|   15:07:40
  יורם אטינגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
שיתופי פעולה [צילום: עמר נביל, AP]

סעודיה-אירן: חידוש יחסים דיפלומטים

סעודיה וכל מדינות ערב פועלות לפי האינטרסים שלהן ולא לפי תפישות עולם מערביות המנותקות ממציאות המזרח התיכון, וגם לא לפי סדר היום הפלשתיני
02/05/2023  |   יורם אטינגר   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות

  • סעודיה אינה מניחה לחידוש היחסים הדיפלומטים עם אירן להאפיל על מציאות המזרח התיכון ההפכפך. היא אינה מקילה ראש בהתנהלות השיטתית של משטר האייתולות באירן, המחנך את עמו לשנאת והדברת "כופרים" מערביים ו"משומדים" סונים; מפגין חתרנות, טרור, והפצת טילים ומטוסים זעירים וקטלניים ללא-טייס לגופים פורעי חוק במזרח התיכון וברחבי העולם; מתסיס מלחמות אזרחים; מקדם חזון שיעי, פנאטי, מגלומני וחסר פשרות; מייצא את המהפיכה השיעית ברחבי העולם ושואף להפיל כל משטר סוני. בניגוד לתפישת העולם המערבית, סעודיה מכירה בעובדה שמשטר האייתולות אינו מוכן להקריב את חזונו האלים בן 1,400 השנים על מזבח מחוות דיפלומטיות ומענקים פיננסים חסרי-תקדים.

  • זה לא המקרה הראשון של חידוש יחסים דיפלומטים בין שתי המדינות. ב-1988 ו-2016 נותקו היחסים הדיפלומטים בין השתיים בעקבות חתרנות אירנית בסעודיה ותגובה חריפה של ריאד.

  • חידוש הקשרים הדיפלומטים במרס 2023 התקיים בתיווך סין, הממנפת את התסכול הסעודי מכרסום האמינות האסטרטגית של ארה"ב, המחייב את סעודיה להתקרב למעצמה אחרת המסוגלת, אולי, להרתיע את משטר האייתולות. חידוש היחסים הדיפלומטים בין סעודיה לאירן מהווה הישג גיאו-אסטרטגי משמעותי לסין ופגיעה קשה ומתמשכת בתדמית-ההרתעה של ארה"ב באזור שהיה עד לאחרונה "מגרש בייתי" של ארה"ב.

  • תדמית ההרתעה של ארה"ב ספגה סידרת מהלומות, כפי שרואות זאת סעודיה וכל המדינות הערביות, הסוניות והפרו-ארה"ב - עם החתימה על הסכם הגרעין ב-2015; הפינוי/בריחה של צבא ארה"ב מאפגניסטן ב-2021; החיזור השיטתי של ארה"ב אחרי משטר האייתלות באירן, "האחים המוסלמים" והטרור החות'י בתימן, המהווים איום קטלני, ברור ומיידי על סעודיה וכל המדינות הסוניות-ערביות. כל זאת במקביל ללחץ שיטתי של הנשיא ביידן ומזכיר המדינה בלינקן על סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים, כולל השעיית אספקת מערכות לחימה מתקדמות.

  • מדיניות ארה"ב דוחפת את סעודיה, וגם את איחוד האמירויות ומצרים, לזרועות סין ורוסיה, ביטחונית וכלכלית, כולל מו"מ סעודי-סיני על הקמת כור גרעיני למטרות אזרחיות, שיקדם את "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי.

"חזון 2030" של יורש העצר הסעודי ומעורבות ישראל

  • שיתוף פעולה יעיל בין סעודיה וישראל מותנה בקידום האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של שתי המדינות.

  • שיתופי פעולה ביטחוניים וכלכליים חסרי-תקדים בין סעודיה לבין ישראל, ותפקידה המרכזי של סעודיה בהחלטת איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן לחתום הסכמי שלום עם ישראל, מבוססים על הערכה סעודית שלישראל ערך-מוסף ייחודי בקידום האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של סעודיה.

  • יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן, מעריך שישראל חיונית לקידום "חזון 2030", שנועד להזניק את סעודיה למעמד של מעצמה אזורית ובינלאומית להשקעות ומסחר, תוך מינוף מיקומה הגאוגרפי בין המזרח הרחוק לבין אירופה ונוכחות בנתיבי-ים קריטיים במפרץ הפרסי, האוקיינוס ההודי, הים הערבי וים סוף.

  • "חזון 2030" פועל למודרניזציה דרמטית בתחומי דת, תרבות, חברה, כלכלה, טכנולוגיה, דיפלומטיה וביטחון לאומי, ורואה ביכולותיה של ישראל תרומה משמעותית לקידומו.

  • יורש העצר הסעודי, כמו שליטי איחוד האמירויות ובחריין, פועל לגיוון התשתית הכלכלית הנשענת היום, באופן סוחף, על נפט וגז טבעי המועדים לתזזיתיות מחירים, ומאוימים על-ידי מקורות אנרגיה זולה ונקיה יותר. שליטים אלו רואים בפריצת הדרך הטכנולוגית הביטחונית והאזרחית של ישראל אמצעי ייחודי לשדרוג הכלכלה, להקטנה משמעותית של התלות בנפט וגז טבעי, להרחבת מקורות ההכנסה הלאומית, ולשדרוג הביטחון הלאומי.

  • עתיד "חזון 2030" - המנוגד לערכים הפוריטנים של הדת והתרבות בסעודיה - וגם עתיד היחסים עם ישראל תלויים ביציבות הפנימית ומעמדו של מוחמד בן סלמן. יורש העצר נחוש בדעתו להתגבר על, ולכרסם בסמכותיות הדתית של הממסד הוואהאבי הפוריטני במרכז ודרום מערב סעודיה, שנהנה עד לעידן מוחמד בן סלמן מיוקרת-על בתחומי הדת וכבעל-ברית קריטי (מ-1744) של משפחת המלוכה.

  • יורש העצר ימשיך לקדם את שיתופי הפעולה עם ישראל כל עוד יתרמו ל"חזון 2030", וכל עוד יצליח לנטרל את השפעת הוואהאבים.

הערך המוסף של ישראל בהקשר המזרח תיכוני

  • קידום היעדים השאפתניים של יורש העצר תלוי ברמת הזעזועים האזוריים, צמצום השפעתם של גורמים אלימים כגון משטר האייתולות באירן; חתרנות השיעים בעידוד אירן באזור רווי הנפט במזרח סעודיה; "האחים המוסלמים"; החות'ים בתימן הנהנים מסיוע אירני; חיזבאללה; חמאס והרשות הפלשתינית (הנתפסת בעיני יורש העצר כפוטנציאל התססה אזורית).

  • למרות חידוש היחסים הדיפלומטים עם אירן, סעודיה מודעת למציאות המזרח תיכונית הדומה להר געש המתפרץ מדי פעם באופן בלתי צפוי, כפי שמעידה ההיסטוריה של 1,400 שנות האיסלאם, וכפי שמעיד הצונאמי הערבי (המוגדר כ"אביב ערבי" על-ידי תפישת העולם המערבית) שהתפרץ בסוף 2010 וממשיך לזעזע את הרחוב הערבי. יורש העצר גם אינו מתעלם מהקשר ההדוק בין ארדואן לבין קטר (המקורבת לאייתולות ותומכת ב"אחים המוסלמים") ו"האחים המוסלמים", גם לא מהיריבות הצבאית עם ארדואן במלחמת האזרחים בלוב, וכמובן לא מהחזון המגלומני של ארדואן לחידוש האימפריה העותומנית ששלטה על חלק נרחב מסעודיה.

  • על יציבות השלטון של בית סעוד ומימוש "חזון 2030" מעיב הכרסום המהותי בכוח ההרתעה של ארה"ב, המעניק רוח גבית לאיומים על ריאד. יורש העצר מתוסכל מ-43 שנות אופציה דיפלומטית במדיניות ארה"ב כלפי אירן; החיזור האמריקני אחר "האחים המוסלמים"; והלגיטימציה האמריקנית לחות'ים בתימן. הוא גם מודע לחוסר היעילות של NATO No Action Talk Only, לרפיסות אירופה מול הטרור האיסלאמי, ולחולשה השורשית של המשטרים הערביים. כל אלו מקרבים את סעודיה (בלית ברירה) לסין ורוסיה, צבאית וכלכלית.

  • על-רקע התסכול הסעודי ממדיניות ארה"ב, NATO ואירופה, ישראל בולטת, למרות חילוקי דעות חריפים בנושאי דת ומדיניות, כ"סוכן ביטוח חיים" האמין ביותר באזור. הסוגיה הפלשתינית מתגמדת בעיני סעודיה בהשוואה לאיומים והאתגרים העומדים בראש סדר העדיפות של ריאד.

  • ישראל גם נתפסת כבעלת ברית אמינה ובעלת קשרים מיוחדים בשני בתי הקונגרס בפרט (שהם השולטים על "הארנק" ובעלי עוצמה השקולה לנשיא גם בכל הקשור לאספקת מערכות נשק מתקדמות) ובוושינגטון וארה"ב בכלל.

  • תדמית ההרתעה של ישראל היא הגורם המרכזי להעמקת הקשר סעודיה-ישראל. היא מתייחסת ליכולות צבאיות, מודיעין וטכנולוגיה, וגם לנכונות ישראל להתעמת עם משטר האייתולות בלבנון, סוריה, עירק ואירן, וכך גם מול הטרור הפלשתיני והאיסלאמי. תדמית ההרתעה משודרגת על-ידי נכונות ישראל להדוף לחץ ארה"ב, כפי שהיה בהפצצת הכורים הגרעיניים בעירק וסוריה (שחסכו מסעודיה עימות מול עירק גרעינית ומלחמת אזרחים גרעינית בסוריה), הכלת החוק הישראלי ברמת הגולן ובירושלים המאוחדת, והתנגדות פומבית של ישראל למדיניות ארה"ב כלפי אירן, כולל פעילות אינטנסיבית בקונגרס.

  • ביום סגריר, יורש העצר מעדיף ישראל-מרתיעה והודפת לחצים. לעומת זאת, ישראל-נרתעת מאבדת מחיוניותה בעיני סעודיה (כמו גם בעיני ארה"ב!).

סעודיה - אינטרסים והסוגיה הפלשתינית

  • כפי שמתועד לעיל, האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של סעודיה חשובים יותר ועצמאיים מ-הסוגיה הפלשתינית.

  • העמקת שיתופי הפעולה ישראל-סעודיה, ותפקידה המרכזי של סעודיה בגיבוש "הסכמי אברהם", מנוגדים לתפישת העולם המערבית הגורסת שהסוגיה הפלשתינית מרכזית בסדר היום הערבי, ושהקמת מדינה פלשתינית הוא תנאי מוקדם לקידום שלום ישראלי-ערבי.

  • בניגוד לתפישת העולם המערבית, יורש העצר הסעודי משוכנע שהסוגיה הפלשתינית איננה שורש הסכסוך הערבי-ישראלי, לא בבת-עין ערבית, ולא גורם מוביל של התפרצויות גועשות ברחוב הערבי.

  • לעומת המלל הסעודי והערבי הפרו-פלשתיני, ההתנהלות הסעודית והערבית כלפי הפלשתינים היא אדישה-שלילית. הכלל המזרח תיכוני: "על מילים אין משלמים מכס" ידוע לסעודיה ולערבים. לכן סעודיה והערבים לא פועלים צבאית, פיננסית ומדינית לפי אינטרסים פלשתינים, אלא לפי אינטרסים ביטחוניים וכלכליים שלהם.

  • בעוד המערב ממעיט במשקל התנהלות העבר של הפלשתינים, יורש העצר הסעודי קובע את יחסו לאופציית המדינה הפלשתינית, במיוחד, לפי ההתנהלות הפלשתינית במישור הבין-ערבי, המאופיינת על-ידי חתרנות, טרור, בוגדנות וכפיות תודה. סעודיה אינה שוכחת את - ואינה סולחת על - הסיוע הפלשתיני לפלישת סדאם חוסיין לכווית, שהייתה המארחת הנדיבה ביותר של הפלשתינים; שיתוף הפעולה המבצעי של הפלשתינים עם ארגוני טרור מהמזרח התיכון, אסיה, אפריקה, אירופה ואמריקה הלטינית; והקשרים ההדוקים של ההנהגה הפלשתינית עם משטר האייתולות, "האחים המוסלמים", קוריאה הצפונית, ונצואלה, קובה, ובעבר עם גרמניה הנאצית והגוש הסובייטי. סעודיה סבורה שהתנהלות העבר מלמדת על ההתנהלות הצפויה של המדינה פלשתינית.

סעודיה ו"הסכמי אברהם"

  • סעודיה אינה רואה בסוגיה הפלשתינית גורם מרכזי בעיצוב אינטרסים ביטחוניים וכלכליים, לעומת "הסכמי אברהם" המהווים גורם כבד משקל בקידום אינטרסים אלה. לכן היא פעלה להרחבה חסרת תקדים של שיתופי פעולה ביטחוניים ואזרחיים עם ישראל, ולקידום הסכמי השלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן.

  • קידום "הסכמי אברהם" מותנה בהפקת לקחים מהכישלון הסידרתי של עשרות הצעות מערביות ובינלאומיות לפתרון הסכסוך הערבי-ישראלי, שהתרסקו על צוקי המזרח התיכון, מכיוון שהתמקדו באינטרסים פלשתינים. "הסכמי אברהם" נחתמו מכיוון שעקפו את הסוגיה הפלשתינית, התמקדו באינטרסים ערביים, ובכך שללו מהפלשתינים את כוח הווטו.

  • לכן, תוחלת החיים של "הסכמי אברהם" תלויה באינטרסים ערביים ולא פלשתינים.

  • תוחלת החיים של "הסכמי אברהם" תלויה במיוחד ביציבות וזהות השלטון בסעודיה ובשאר המדינות הערביות החתומות על הסכמי השלום. יציבות המשטרים הערביים מאוימת על-ידי מאפיינים בני 1,400 שנים של הזירה הבין-ערבית הגועשת כגון: זהות/נאמנות מקומית עליונה על זהות/נאמנות לאומית; פיצול אלים פנימי ואזורי, שבטי, דתי, רעיוני ופוליטי; חוסר-סובלנות אלימה פנימית ואזורית, דתית, שבטית, רעיונית וגאוגרפית; היעדר דו-קיום בשלום פנימי ואזורי; משטר מיעוט עריץ העולה לשלטון בכוח הזרוע ומהווה מטרה לניסיונות הפיכה; היעדר דמוקרטיה, בחירות חופשיות וזכויות אדם; הפכפכות וזמניות של משטרים, מדיניותם והסכמיהם.

  • זמניות המשטרים, המדיניות וההסכמים הערביים/איסלמיים במזרח התיכון מתועדת על-ידי הצונאמי הערבי המשתולל ברחוב הערבי מ-2010, בנוסף לחילופי-שלטון אלימים במצרים (2013, 2012, 1952), אירן (1979, 1953), עירק (2003, 1968, פעמיים ב-1963, 1958), לוב (2011, 1969), תימן (מלחמת אזרחים מאז שנות ה-90', 1990, 1962), לבנון (אין ספור תהפוכות אלימות ומלחמות אזרחים מהקמת "לבנון המרונית-דרוזית" בתחילת המאה ה-18, דרך "לבנון הגדולה" שהוקמה ב-1920, "לבנון העצמאית מ-1943, ועד השתלטות חיזבאללה על לבנון), ועוד.

  • ההתנהלות הבין-ערבית של הפלשתינים, מאפייני הזירה המזרח תיכונית, והאיומים הקטלניים על המשטר הסעודי מבהירים ש"הסכמי אברהם", יציבות המזרח התיכון ואינטרסים של ארה"ב יפגעו אם תקום מדינה פלשתינית מערבית לנהר הירדן. מדינה פלשתינית עלולה להביא להפלת המשטר ההאשמי הפרו-אמריקני מזרחית לנהר הירדן; להפוך את ירדן למדינה בלתי נשלטת כמו לוב, לבנון, סוריה, עירק ותימן, שתהייה זירה לטרור איסלאמי אזורי ובינלאומי, שימונף על-ידי משטר האייתולות כדי להדק את חגורת החנק סביב סעודיה ולהחריף את האיום על ישראל. המהפך הירדני עלול להביא לתגובת שרשרת שלילית לכיוון חצי האי ערב, שתאיים על יציבות המשטרים במדינות הנפט הסוניות הפרו-אמריקניות, ובמיוחד סעודיה; תפגע ביצוא הנפט והגז הטבעי מהמפרץ הפרסי; תזניק את מחיר הנפט והגז הטבעי; תשבש את הסחר הבינלאומי; תפגע בכלכלה המערבית; ותעניק רוח גבית למשטר האייתולות, לטרור האיסלאמי, לסין ורוסיה, ורוח נגדית לארה"ב ובעלות בריתה הערביות ובראשן סעודיה.

  • האם סעודיה ומדינות ערב החתומות על הסכמי שלום עם ישראל רואות בהקמת מדינה פלשתינית תנאי להמשך הקשר הפורה עם ישראל? העובדה שמאז 1948 מדינות אלו לא פעלו - צבאית, פיננסית ומדינית - להקמת מדינה פלשתינית מהווה תשובה רועמת!

סעודיה וצרכי הביטחון של ישראל

  • הידוק הקשרים עם סעודיה חיוני לביטחונה ושגשוגה של ישראל, אך הוא משני בהשוואה לחיוניות השליטה על רכסי יהודה ושומרון, שהם ערש ההיסטוריה, הדת, התרבות והשפה היהודיים, וגם המינימום החיוני לביטחונה הלאומי של ישראל במזרח התיכון הוולקני, הפכפך ותזזיתי שאין בו דו-קיום בשלום בין-איסלאמי מאז המאה השביעית.

  • אופיו הבלתי צפוי, הבלתי דמוקרטי והאלים של המזרח התיכון (במישור הבין-ערבי/איסלאמי) מגדיר מדיניות והסכמים כגורמי ביטחון משתנים, לעומת טופוגרפיה ועומק גאוגרפי (כגון רכסי יהודה ושומרון שהם "רמת הגולן" של 80% מאוכלוסיית ותשתיות ישראל) שהם גורמי ביטחון קבועים במציאות הביטחונית הבלתי מערבית של המזרח התיכון. השליטה על הגורמים הקבועים מבטיחים את ביטחונה הלאומי של ישראל, ומשדרגים את כוח ההרתעה באופן שהפך אותה - מאז 1967 - למכפלן-עוצמה ומכפלן-דולרי ייחודי עבור ארה"ב.

  • הסכם שלום עם סעודיה יפגע אנושות בביטחון הלאומי אם יותנה בוויתור ישראלי על השליטה ברכסי יהודה ושומרון, מכיוון שיהפוך את ישראל ממדינה מרתיעת-מלחמה וטרור ומכפלן-עוצמה עבור ארה"ב למדינה מושכת מלחמה וטרור ונטל ביטחוני על ארה"ב.

  • ביוני ודצמבר 1981 הפציצה ישראל את הכור הגרעיני בעירק והחילה את החוק הישראלי ברמת הגולן חרף לחץ ברוטלי של ארה"ב, ולמרות אזהרות מבית ("המוסד", אמ"ן, שרי ביטחון לשעבר) ומחוץ שמהלכים אלו יביאו לנטישת מצרים את הסכם השלום מ-1979 ולהתפרצות טרור ומלחמה. אבל, מצרים פעלה בהתאם לאינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלה, גינתה את צעדי ישראל, אך המשיכה לדבוק בתהליך השלום מכיוון שמשרת את האינטרסים שלה.

  • מחלקת המדינה ו"התקשורת העילית" בארה"ב (שהתנגדו להקמת המדינה ב-1948) וגורמים מובילים בממסד הביטחוני והפוליטי בישראל - מזהירים את ישראל, בשיטתיות, שהתיישבות יהודית מעבר ל"קו הירוק" תמנע הסכמי שלום בין ישראל למדינות ערב ותביא לגל טרור ערבי. אבל, למרות עיבוי ההתיישבות, שש מדינות ערביות חתמו על הסכמי שלום כדי לקדם אינטרסים שלהן. לעומת זאת, הטרור הערבי הגיע לממדים חסרי תקדים - כצפוי - בעקבות מחוות חסרות-תקדים של ישראל, שהתפרשו על-ידי הערבים כחולשה (אוסלו 1993, המנוסה מלבנון 2000 ו"הינתקות" 2005), ולא כתוצאה מאיחוד ירושלים, החלת החוק הישראלי ברמת הגולן, ההתיישבות היהודית מעבר ל"קו הירוק" והעברת שגרירות ארה"ב לירושלים.

  • סעודיה וכל מדינות ערב פועלות לפי האינטרסים שלהן ולא לפי תפישות עולם מערביות המנותקות ממציאות המזרח התיכון, וגם לא לפי סדר היום הפלשתיני.

סעודיה ומדינות ערב המתונות יחסית אינן רואות במדינה היהודית גורם רצוי ב"בית האיסלאם", אבל הן מעריכות את יכולותיה הביטחוניות והטכנולוגיות, ובמיוחד את כוח ההרתעה שלה, ומכירות בתרומתה הייחודית לאינטרסים שלהן, ומכאן החתימה על הסכמי שלום והרחבה חסרת תקדים של שיתופי-פעולה.

תאריך:  02/05/2023   |   עודכן:  02/05/2023
יורם אטינגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סעודיה-אירן: חידוש יחסים דיפלומטים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
3/05/23 20:36
2
ד"ר עדי ירדן
4/05/23 10:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
ישראל מודאגת מאוד מהמלחמה שפרצה בסודן אשר מסכנת את האינטרסים המדיניים והביטחוניים שלה. ישראל וארה"ב הופתעו מפרוץ המלחמה בסודן, הנחת העבודה הייתה כי בקרוב תושג בסודן הסכמה על הקמת ממשלה אזרחית אך המשא-ומתן על הקמתה נכשל בגלל מאבקי כוח בין הגנרל אלבורהאן מפקד הצבא הסודאני לבין הגנרל חמידתי, מפקד "כוחות ההתערבות המהירה" שהפכו עד מהרה למלחמה בין שני הצדדים.
בשבוע שעבר התקיימה בטוניסיה פגישה רבת סמליות. זמן קצר לאחר שמשטרו הסמכותני של הנשיא קאיס סייד עצר את הבולט שבמנהיגי האופוזיציה במסגרת מהלכיו לשבור כל התנגדות, אירח סייד את שר החוץ הסורי, פייסל מקתאד.
23/04/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הקרבות בסודן נמשכים לא הכרעה יותר משבוע בבירה ח'רטום, הקרבות פרצו ב-15 באפריל על-רקע חילוקי דעות עמוקים בעניין שילוב כוחות "התמיכה המהירה" של מוחמד חמדאן דקלו המכונה "חמדתי" בצבא הסודאני, כפי שקובע הסכם החירום שעליו חתמו שני הצדדים עם הכוחות הפוליטיים במדינה, כדי לסיים את המשבר שפרץ בעקבות ההפיכה של צבא סודן וכוחות "התמיכה המהירה" נגד השלטון האזרחי בחודש אוקטובר 2021.
לשב"כ הישראלי הייתה באחרונה הצלחה גדולה והוא הצליח לפצח את הדרך שבה מנסה כוח "קודס" האירני לגייס פלשתינים מיהודה ושומרון לפעילות טרור והברחת כלי נשק לשטחי הגדה. בהודעת השב"כ השבוע נמסר כי הוא עצר באחרונה שני פלשתינים, יוסף מנצור ומארסיל מנצור, שגויסו באמצעות האינטרנט על-ידי גורמים מכוח "קודס" האירני וחיזבאללה להברחת אמצעי לחימה לגדה וסחר בנשק תוך הסתייעות עם גורמים פליליים בישראל.
משלחת של חמאס בראשות מנהיג התנועה אסמעיל הניה הגיעה לביקור בסעודיה לאחר ניתוק ביחסים שנמשך שנים ארוכות. במשלחת חמאס חברים גם ח'אלד משעל, ראש חמאס בחו"ל וחברי הלשכה המדינית ח'ליל אלחיה וזאהר אלג'בארין.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il