|   15:07:40
  דוד מ' וינברג  
חוקר בכיר מכון משגב
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
ביידן. סיכון לא מחושב [צילום: אוון ווצ'י/AP]

ביידן חס על אירן ונוזף בישראל

נשיא ארה"ב מתלונן על הדמוקרטיה הישראלית ומייבש את נתניהו כדי להתמודד עם התעקשותה של ישראל לפעול נגד אירן
02/04/2023  |   דוד מ' וינברג   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
ממשל ביידן מפעיל לחץ על ישראל בנוגע להצעות הרפורמה המשפטית ויוזמות חקיקה "אנטי דמוקרטיות" אחרות לכאורה. זאת בעיקר כדי לאלץ את נתניהו להיכנע בסוגיית אירן ולהפסיק לדבר על הפצצה הגרעינית האירנית.
הממשל קרוב מתמיד להסכם עם טהרן, למרות התקפות אירניות על כוחות אמריקנים ומטרות אחרות במפרץ, ולמרות הצטברות של אורניום בדרגת נשק לכחמישה כלי נשק גרעיניים בשלושה חודשים. הוא מוכן להשלים עם נשק גרעיני בידיה של אירן כל עוד הוא לא "מוכן לשימוש", או במילים אחרות, פרוס בשטח.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נזף בשבוע שעבר את הנזיפה הקשה ביותר שלו אי-פעם בממשלת נתניהו, והזהיר ש"ישראל אינה יכולה להמשיך בדרך זו" בנוגע להצעות לרפורמה המשפטית וליוזמות חקיקה אחרות, "אנטי-דמוקרטיות" לכאורה. "אני מקווה שהוא (נתניהו) ייסוג מזה", אמר ביידן, והוסיף שאין לו כוונה להזמין את נתניהו לבית הלבן "בזמן הקרוב".

למרבה הצער, ייתכן שנשמע בימים הקרובים דוברים של הבית הלבן ומחלקת המדינה מגבירים את הלחץ על נתניהו בדיבורים מתנשאים על הצורך "להגן על הדמוקרטיה" ו"להימנע מסמכותנות".

דוברים אלה יטענו ש"אנחנו מאמינים שכיבוד זכויות האדם, חירויות היסוד וחברה אזרחית חזקה חשובים באופן קריטי לממשל אחראי וקשוב", ובכך ירמזו שישראל אינה שותפה לאמונה זו משום שהרפורמה המשפטית תגביל כמה סמכויות שנטל לעצמו בית המשפט העליון בישראל.

ואז הם יפליגו בדרשות נגד הרחבת ההתנחלויות "שלגמרי אינן עולות בקנה אחד עם המאמצים להוריד את המתח ולהבטיח רגיעה, ופוגעות בסיכויים לפתרון שתי המדינות...", או משהו כזה.

וכאשר צה"ל או משטרת ישראל יפעלו נגד פורעים פלשתינים בירושלים או בגדה המערבית – אלימות שלמרבה הצער היא די צפויה במהלך תקופת רמדאן הנוכחית, בהתחשב בהתפרקות הרשות הפלשתינית ובנטייתן של קבוצות איסלאמיות קיצוניות לנצל את חולשתה של הרשות ואת מה שהן תופסות כחולשתה של ישראל – ממשל ביידן יהלום שוב בישראל.

דוברי הבית הלבן ומחלקת המדינה יקראו "לכל הצדדים" לעצור את האלימות, אבל יבהירו שוושינגטון רואה את פעולות הביטחון של ישראל כ"משלהבות במיוחד ולא מידתיות".

ואז הם יתחילו שוב לקשקש על האפשרות לפתוח מחדש את הקונסוליה של ארצות הברית בירושלים, שלמעשה תהיה שגרירות לרשות הפלשתינית. (הקונסוליה הזו נסגרה בידי ממשל טראמפ, כשהממשל הכיר בריבונותה המלאה של ישראל בירושלים והעביר את שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים.)

מדוע ממשל ביידן מציק לישראל בעניינים אלה? מדוע הוא מתלונן על עניין ישראלי פנימי לגמרי כמו הרפורמה המשפטית, או לגבי ירושלים, הפלשתינים וההתנחלויות, כשאפילו פקידי הממשל הכי פחות פרו-ישראלים יודעים שהרשות הפלשתינית מערימה קשיים ואינה ראויה לשום פרס מוושינגטון, ושאין שום תהליך שלום מציאותי באופק?

באיזה יתרון זוכה הממשל במאבק החשוב הרבה יותר במזרח התיכון – התחרות האסטרטגית האדירה שניצבת בפני ארצות הברית עם התפשטותה של סין והאדרתה העצמית של רוסיה – בכך שהוא חובט בשותפתו הביטחונית החיונית, ישראל?

האם זה משום שביידן באמת חושש לטוהר הדמוקרטיה בישראל? ייתכן שיש לזה איזשהו משקל, אבל לדעתי ההסבר העמוק יותר להסלמה הנוכחית במתח בין ארצות הברית וישראל הוא הכניעה האמריקנית לאירן.

ביידן מאותת לנתניהו: תפסיק לדבר על פצצת הגרעין האירנית, ושלא תעז לתקוף את אירן, או שארצות הברית תמרר לך את החיים בחזיתות רבות אחרות.

במילים אחרות, ביידן מדבר בקול רם על שופטים, רפורמה משפטית, ירושלים ושימוש מושכל בכוח בשטחים, בעיקר כדי להכריח את נתניהו להיכנע בנושא אירן.

שלא תטעו: ביידן אינו מתכוון לפעול נגד אירן – למרות ההתקפות האירניות על כוחות אמריקנים ומטרות אחרות במפרץ, למרות הייצור המורחב והייצוא של רחפני תקיפה (כולל לרוסיה לשימוש באוקראינה), ולמרות ניסיונותיה המתמשכים של אירן לבנות ציר אנטי-אמריקני במזרח התיכון.

ביידן קרוב יותר מתמיד להסכמה עם טהרן – למרות העשרת האורניום האירני לרמה שקרובה לייצור פצצה (84% לדברי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, קרוב מאוד ל-90%, הרמה ההכרחית לייצור נשק אטומי), למרות צבירתו של אורניום בדרגת נשק עבור כחמישה כלי נשק גרעיניים תוך שלושה חודשים, ולמרות הבטחתו של ביידן שלעולם לא יאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני.

יושב-ראש המטות המשולבים של ארצות הברית, הגנרל מארק א' מילי, אמר בשימוע בקונגרס בשבוע שעבר שארצות הברית "נשארת מחויבת, כעניין של מדיניות, לכך שלאירן לא יהיה נשק גרעיני מוכן לשימוש". שימו לב למושג החדש – "מוכן לשימוש". זה מרמז על כך שממשל ביידן מוכן להשלים עם נשק גרעיני בידי אירן כל עוד הוא אינו "מוכן לשימוש", או במילים אחרות, פרוס בשטח.

זהו שינוי דרמטי במדיניות הממשל – מאסטרטגיה של מניעת נשק גרעיני מאירן לעמדה מרוככת הרבה יותר, של מניעת פריסת נשק גרעיני בידי אירן, אך לא מניעה של ייצור נשק כזה. כמעט איש לא שם לב לנסיגה המדהימה במדיניות ארצות הברית באחת מסוגיות הביטחון העולמי הגדולות ביותר!

ההתייחסות ל"נשק גרעיני מוכן לשימוש" מבהירה שביידן לא ישתמש בכוח כדי לעצור את אירן מלפרוץ את התחייבויותיה לאי-הפצת נשק ומלייצר פצצה גרעינית אחת או יותר. הוא רק רוצה להוריד את סוגיית הגרעין האירני מסדר היום שלו ולסלק אותה מדרכו. במילים אחרות, הוא מעוניין לטאטא אותה אל מתחת לשטיח.

ממשל ביידן בהחלט אינו מתכוון לאפשר לישראל או למבקרים אחרים לעמוד בדרכו. הוא אינו רוצה שישראל תתקוף באירן. הדרך הטובה ביותר להבטיח את היענותה של ישראל למדיניות ארצות הברית בנושא אירן, באופן מעשי אם לא במוצהר, היא באמצעות איום בהתרחקותה של ארצות הברית מישראל בגלל סוגיות של "העיקרון הדמוקרטי" או עניינים הנוגעים לפלשתינים.

מה שעצוב במיוחד הוא שיש דרכים לעצור את התקדמותה העיקשת של אירן לעבר פצצה גרעינית ולעבר הגמוניה אזורית מבלי להגיע בהכרח למלחמה.

במאמר חשוב שפורסם בשבוע שעבר ב"ניוזוויק", שני מומחי ביטחון ישראלים מובילים (מאיר בן שבת ממכון משגב לאסטרטגיה ציונית ולביטחון לאומי, וערן לרמן ממכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון) טענו שאיום אמין מצד צבא ארצות הברית נגד משטר האייטולות יצמצם את הסיכון במלחמה אמיתית. הוא גם יוכל להסיג אחורה את הסחף של שחקניות אזוריות לעבר רוסיה וסין. לדבריהם, בלי איום כזה מצד ארצות הברית הסיכוי להתפרצות אלימה במזרח התיכון יגדל באופן משמעותי.

לדברי בן שבת ולרמן, מפת דרכים אמיתית של ממשל ביידן להתמודדות עם אירן תכלול את הרכיבים הבאים: חזרה מהירה לסנקציות על אירן עם פיקוח הדוק (בייחוד על ייצוא נפט אירני וטכנולוגיות דו-שימושיות), איתור תאי טרור של משמרות המהפכה ברחבי אירופה, השעיית חברותה של אירן בפורומים בינלאומיים, סנקציות ולחץ כלכלי על יחידים וארגונים המעורבים בדיכוי זכויות אדם, עונשים על תעשיות מפתח אירניות, צעדי שיבוש סמויים נגד תוכנית הגרעין של אירן, ובעיקר, הכנה והפגנה של איום צבאי אמין נגד המשטר האירני.

כדי לדייק את זה עוד יותר, מארק דובוויץ ואורדה קיטרי מהקרן להגנת הדמוקרטיות בוושינגטון מנו יותר ממאתיים אמצעים ספציפיים (בתחומי הצבא, הסייבר, הכלכלה, האנרגיה, החוק והדיפלומטיה) שסוכנויות הממשל של ארצות הברית יכולות לנקוט ב"פריסת אלמנטים מרובים של כוח לאומי" כדי להתמודד עם איומים מצד הרפובליקה האיסלאמית של אירן.

אם יינקטו יחד, אמצעים אלה יגבירו את ההרתעה האמריקנית וימנעו מלחמה. הם ייתרו את הצורך של ישראל להכות באירן. למרבה הצער, הנשיא ביידן מעדיף לעשות הנחות לאירן ולנזוף בישראל; לחוס על האייטולות ולגעור בנתניהו.

הכותב הוא עמית בכיר במכון משגב לאסטרטגיה ציונית ולביטחון לאומי, ובעל טור במשך שלושה עשורים בעיתון ג'רוזלם פוסט.
תאריך:  02/04/2023   |   עודכן:  02/04/2023
דוד מ' וינברג
+צה"ל הפיל כלי טיס בלתי מאויש שחדר מסוריה
22:01 02/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
כלי הטיס הופיע ברקע שלוש תקיפות בסוריה שמיוחסות לישראל בארבעת הימים האחרונים והופל בשטח פתוח  ▪  שר הביטחון גלנט: ״לא נאפשר לאירנים ולחיזבאללה לפגוע בנו״
הכלי חדר מסוריה [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביידן חס על אירן ונוזף בישראל
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
2/04/23 23:44
2
חשדנית
3/04/23 00:00
3
חשדנית
3/04/23 19:36
4
חשדנית
3/04/23 22:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
שני חשודים שתכננו פגיעה ביעדים יהודיים וישראלים ביוון נעצרו - כך מדווחת (יום ג', 28.3.23) התקשורת המקומית. הרשויות ביוון טוענות כי החשודים נתפסו זמן קצר לפני שביצעו פיגוע בבית חב"ד במרכז אתונה. מדובר באולם רב-תכליתי הכולל בית כנסת ואת מסעדת Gostijo (שפירושה "פילה" בלטינית, הניב היהודי-ספרדי).
28/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
תקיפה (יום ו', 24.3.23) באזור דיר א-זור במזרח סוריה, סמוך למקום בו התבצעה תקיפה אתמול בערב שבה, על-פי צבא ארה"ב, קבלן אמריקני נהרג, אחר נפצע ו-5 חיילים אמריקנים נפצעו מפגיעת מזל"ט אירני על בסיס ארה"ב בסוריה.
24/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS מפרסם הבוקר התרעה אסטרטגית דחופה אשר לפיה ישראל ניצבת בפני צירוף של איומים חמורים על ביטחונה הלאומי, הרעה כלכלית בצילו של משבר כלכלי עולמי, וסדקים מתרחבים ביחסיה עם ארצות הברית, וכי העימות הפנימי חסר התקדים בשל קידום הרפורמה המשפטית מעצים איומים אלה ופוגע ביכולת להתמודד אתם.
21/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ ערכו (יום ה', 16.3.23) מסיבת עיתונאים משותפת. הקנצלר פתח את ההצהרה ואמר כי "ביטחון ישראל חשוב לנו מאוד וישראל יכולה לסמוך על כך". לדבריו, "אירן התקדמה בתוכנית הגרעין שלה, ואנו מסכימים עם ישראל שאסור לה להגיע לנשק גרעיני. אירן החלה לספק נשק לרוסיה. אנחנו מודאגים מהקונפליקט במזרח התיכון התפרצות האלימות היא בלתי מתקבלת". עם זאת, הוא הוסיף כי "גרמניה עדיין מאמינה בפתרון שתי המדינות".
16/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בכירים במשטר האירני מברכים על ההסכם שהשיגה אירן עם סעודיה, לאחר משא-ומתן שנמשך ב-5 סבבים של שיחות בעירק ובעומאן, ואומרים כי ההסכם הוא הישג לאירן ומכה לאויביה ובראשם ארה"ב וישראל. ההנהגה האירנית רואה בהסכם שהושג בסיס לחידוש היחסים בין אירן לכמה ממדינות המפרץ ובהן בחריין ולנורמליזציה ביחסים בין אירן למצרים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il