|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
פוטין בנאומו לאומה היום [צילום: AP]

שלושה תרחישים לסיום המלחמה באוקראינה

טום פרידמן מסביר בניו-יורק טיימס מהן הבעיות שבכל תרחיש - החל מהצורך בכניעה של פוטין וכלה בצורך להדיח אותו
21/09/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

השבוע שעבר היה הגרוע ביותר מבחינת ולדימיר פוטין מאז הפלישה לאוקראינה. צבאו נאלץ לסגת בצורה כאוטית; נשיאי סין והודו הבהירו לו שהזינוק במחירי המזון והאנרגיה בשל המלחמה פוגע ב-2.7 מיליארד תושביהם; כוככת פופ רוסית יצאה נגדו באינסטגרם. אבל אין זה אומר כיצד תסתיים המלחמה – כותב הפרשן הבכיר של ניו-יורק טיימס, טום פרידמן.

במאמר שכתב לפני הודעתו של פוטין על גיוס מילואים ואיומו המרומז להשתמש בנשק גרעיני (21.9.22), מציג פרידמן שלושה תרחישים לסיום המלחמה. הראשון: ניצחון אוקראיני מוחלט, העלול להוביל את פוטין לעשות משהו מטורף כדי להציל את יוקרתו. השני: עסקה מלוכלכת עם פוטין בדמות הפסקת אש, תוך סכנה של פילוג במערב וכעס באוקראינה. השלישי: עסקה פחות מלוכלכת – חזרה לגבולות של ערב הפלישה, אך לשם כך יהיה צורך להדיח את פוטין. יש משמעות רבה להבדלים בין תרחישים אלה והם ישפיעו כמעט על כל העולם – בתחום המחירים ובמיוחד בתחום ההומני.

תרחיש 1: איש אינו צופה שהצבא האוקראיני יוכל להפוך מיד את הצלחותיו בשבועיים האחרונים לגירוש מוחלט של הכוחות הרוסיים משטח המדינה. אבל לראשונה ניתן לשמוע את השאלה מה יקרה אם הצבא הרוסי יקרוס, ואין ספק שגם חיילים רוסים שואלים כעת את עצמם האם ייהרגו לשווא. הכל יכולים כעת לראות שהמלחמה הייתה שקר אחד גדול. הכל שומעים את הסיפורים על השימוש באסירים כדי למלא את השורות. פוטין כבר השתעשע ברעיון להשתמש בנשק גרעיני אם הוא יחוש מושפל לחלוטין. פרידמן מקווה של-CIA יש תוכנית לשבש את שרשרת הפיקוד כך שאיש לא ילחץ על הכפתור.

תרחיש 2: פרידמן אומר שאינו יכול להעלות על דעתו של ולדימיר זלנסקי מסכים כעת לקבל הפסקת אש או משהו דומה, כאשר כוחותיו מצויים בכזו תנופה ולאחר שהתחייב להחזיר כל סמ"ר מאדמתה של ארצו, כולל חצי-האי קרים. אבל התמונה עשויה להשתנות כאשר יחל החורף וסירובו של פוטין למכור גז טבעי לאירופה יזניק את המחירים לרמה כה גבוהה, עד שמפעלים ייסגרו ועניי היבשת יצטרכו לבחור בין חימום לאוכל.

גם אם משמעות הדבר תהיה שהוא יהיה רחוק מהשגת מטרותיו, פוטין עשוי להיות מעוניין במוצא שכזה, כך שיהיה לו לכל הפחות להראות משהו כנגד ההפסדים וכדי למנוע השפלה מוחלטת. מנהיגים אירופים רבים יחטפו עסקה כזאת, גם אם לא יאמרו זאת בקול. האיחוד האירופי אכן מאוחד מכדי פעם, אך בחודשים הקרובים המצב עלול להחמיר ואז האיחוד ימצא את עצמו מפולג קשות. המחלוקת תהיה בשאלה כיצד להתמודד עם המצב כולו, במיוחד לנוכח התגובה הפופוליסטית לנוכח קשיי החורף. ואז חלק ממנהיגי אירופה יתחילו לשאול האם יש דרך לצאת מהבוץ באמצעות מו"מ.

אולי יש גם תרחיש רביעי
משגר "גראד" רוסי נטוש [צילום: ייבגני מלולטקה, AP]

פוטין עשוי להריח זאת ולהחליט שהמהלך הטוב ביותר מבחינתו כדי להציל את כבודו ולחשוף את חילוקי הדעות באירופה, ולהכריז שהוא מוכן לדון על הפסקת אש בקווים הקיימים ולחדש את אספקת הגז אם יושג הסכם. אבל הדבר יחייב להעניק לאוקראינה ערבויות מתמידות והדוק – אולי חברות מלאה בנאט"ו, הצעד שנגדו יצא פוטין למלחמה. זוהי עסקה מלוכלכת משום שפוטין ייצא נקי מרצח ותוקפנות, ויוכיח שהוא יכול לשנות בכוח את הגבולות באירופה. אבל חלק ממדינות אירופה (והרפובליקנים בקונגרס) יחטפו עסקה כזאת בשתי ידיהם.

פרידמן אינו מוציא מכלל אפשרות את תרחיש 2ב: פוטין מגביר את מאמציו כך שיוכל להראות לרוסים שהביא לפחות חלק מאוקראינה, וזאת באמצעות הגברת ההרס של הערים שאינן בידיו והעברת "משאלי העם" להצטרפות של מחוזות אלו לרוסיה. הודעתו השבוע על קיום משאלי עם נועדה להשיג שתי מטרות: להפסיק את הפניקה באיזורים שנטשו כוחותיו ולאותת לקייב, ארה"ב והאיחוד שיש לו הרבה טילים ואין לו בכלל מצפון, שהוא מוכן לעשות הכל כדי להצדיק את המלחמה בעיני אזרחיו ולהזכיר את גרוזני וחלב.

תרחיש 3: נאט"ו ואוקראינה מציעים הפסקת אש על בסיס קווי 24 בפברואר, תוך מניעת הרס אוקראינה והבטחת גבולותיה. אבל פוטין יצטרך להודות בפני עמו: ספגנו 70,000 אבידות, איבדנו אלפי טנקים וסבלנו עיצומים כלכליים נוראים – ולא השגתי דבר. מובן שאי-אפשר לדמיין אותו אומר זאת, ולכן לדעת פרידמן יהיה צורך להדיח אותו במחאה המונית או בהפיכה פנימית. כל אשמת המלחמה תוטל עליו ורוסיה תוכל להבטיח להיות שכנה טובה אם המערב יסיר את העיצומים. זלנסקי יצטרך לוותר על חלומו להשבת קרים, אבל אוקראינה תוכל להתחיל להשתקם ולחדש את תהליך ההצטרפות לאיחוד האירופי ואולי גם לנאט"ו.

העם הרוסי טועה אם הוא חושב שלא ישלם מחיר על שתיקתו. כאשר ייחשפו כל הפרטים על פשעי המלחמה שביצעה רוסיה באוקראינה, הוא לא יוכל להימלט מאחריות על אשר עשה פוטין בשמו. כאשר התותחים ידמו והעולם ידרוש שעתודות המט"ח המוקפאות של רוסיה – 300 מיליארד דולר – יועברו לשיקום אוקראינה, העם הרוסי יתחיל להבין שהמלחמה לא הייתה חינם. כאשר כל העדויות יצופו, שום רוסי לא יוכל לטייל בעולם בלא בושה.

פרידמן מבהיר שאיננו תמים: אפילו אם הרפורמיסט אלכסיי נבלני יחליף את פוטין, יהיה קשה להסכים על הפסקת אש באוקראינה ולשמר אותה. יתרה מזאת: חוקים מדכאים, משטרה חשאית חסרת רחמים, העדר מנהיגים והחשש שפוטין יעשה לאנשיו את מה שהוא עושה באוקראינה – כל אלו מצביעים על הסיכוי הקלוש שתתעורר מחאה עממית להפלתו. קיימת גם הסכנה שהוא יוחלף במישהו גרוע עוד יותר, אשר יטען שפוטין לא לחם בצורה מספיק קשוחה או שהגנרלים שלו בגדו בו. או שבמקומו עלול להיווצר חלל ריק – בראשותה של מדינה בעלת אלפי ראשי נפץ גרעיניים.

כל אלו מלמדים מדוע התחושה באירופה – בה חש פרידמן בביקורו בה בשבוע שעבר – היא שהמלחמה הזאת יכולה להסתיים בדרכים רבות, חלקן טובות וחלקן רעות יותר. ויש אפילו תרחיש 4: משהו שאיש אינו יכול לחזות.

תאריך:  21/09/22   |   עודכן:  21/09/22
איתמר לוין
+פוטין מגייס ומספח - ונכנס לסכנות חדשות
08:23 22/09/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אקונומיסט: גיוס נרחב יהיה מאוד בלתי פופולרי, לא יתן מענה צבאי והסיפוחים יחייבו את פוטין לתמוך במחוזות בעייתיים
פוטין בנאום התמיכה בסיפוח [צילום: AP]
+לפחות 1,000 עצורים בהפגנות ברוסיה נגד גיוס המילואים
22:03 21/09/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הודעת נשיא רוסיה על גיוס 300 אלף חיילי מילואים הוציא אל הרחובות אלפי צעירים המתנגדים למדיניות של פוטין  ▪  המשטרה הרוסית עצרה יותר מאלף מפגינים ב-23 ערים שונות
מעצר מפגינים היום בעיר יקטירנבוג [צילום: AP]
+ביידן נגד פוטין: רוצה למחוק את אוקראינה מהמפה
18:42 21/09/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בנאומו בעצרת האו"ם אמר נשיא ארה"ב: "איש לא איים על רוסיה ואף אחד, חוץ ממנה, חיפש עימות. המלחמה באוקראינה היא מלחמה של איש אחד"  ▪  נשיא אירן הניף באו"ם את תמונת סולימאני וקרא: "לשפוט את טראמפ על החיסול"  ▪  ראיסי תקף את ארה"ב ש"רמסה את הסכם הגרעין" והתייחס גם לישראל
נאום ביידן באו"ם [צילום: אוון ווצ'י/AP]
פוטין. לא מכיר בזכות הקיום של אוקראינה [צילום: AP]
+תביעה: לאומי מונע להעביר 35 מיליון שקל מרוסיה ושווייץ
12:58 21/09/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
יצרנית התכשיטים ויקטוריה צ'ודין טוענת שהבנק מונע ממנה ומבעלה, איש הנדל"ן אלכסיי אושמירסקי, לשלם תמורת וילה בהרצליה פיתוח
הקדמה 7 הרצליה פיתוח - הנכס שנרכש [צילום: סטריט וויו]
+רוסיה: הופסקה מכירת כרטיסי טיסה לגברים בני 18-65
12:55 21/09/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
דיווחים שכל הטיסות ממוסקבה לאיסטנבול, ירוואן ויעדים נוספים מלאות והכרטיסים לטיסות הקרובות אזלו  ▪  ע"פ מה ששומעים ממוסקבה וערים אחרות, הציבור מאוד לא אוהב את הגיוס שעליו הודיע פוטין, ורבים עושים מאמצים להתחמק ממנו בצורות שונות.
כרזה נגד הגיוס ברוסיה
+פוטין הודיע על גיוס חלקי ומאיים על המערב
11:26 21/09/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
פוטין אומנם שב וטוען שמטרות המבצע המיוחד נותרו ללא שינוי - שחרור כל חבל דונבאס, אבל בשורה התחתונה, ואם ננסה רגע לנתח את הדברים בראייה רחבה, דבריו של פוטין מבטאים כמעט כהודאה בכישלון, מבלי לומר זאת באופן מפורש אלא להציג מצג שווא של עוצמה ואיום בהפעלת כוח נגד המערב
פוטין. מאשים את המערב בסחטנות גרעינית [צילום: הקרמלין/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלושה תרחישים לסיום המלחמה באוקראינה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
21/09/22 20:43
2
ABE333
21/09/22 21:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאם (יום ד', 21.9.22) בעצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק ותקף את עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין לנוכח המלחמה באוקראינה. "רוסיה הפרה ללא בושה את העקרונות המרכזיים של אמנת האו"ם", אמר ביידן. "איש לא איים על רוסיה ואף אחד, חוץ ממנה, חיפש עימות. המלחמה באוקראינה היא מלחמה של איש אחד".
21/09/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בנק לאומי מסרב לקלוט 35 מיליון שקל שיועברו מרוסיה ושווייץ לרכישת וילה בהרצליה פיתוח בידי אשת העסקים הישראלית-רוסית יקטרינה צ'ודין ובעלה, איש העסקים הישראלי-רוסי אלכסיי אושמירסקי. צ'ודין מבקשת (20.9.22) מבית המשפט המחוזי מרכז להורות לבנק לבצע את ההעברה.
21/09/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
במקביל להכנות לגיוס החלקי ברחבי רוסיה שעליו הצהיר הנשיא פוטין, קריאה להפגנות נגד הגיוס. בכרזה הזו נכתב: "לא לגיוס. 21 בספטמבר 19:00 במרכזי כל ערי רוסיה". בינתיים דווח ברוסיה שחברות התעופה הרוסיות הפסיקו למכור כרטיסי טיסה לגברים בבני 18-65, אלא אם כן אלה יציגו אישור נסיעה ממשרד ההגנה. דיווחים שכל הטיסות ממוסקבה לאיסטנבול, ירוואן ויעדים נוספים מלאות והכרטיסים לטיסות הקרובות אזלו. ע"פ מה ששומעים ממוסקבה וערים אחרות, הציבור מאוד לא אוהב את הגיוס שעליו הודיע פוטין, ורבים עושים מאמצים להתחמק ממנו בצורות שונות. ויש גם תגובות של מדינות העולם.
21/09/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
נאום הנשיא פוטין הבוקר: לא ממש מפתיע, ובעצם מאשש את הערכותי מאתמול בערב - הודעה על גיוס חלקי (300 אלף איש בעלי ניסיון קרבי, התמחויות צבאיות מסוימות וניסיון רלוונטי), הצדקת משאלי העם הקרובים בדונבאס ומחוזות חרסון וזפוריז׳יה, ואיומים בוטים וחריפים כלפי המערב, כולל רמיזה גרעינית.
21/09/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הכריז (יום ד', 21.9.22) על גיוס צבאי חלקי שייצא אל הפועל ברוסיה. צעד זה נחשב על-ידי מדינות המערב כהסלמה של העימות הצבאי באוקראינה.
21/09/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il