|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
טראמפ ב-6 בינואר. המטרה: למשוך זמן [צילום: אוון ווצ'י, AP]

סוגיית חסינותו של טראמפ עוברת לעליון (כנראה)

לאחר שבית המשפט לערעורים דחה את טענתו של טראמפ לפיה לא ניתן להעמידו לדין על נסיונותיו להטות את בחירות 2020, הוא יבקש לערער לבית המשפט העליון שני מומחים אמריקנים מציגים ל-News1 דעות מנוגדות בשאלה האם הבקשה תיענה בחיוב
07/02/24  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות

לדונלד טראמפ יש טקטיקה פשוטה ביותר וברורה ביותר בהתמודדות מול ארבעת כתבי האישום נגדו: לדחות ככל האפשר. טראמפ מאמין שיחזור בשנה הבאה לבית הלבן, ואז יוכל להעיף מכל המדרגות לפחות את שני כתבי האישום הפדרליים שהגיש נגדו התובע המיוחד, ג'ק סמית - בשל נסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020 ושל נטילת מסמכים סודיים ביותר מהבית הלבן והעברתם לאחוזת מאר-א-לאגו.

כיצד יעשה זאת? במצב דברים תקין וכאשר מדובר במנהיג שיש לו מינימום של כבוד לחוק ומינימום של בושה בפני הציבור, הדבר אינו עולה על הדעת. זהו הרי ניגוד עניינים מובהק מאין כמותו, זהו הרי ניצול לרעה של כוח המשרה בצורה שאין בוטה ממנה, זו הרי פגיעה רבתי בלב-ליבו של שלטון החוק, זו הרי רמיסה מוחלטת של עקרון הפרדת הרשויות.

אבל מאחר שטראמפ כבר הוכיח פעמים אין-ספור שאין לו כבוד (חוץ מאשר לעצמו) ואין לו בושה (חוץ מאשר ככלי נגד יריביו), הכל סבורים שזה בדיוק מה שיעשה. או שימנה שר משפטים שיבטיח לו שפעולתו הראשונה תהיה לפטר את סמית ופעולתו השנייה תהיה להורות לפרקליטות להודיע לבתי המשפט בוושינגטון ופלורידה על חזרה מן האישומים; או שיעניק לעצמו חנינה; או שליתר ביטחון יעשה את שניהם. זה יהיה כמובן משבר חוקתי כמותו לא חוותה ארה"ב לפחות מאז פרשת ווטרגייט, אך טראמפ ממש לא יתרגש מזה.

כדי למשוך את הזמן, במערכת משפטית שממילא אינה מצטיינת בזריזות יתרה, טראמפ ועורכי דינו משתמשים בכל טריק שעולה על דעתם - הגיוני ובלתי הגיוני, אפשרי ובלתי אפשרי, תקדימי ועתיק יומין. ומאחר שכאמור מטרת-העל היא לדחות ולדחות ולדחות, הרי שגם כל תבוסה היא רק המבוא לפרק הבא.

זה בדיוק מה שקרה אתמול ועומד לקרות בשבוע הקרוב. אחת הטענות המקוריות/המקוממות ביותר של טראמפ הייתה שיש לו חסינות מוחלטת על מעשיו בנוגע לתוצאות הבחירות, משום שביצע אותם כאשר היה נשיא. לטענת טראמפ, גם אם הנשיא יורה לרצוח מנהיג זר - פעולה שהחוק האמריקני אוסר בתכלית - לא ניתן יהיה להעמידו לדין; ופגיעה בחסינות שלו תהיה בעלת אפקט מצנן על הנשיאים הבאים. לדבריו, הדרך היחידה להעמידו לדין הייתה בהליך impeachment בסנאט, בו לא הושג הרוב הדרוש להרשעתו והדחתו; העמדתו לדין כעת על אותם מעשים (6 בינואר ומה שקדם לו) מהווה לפיכך "סיכון כפול" ופסול.

השופטת המחוזית הפדרלית טניה צ'טקן, המנהלת את משפטו של טראמפ בוושינגטון, דחתה מכל וכל טענה זו. אתמול דחה בית המשפט הפדרלי לערעורים במחוז קולומביה את ערעורו של טראמפ. השופטות קארן הנדרסון (מינוי של ג'ורג' בוש האב), מישל צ'יילדס (מינוי של ג'ו ביידן) ופלורנס פאן (מינוי של ביידן) קבעו פה אחד, כי טענותיו של טראמפ חסרות בסיס. הן אומרות, כי ברגע בו טראמפ חדל להיות נשיא - יש לו זכויות וחובות כמו לכל אזרח אחר; חסינות איננה נמנית עליהן.


לא יהיה דיון נוסף בהרכב מורחב
האם יימצאו לפחות ארבעה שופטים שייענו לבקשה [צילום: סקוט אפלווייט, AP]

ברור שזה לא סוף הסיפור. טראמפ יכול לפעול בשתי דרכים, ושוב – כדי להרוויח זמן. הוא יכול לבקש דיון נוסף בפני כל 11 שופטי בית המשפט לערעורים; והוא יכול להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. כמו אצלנו, ההחלטה על דיון נוסף נתונה כולה בידי בית המשפט. ובניגוד אלינו, בית המשפט העליון של ארה"ב אינו ערכאת ערעור ובוחר את התיקים החוקתיים המשמעותיים בהם ידון.

"מאוד לא סביר להניח שבית המשפט לערעורים יעניק דיון נוסף", אומרת ל-News1 פרופ' אריקה האשימוטו מבית המשפט למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון. האשימוטו הייתה בעבר עוזרת משפטית בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון ובבית המשפט הפדרלי לערעורים במחוז קולומביה, ולאחר מכן סניגורית ציבורית בכירה בוושינגטון ופרופסור למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'יה.

"בית המשפט לערעורים יודע שבכל מקרה, מי שיפסיד אצלו – יערער לבית המשפט העליון, והשופטים מבינים שדיון נוסף רק יעכב את ההליכים. גם העובדה שפסק הדין ניתן פה אחד מפחיתה מאוד את האפשרות לדיון נוסף, אלא אם כן השופטים יחשבו שיש משהו מאוד שגוי בפסק הדין", סבורה האשימוטו. פרקליט פלילי בכיר מסכים עם האשימוטו: "הסיכוי להרכב מורחב הוא אפסי, כי הסוגיות המשפטיות ברורות מאוד".

לעומת זאת, השניים חלוקים בשאלה האם בית המשפט העליון יסכים לדון בערעור. על פניו נראה, שהתשובה חיובית ללא כל היסוס: מדובר בשאלה חוקתית שטרם הוכרעה (חסינות הנשיא לאחר כהונתו על מעשים שביצע במהלכה, ועצם היקפה של אותה חסינות) ובעלת חשיבות ציבורית ולאומית ממדרגה ראשונה (האם הנשיא לשעבר ומועמד מוביל לנשיאות כעת) יועמד לדין.

זוהי דעתה של האשימוטו: "מדובר בשאלה חדשנית לגמרי. קשה יהיה לבית המשפט לומר שלנשיא יש חסינות מוחלטת, כפי שטוען טראמפ. זה לא אומר שאין כל סיכוי שהעליון יימנע מכך, אבל פסק הדין של בית המשפט לערעורים משכנע מאוד. גם לא נראה לי שבית המשפט יהיה מוכן לומר, שכל מי שניתן להדיחו בקונגרס – ויש עשרות בעלי תפקידים כאלה – יהיה חסין מהליך פלילי. אבל הוא כן ידון בערעור".

הפרקליט הבכיר, בשיחה עם News1, הרבה פחות בטוח. "בית המשפט העליון נכנס לתמונה באחד משני מקרים: אם יש חילוקי דעות ברמת המדינות ובין בתי המשפט בערכאות הנמוכות, וזה לא המצב כאן; ואם מדובר בסוגיה בעלת חשיבות לאומית, וברור שאין סוגיה חשובה יותר. אבל לאור פסק הדין של בית המשפט לערעורים, אולי העליון לא ירצה לעכב את התיק. יתרה מזאת: אם בית המשפט העליון יחליט לדון בערעור, הוא ייראה כמי שמתערב במערכת הבחירות – וזה הדבר האחרון שרוצה נשיא בית המשפט, ג'ון רוברטס".

לדעת הפרקליט הבכיר, יש חשיבות רבה גם להרכבו של בית המשפט, לנוכח העובדה שיש צורך בתמיכתם של ארבעה לפחות מבין תשעת השופטים כדי להסכים לדון בערעור. הוא מזהה גרעין שמרני נוקשה של השופטים קלרנס תומס, סמואל אליטו וניל גורסץ'. בהנחה שרוברטס לא ישוש להכניס את בית המשפט העליון לזירה הפוליטית, ומאחר שקרוב לוודאי שהשופטות הליברליות – אלנה קגן, סוניה סוטומאיור וקטנג'י ג'קסון-בראון – לא ירצו לדון בערעור, נשארו שני שופטים שמרנים (מינויים של טראמפ) שיכולים לספק את הקול המכריע: ברט קוואנו ואיימי קוני-בארט.

"קוואנו דואג למוניטין של בית המשפט ולמורשת שלו עצמו", אומר הפרקליט, המכיר היטב את קוואנו. "את קוני-בארט קשה יותר לצפות. היא יותר מודאגת מאשר הגוש השמרני בנוגע למוניטין של בית המשפט, אבל עשויה לתת את הקול הרביעי לשמיעת הערעור". אגב, שאלה מעניינת היא האם תומס – שעמד במרכז של פרשות מביכות בהן קיבל טובות הנאה ממיליארדר שמרני – יפסול את עצמו: רעייתו, ג'יני תומס, היא פעילה בולטת למען טראמפ ולהפצת כזביו בנושא הבחירות.


זה הולך להיות עסק ממושך
האשימוטו. כנראה במסלול מהיר

האשימוטו והפרקליט מסכימים, שאם בית המשפט העליון ישמע את הערעור – קרוב לוודאי שיעשה זאת במסלול מהיר ולא יכניס את התיק לתור כך שהוא יישמע רק בעוד חודשים ארוכים. בית המשפט לערעורים עיכב את ביצוע החלטתו בשבוע בלבד (עד 12.2.24) כדי לאפשר לטראמפ לפנות לבית המשפט העליון; הוא לא נתן עיכוב ביצוע לצורך בקשת דיון נוסף.

בהינתן שזוהי נקודת ההתחלה של לוח הזמנים, ושוב בהנחה שבית המשפט העליון יקבל את הבקשה ויפעל במהירות, הוא יקבע את הדיון לשמיעת הטיעונים בעל-פה לאמצע או סוף חודש מרס. בית המשפט רשאי לפרסם את ההחלטה בלבד ולדחות את פרסום הנימוקים, אך בהתחשב ברגישות התיק – סביר להניח שירצה לפרסם פסק דין מלא ומנומק. אם תשעת השופטים יבקשו לכתוב חוות דעת, שוב מדובר בעיכוב בזמן שכולם קוראים את חוות הדעת של כולם.

בתרחיש האופטימי, פסק הדין יינתן בחודש יוני. אם בקשת החסינות תידחה וצ'טקן לא תקבל בקשות מקדמיות נוספות של טראמפ, היא תוכל להתחיל את המשפט בחודש אוגוסט; היא כבר העירה שבמידת הצורך תוותר על החופשה. מדובר בשלב הוכחות של שישה-שמונה שבועות, כך שהמשפט יכול להסתיים לפני הבחירות ב-4 בנובמבר. אבל גם זה לא יהיה סוף פסוק, כי אם טראמפ יורשע – הוא בוודאי יערער. וכך לפנינו סאגה ארוכה שאיש אינו יכול לחזות את סופה, לא מבחינת זמן ולא מבחינת תוצאה – וזה רק בתיק אחד מתוך ארבעה.


תאריך:  07/02/24   |   עודכן:  07/02/24
איתמר לוין, וושינגטון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוגיית חסינותו של טראמפ עוברת לעליון (כנראה)
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
תחילת משפטו של דונלד טראמפ בכתב האישום הפדרלי בשל נסיונו להטות את תוצאות בחירות 2020 נדחתה למועד בלתי ידוע. זאת, בהמתנה להכרעה סופית בטענתו של טראמפ לפיה יש לו חסינות מוחלטת על כל המעשים שביצע בזמן נשיאותו.
02/02/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליטת מחוז פולטון שבמדינת ג'ורג'יה, פאני ויליס, אשר הגישה את כתב האישום המדינתי נגד דונלד טראמפ בפרשת הטיית הבחירות, נמצאת תחת מתקפה. לפני שבועיים התגלה, כי יש לה קשר רומנטי עם נתן ווייד, אותו שכרה לשמש כראש צוות התביעה בבית המשפט. ההשלכות על התיק עצמו עדיין אינן ברורות, אך וושינגטון פוסט אומר שייתכן שהתביעה כבר נפגעה.
23/01/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מיד לאחר שחבר המושבעים חייב אותו לפצות ב-148 מיליון שקל את עובדות הבחירות בג'ורג'יה, אותן הכפיש ב-2020, חזר רודי ג'וליאני על אותן הכפשות. ותוך ימים בודדים הוא ביקש הגנה מפני נושיו, כך שלפחות בעתיד הקרוב לא יצטרך לשלם אף סנט לאיש. ההתרסה שלו כלפי חבר המושבעים ומערכת המשפט מייצגת אמת מטרידה לגבי הצדק – כותב אנדי קרול, עיתונאי שסיקר את התיק, בניו-יורק טיימס.
25/12/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
דור אחד לאחר שבית המשפט העליון של ארה"ב הכריע במחלוקת על הבחירות לנשיאות, המדינה חווה תחושה של דז'ה-וו. לפני 23 שנים רוב דחוק מנע ספירה חוזרת בפלורידה והעניק את הנשיאות לג'ורג' בוש הבן מול אל גור. צילו של פסק דין זה מרחף מעליו כאשר הוא עומד להיכנס ללב המחלוקות סביב בחירות 2024 – כותבים בניו-יורק טיימס סטיבן מייזי וסטיבן ולאדק, מחברי ספרים על העליון.
25/12/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בית המשפט העליון של ארה"ב החליט (22.12.23) שלא לדון בשלב זה בטענתו של דונלד טראמפ, לפיה הוא נהנה מחסינות על כל מהלכיו להפיכת תוצאות בחירות 2020 משום שבאותה עת היה הנשיא. מדובר בניצחון טקטי חשוב של טראמפ, המנסה לדחות ככל הניתן את ההליכים בנושא זה, ובמיוחד את המשפטים הפליליים נגדו בוושינגטון ובאטלנטה.
23/12/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il