|   15:07:40
  אלי דורון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

פיצוי בסך 30,000 ש"ח בגין הפרת זכויות יוצרים ולשון הרע

השופט יוסף שפירא קבע: תביעה לפיצוי בגין פגיעה בקניין הרוחני של האדם בכלל ובגין הפרת זכות יוצרים בפרט, שואבת את כוחה מפקודת הנזיקין על-פי סעיף 6(1) לחוק זכויות יוצרים, אולם לאור ייחוד העילות הוכחת הנזק היא קשה. לפיכך, על אף שבית המשפט יקל על התובע פיצוי בעילות אלו, על התובע להניח לכל הפחות נתונים סבירים לביסוס טענותיו
16/11/2008  |   אלי דורון   |   פסיקה   |   תגובות
   רשימות קודמות
  גביית דמי היתר על-ידי מינהל מקרקעי ישראל - אימתי?
  שנת מאסר בפועל לחייל שהרג בהיסח הדעת
  זכות בר-רשות במשק לא ניתנת להורשה
  מיסוי חברות בארה"ב
  נכי נפש השוכרים דירה יקבלו הנחה מארנונה

בפני בית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים ולשון הרע על-ידי מחולה, בית ספר המלמד מחול בירושלים. הנתבע הינו חנן כהן (להלן: "כהן") אשר שימש כמורה במחולה, עד חודש נובמבר 2005. לאחר מכן הדריך להקת מחול במתנ"ס מעלה אדומים, וכן הקים סטודיו פרטי למחול בשם "אורות הבמה", שפעל בירושלים ובמבשרת ציון.

עובדות המקרה

בתביעה העיקרית שהתקבלה בחלקה, נקבע שהתובעים הוכיחו כי הינם בעלי זכויות היוצרים ביצירות 'אדמה' ו'תפוזים', וזכויות אלו הופרו על-ידי הנתבע או מי מטעמו. ביחס ליתר היצירות, לגביהן נטען כי הופרו זכויות היוצרים של מחולה, התביעה נדחתה. בפסק הדין נקבע, כי זכות היוצרים בריקוד 'ילדים קופצים' הינה בבעלות היוצר, מר יגאל ברבי. הטענה בדבר הפרת זכות היוצרים בריקוד 'יאללה ביי' לא הוכחה, ובאשר לריקוד 'צה"ל' נדחו טענות התובעים הן מבחינה דיונית והן לגופן. כמו כן, התביעה בעילת עשיית עושר ולא במשפט נדחתה, היות שלא הוכח היסוד הנוסף הנדרש על-מנת לחייב את הנתבע בעילה זו.

טענות הצדדים

התובעים בתביעתם טענו, כי כהן הפר זכויות יוצרים במספר יצירות מחול, וכן עשה שימוש פומבי בריקודים אשר זכות היוצרים בהם שייכת לתובעים. עוד טענו התובעים כי כתוצאה מהפרת זכות היוצרים התעשר כהן על חשבונם, ויש לחייבו לפצותם בעילת עשיית עושר ולא במשפט. כהן הגיש תביעה שכנגד בגין הוצאת לשון הרע, על כך בחודש מאי 2006, שלח הופמן אחד מהתובעים, מכתב לראש המועצה המקומית מבשרת ציון עם עותקים למזכיר המועצה, מנהל מחלקת החינוך ולמנהלות בתי ספר בישוב, בו כתב שלל טענות כנגד הנתבע, שלדברי הנתבע הינן חסרות בסיס ומהוות פרסום לשון הרע.

קביעות בית המשפט

בית המשפט קבע בהחלטתו, כי תביעה לפיצוי בגין פגיעה בקניין הרוחני של האדם בכלל ובגין הפרת זכות יוצרים בפרט, שואבת את כוחה מפקודת הנזיקין על-פי סעיף 6(1) לחוק זכויות יוצרים, אולם לאור ייחוד העילות קשה היא הוכחת הנזק. לפיכך, על אף שבית המשפט יקל על התובע פיצוי בעילות אלו, על התובע להניח לכל הפחות נתונים סבירים לביסוס טענותיו. בית המשפט ציין, כי במקרה דנן, התובעים לא הגישו כל ראיה לירידה ברישום התלמידים למחולה, טענה שבגינה ובגין השלכותיה נדרש עיקר הפיצוי הכספי וכן לא הוגש כל דוח כספי לתמוך בטענה לפגיעה בהכנסות מחולה בשל הפרת זכות היוצרים. אף אם הייתה מוכחת כדבעי הירידה המספרית ברישום למחולה, עדין אין בכך כדי להוכיח שמדובר בנזק הנובע מהפרת זכות היוצרים, אלא מדובר בהליך טבעי של מעבר לסטודיו מתחרה. הזכות לפיצוי סטטוטורי קבועה בסעיף 3א לפקודת זכות יוצרים. השיקולים לקביעת שיעור הפיצוי הינם עוצמת ההפרה, מספרן ומשך ההפרות, אופי היצירה, אשמו או תום ליבו של המפר ואופיו וגודלו של העסק המפר. במקרה דנן, הוכח כי ההפרה הייתה בתום לב. באשר לעוצמת ההפרה ומספרן ומשכן של ההפרות, הרי שגם כאן עניינו במספר מועט של הפרות, ולמעלה מכך – במספר מועט של ביצועים של היצירה המפרה. כמו כן, הוכח שהריקודים המפרים בוצעו כחלק מהופעות נרחבות יותר, שעיקרן יצירות שאינן יצירות מפרות. אין לפסוק את הסכום המרבי בגין כל הפרה, אולם היות שיש לגלם בפסיקת הפיצויים אף את הנזק שאינו ממוני הועמד הפיצוי על סך 15,000 ש"חבגין כל הפרה, ובסך-הכל 30,000 ש"ח. לעניין התביעה שכנגד שהוגשה על-ידי כהן, נקבע כי פסיקת הפיצויים בעוולת לשון הרע נתונה לשיקול דעת בית המשפט. התובע שכנגד תולה את טענת הכוונה לפגוע בדברי הנתבע שכנגד בדיון בשאלת האחריות. אולם, מקריאת הקשר הדברים עולה כי כוונת הנתבע שכנגד הייתה שהתובע שכנגד מפר זכויות יוצרים. יוצא אם כך, כי הכוונה לפגוע נוגעת לטענת הפרת זכות היוצרים, לגביה נקבע כי חוסה היא תחת ההגנות הקבועות בחוק. מאידך, אין מדובר רק בכינוי גנאי שהופנה כלפי התובע שכנגד, אלא מדובר בטענה הפוגעת בשמו המקצועי והאישי. מימד נוסף זה מביא לנטייה לפסוק לתובע שכנגד פיצוי משמעותי. נפסק לטובת התובע שכנגד פיצוי בסך 30,000 ש"חבגין עוולת פרסום לשון הרע. במצב דברים זה, בו חיובי הצדדים מתאיינים, התוצאה בפועל הינה כי הם מתקזזים.


תוצאת ההליך

בימ"ש בהחלטתו קבע, כי תביעה לפיצוי בגין פגיעה בקניין הרוחני של האדם בכלל ובגין הפרת זכות יוצרים בפרט, שואבת את כוחה מפקודת הנזיקין על פי סעיף 6(1) לחוק זכויות יוצרים, אולם לאור ייחוד העילות קשה היא הוכחת הנזק. לפיכך, על אף שבימ"ש יקל על התובע פיצוי בעילות אלו, על התובע להניח לכל הפחות נתונים סבירים לביסוס טענותיו. בימ"ש ציין, כי במקרה דנן, התובעים לא הגישו כל ראיה לירידה ברישום התלמידים למחולה, טענה שבגינה ובגין השלכותיה נדרש עיקר הפיצוי הכספי וכן לא הוגש כל דוח כספי לתמוך בטענה לפגיעה בהכנסות מחולה בשל הפרת זכות היוצרים. אף אם הייתה מוכחת כדבעי הירידה המספרית ברישום למחולה, עדין אין בכך כדי להוכיח שמדובר בנזק הנובע מהפרת זכות היוצרים, אלא מדובר בהליך טבעי של מעבר לסטודיו מתחרה. הזכות לפיצוי סטטוטורי קבועה בסעיף 3א לפקודת זכות יוצרים. השיקולים לקביעת שיעור הפיצוי הינם עוצמת ההפרה, מספרן ומשך ההפרות, אופי היצירה, אשמו או תום ליבו של המפר ואופיו וגודלו של העסק המפר. במקרה דנן, הוכח כי ההפרה הייתה בתום לב. באשר לעוצמת ההפרה ומספרן ומשכן של ההפרות, הרי שגם כאן עניינו במספר מועט של הפרות, ולמעלה מכך – במספר מועט של ביצועים של היצירה המפרה. כמו כן, הוכח שהריקודים המפרים בוצעו כחלק מהופעות נרחבות יותר, שעיקרן יצירות שאינן יצירות מפרות. אין לפסוק את הסכום המרבי בגין כל הפרה, אולם היות שיש לגלם בפסיקת הפיצויים אף את הנזק שאינו ממוני הועמד הפיצוי על סך 15,000 ₪ בגין כל הפרה, ובסך הכל 30,000 ₪. לעניין התביעה שכנגד שהוגשה על ידי כהן, נקבע כי פסיקת הפיצויים בעוולת לשון הרע נתונה לשיקול דעת בית המשפט. התובע שכנגד תולה את טענת הכוונה לפגוע בדברי הנתבע שכנגד בדיון בשאלת האחריות. אולם, מקריאת הקשר הדברים עולה כי כוונת הנתבע שכנגד הייתה שהתובע שכנגד מפר זכויות יוצרים. יוצא אם כך, כי הכוונה לפגוע נוגעת לטענת הפרת זכות היוצרים, לגביה נקבע כי חוסה היא תחת ההגנות הקבועות בחוק. מאידך, אין מדובר רק בכינוי גנאי שהופנה כלפי התובע שכנגד, אלא מדובר בטענה הפוגעת בשמו המקצועי והאישי. מימד נוסף זה מביא לנטייה לפסוק לתובע שכנגד פיצוי משמעותי. נפסק לטובת התובע שכנגד פיצוי בסך 30,000 ₪ בגין עוולת פרסום לשון הרע. במצב דברים זה, בו חיובי הצדדים מתאיינים, התוצאה בפועל הינה כי הם מתקזזים.


פרטי ההליך

ת"א 8303/06, מחולה המרכז למחול בע"מ ואח' נ' חנן כהן

הכותבים ממשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי, עורכי דין ונוטריון, משרד המתמחה במשפט מסחרי-מיסויי
תאריך:  16/11/2008   |   עודכן:  16/11/2008
אלי דורון, עו"ד - יפעת גוטמן, משפטנית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פיצוי בסך 30,000 ש"ח בגין הפרת זכויות יוצרים ולשון הרע
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נגד הנאשם, אלישיב יחזקאל, הוגש כתב אישום המייחס לו ביצוע "מעשה מגונה", עבירה לפי סעיף 348(ג) לחוק העונשין, תשל"ז-1977. מחמת הספק זוכה הנאשם מהעבירה האמורה. מכתב האישום עולה, כי במכון בריאות קיבל הנאשם טיפול-עיסוי מידי מעסה בשם פ' י' ג', היא המתלוננת.
בית המשפט העליון פסק, כי לא ניתן לעשות שימוש בתסקיר הנפגע, כבסיס משפטי לקביעת נסיבות ביצוע העבירה לשם גזירת דינו של הנאשם, או להתייחס לאחרים שאינם בגדר "נפגעי העבירה" בכתב האישום, לרבות בני משפחה של הקורבן. נקבע כי במקרה דנן - עקב הדברים שנשא בא-כוח המאשימה במסגרת טיעוניו לעונש - נפלה תקלה בגזר הדין, וניתן משקל לעובדת נוכחותה של הבת, כביכול, בעת האירוע, באמצעות התסקיר, אך הדבר סותר את הסכמת הצדדים שבהסדר הטיעון (כתב האישום המתוקן), ומהווה הפתעה להגנה והישענות לא ראויה על האמור בתסקיר הנפגע; השופט אליקים רובינשטיין ציין, כי דעתו היא כפי שדעתו הייתה בפרשת "נואורה" – לפיה היה על בית המשפט במקרה זה להוכיח את הנסיבה של הפגיעה בבת "מעל לספק סביר".
16/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
שופטת בית המשפט השלום בתל אביב, יעל אחימן, קבעה כי רוח תנאי חוזה החכירה המקורי מתיישב טוב יותר עם היעדר זכות לתוספת בנייה מאשר עם קיומה הבלתי מותנה. ולכן, בהעדר הוראת איסור ספציפית אין כדי ללמוד על הסדר חיובי, אלא להיפך על חוסר ציפיית הצדדים לקיום זכות לתוספת בנייה למגורים.
בית הדין הארצי לעבודה קיבל ערעור שהוגש על פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה, שדחה את תביעת המערערת לקבל מהמוסד לביטוח לאומי דמי אבטלה לאחר שפוטרה מעבודתה בחברה שבבעלות בעלה, ושקבע שלא נתקיימו יחסי עובד ומעביד בין המערערת לבין החברה שהייתה בשליטת בעלה.
13/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
הנאשם, אברהם תומר, צעיר בן 21 שנים, חייל בשרות חובה בצה"ל, הועמד לדין בגין עבירת הריגה לפי סעיף 298 לחוק העונשין. השופט עודד מודריק קבע: הנאשם פעל בתחושת בלבול, חשש מסוים ובחוסר ניסיון בולט. הנאשם לא ביקש לקטול חיי אדם ולא ביקש להמר על חיי אדם. מבחינה זו אין להשוות את התנהגותו ל"משחק" הרפתקני בנשק ואף לא לבריונות דרכים של נהג הלום שיכר או לקרבות רחוב של בליינים שוחרי אלימות.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il