|   15:07:40
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
הפרחים של צרפת 1891 [צילום: עליס בליטנטל]

תערוכת פול גוגן ב-National Gallery בלונדון

את עצמו הוא מצייר לעיתים כישו המתייסר, פעם בהר הזיתים, ופעם כשישו הצלוב מאחורי דיוקנו-הוא בציור אחר צייר את עצמו בדמות ז׳אן וואלז׳אן, הגיבור של "עלובי החיים" שכתב וויקטור הוגו
16/10/2019  |   עליס בליטנטל   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

תערוכת הדיוקנאות של פול גוגן (1848-1903) במוזאון ה-N.G - הניישנל גלרי בלונדון, מאירה באור חדש את יצירתו של אחד מגדולי האמנים של אי-פעם. אמן שהחברה המערבית בזמנו הדירה אותו, מהיותו מחדש, ובועט במוסכמות; ולכן עזב את אירופה ונסע לטהיטי, חזר לצרפת, ועזב לפולינזיה שם חי עד מותו מסיפיליס - יצר זרם חדש המאחד בקרבו את הספירוטאלי באמנות הפורמלית המערבית, עם הפרימיטיביזם והאקזוטיות של פולינזיה.

לעולם המערבי נודע גוגן בזכות מספר החודשים שגר ויצר בביתו של ואן גוך בארל. אופיו הקשה גרם לריב סוער ביניהם, ולנטישתו את ואן גוך האומלל, שיש אומרים שבשל כך חתך את אוזנו. סיפורו כיליד צרפת, שנסע לפרו למשפחתו, ושהה שם כמה שנים, חזר ועבר ילדות קשה. בהמשך היה לברוקר מצליח, ובמקביל התיידד עם כמה מטובי הציירים אז. למעשה רק בגיל שלושים וחמש למד ורכש את המקצוע שעשהו למאסטר.

בהמשך, המעטה שעטה ובהגדרתו את עצמו כפרא (sauvage), היה חלק מהמסכות שעטה על עצמו בציורי הדיוקנות שלו-עצמו, בהן רחק מהצורך לדייק במיון לקווי הפנים, כשהעיקר - להביע את רחשי לבו ותחושות הבדידות שלו. התחפשותו לטיפוסים שונים בדיוקנים העצמיים, מזכירה את האוטופורטרטים של רמברנדט, שהוצגו בתערוכה במוזאון זה לפני שנים. מה שלא יימחה מהזיכרון. את עצמו הוא מצייר לעיתים כישו המתייסר, פעם בהר הזיתים, ופעם כשישו הצלוב מאחורי דיוקנו-הוא. בציור אחר צייר את עצמו בדמות ז׳אן וואלז׳אן, הגיבור של "עלובי החיים" שכתב וויקטור הוגו.

עוד בטרם התמסר לציור, היה גוגן סוחר בורסה מצליח ועשיר, וחי ברווחה עם אשתו הדנית מטה וחמשת ילדיו. אך המשבר הכלכלי גרם לו לעזוב את המקצוע באין פרנסה, לחבור לציירים ולממש את תשוקתו. הוא עבר לגור בברטניי מ-1884-1891. שם הפך לאמן המוביל בקהילה הזו. ציורי הדיוקנאות של בני משפחתו וידידיו, מעידים על הפריצה שעשה בסוג זה של ציור, בחורגו את כל הגבולות המוסכמים אז באמנות, בכך שדחה את החשיבות של הדמיון למודל, החנופה למצויר, והקשר בין הזמן והחלל. לרוב, הדיוקנאות שצייר שיקפו יותר את עצמו ואת היחסים שלו עם המודל מאשר את המודלים עצמם. ברבים מהם ניכרת הערצתו את קודמיו - קורבה, דגא, מאנה וסיזאן. כך גם נעזר בהיותו בטהיטי בצילומים שהביא עמו לשם, וכן בצילומים בודהיסטים ממקדש באינדונזיה. מה שלימים עשה גם פיקאסו, שאת ציורו החשוב "העלמות מאביניון" צייר על בסיס צילומים של נשים מהאיים ומאפריקה. לא ממודלים חיים.

שניים מחבריו באותה עת נשארו מאז, למרות שנפרדו, נשואי הדיוקנאות שצייר במשך כל חייו: ואן גוך, שבמחווה לו יצר 10 שנים לאחר מותו, מזרעי החמניות שהזמין מפאריס, גידל אותן וצייר אותן, מתוך הכרתו, הרבה לפני כולם, שהחמניות תהפוכנה לסמל המסחרי של ואן גוך. השני היה מאיר דה האן, שדיוקנו מוצג ברישומים, בציורים, בפסלים ובציוריו של גוגן על כלי הקרמיקה שיצר.

חוויה שאסור להחמיץ

הבריחה שלו מהציוויליזציה ומתרבות המערב הביאה אותו לטהיטי, שם חי בין 1893-5. הוא נכבש בחופש שהיה לו, אותו הביע בצבעים חמים עזים, בציורי הנערות שחומות העור, הטבע הפורח והססגוני - ההפך המוחלט מהצבעים הכהים של צפון אירופה. הציורים של הדיוקנאות רווים ברקע העשיר שהוא צייר. והיופי הרב שבהם מהפנט את הצופה שהופך למעריצו הגמור. כך ארע גם בתחילת המאה ה-21, בתערוכה המונומנטלית שערך מוזאון ואן גוך בשם: ואן גוך/גוגן. מי שצפה בה, בבנין החדש שנוסף אז למוזאון המקורי, התהפנט. לראות שני ענקים כאלה, ואת החיבור שנוצר ביניהם, כיצד כל אחד מהם הושפע מרעהו, אך נשאר נאמן לרוחו הוא - כל זה מרטיט כשנזכרים בכך.

כך גם התערוכה הנוכחית, שאין בה ציורי נוף, אך הנופים המבצבצים ופרושים על כל הציורים ברקע של המודלים - מדהימים. זאת, משום שהרקע אינו בדיוק מה שהיה מאחורי המצויר. לעיתים הזכיר נוף צרפתי מול הנערה הפולינזית היפה. עם זאת, נוספים ברקע ציורי אלילי השבט, ופרחים בסגנון ילדותי-נערתי. פסליו של גוגן, בהם כדים בעלי צורות שונות לא מסורתיות, עליהן צייר דיוקנאות, או פסלי עץ, שהיוו את הדיוקן בצירוף אלמנטים בלתי רגילים. כמו את פסל דיוקנו של חברו הקרוב ביותר, מאיר דה האן, שבחר לעשות בעל שלושה צדדים: האחד - דה האן המסמל את המסורת המערבית היהודית-נוצרית; השני - דמות אנדרוגינוס המסמלת את הבודהיזם, והשלישי - אישה המסמלת את הדת המאורית. בכך ביטא את הרצון של הכנסיה הקתולית להשתלט על מנהגי המין בפולינזיה.

החופש המיני שהיה נהוג שם, שילדות בנות 13 קיימו חיי אישות עם גברים מבוגרים, העניק לגוגן פרשיות אהבים רבות עם בנות זוג במקביל, שכמה מהן אף ילדו לו צאצאים. כמה מהן היו המודלים לציוריו היפים. אחד הציורים המרתקים "סיפורים ברבריים", בו נראות שתי נערות מעורטלות, וברקע היער הקסום נראית דמות שטנית-משהו. כשם שבציור אגרטל הפרחים מ-1901/2 מבצבץ ראש בעל מראה שטני גם הוא. כל זאת, משום הסבל שסבל מנידוי חברתיו מהדרתו עקב היותו אמן מרדן. בציור מ-1894 נראית נערה שוכבת על בטנה עירומה, כשרוח המוות צופה בה מאחוריה.

התפתחותו של גוגן מצייר שגדל לרגלי האימפרסיוניסטים, מה שנראה בהנחות המכחול הקצרות שלמד מידידו הקרוב קמיל פיסארו, עד לציוריו מהאיים שמהווים עד היום שלב יחודי שאין כמותו, ועד למיחברים המכילים ברקע שטחים מופשטים, לא הביאה לציור פיגורטיבי על פרטיו. ואם לעקר את הדמויות מהרקע, הרי לפנינו צייר שניבא את העתיד, ושהקדים את כל האחרים, הנחשבים למייסדי הזרם המופשט. גם אם זה לא פרוש על כל הבד, הרי עצם היות הרקע בחלוקת השטח לחלקים מוגדרים, ללא פרטים, זוהי בהחלט ראשית הציור המופשט. וכל הפרטים הסימבוליסטים והמיתולוגים, רק מעשירים את עין הצופים, ויוצרים חוויה שאסור להחמיצה. בעבורה באנו ללונדון, והמילים שנכתבו כאן הן רק על קצה המזלג מהעושר שראינו. כך גם השפעתו הענקית ניכרת על דור הציירים שאחריו, אנרי מאטיס ופבלו פיקאסו.

התערוכה תוצג עד ה-26 לינואר 2020. וטיפ נוסף: הקטלוג של התערוכה הוא נכס, משום לכשתעלעלו בו בבית, תתפעמו עוד יותר מאיכות הצילומים, הקטעים המוגדלים מתוך התמונות, והמאמרים המרתקים החודרים לעומק. כך גם אסור להחמיץ את הסרט על גוגן המוקרן באולם הצמוד לתערוכה וכלול בכרטיס הכניסה.

דיוקן מאיר דהן [צילום: עליס בליטנטל]
סיפורים ברבריים 1902 [צילום: עליס בליטנטל]
גוגן דיוקן עצמי [צילום: עליס בליטנטל]
תאריך:  16/10/2019   |   עודכן:  16/10/2019
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תערוכת פול גוגן ב-National Gallery בלונדון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום א' 15 במרץ בשעות ערב נפתחה ביער חולדה, בטקס חגיגי בהשתתפות הרמטכ"ל יצחק רבין, "צעדת ארבעת הימים" העשירית במניין. מאות צועדים - חיילים, אזרחים וגדנ"עים התאספו במחנה הצעדה ביער חולדה, לנו בלילה במאות אוהלים שהוקמו במקום ולמחרת ביום ב' (16.3.64) יצאו עם בוקר ליומה הראשון של הצעדה לרמלה, משם חזרה למחנה חולדה ובהמשך הימים צעדו לבית שמש ולירושלים שם הסתיימה הצעדה.
16/10/2019  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
שוכר דירה נדרש פעמים רבות להפקיד ערבות כלשהי בידי המשכיר כדי להבטיח את ביצוע חיוביו לפי הסכם השכירות. האם יש הגבלות כלשהן על הערבות?
זה היה קשה ומביך לי כאזרח ישראלי להלך ברחובות סנטייגו בירת צ'ילה בשנים 1988-1991 ולראות את חייליו של הרוצח הרודן פינושה מסתערים ברחובות הבירה ויורים במפגינים רובם צעירים ב"עוזים" תוצרת ישראל.
את הבג"ץ הראשון שלי הגשתי, עוד בימי כסטודנט מן המניין, באוניברסיטה. אותם ימים פרסם פרופ' ישראל שחק ספר בשם: "הגזענות של מדינת ישראל" ובו כלל אמירות שלדעתי היוו פרסום לשון הרע על מדינת ישראל. פניתי ליועץ המשפטי דאז, פרופ' אהרן ברק וביקשתיו להגיש כתב אישום נגד אותו פרופ' ישראל שחק בגין פרסום לשון הרע על המדינה. היועץ המשפטי לממשלה השיב לי, כי מצא בספר דנא, פרסום דברי בלע על המדינה, אך אין הוא סבור שהדרך הראויה לנקוט בה, באותו עניין, היא הגשת כתב אישום. לכן, דחה הוא בקשתי. עתרתי נגדו לבג"ץ בהיותי סטודנט למשפטים, בשנת לימודיי השנייה בפקולטה למשפטים.
מנחם בגין הושפע ממאורעות השואה, נכלא בכלא של סטלין והסובייטים, נמלט מציפורני הבולשת הבריטית והנהיג את מחתרת הארגון הצבאי הלאומי, אשר היווה חוד החנית בקוממיות מדינת ישראל.
16/10/2019  |    |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il