|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
רוסיה יכולה לנקום [צילום: אלכסנדר זמליינצ'מנקו, AP]
עד עכשיו זה היה החלק הקל

כיצד להמשיך את העיצומים

פקיד ממשל לשעבר שעסק בעיצומים מסביר ב-Foreign Affairs מהם האתגרים שבפני קואליציית העיצומים ופורס את הצעדים הנחוצים כיצד להתמיד בהם במשך חודשים ארוכים
03/04/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

העיצומים על רוסיה הם הישג מדהים של דיפלומטיה ואחריות תאגידית. רוב העולם ניתק מיוזמתו את הקשרים העסקיים עם רוסיה והמם את הקרמלין בהקפאת רוב עתודות המט"ח שלו. המהירות, ההיקף והעוצמה של צעדי עונשין אלה והעובדה שמדובר באחד המשקים הגדולים בעולם – כל אלו הם חסרי תקדים, כותב ב-Foreign Affairs ריצ'רד נפיו, שעבד כמתאם עיצומים במשרד החוץ האמריקני בשנים 2015-2013 וכיום עמית מחקר בכיר באוניברסיטת קולומביה.

אבל המאמץ להפעיל על מוסקבה לחץ כלכלי נמצא רק בראשיתו ויהיה קשה להתמיד בו ככל שהזמן יתארך, במיוחד כאשר העיצומים יגיעו למגזרים מרכזיים במשק העולמי כמו אנרגיה, מזון, מוצרי חקלאות ונתיבי סחר וכאשר רוסיה תנסה להגיב בצעדים משלה. קואליציית העיצומים תהיה יותר עמידה מאשר רוסיה סבורה, אך תתקשה להמשיך בצורה קבועה בצעדים רחבי היקף ולאכוף אותם על מדינות כמו סין והודו. גם הקיפאון המסתמן בשדה הקרב יציג בפני משטר העיצומים אתגר משמעותי.

על ארה"ב ובעלות בריתה להיות מוכנות למאמץ ממושך: לפעול יחדיו כדי למצוא את סט העיצומים האופטימלי להמשך, ליצור תגובה מאוחדת להפרת העיצומים ולתגובה הרוסית ולהציב חזית אחידה מול אפשרות של אחיזה רוסית ממושכת בחלקים מאוקראינה. מדובר במשימה עדינה של הפעלת לחץ שיביא את ולדימיר פוטין לשנות מסלול, אך לא כזה שיביא אותו לבצע פעולות תגמול. כך למשל, אמברגו מוחלט על הנפט והגז הרוסיים ינחית מהלומה קשה במיוחד על המשק הרוסי, אך גם יחמיר את משבר האנרגיה במערב, מציין נפיו.

מתח זה הוא אחת הסיבות לכך שנכון לעכשיו, ניתנה בעיצומים עדיפות למטרות דיסקרטיות כמו בנקים ואוליגרכים, או לאינטרסים ארוכי טווח כמו השקעות במגזרי הנפט והגז. זוהי גישה הגיונית ועליה להיות העדיפות המיידית, לצד אכיפה נחושה של הצעדים הקיימים. במקום ללכת על עונשים מהירים ולכאורה פשוטים, קואליציית העיצומים צריכה להתמקד בצעדים מתפתחים שיקשו על רוסיה לפעול בזירה הבינלאומית ומעלים את המחירים בצורה שתקשה עליה להגיב. צעדים כאלו גם יסייעו לשמר את השותפות הבינלאומית נגד פוטין, שבהעדר החלטה של מועצת הביטחון בנויה על רצון טוב, הקרבה ומטרה משותפת.

לפני הפלישה לאוקראינה, רוסיה הייתה שותפת סחר נורמלית עם רוב העולם – מה שמקשה על מדינות רבות להתנתק ממנה בן לילה. לכן, על קואליציית העיצומים לסייע למדינות העלולות להיפגע בצורה קשה במיוחד מפעולות תגמול רוסיות או מן העיצומים עצמם. ארה"ב כבר נקטה בכמה צעדים כאלה, אם כי בסופו של דבר יש גבול לסיוע שכזה. לכן, חיונית התחושה של הקרבה משותפת וחלוקה בנטל, במיוחד באיחוד האירופי בו ההחלטות צריכות להתקבל פה אחד.

הדינמיקה הזאת גם מסבירה מדוע התנהגותן של סין, הודו ומדינות נוספות נתפסת כאיום על העיצומים – ממשיך נפיו. הביטוי באנגלית הוא backfilling: כניסה לשווקים שננטשו בידי אחרים בשל עיצומים או צעדים אחרים, העלולה לאפשר ליעד העיצומים להתמודד מולם. אין פלא, אפוא, שארה"ב מתמקדת במניעת מהלך כזה מול רוסיה, במיוחד מצד סין, גם אם המשמעות היא שהסחר הרגיל בין סין והודו לבין רוסיה יימשך לעת עתה – כל עוד הן לא ממלאות את החוסרים שיצרו העיצומים.

האירוניה שבהתקדמות לפתרון
"השוק הרוסי", בייג'ינג [צילום: אנדי וונג, AP]

באופן אירוני, אחד האיומים המרכזיים על העיצומים הוא התקדמות דיפלומטית לפתרון המשבר באוקראינה, שכן רוסיה תדרוש להסיר אותם מיד, גם אם המו"מ על הסדר הקבע יימשך שנים. בקואליציית העיצומים יהיו מי שיסכימו לבטל אותם כדי להפחית את הלחצים על מחירי האנרגיה וסחורות אחרות, בעוד אחרים ובראשם ארה"ב ידרשו להמשיך אותם עד שיושג הסדר קבוע ויציב. אוקראינה מצידה עשויה לדרוש פיצויים מרוסיה וגישה לעתודות המט"ח המוקפאות שלה כדרך לגבות אותם. יהיו גם חילוקי דעות בשאלה כיצד להגיב אם רוסיה תפר את ההסכם.

כתוצאה מכל אלו, צופה נפיו, למו"מ עם מוסקבה על העיצומים יקדמו שיחות מפורטות וסבוכות בתוך קואליציית העיצומים. הסדרים פחות קבועים, כמו הפסקת אש, יגרמו לחילוקי דעות עמוקים עוד יותר בין השותפים, בנוגע למידת החוכמה שבביטול חלק מן העיצומים אל מול סכסוך במבוי סתום.

חוסר הוודאות סביב העיצומים אינו מוריד מהישגיהן עד כה, אך על ארה"ב ובעלות בריתה לזכור שהעולם מצוי כעת בטריטוריה בלתי מוכרת של עיצומים על מדינה בעלת עוצמה כלכלית וגרעינית. פוטין אמר שהוא רואה את העיצומים כלוחמה כלכלית וכחלק מן העימות הגדול יותר על תחייתה של רוסיה. ובניגוד למדינות כמו אירן וקוריאה הצפונית, רוסיה יכולה לגרום נזקים בקנה מידה עולמי.

מסקנתו של נפיו היא, שקואליציית העיצומים צריכה להמשיך להתנהל בזהירות ובמחשבה תחילה, תוך הכרה בכך שהם יימשכו יותר מאשר שבועות או חודשים ובצורך להתמודד מראש עם השלכותיהם. במקביל יש לנהל שיחות על התנאים והדרך להסרתם, ואפשר להעביר לרוסיה מסרים בלתי רשמיים בנושא זה, כדי שמנהיגיה יבינו את מחיר המשך המלחמה. על חברות הקואליציה להחליף מידע בנוגע לפעולות נגד backfilling ולתאם את הפעולות מול מי שינסו להפר את העיצומים. לבסוף, יש לפתח תוכניות להחלפת סחורות שהגיעו עד כה מרוסיה ואוקראינה, ואשר אינן זמינות בשל העיצומים והמלחמה. אין דרך למנוע פגיעה כלכלית בשל המלחמה, אבל איתור דרכים לחלוקת הנטל והפחתת עלות הפגיעות יהיה רב משמעות לקראת המשך המאבק.

תאריך:  03/04/22   |   עודכן:  03/04/22
איתמר לוין
+היסטוריה לשעתה
18:47 03/04/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
העדויות על מאות אלפי אוקראינים שמסרו את היהודים לרוצחים, שפעלו בשורותיהם מאפילים על 2,635 האוקראינים החומלים שזכו להימנות על חסידי אומות העולם  ▪  אלו הם הפסיק הטוב בחושך הגדול שהתרחש באוקראינה בימים ההם
זלנסקי. עד כאן [צילום: זום]
+ליטא תפסיק לייבא גז מרוסיה
17:58 03/04/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
בכך היא בכך למדינה האירופית הראשונה שעושה כן. היא תאפשר את המשך העברת גז רוסי העובר בשטחה לכיוון מובלעת קלינינגרד הרוסית  ▪  שלאחר הודעת ליטא הודיעו גם שתי הבלטיות הנוספות לטביה ואסטוניה כי הן מפסיקות באופן מידי את ייבוא הגז הטבעי מרוסיה
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, במרכז, נשיא פולין אנדז'יי דודה, משמאל, ונשיא ליטא, גיטנאס [צילום: אפרם לוקצקי/AP]
+בריטניה תחמש את אוקראינה בטילי קרקע-ים
16:53 03/04/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש ממשלת בריטניה הודיע לשרי ממשלתו על כוונתו להעביר לאוקראינה מלאי תחמושת שיאפשר לה לפגוע בספינות הרוסיות שתוקפות את עיר הנמל אודסה שלחוף הים השחור
מתקפת טילים פגעה הבוקר בעיר אודסה [צילום: פטרוס גיאנקוריס, AP]
+מה הרוסים מחפשים בטורקיה
13:33 03/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ממשלתו של ארדואן ניסתה לשמור על איזון בין רוסיה לאוקראינה, ונכון לעכשיו הדבר עולה בידיה - מנתח וושינגטון פוסט  ▪  השיא היה בפגישת המו"מ בין המדינות בשבוע שעבר
ארדואן-פוטין [צילום: לשכת הנשיאות הטורקית/AP]
+אדם אחד מביא למלחמה רבתי
12:03 03/04/22  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
האם טבע האדם הוא ללכת בעקבות מנהיג או שליט בשלום אך גם באש ובמים? האם אי-שם יש גם בבני האדם, ה"הומו ספיאנס", האדם החושב, את הרצון או הנכונות לחיות בעדר וכעדר כבשים ללכת בעקבות המשכוכית, הכבשה המובילה?
פוטין. האדרת שמו [צילום: מיכאיל קלימנטייב, ספוטניק/AP]
+טבח מפלצתי של ממש באזור בוצ׳ה
10:54 03/04/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
לטענת האוקראינים באזור בוצ׳ה לבדו תועדו לפחות 280 גופות כאלה, של אזרחים יש לומר, כולל נשים, כולל קשישים. מתחילות לצאת עדויות ודיווחים על נשים שנאנסו, בתים שנבזזו ועל כך שבציוד של חיילים רוסים שנשבו או נהרגו נמצאו חפצים שונים השייכים לתושבי האזור ונגנבו מבתיהם. אין פה מקריות ככל הנראה, והייתה פה פעולה מכוונת נגד אזרחים
אזרחים הרוגים באזור בוצ'ה [צילום: ודים גרידה/AP]
+חשד: צבא רוסיה טבח באזרחים באזור הכיבוש
09:09 03/04/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
כוחות אוקראינה ששבו לשלוט באזור הסמוך לבירה קייב מצאו כ-300 גופות של אזרחים כשהן מוטלות ברחובות העיירה בוצ'ה הסמוכה לקייב  ▪  נמצא קבר אחים פתוח בחצר הכנסיה המקומית שמתוכו בצבצו ידיים ורגליים של גופות רבות
הכוחות האוקראינים מצאו גופות ברחובות ובקבר אחים [צילום: ואדים חירדה, AP]
+ לא ניתן במלחמות לסמוך על המערב "הפרוגרסיבי"
08:29 03/04/22  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
ד"ר מיכאל ברונשטיין - שעלה מברית המועצות עם תואר שלישי במתמטיקה והשכלה רחבה בהיסטוריה צבאית, בייחוד רוסית, והוא חבר היום ב"פורום לאִזרוח תחקירי קרבות והפקת לקחים" - משווה בין מצבה של אוקראינה היום למצבה של ישראל במלחמת ששת הימים
פסגת מדינות ברית נאט"ו בבריסל [צילום: אוולין הוקשטיין/AP]
+ארה"ב תסייע להעביר טנקים מיושנים מברית נאט"ו לצבא אוקראינה
00:10 03/04/22  |  עידן יוסף
ארה"ב צפויה לסייע בהעברת טנקים מהמדינות החברות בברית נאט"ו לאוקראינה - כך לדברי בכירים אמריקנים הצוטטו בסי-אן-אן. הטנקים יהיו טנקי T-72 מהתקופה הסובייטית שלצבא האוקראיני יש ניסיון בהפעלתם, והם יועברו "בתוך ימים, לא שבועות". פולין החלה להוציא אותם בהדרגה לאחרונה מכיוון שהצליחה לרכוש טנקי M1A2 אברמס.

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
‏ראש המו"מ האוקראיני אומר (שבת, 2.4.22) כי רוסיה אישרה את טיוטת הסכם השלום והביעה נכונות לפגישת פוטין-זלנסקי. כך דיווחה אינטרפקס אוקראינה. מנהל הצוות האוקראיני בשיחות המשא-ומתן טוען שהצד הרוסי הודיע שטיוטות הסכם השלום שגובשו במסגרת הדיונים "מתקדמות מספיק" כדי לאפשר פגישה ישירה בין פוטין לזלנסקי. הוא הוסיף שרוסיה מקבלת את עמדתה של אוקראינה בדיונים, למעט הנושא של חצי האי קרים. ברוסיה לא אישרו את הדברים.
02/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בעוד 144 מדינות גינו את רוסיה בעצרת האו"ם בשל הפלישה לאוקראינה, הרשות הפלשתינית נותרה דוממת. לא זו בלבד שהפלשתינים לא הביעו פומבית אהדה לאוקראינים וסולידריות עימם, אלא שהם אף רואים במאבק האוקראיני נגד הפלישה תחרות על תשומת לב בינלאומית, שכבר נמצאת בדעיכה מתמשכת והורחקה במהלך השנים ממרכז הבמה. למרות התחדשות היחסים עם ארה"ב עם תחילת נשיאותו של ג'ו ביידן, ההנהגה הפלשתינית נזהרת מלפגוע ביחסיה עם רוסיה, המוגדרת כבעלת ברית. וכך, הפלשתינים לא גינו רשמית את רוסיה על-אף לחצים כבדים שהופעלו על יו"ר הרשות, אבו מאזן, לעשות זאת.
02/04/2022  |  נועה שוסטרמן  |   כתבות
קשה להפריז בחשיבות הביקור של שר החוץ הרוסי לברוב בהודו. בצל המלחמה באוקראינה, הסנקציות הקשות שהטיל עליה המערב והיחסים הקופאים עמו, עושה רוסיה מאמץ לפתח ולהדק קשרים עם שחקניות גלובליות חשובות אחרות, והודו היא בהחלט שחקנית כזו.
02/04/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
שבת שלום. לפנות בוקר מתקפת טילים רוסית על יעדים בערים קרמנצ׳וק על גדות ה"דנייפר", שם דווח על פגיעות רבות ובפולטבה, צפונית מזרחית משם בדרך לחרקיב. הנשיא זלנסקי שידר סרטון חדש נוסף לפנות בוקר ובו הזהיר את אזרחיו שהצבא הרוסי הנסוג מאזור קייב יוצר "אסון מוחלט" - ממקש שטחים רבים כולל סביב בתים ואפילו גופות אזרחים וחיילים שנותרו בשטח.
02/04/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי מזהיר (שבת, 2.4.22) כי החיילים הרוסיים מתכוננים לתקיפות עוצמתיות חדשות נגד אוקראינה. דבריו נועדו להתריע, כי בניגוד לדיווחים שנפוצו ביומיים האחרונים, לפיהם צבא רוסיה מפנה חלק מכוחותיו שפלשו, הרי שאין מדובר בנסיגה אלא בהיערכות מחדש למתקפה קשה נגד אוקראינה.
02/04/2022  |  יואב יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
חברון [צילום: משה מילנר/לע"מ]
שירה אדרי
בשנת 1929, במהלך מאורעות תרפ"ט (1929), הרבה לפני "הכיבוש", נשים וילדות יהודיות רבות נאנסו על-ידי הפורעים הערבים
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il