|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
לסעודיה יש סבלנות בדואית

אין צורך לחשוש מחידוש יחסי סעודיה-אירן

השתיים חידשו את יחסיהן הדיפלומטיים אחרי נתק של שבע שנים. צעד זה עורר תגובות מוגזמות בפוליטיקה ובתקשורת הישראלית. מדוע אין מדובר למעשה בצעד משמעותי או מהפכני, ומדוע אין בו איום אמיתי על ישראל?
12/03/2023  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
קידום הכלכלה במזרח
חידוש היחסים עם אירן לא קשור לישראל, אלא לרצון סעודיה לסיים את משבר 7 השנים עם תימן, ליצור גשר דיפלומטי עם סוריה (הנשלטת חלקית בידיי אירן), להרגיע את המצב כדי שמכליות הנפט לא יחששו לעבור באזור המפרץ ומניות חברת אראמקו הסעודית יעלו, ובכלל, סעודיה (כמו האמירויות) שואפת לקדם את הכלכלה במבט מזרחה - אירן, המזרח הרחוק וסין

השבוע שעבר הסתיים בידיעה על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין סעודיה ואירן. פוליטיקאים ועיתונאים בארץ הגיבו לדעתי באופן היסטרי לידיעה, כאילו סעודיה מחליפה כיוון ומעתה והלאה מדובר בהתחלה של ידידות מופלאה. הקואליציה חשה מבוכה והאופוזיציה מיהרה להסביר כי מדובר בכישלון למדיניות הישראלית. אלא שהמציאות שונה בתכלית כאשר עוקבים אחרי המדיניות הסעודית בעשורים האחרונים.

אופציה לשלום רק מצד ישראל

ראשית, סעודיה לא שינתה כיוון. היא נותרה עקבית מאוד בהצעת השלום שלה לישראל משנת 2002 ולא ויתרה מעולם על העיקרון של שתי מדינות לשני עמים, עם תוספת של פיוס בין כל מדינות הליגה הערבית לישראל. הסוגיה הפלשתינית נותרה במרכז ההצעה. על כן, התקוות בישראל שסעודיה תלך בדרכן של האמירויות ובחריין לא הייתה מציאותית כלל. שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן חזר בשנה האחרונה שוב ושוב על הדרישה להקמת מדינה פלשתינית, ואפילו יורש העצר מחמד בן סלמאן, שטען כי ישראל היא "בעלת ברית פוטנציאלית", הוסיף כי פתרון הסוגיה הפלשתינית קודם למו"מ ישראלי-סעודי.

על כן, התבטאויותיו של ראש הממשלה נתניהו בדבר שלום עם הממלכה הסעודית, רכבת מחיפה לריאד וכיוצא באלה הן בגדר משאלת לב במקרה הטוב ותעמולה פוליטית במקרה הגרוע. כל ההתבטאויות הללו נותרו ללא שום מענה מן הצד הסעודי. כך גם הברכה המוזרה של משרד החוץ הישראלי לרגל יום העצמאות הסעודי לפני כשבועיים, שלא זכתה לכל התייחסות. האם יש בסיס לתקווה סעודית לשיחות עם הפלשתינים עם ממשלה ישראלית הכוללת את בן-גביר וסמוטריץ'?

פוליטיקה דו-צדדית: גם ארה"ב וגם אירן

לפני כשבועיים חזרתי ממסע באמירויות, שם התוודעתי למדיניות המקומית התופסת תאוצה באזור המפרץ הפרסי וכנראה משפיעה כעת על הממלכה הסעודית - הפוליטיקה הדו-צדדית. הראשונה שהחלה במדיניות זו הייתה נסיכות קטר בשנות ה-90, כאשר פתחה משרד אינטרסים כלכלי ישראלי בדוחא בעקבות הסכמי אוסלו, אך גם הידקה את קשריה עם אירן. ה"ריקוד על שתי החתונות" נראה מוזר בזמנו, אך הוא הביא לנסיכות פריחה כלכלית אדירה. בשנים האחרונות חיקתה את המדיניות הזו גם איחוד האמירויות בהנהגתו של האמיר מחמד בן זאיד. האמירויות היא חלוצת הסכמי אברהם, אך בו בזמן היא שומרת על יחסים תקינים עם אירן.

בביקורי באמירויות נודע לי כי חצי מיליון אירנים שוהים באמירויות - עובדים, סטודנטים ואנשי עסקים. גם נסיכות עומאן שומרת על קשרים טובים עם אירן וארה"ב בו זמנית, וגם הלכה בעקבות סעודיה ופתחה לפני כשבוע את המרחב האווירי שלה למטוסים ישראלים. הניטרליות או המדיניות הדו-צדדית של נסיכויות המפרץ הביאה לפריחה כלכלית רבה, וכעת סעודיה מעוניינת להצטרף לאותו קו מדיני ולהנמיך את הטונים מול אירן.

האינטרסים של סעודיה אינם קשורים לישראל

המילה "אִסְתִקְרַאר" (יציבות) חזרה שוב ושוב בהודעות של שר החוץ הסעודי ביחס להסכם עם אירן. סעודיה עוברת בשנים האחרונות תנופה כלכלית וטכנולוגית עצומה, במקביל להתפתחות המואצת של האמירויות. הפרויקטים האדירים של יורש העצר מחמד בן סלמאן כוללים בין השאר את עיר העתיד NEOM בצפון הממלכה, מערכת רכבות משוכללות ברחבי המדינה, פיתוח ערי הקודש מכה ואל-מדינה ותיירות הדת - החג' והעומרה, פרויקטים של השקיה ומלחמה במדבור, בהם משקיעה סעודיה מיליארדים. כל אלה נכנסים לתוכנית 2030 שמטרתה להפחית משמעותית את התלות בנפט. כל השינויים הללו מצריכים יציבות פוליטית שתהפוך את סעודיה למקום אטרקטיבי למשקיעים מכל העולם.

אולם המשבר בתימן שהחל ב-2015 לא מסתיים וסעודיה מצויה במלחמה שאין לה סוף נגד החות'ים, שיעים שהשתלטו על הבירה צנעא ולא מפסיקים לירות טילים על דרום הממלכה. החות'ים הם בני חסותה של אירן. בחודשים האחרונים תיווכו הנסיכויות כוויית ועומאן בין סעודיה לחות'ים והושגה הפסקת אש זמנית ונפיצה. על כן, יש להניח כי ההסכם שנחתם בשבוע שעבר עם אירן נועד לסלול את הדרך לסיום המשבר עם תימן. סיום המלחמה יבטיח את היציבות אותה רוצה סעודיה להשיג כעת, כדי לאפשר את אותה הצמיחה הכלכלית האדירה שחוו קטר והאמירויות בעשורים האחרונים.

סעודיה ואירן - יריבות עמוקה

חידוש היחסים אינו דבר חדש, לסעודיה ולאירן היסטוריה ארוכה של ניתוקים וחיבורים דיפלומטיים. היחסים התנתקו לראשונה ב-1943 עקב הענשת אירני בחג' במכה וב-1946 התקיים פיוס. המלך פייסל חימם את היחסים עם השאה מחמד רזא בשנות ה-60. אך ב-1979 היחסים הידרדרו בעקבות המהפכה האיסלאמית באירן שחידדה את העוינות הדתית הסונית-שיעית. צליינים מאירן עוררו מהומות בחג' וכוחות הביטחון הסעודיים הרגו מאות מהם. מלחמת אירן-עירק רק החמירה את העוינות בין המדינות וסעודיה מימנה את המלחמה של סדאם חוסיין נגד משטר האייתולות.

היחסים התחדשו ב-1991 ונשיא אירני הגיע לממלכה לראשונה מאז המהפכה האיסלאמית ב-1998 להשתתף בוועידה האיסלאמית. עם זאת, סעודיה תמכה בעיצומים של ארה"ב על הנפט האירני והרוויחה לא מעט מהפגיעה בכלכלת הנפט האירנית. היחסים הידרדרו משמעותית ב-2015 כשאירן האשימה את סעודיה באסון שאירע בחג' ושנה אח"כ הוציאה סעודיה להורג איש דת שיעי שהסית נגד המלך. בתגובה, שרפו אירנים את שגרירות סעודיה בטהרן והיחסים נותקו כליל. לשיא המשבר היה ממד דתי כאשר אירן החרימה את החג' למכה בשנת 2016. תמיכת אירן בחות'ים בתימן הביאה את היחסים לשפל נוסף.

חידוש יחסי סעודיה ואירן לא יפתור את העוינות הדתית הסונית-שיעית העמוקה, שהיא בת יותר מאלף שנה. יתר על כן, סעודיה דוגלת באידיאולוגיה הוהאבית הרואה בשיעה כפירה באיסלאם. שתי המעצמות מתחרות על השליטה במזרח התיכון. ב-2018 השווה מחמד בן סלמאן את מנהיג אירן ח'אמנאי להיטלר, כאשר התראיין על שאיפות ההשתלטות של אירן באזור. התחרות היא גם במישור הכלכלי, כי מדובר בשתי מעצמות הנפט המובילות באזור. דיפלומט שיצא לי לפגוש באמירויות הגדיר את המצב כך: "הבעיה של האמירויות עם אירן היא טריטוריאלית (השתלטות אירן על שלושה איים בשנות ה-60), של סעודיה היא אידיאולוגית ושל ישראל היא אסטרטגית.

הנורמליזציה עם ישראל תחכה, השינוי אינו דרמטי

חשוב לזכור כי ב-2002 כאשר הציעה סעודיה שלום מלא עם ישראל היו יחסיה עם אירן תקינים לחלוטין. סעודיה מקווה שההסכם יחליש את המיליציות השיעיות ויש להניח כי בתחום זה מחכה לה אכזבה רבה (ואז יגיע המשבר הבא). לגבי הגרעין האירני, כל האפשרויות עדיין על הפרק. גם רוסיה מיודדת עם אירן ובו-זמנית שומרת על יחסים עם ישראל, ואפילו מאפשרת לה להפציץ מטרות אירניות ברחבי סוריה.

חידוש היחסים עם אירן לא קשור לישראל, אלא לרצון סעודיה לסיים את משבר 7 השנים עם תימן, ליצור גשר דיפלומטי עם סוריה (הנשלטת חלקית בידיי אירן), להרגיע את המצב כדי שמכליות הנפט לא יחששו לעבור באזור המפרץ ומניות חברת אראמקו הסעודית יעלו, ובכלל, סעודיה (כמו האמירויות) שואפת לקדם את הכלכלה במבט מזרחה - אירן, המזרח הרחוק וסין. אין לה מה להפסיד. היחסים עם ממשל הדמוקרטי האמריקני מאז שנבחר ממשל באיידן הם קרים ובישראל נבחרה ממשלה ימנית קיצונית. זה יתרון של ממלכה, המלך סלמאן יישאר השליט כל חייו ואח"כ יירש אותו בנו MBS.

בינתיים מקווים בסעודיה כי בארה"ב הדמוקרטית יתחלף השלטון בממשל רפובליקני נוח ואוהד לממלכה, אולי בראשותו של דונלד טראמפ או ניקי היילי. כנ"ל לגבי ישראל, המלך או יורש העצר ימתינו בסבלנות בדואית לממשלה מתונה יותר. מטוסים ישראלים ימשיכו לעבור בשמי סעודיה בדרכם לאמירויות ולבחריין. הסכמי אברהם מהווים בלון ניסוי עבור סעודיה והיא בוחנת את הישגי ההסכם בעניין רב. הכל פתוח. במזרח התיכון Expect the unexpected.

תאריך:  12/03/2023   |   עודכן:  12/03/2023
ירון פרידמן
+ההישג של אירן
08:04 13/03/23  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
בכירים בהנהגה האירנית מברכים על ההסכם עם סעודיה ואומרים כי הוא מהווה מכה לאויביה של אירן. ההסכם מחזק את "ציר ההתנגדות" בראשות אירן ופוגע במאמצים של ארה"ב וישראל להקים גוש ערבי אנטי אירני במזרח התיכון
חידוש היחסים בין אירן לסעודיה [צילום: AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין צורך לחשוש מחידוש יחסי סעודיה-אירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
אירן וסעודיה הודיעו בהצהרה משותפת (יום ו', 10.03.23) על חידוש היחסים המדיניים ביניהן. פריצת הדרך בין המדינות אירעה בתיווך של סין. מזכיר המועצה האירנית העליונה לביטחון לאומי, עלי שמח'אני, פתח בשיחות אינטנסיביות עם עמיתו הסעודי לפני כמה שבועות בסין, אחרי שנשיא אירן ביקר בבירה בייג'ינג. חידוש היחסים כולל קשרים דיפלומטיים ופתיחת שגרירויות.
10/03/2023  |  יואב יצחק  |   חדשות
משרד הפנים האירני החל במסע מעצרים של חשודים בקמפיין ההרעלה של כמה אלפי תלמידות בבתי הספר לבנות באירן בחודשים האחרונים. זהו אחד הנושאים שמעסיקים את ההנהגה האירנית המתמודדת עם תופעת הזעם העממי שהחלה בחודש ספטמבר שעבר בגלל "מחאת החיג'אב".
השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר והיועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי נפגשו השבוע בוושינגטון עם ג'ק סאליבאן היועץ לביטחון לאומי ודנו עמו בסכנת הגרעין האירני בעוד שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין מבקר בכמה מדינות במזרח התיכון. ארה"ב מהדקת את שיתוף הפעולה האסטרטגי והמודיעיני עם בנות בריתה במזרח התיכון נוכח הפיכתה של אירן ל"מדינת סף" גרעינית והתקרבותה לאפשרות העשרת האורניום לרמה של 90 אחוזים, דבר שיאפשר לה לייצר פצצה גרעינית.
בעוד המטבע שלהם צונח לשפל חסר תקדים, האירנים עשו מה שהתרגלו לעשות: צבאו על חלפנים, בתקווה להמיר ריאלים חסרי ערך לדולרים. המחירים בחנויות המכולת זינקו בצורה כה חדה, עד שרבים יכולים להרשות לעצמם לקנות רק ירקות. ראש השנה הפרסי מתקרב, ולחלק מן האירנים אין כסף לממן ארוחות, קניות ונסיעות – מדווח ניו-יורק טיימס.
08/03/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
פצחנים מטעם אירן הם האחראים לתקיפת הסייבר שהתרחשה לפני שלושה שבועות על הטכניות בחיפה. מערך הסייבר הלאומי הודיע (יום ג', 7.3.23) רשמית כי בתום חקירה נמצא כי מי שאחראי לתקיפה היא קבוצת תקיפה המכונה "MuddyWater", שמזוהה עם משרד המודיעין והביטחון של אירן.
07/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il