בנובמבר אשתקד, כאשר הושג ChatGPT, בתי ספר רבים בארה"ב חשו שהם ספגו מכת אסטרואיד. בעיצומה של שנת הלימודים, ללא כל אזהרה, היה על מורים להתמודד עם טכנולוגיה חדשה ודמויית-חייזרים, המאפשרת לתלמידים לכתוב עבודות ברמה אקדמית, לפתור בעיות סבוכות ולגבור על המבחנים.
חלק מבתי הספר הטילו איסור על שימוש ב-ChatGPT, אבל זה לא עבד – משום שהתלמידים יכלו להשתמש בו בבתיהם או בסמארטפונים מחוץ לכיתות. ככל שהשנה התמשכה, נסוגו בשקט בתי הספר שאסרו להשתמש בבינה מלאכותית, כותב ניו-יורק טיימס. לקראת השנה הקרובה שוררים בלבול ופניקה, אך גם סקרנות והתרגשות. השאלה המרכזית של המורים: כיצד להשתמש בבינה מלאכותית כדי לגרום לתלמידים ללמוד, במקום לנסות למנוע מהם לרמות?
הטיימס מציע למורים – במיוחד בתיכונים ובאקדמיה – לצאת מתוך הנחה שכל התלמידים משתמשים בכל משימה ובכל נושא ב-ChatGPT ובכלים דומים, אלא אם יש פיקוח פיזי עליהם בין כותלי המוסד. זה לא תמיד נכון ולא בצורה מלאה, אבל הנחה כזאת קרובה יותר למציאות מכפי שמורים רבים סבורים, והיא תקל על ההתמודדות עם הבעיה.
בתי הספר צריכים להפסיק להסתמך על תוכניות לגילוי בינה מלאכותית כדי לתפוס את הרמאים. בשוק יש עשרות כלים כאלה, אבל אף אחד מהם אינו פועל בצורה אמינה די הצורך. הם מרבים לתת תוצאות חיוביות מוטעות ודי קל לעבוד עליהם. ייתכן שבעתיד יוכלו חברות ה-AI לסמן את התפוקות של כליהן בצורה שיהיה קל יותר לזהות או שיהיו כלי איתור טובים יותר. אבל נכון לעכשיו, יש לצאת מתוך הנחה שלא ניתן לזהות כתיבת AI ועל בתי הספר להקדיש את זמנם ואת תקציבי הטכנולוגיה שלהם למשימות אחרות.
העצה השלישית ואולי המרגיזה ביותר: המורים צריכים פחות להזהיר את התלמידים מפני חסרונות ה-AI ויותר לציין מה היא עושה היטב. בשנה שעברה אמרו מורים רבים, כי כלים כמו ChatGPT אינם אמינים ונוטים לפברק מידע. הביקורת הזאת הייתה נכונה לגבי כלים מוקדמים, אך היא פחות נכונה לגבי הכלים הנוכחיים ותלמידים פיקחים יודעים כיצד להפיק מהם את המיטב באמצעות בקשות מתוחכמות. לכן, במקרים רבים הם מקדימים את מוריהם בהבנה מה יכול ה-AI לעשות אם הוא מופעל כהלכה.
עדיף שהמורים יקדישו בעצמם זמן לשימוש בכלי AI כדי להבין עד כמה הם מועילים ובאיזו מהירות הם משתפרים. יש משאבים המסייעים למורים לעשות זאת וחלקם גם מחליפים מידע זה עם זה, אם כי אין תחליף לניסיון המעשי. לכן, כדאי למורים להתחיל להתנסות ב-ChatGPTובכלים דומים, במטרה לעבוד בהם בצורה רהוטה כמו רבים מתלמידיהם.
ההצעה האחרונה של הטיימס היא לבתי הספר: התייחסו לשנת הלימודים הקרובה – השנה המלאה הראשונה של עידן ChatGPT – כתקופת הרצה ואל תצפו שהכל יעבוד חלק. ה-AI עשוי לעצב מחדש את הכיתה בדרכים רבות. ייתכן שהמורים ישתמשו בה כדי להוביל את התלמידים ללמוד מחוץ לכיתה ולתרגל בתוכה, מה שמוריד את סכנת התרמיות. מורים אחרים אומרים שה-AI יכול לסייע לתלמידים לשתף פעולה זה עם זה, או לתרגל בבית את מיומנויותיהם בסיוע "עוזר אישי".
חלק מהניסויים הללו לא יעבדו; חלק יצליחו. זה בסדר גמור, מדגיש הטיימס. כולנו מצויים בעיצומה של הסתגלות לטכנולוגיה חדשה ומוזרה זו, ומדי פעם יהיו קשיים. אבל התלמידים זקוקים להדרכה כאשר עסקינן ב-AI, ובתי ספר שיתעלמו מן השינוי או יתייחסו אליו בעוינות, יחמיצו את ההזדמנות לסייע לתלמידיהם.