- ג'וש שפירו הוא מושל פנסילבניה. מאמרו בוושינגטון פוסט נכתב בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.
התשתיות הן עמוד השדרה של ארה"ב, והתקדמותן הייתה קשורה לעיתים קרובות ליכולתה להשלים פרויקטים מרכזיים שיצרו צמיחה והזדמנויות. אבל כיום נראה שכל פרויקט, קטן כגדול, נתקע בסבך של בדיקות, רשיונות ועיכובים. הדבר פוגע ברוח היצירתית שלנו, מפחיד את אמון הציבור ביכולתה של הממשלה לבצע ומאט את התקדמותנו כמדינה.
לאחר שהסתעפות חיונית של הכביש הבין-מדינתי 95 קרסה בפילדלפיה בחודש יוני, מומחים אמרו לי שיידרשו חודשים להשיב את התנועה לסדרה. אבל בפועל, מקבלי החלטות מדינתיים ומקומיים ומנהלי פרויקט בשטח קיבלו החלטות במהירות, חשבו בצורה יצירתית ופתחו מחדש את הכביש לאחר 12 יום בלבד. ותודות לחוק ההשקעות והמשרות הפדרלי, למדינות וערים יש כאן מיליארדי דולרים להשקיע בכבישים, גשרים, פס רחב ואנרגיה נקייה. הנה ארבעה לקחים עיקריים מפרויקט I-95 היכולים לסייע לאמריקנים להפיק תועלת מהשקעות פדרליות.
1
. חזקו את המובילים כנקודת מוצא, פרויקטים בתשתיות זקוקים להובלה חזקה. בפרויקט בפילדלפיה קיבלו המנהלים בכל הדרגים עידוד להיות החלטיים, ליצור תחושת בעלות ובמידת הצורך להחליט בעצמם וללא עיכובים. החלטות התקבלו במהירות ובצורה מתואמת. פינוי ההריסות החל ברגע בו מכבי האש אישרו זאת, ועד סיום הפינוי היו מוכנות התוכנית לבנייה מחדש. מזכיר התחבורה של פנסילבניה, מייקל קרול, ממש התגורר בשטח, פיקח אישית על העבודות וקיבל החלטות בזמן אמת. לא היה צריך לפנות להנהלה; ההנהלה הייתה באתר.
2
. זרזו את הביורוקרטיה האצנו את תהליך הרישוי תוך שמירה על אמות המידה הבטיחותיות, תוך הסתמכות על נסיוננו במתן אישורים ועל נסיונם של המהנדסים ויתר אנשי המקצוע. תודות להכרזת אסון עליה חתמתי בתוך 24 שעות מקריסת הכביש, ניתן היה לוותר לחלוטין על חלק מן הדרישות הביורוקרטיות.
רוב הפרויקטים אינם מבוצעים תוך כדי אסון, ולכן לא ניתן יהיה לבצע בהם קיצור תהליכים דומה. עם זאת, מדינות יכולות להאיץ את ההליך הרגיל. בחודש הראשון שלי בתפקיד חתמתי על צו אשר קטלג את 2,400 הרשיונות וקבע לוחות זמנים להוצאת כל אחד מהם. זמן ההמתנה כבר נחתך, בשיעור של עד 94%. בעבר נדרשו שמונה שבועות לקבלת היתר מקדמי לפתיחת עסק; כעת הוא ניתן תוך יומיים.
3
. עודדו יצירתיות הרשו לכולם להעלות את רעיונותיהם. שידרנו את העבודות לציבור 24/7, וכך משלמי המיסים שמימנו אותן יכלו להרגיש שהן שייכות להם. כעת נזקקנו לחומר מילוי, המהנדסים של PebbDOT הפנו את תשומת ליבנו לכך שבפרויקט סמוך נעשה שימוש בזכוכית ממוחזרת, העמידה לפגעי מזג האוויר, אמינה וקלה יותר מן העפר המסורתי – והיא מיוצרת בפנסילבניה. כאשר הגשם איים להאט את העבודות, החבר'ה במסלול המירוצים פונוקו סיפקו לנו את מכונות הייבוש של מירוצי נסקאר כדי שנוכל להמשיך.
4. עִבדו יחדיו בכל שלב הפרויקט I-95, היה תיאום הדוק בין אנשי הרשויות המקומיות, המדינתיות והפדרליות. אווירת שיתוף הפעולה התרחבה לקבלנים הפרטיים ולאיגודי העובדים. יש פוליטיקאים המותחים ביקורת על האיגודים, אך כאן ראינו קבוצה גאה ומגוונת של למעלה מ-200 פועלי בניין עובדים מסביב לשעון, בחום ובגשם ובסופי השבוע, כדי לבצע את העבודה בצורה בטוחה ובמיומנות מדהימה.
עיני האומה היו נשואות לבנייה מחדש של I-95. אני מקווה שהאמריקנים יוכלו להשתמש בכמה מן הלקחים מהפרויקט, כאשר הם מנצלים את ההזדמנות לחזק בצורה בטוחה, מהירה וחכמה את התשתיות הלאומיות שלנו.