|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

פרשת השבוע דברים (חזון) (המקאם חג'אז)

שנאת אחים

משה אומר לעם עתה מששמתם עליכם ראשים ושרי אלפים ושרי מאות ושרי חמישים ושרי עשרות ושוטרים לשבטיכם, צאו לדרך והלחמו על הארץ כי ה' נתן אותה לכם
08/08/2019  |   אברהם הללי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
השובה מצויה ביד [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

עַל מִי נָלִין וְנִתְמָהּ

הָיָה בָּיִת שֶׁהוּקַם עַל יִסּוֹדות אֵיתָנִים

שֶׁנִּטְמָא וְלֹא נַעֲשָׂה בּוֹ בֶּדֶק בָיִת בִּפְנִים

וּבְקֶרֶב הַמַּחֲזִיקִים בּוֹ שָׂרְרוּ ּרִיב וּמְדָּנִים

שֶׁהֶחֱרִיבוּ בָּיִת רִאשׁוֹן וְשֶׁנִי שְׁנֵי הַבַּתִּים

וְהַמַּחֲרִיבִים

מֵהֲרוּ גָּם לְהַטִּיל אָשָׁם עַל זֻלָּתָם וּלְהָלִין

אַף כִי הֵם אַשְׁמוּ בְּטַפְּחַם שִׂנְאַת אָחִים

ומְאָז שָׁנָה בְשָׁנָה בְּאָב עַל הַחָרְבָּן בּוֹכִים

מוּטָב שֶׁיֶּדְעוּ זֹאת כֹּל מַאֲמִין וְגָם כֹּל מִין1

וְלִשְׁאוֹל בִּתְמִיהָ

לָמָּה נִבְכֶּה וְלָמָּה נָלִין עַל הַבָּיִת שֶׁנֶּחֱרַב

וּנְעַנֶּה נַפְשׁותינו בְּכֹל שָׁנָה בְּתִּשְׁעָה בְּאָב

וְשׁוּב נָשׁוּב לַגָּלוּת וְלִהְיוֹת שׁוּב עָם נַע וָנַד

אַךְ לֹא נִשְׁכַּח לְבַכּוֹת חָרְבָּן הַבִָּית עֲדֵי עָד

וְלִשְׁאוֹל בִּתְמִיהָה אֵיכָה יָשְׁבָה בָּדָד

בְּעוֹד הַתְּשׁוּבָה מְצוּיָה בַּיָּד


שבת תוכחה היא "שבת חזון"

שבת זו נקראת גם "שבת חזון" כי בה קוראים הפטרה מדברי: "חזון ישעיהו בן אמוץ" (ישעיהו א/א-כז) המוכיח בדברים קשים ששמע אותם מפי ה' בדברו אליו: בנים גדלתי ורוממתי והם פשעו בי (ישיהו א/ב)... ומדמה את ישראל לשור ולחמור באמרו: יָדַע שׁוֹר קֹנֵהוּ וַחֲמוֹר אֵבוּס בְּעֲלָיו, ישראל לא ידע, עמי לא הִתְבּוֹנָן (ישעיהו א א-כו). דברים אלה נאמרים על אלה שהיו עסוקים בריב אחים הפלג האחד בעם נגד הפלג האחר, ועושים את מלאכת ההרס והחרבן לצר הצר על ירושלים. ישעיהו פונה לעם ואומר לו בשם ה' כאומר לעם אין צורך בזבחים (בְּקָרְבָּנוֹת) שאתם זובחים....בעוד אתם רומסים "חֲצֵרָי, לא חפצתי בזבחיכם אומר הקב"ה לישראל מפי הנביא. ואומר עוד לא אוכל לשמוע תחינותיכם על החורבן כי אתם הבאתם עליכם זאת בהפיצכם רֹעַ ביניכם. דברים קשים שמהם משתמע דבר אחד, כי האויב הגדול של עם הם הפילוג והשטנה ורֹעַ מעללי העם אחד עם רעהו. החשוב מִכֹּל בדברי התוכחה הם הדברים של ישעהו שנאמרו מפי האלוהים לישעיהו בחזונו, כי הרבו לעשות רע - "רע מעלליכם". הָרָע וְהָרֹעַ קבלו ביטוי קשה מאוד מפי ישעיהו בְאָמְרוֹ לעם: שריך סוררים וחברי גנבים כְּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד ורֹדֵף שלמונים, כאומר לעם ולמנהיגיו: אתם עושים עַוֶל לחלשים ליתום ולאלמנה. ומוסיף לאמור: כי ייטב לעם ישראל רק אם תשרור אהבה זה לזה בקרבם, כל שצריך רק אהבה שתשרור בין בני העם לבין עצמם, מזה צריך ללמוד כי לעולם לא תהיה "אחידות דעים", אך הֲיֹה תִהְיֶה "אַחְדוּת" בקרב העם ובין בני האדם. כי ריב אחים מחזק את האויב האורב לישראל להכניעו חלילה, כפי שזה אכן קרה אז כאשר עקב שנאת אחים ונטישת האמונה, כמו בן שפוגע באביו מולידו.

משה רומז לישראל מדוע הם נענשו

משה בקש לומר לישראל ברמזים בלבד היכן העם חטא ב"כפיות טובה" הנחשבת כמעשה חמור מכל חטאה אחרת. לכן משה מזכיר לישראל את חטאו כלפי הקב"ה לפי מקומות חניתו של ישראל בלכתו במדבר עד הגיעו לגבול הארץ עד ירדן ירחו. והוא מתחיל: בעבר הירדן במדבר הכונה לערבות מואב שם בני ישראל באו בטרוניא אל משה בְּאָמְרַם: "מי יתן מותנו" (שמות טז/ג). הם מתאוננים כי רע להם באמרם טוב יותר היה לוּ מַתְנוּ במצרים. בערבה זה מזכיר לישראל כי חטאו בבעל בעור. מול סוף על הים שם אמרו: המבלי אין קברים במצרים (שמות יד/ יא) תֹפֶל וְלָבָן אינם מקומות מוכרים ויתכן שגם לא קימים כלל, נאמרו כדי לרמוז על שָּתְפלוּ על המן שצבעו לבן ובשפה עממית אפשר לומר: "באו בטענות". במדבר פארן שם היה חטא המרגלים. וחצרות בְּמַחְלֹקְתּוֹ של קֹרַח ודי זהב רמז לעגל הזהב. משה בקש לאמר בכך לעם כי בגלל טענותיהם ותלונותיהם וכפיות הטובה נדד ישראל במדבר ארבעים שנה. אחרי תוכחה זו, אמר משה לישראל זאת לאחר שגבר ישראל על סיחון מלך האמורי ועל עוג מלך הבשן, עמים היושבים ממזרח לירדן ירחו. אמר משה זאת המטרה לשמה הוציא ה' אתכם ממצרים, עתה הגיעה העת לעשות זאת, ומשה אומר דברים אלה משידע שלא המנהיג שיכניס את ישראל ואף על-פי כן משה מוחל לעמו ודואג שמשימתו להביאם לארץ ולהתישב בה תקוים כמצות האלוהים על יהשוע.

משה נותן לעם האות לכניסה לארץ המובטחת

משה אומר לעם עתה מששמתם עליכם ראשים ושרי אלפים ושרי מאות ושרי חמישים ושרי עשרות ושוטרים לשבטיכם, צאו לדרך והלחמו על הארץ כי ה' נתן אותה לכם. אל תיראו ואל תשעו לדברי הגויים שטופלים עליהם אשמה כגזלנים שלוקחים ארץ של שבעת העממים, כי הרי נאמר לה' כל היקום, וכדברי רש"י המופנים לגויים: מה עניינכם אתם, ה' אמר: כי לי כל הארץ רציתי נתתיה (את הארץ) לכנענים רציתי נטלתיה מהם ונתתיה לישראל הוא עמי שבחר בי לאלוהיו ואני בחרתי בו כעמי. משה בפרשה זו כשהוא יודע שהוא איננו המוליך את העם אל תוך ארץ כנען, נתן האות באמרו לעמו: הגיעה העת שתעברו את הירדן אל הר האמורי וליתר חלקי הארץ בהם יושבים עמי כנען, וּרְשׁוּ את הארץ, אשר נשבע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לתת להם ולזרעם אחריהם (א/ט). משה בדבריו אלה יותר רומז לעם כי הוא סִיֵּם תפקידו והעביר את ההנהגה ליהשוע שהוא ינהיג את העם כמצות אלוהים והוא שיוליך אתכם לכיבושה המלא של הארץ. מזה למדים אנו כי המנהיגות מתחלפת ואיננה לאדם אחד, יהא חשוב ומוכשר אשר יהיה, צריך לקבל את המנהיגות הנבחרת על-ידי הריבון (כאן ריבון העולמים), אך גם צריך שהמנהיג ינהיג את העם כמצות אלוהים. כאן למדים אנו כי לכל מנהיג יש מחליף כמו שיהושע ששירת את משה כגדול הנביאים החליף אותו בהנהגת העם למרות שאיננו נביא מוערך כמשה. משה נימק זאת בכך שזה רצונו של רבון העולמים ובחיי יום זה רצון הריבון עלי אדמות. דבר זה קבל ביטוי בדברי משה אל העם: איכה אשא לבדי טרחכם ומשאכם וריבכם, הבו אנשים חכמים ונבונים וידעים לשבטיכם ואשימם בראשיכם (א/יב,יג) כי משה ראה בחזונו אחדות בין השבטים, וכי באחדותו יצליח במשימת כיבוש הארץ כדי להגיע למנוחה ולנחלה. ומצאנו שמשה לא השאיר ברירה לשבט זה או אחר להתחמק מלהלחם על הארץ להבטחת כיבושה והישיבה בה קבע, זה מחזיר אותנו לדברי משה אל בני שבט ראובן ושבט גד וחצי שבט מנשה, שבקשו שינתן להם להתישב ממזרח לירדן ירחו, ומשה נזף בהם לאמור, אחיכם ילחמו ואתם תשבו לכם בבטחה רחוק משדה הקרב, כאומר אחים אנחנו וכולנו נשא בעול בעת מלחמה כבעת שלום. ואין חשוב מהשמירה על הארץ והבטחת גבולותיה והגנה עליה הן כשומר מצוות והן כלא מקימי מצוות כתועים בני תקנה.

הָאָדָם נִבְרָא רַק לִתְקוּפָה קְצוּבָה

לְמַלֵּא תַּפְקִיד כְּבִּמְשִׂימָה חֲשׁוּבָה

כָּכָה קַם עָם לִחְיוֹת לְאֹרֶךְ שָׁנִים

לָתֵת לְבָנָיו קִיוּם לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים

כָּך קַם יִשְרָאֵל הִתְעַצֵּם וְהָיָה לְעָם

וּבְדִבְרֵי הַיָּמִים אָת תִּפְאַרְתּוֹ רָשַׁם

וּמִשֶּׁהֵפֵר אֶת הַבְּרִית וְעִם אֵחָיו רַב

הָגְלָה מֵאַרְצוֹ וּבֵית מִקְדָּשׁוֹ חָרַב

מוּסָר הַשְׂכֵל יֵשׁ לִשְׁמוֹר הָאַחְדּוּת

וְאֶת חִלּוּקֵי הַדֵּעוֹת לְיַשֵּׁב בְּפַשְׁטוּת

לֹא לָתֵת לְאוֹיֵב אוֹרֵב לִשְׂמוֹחַ לְאֵיד

וְשֶׁעַמֶּנוּ שׁוּב יָשׁוּב לִהְיוֹת עַם נוֹדֵד

וְלָשׁוּב חֲלִילָה וּלְבַכּוֹת עוֹד חָרְבָּן

כִּי לֹא הָיָה אִישׁ לְאָחִיו יָשָׁר נֶאֱמָן

וְלִזְכּוֹר שֶׁכֻּלָּנוּ שָׁטִים בְּסִירָה אַחַת

אִם יִקְדַח בָּהּ חוֹר בָּהּ אָדָם מֻשְׁחַת

מוּטָב לִזְכּוֹר הַבְּרִית שֶׁמֹּשֶה תֵּאֵר

וְהַקֶּשֶׁר הַמְקַשֵּר שֶׁאֵין בִּלְתּוֹ אָחֵר

לָשֵׂאת זֶה אֶת זֶה כְּאַח אוֹ כְּיָדִיד

לְמַעַן נֵשֵׁב בָּאָרֶץ בֶּטַח בְּאֵין מַחֲרִיד

הערות

1. כופר.

תאריך:  08/08/2019   |   עודכן:  08/08/2019
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמו של מרכז שמעון ויזנטל בלוס אנג׳לס יצא למרחקים. ממול משרדי המרכז, המוגנים היטב, בשדרות פיקו שבעיר המלאכים, נמצא מוזאון הסובלנות, שלוחה של המרכז, אך ישות עצמאית מבחינת איסוף כספים. הרב הייר העומד בראש המרכז היה היהודי היחיד בין אנשי הדת שהתכבדו לשאת תפילה בעת השבעתו של הנשיא טראמפ לקדנציה הראשונה של נשיאותו. שמו של הרב הייר ידוע ומכובד בעולם כולו, מהוותיקן והאפיפיור, דרך ארופה למזרח הרחוק, חצי הכדור הדרומי וחזרה בואך למפרץ הפרסי.
08/08/2019  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
הפער הדיגיטלי הוא תופעה שאנחנו דנים בה רבות בכתבות ובאייטמים החדשותיים באתר זה, אבל היא כמובן לא ייחודית לישראל, ונחקרת רבות בשנים האחרונות. החוקרים מצאו שאחת הדרכים הבולטות להתמודדות עם הפער הדיגיטלי ולצמצומו היא יוזמות של ממשלות להקים מסגרות שונות, שיאפשרו גישה לכלים דיגיטליים בעיקר לאוכלוסיות מוחלשות.
"אמרת שהיו פיגועים נגד ריכוזי אוכלוסייה אזרחיים, האם אתה יכול לתת לי דוגמא"? שאל אותי אחד הסטודנטים מחו"ל איתם אני עומד בקשר מקצועי. היה בה, בנימה האקדמית-מחקרית התמימה שבה נשאלה השאלה, משהו אידיוטי. השאלה הציבה את התודעה שלי בפני אתגר כמעט בלתי-אפשרי. נדרשתי, תוך כמה מאיות השנייה, לעבור על בליל היסטוריית הטרור האצורה במוחי (מעלות, אוטובוס האימהות, קו 18, דיזנגוף, מומנט, דולפי-דיסקו, איתמר) ולחזור עם פיגוע אחד שמייצג עבורי את נבזותו של הטרור הפלשתיני במלוא עוצמתו. "קרא על הפיגוע בסבארו", שמעתי את עצמי עונה בהחלטיות.
08/08/2019  |  יובל כהן  |   יומני בלוגרים
לפני 49 שנים, ב-7 אוגוסט 1970, שעה 23:59, נכנסה לתוקפה הפסקת אש בין ישראל למצרים בתיווכה של ארה"ב. בכך באה לסיומה "מלחמת ההתשה" בחזית המצרית שהחלה, פורמלית, ב-8 מרץ 1969. האבדות שלנו הסתכמו ב-367 הרוגים, וכ-1,000 פצועים, כאשר חיל-האוויר איבד 15 מטוסים, חלק מהטייסים נהרג וחלק נלקח בשבי. אני מעוניין להתמקד בנקודה מהותית אחת הקשורה להפסקת האש שהשפיעה אחרי כך על מלחמת יום הכיפורים.
08/08/2019  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מביעים חשש כבד מפעילותו של סאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ואיש הקשר של התנועה לאירן ולחיזבאללה. אלעארורי עמד בראש משלחת חמאס לאירן לפני שבועיים ובמהלך הביקור הוא נפגש עם המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי ועם שורה של בכירים אירנים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il