרק את החברה.
פעולותיה של פייסבוק בהודו מספקות הצצה למה שעתיד להתרחש לכל הרוחב. החברה הטמיעה שם מערכת תשלומים בתוך ווטסאפ, תוכנת המסריפ הפופולרית ביותר במדינה, והיא ממתינה לאישור רגולטורי; השוק הוא ענק. גם בשאר חלקי העולם צפויים המשתמשים להישאב לתוך הנוחות של הרשת החדשה. האסטרטגיה החדשה של צוקרברג היא גאונית – אבל ייתכן שיהיו בה כמה פיתולים.