|   15:07:40
  אלון קוחלני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מקרה חריג [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

בית המשפט: ניתן לעשות "שימוש ראייתי עקיף" בדוח ביקורת פנים

התקבלה באופן חלקי בקשה למחיקת איזכור לדוח ביקורת פנימית באופן המאפשר הותרת איזכורים לעצם קיומו של הדוח או לעצם הכתוב בו, לתהליכי העבודה, להסתמכות דירקטוריון החברה על ממצאי הביקורת או לכל "שימוש ראייתי עקיף" אחר בדוח (תנג (ת"א) 44766-04-22 כפיר ספיר נ' שופרסל בע"מ)
21/02/2023  |   אלון קוחלני   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

מה דינה של בקשה לקבל דוח ביקורת שערך מבקר פנימי כראיה בהליך משפטי? סוגיה זו, המוסדרת בחקיקה הקובעת כי דוח ביקורת לא יהווה ראיה בהליך משפטי (ס. 10 לחוק הביקורת הפנימית), נדונה בעבר בבתי משפט, שפסקו כי להוציא מספר חריגים, דוח ביקורת פנימית לא יהווה ראיה.

אולם מה דינה של בקשה לפסול שימוש בדוח ביקורת כראיה המוגשת נגד הגוף שמבקר הפנים שלו ערך את דוח הביקורת?

נסיבות המקרה

המקרה החריג הזה עלה לאחרונה במסגרת בקשה לגילוי מסמכים לפני הגשת תביעה נגזרת וזאת על-רקע טענות למצגי שווא ביחס לפעילות המזון של החברה וביחס להתקשרות עם חברה מסחרית אחרת. במסגרת בקשה זו נטען כי על-רקע טענות לאי סדרים שהעלה יו"ר החברה לשעבר ערך מבקר הפנים של חברת שופרסל ביקורת.

בתשובה לבקשת הגילוי, פירטה חברת שופרסל את מסקנות הביקורת שנערכו, בין היתר, על-ידי מבקר הפנים של החברה בנוגע לכל אחת מהטענות בבקשת הגילוי, שהעלו כי לא נמצא כל חשש לאי סדרים או להפרה של טוהר מידות.

לאחר שבקשת המבקש לעיין בדוחות התקבלה1 הגיש המבקש בקשה למחיקת כל האיזוכרים לדוח הביקורת בתשובה שופרסל, בטענה כי "דוח מבקר הפנים אינו ראיה קבילה ועל כן יש למחוק את כל הטענות המתייחסות אליו... וכי גם "מסמכים נלווים" לדוחות ביקורת, קרי מסמכים שהם בעלי זיקה ישירה וממשית לדוח הביקורת ובהם פרוטוקולים של ישיבות דירקטוריון הנוגעים לדוחות הביקורת, התייחסות מנהל בכיר בחברה לדוח הביקורת וכו', ייחשבו כמסמכים שאינם קבילים".

הטענות בעד צירוף דוח ביקורת לכתב התשובה

שופרסל, שהמבקר הפנימי שלה ערך כאמור את הביקורת שהצביע על כי לא נפלו כשלים, העלתה בעניין זה ארבע טענות עיקריות, התומכות בבקשתה לאזכר את דוח הביקורת:

(א) המבקש פעל בחוסר תום לב קיצוני, כיוון שהוא פעל כך לאחר שהוא בחן את דוח מבקר הפנים ונוכח כי אינו משרת את טענותיו;

(ב) בניגוד לטענת המבקש, סוגיית היעדר קבילותו של דוח מבקר פנים אינה מוחלטת וכי הפסיקה הכירה בכך שבנסיבות מסוימות, ניתן להגיש דוח מבקר פנים כראיה לאמיתות תוכנו2, כחלק מהמגמה הרווחת בפסיקה של מעבר משאלות של "קבילות" לשאלות של "משקל";

(ג) כיוון שהמבקש הגיש בקשת גילוי ביחס לדוח הביקורת הנו מושתק מלטעון על היעדר קבילות הדוח.

(ד) האופי הייחודי של הליך הביקורת מצדיק את קבלת הדוח כראיה לאמיתות תוכנו שכן מטרת בקשת הגילוי להראות שקיימת למבקש עילה להיכנס בנעלי החברה ולתבוע בשמה ועל כן, לא ניתן להתעלם מהדוח שהחברה ערכה לצורך בדיקת קיומה של אותה עילת תביעה נטענת.

צמצום תחולת האי קבילות

לאחר שסקר את תכלית החקיקה, התפתחות הפסיקה בנושא שאלת קבילות דוחות ביקורת פנימית, מבקר מדינה ודוחות של נציב תלונות הציבור, קבע ביהמ"ש בהחלטה שהתקבלה ב 9.2.2023, כדלקמן:

"דין הבקשה להתקבל באופן חלקי כך שיימחקו מתשובת המשיבה לבקשת הגילוי רק סעיפים העושים שימוש ישיר בדוח הביקורת כראיה לנכונות ממצאי הדוח ומסקנותיו". עם זאת ניתן להותיר בכתב התשובה "מידע המתייחס לעצם קיומו של דוח מבקר הפנים או לעצם הכתוב בו (במובחן מאמיתות הכתוב בו), לתהליכי העבודה, להסתמכות דירקטוריון החברה על ממצאי הביקורת או לכל "שימוש ראייתי עקיף" אחר בדוח".

בהחלטה זו נשען על ה"חריגים בפסיקת בתי המשפט שאפשרו עשיית שימוש ראייתי עקיף במסמכים, במגבלות שנקבעו בפסיקה תוך שנקבע כי שימוש ראייתי עקיף בדוח המבקר אינו יכול להכשיר שימוש בו כראיה לנכונות ממצאי הדוח ומסקנותיו", ומרחיב זאת וקובע, מעין חריג נוסף לפיו:

1. בקשה למחיקת איזוכרים לדוח ביקורת מכתב בי דין תקח בחשבון גם את נסיבות עריכת הביקורת. במקרה דנן "המבקש סמך את בקשת הגילוי שלו על הטענה שהמשיבה פתחה בחקירת הפרשה באמצעות מבקר הפנים שלה", אותו דוח שהוא כעת מבקש לפסול כראיה.

2. עוד ייקח ביהמ"ש בחשבון את היקף הבקשה למחיקת איזוכרים. במקרה דנן המבקש לא התייחס בבקשה לתוכנו של דוח הביקורת, אשר באותה עת כלל לא היה בפניו, אלא אך לעצם הפתיחה בהליך ביקורת כך שאין ללמוד מכך על היעדר התנגדות לשימוש בדוח כראיה או על כוונה להסתמך עליו כראיה לנכונות ממצאיו או מסקנותיו.

ביהמ"ש גם התייחס לעובדה שהיקף גילוי הדוח נקבע בהסכמה שקיבלה תוקף של החלטה שיפוטית, בקובעו כי "לנוכח תכלית הוראת אי-הקבילות בחוק, שנועדה לעודד מסירת מידע ושיתוף פעולה מצד מושאי הביקורת, ללא מורא מהליך משפטי עתידי.., אין בהסכמת הצדדים, במפורש או במשתמע מהתנהגותם, להכשיר את השימוש בדוח המבקר הפנימי כראיה בהליך".

ביהמ"ש גם דחה את הטענה כי המגמה הקייימת בדיני ראיות מקבילות למשקל, אינה נוגעת כאן, כיוון שזו נועדה "למנוע מראש מבית המשפט להיחשף לראיות שיש ספק בנוגע למהימנותן, ספק היכול למצוא את ביטויו במשקל שניתן לאותה ראיה. אך היא פחות רלוונטית לאי קבילות סטטוטורית, אשר תכליותיה שונות ואשר בשלן עשויות ראיות כאלה או אחרות להיות 'מורחקות מהזירה' אף אם היה בהן כדי לסייע לחקר האמת".

אם כן, כיצד ראוי היה מצד המבקש למחוק איזוכרים על דוח ביקורת פנימית לנהוג?

ראשית, עליו להקדים ולטעון טענה זו בטרם הוא עיין בדוח הביקורת, שאם לא כך אזי ביהמ"ש יטה לראות בכך משום חוסר תום לב, שיתכן שיפעל לרעתו.

שנית, יש לקחת בחשבון כי דוח של מבקר הפנים "אינו "חסוי" ואינו בלתי קביל, שכן על-פי הוראת סעיף 10(א) לחוק הביקורת רק תוכנו של הדוח אינו קביל כראיה. מכאן, שאין מניעה מלהציג עובדה זו לבית המשפט ולהתבסס על עצם קיומו של הדוח.

שלישית, התייחסות לנסיבות עריכת ביקורת בכתב בי דין עלולה להראות כ"רכיב בעילת התביעה", המקנה לצד שכנגד סמכות "להתייחס בתשובתו הן לעצם העובדה כי נערך דוח ביקורת והן למסקנות המבקר במסגרת הדוח, זאת לעניין עצם הכתוב בו".

סיכום

דוחות ביקורת, ואין להתפלא על כך, ממשיכים להיות בטבורן של תובענות המוגשות כנגד תאגידים, וההלכות שנוצרו בהן יכולת להיות קריטריות עבור אותם תאגידים, על כך המשתמע מכך, הן להנהלות ומייצגיהם והן למבקרי הפנים עצמם, ומוטב להפנים הלכות אלה עוד בטרם נדרשים להגיש לביהמ"ש בקשות גילוי מסמכים.
תנ"ג 44766-04-22, כפיר ספיר נ' שופרסל / החלטה
שימוש חלקי בדוח מבקר פנים במסגרת בקשה לתביעה נגזרת

הערות

1. כיוון ששופרסל בקשה להתנות את קבלת דוח הביקורת בכך שהמבקש יעיין בדוח במשרדי החברה ויחתום על התחייבות לאיסור העתקה ואיסור שימוש מכל סוג שהוא במסמכים אלה, הוגשה בקשת עיון לביהמ"ש, שבמסגרתה נקבע, לאור הסכמת הצדדים, כי החברה תעביר את הדוח לידי המבקש כפוף לחתימה על התחייבות לשמירה על סודיות ותוך השחרת חלקי הדוחות המתייחסים לנושאים שאינם כלולים בבקשת הגילוי.

2. נסיבות אלה כוללות, על-פי הנטען, היעדר התנגדות של אחד הצדדים או שינוי עמדתו של צד לאחר שהתנהלותו הצביעה על כוונה להסתמך על הדוח בהליך; דרישה להפעיל ביקורת שיפוטית בנוגע לדוח או במסגרת תביעות אזרחיות הנוגעות ליישום המלצות המבקר וכן מקום בו נעשה שימוש ראייתי עקיף במסמכים או כאשר המסמך מהווה מרכיב בעילת התביעה או בטענות ההגנה של צד להליך.

תודות המחבר לעוה"ד ענר ברגר על ההפניה וההערה המחכימה.
הכותב הוא בעל משרד לעריכת דין, יועץ בתחום הציות, ניהול סיכונים וביקורת, יו"ר ועדת ציות אכיפה מנהלית וביקורת ומרצה באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  21/02/2023   |   עודכן:  21/02/2023
אלון קוחלני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט: ניתן לעשות "שימוש ראייתי עקיף" בדוח ביקורת פנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלום לראש הממשלה הלגיטימית עדיין,
20/02/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
לא כאן המקום למנות את השרשרת הבלתי נגמרת של התנהלותו האנטי-דמוקרטית בעליל של אהרן ברק לאורך למעלה משלושים שנות פעילותו כיועץ המשפטי לממשלה, כשופט וכנשיא בית המשפט העליון. האיש ברוך הכישרונות הזה בעט שוב ושוב ובאופן שיטתי בכל סממן דמוקרטי - כמו היה זה כדור סמרטוטים. אבל בכישרונו המניפולטיבי והרטורי ידע ברק להקיף עצמו בחגורת הגנה דביקה ושמנונית של מעריצים ואומרי הן, שטומנים ראשיהם עמוק בחול, וסוגדים לו ולדרכו עד ימינו אלה, הפעם נדבר על הצעתו האקטואלית של ברק להיחלץ מהמשבר החוקתי החמור הפוקד את המדינה, וזאת - בכך שייפסק ההליך הפלילי נגד נתניהו - באמצעות הסדר טיעון שבמסגרתו יהיה על נתניהו ללכת הביתה.
20/02/2023  |  יוסי דר  |   יומני בלוגרים
חלק מהתקשורת הישראלית (ישראל היום) הגדיר את אירועי הטרור של השבועות האחרונים כ"מציאות שחורה" או אנרכיה ביטחונית; הדברים מכוונים במיוחד לירושלים המזרחית, אך לא רק לה. לצערי עלי להסכים עם הגדרה זו למרות ואולי גם בגלל המשבר החוקתי בו אנו נתונים. דיונים פוליטיים חייבים להתקיים בפורומים אזרחיים דוגמת הכנסת שעה שתחושת הביטחון של הציבור חיובית ויציבה. במציאות ההפכפכה ד'היום השקט הנפשי איננו אופטימלי, בלשון המעטה. המצב אינו חדש או מפתיע על כי זו חזרה מצערת ומעצבנת על מחזות שכבר הוצגו לנו בעבר תחת הנהגת ממשלות אחרות, שהרדימו את הציבור באותן טענות הזויות ומסוכנות של צורך בהכלה והבלגה. הרצחנות הערבית פוגעת באזרחים ישראלים במחזוריות וברצף בלתי-מתקבלים על הדעת. הפעם הדברים מרתיחים עוד יותר, גם מבחינת האופי האזרחי המובהק של הקורבנות וגם בגלל שכיחות הפיגועים. הפעם נבחרה ממשלת ימין והציפיות הציבוריות ממנה שונות(לפחות של רוב הבוחרים), אולם עד כה השגרה נמשכת...
20/02/2023  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בטור הקודם סיפרתי לכם שפרגנתי לאשתי (בעל כרחי), סופ"ש בחו"ל כשאני נשאר עם הבנות בבית. אירוע כזה מצריך שלושה טורים מסתבר. הבוקר עלה, ארזתי את הבנות יפה ושלחתי אותן למסגרות, כדי להישאר קצת עם עצמי ולהבין מה עושים מכאן. השעות חלפו מהר, מהר מידי, ועד שהצלחתי לגבש תוכנית עבודה, גיליתי שהגיעה השעה שבה יוצאת השנייה מבית הספר. יצאתי, הבאתי אותה, ואז שוב יצאתי והבאתי את השלישית. הגדולה התקשרה לשאול אם שכחתי אותה, ואני הסברתי שאין סיכוי בעולם שאשכח אותה, ואז יצאתי לקחת אותה כי שכחתי, ואז הבאתי את הקטנה שנשארה אחרונה בגן.
20/02/2023  |  יוסף קנדלקר  |   יומני בלוגרים
המחזמר השנה היפה בחיי, העולה בתיאטרון הבימה ובשיתוף תיאטרון חיפה, הוא תוסס ומבדר ומעניק חוויה תיאטרלית ומוזיקלית לצופים. השירים והלחנים קליטים ומוצלחים מאוד וכל ההפקה היא מקצועית, ללא רגע דל, בבואה של הפקה בווסט אנד או ברודווי.
20/02/2023  |  חיים נוי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il