|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
ריאד, סעודיה [צילום: חסן עמר/AP]

מחיר מופרז לנורמליזציה עם סעודיה

הדרישות של סעודיה מישראל תמורת הסכם נורמליזציה עמה הן מופרזות וממשלת הימין אינה יכולה להסכים להן. ישראל חותרת זמן רב להסכם נורמליזציה עם סעודיה אך איננה יכולה לקבל הסכם שהוא בבחינת התאבדות ביטחונית
21/09/2023  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

לקראת אפשרות חתימת הסכם משולש עם ארה"ב וישראל, סעודיה מובילה קמפיין מדיני הקורא להקמת מדינה פלשתינית עצמאית. השבוע התקיים באו"ם כינוס ערבי-אירופי בהשתתפות 50 מדינות, ללא השתתפות ישראל והרש"פ, שדן באפשרות חידוש תהליך השלום במזרח התיכון והחיאת פתרון שתי המדינות. לאחר הכינוס הצהיר שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן כי "אין אפשרות לפתרון הסכסוך ללא הקמת מדינה פלשתינית עצמאית".

סעודיה יודעת כי המחיר שהיא דורשת מישראל עבור נורמליזציה עמה הוא מחיר מופרז שהיא איננה יכולה לשלם אותו מבלי לפגוע קשה בביטחונה. הנסיגה של ישראל מרצועת עזה הוכיחה היטב כי הפלשתינים הופכים כל שטח שממנו נסוגה ישראל לבסיס טרור נגדה, לכן, כל הסדר מדיני עם הפלשתינים ביהודה ושומרון מחייב כי האחריות הביטחונית העליונה תישאר בידי ישראל.

המדינות שחתמו עד כה על הסכם נורמליזציה עם ישראל כמו איחוד האמירויות,מרוקו, בחריין וסודן גילו גישה פרגמטית מבלי להציב את התנאי הזה בפניה של ישראל והן הרוויחו רבות מתהליך הנורמליזציה עמה. גם הממשל האמריקני חייב לשנות את הגישה לסכסוך הישראלי-פלשתיני ולא להעמיד את פתרון שתי המדינות כפתרון היחיד לסכסוך, הסכם אוסלו נכשל והיום הרחוב הפלשתיני איננו מאמין בפתרון שתי המדינות, סקרי דעת הקהל הפלשתינים מעידים על כך שרוב הציבור הפלשתיני איננו מאמין בדרך הזו ודוגל במאבק מזויין נגד ישראל.

ארה"ב, סעודיה וישראל רוצות להגיע להסכם משולש מוצלח אולם התנאים להסכם כזה הם קשים מאוד עבור כל אחד מהצדדים, ממשלת הימין בישראל, שנשענת על רוב מוצק בפרלמנט, איננה יכולה לחתום על הסכם שסותר את ההבטחות לבוחריה, סעודיה היא אם יוזמת השלום הערבית משנת 2002 הדוגלת בנסיגה ישראלית לקווי 67 והקמת מדינה פלשתינית עצמאית שמזרח ירושלים היא בירתה, וממשל ביידן מאמין בכל ליבו כי פתרון שתי המדינות הוא הפתרון הריאלי היחידי לסכסוך הישראלי הפלשתיני, לכן, קשה מאוד לרבע את המעגל, אי-אפשר לדרוש ממדינת ישראל להסכים לפתרון שמבחינתה הוא התאבדות ביטחונית.

ישראל מאמינה בכך שעשיית שלום עם כל עולם הערבי מבלי להתנות זאת בהקמת מדינה פלשתינית עצמאית הוא אפשרות ריאלית, היא גם מוכנה לפעול בכל הכוח לחיזוקה של הרש"פ ביהודה ושומרון ולמנוע את קריסתה. רשות פלשתינית חזקה הנלחמת בנחישות נגד הטרור הינה אינטרס של כל הצדדים ואם זה אכן יקרה, הדבר יגביר את הסיכוי להשיג הסדר מדיני בין ישראל לפלשתינים, אולם, מאז הקמתה של הרש"פ ב-1994 הוכח כי היא איננה נלחמת ביעילות נגד הטרור ונגד ההסתה ובמהלך הזמן היא גם הפכה למושחתת.

הרש"פ מעודדת טרור באמצעות תשלום משכורות חודשיות למחבלים ומאפשרת הסתה נגד ישראל במערכת החינוך הרשמית שלה ובאמצעי התקשורת שלה, הרש"פ איננה רוצה לשנות את האידיאולוגיה שלה ואוחזת במקל בשני קצותיו, הציבור הישראלי חדל ברובו להאמין כי היא אכן רוצה בשלום ואיננו מוכן להסתכן בהקמת מדינה פלשתינית. חלק מהדרישות הביטחוניות של סעודיה מארה"ב לצורך הסכמה לנורמליזציה עם ישראל הוא מסוכן לישראל.

אסור לישראל להסכים לכך שסעודיה תעשיר אורניום בכור עצמאי משלה על אדמת סעודיה מכיוון שבעתיד הוא עלולה לנצל זאת כדי לייצר נשק גרעיני, דבר שמסכן את ישראל ופותח פתח למרוץ חימוש גרעיני באזור. גם אספקת מערכות נשק מתקדמות מארה"ב לסעודיה פוגעת ביתרון האיכותי של ישראל על פני מדינות ערב. זכותה של סעודיה להגן על עצמה מפני הסכנה האירנית אך אסור שהדבר הזה יהיה על חשבון ביטחונה של ישראל.

על-פי דיווחים בארה"ב, הממשל ובית המלוכה הסעודי דנים בברית הגנה הדומה להסכמי הביטחון שיש בין ארה"ב לבין בנות בריתה יפאן וקוריאה הדרומית, זהו הדבר המרכזי מבחינתה של סעודיה שרוצה הסכם ביטחוני חזק שירתיע את אירן מלתקוף אותה, זהו עניין אמריקני פנימי שאיננו פוגע בביטחונה של ישראל והיא מבינה היטב את צרכיה הביטחוניים של סעודיה מכיוון שאירן פועלת גם נגדה כדי להביא להשמדתה. זוהי סיבה נוספת שסעודיה צריכה לקחת בחשבון, יש לה ולישראל אינטרס משותף להתגונן מפני התוקפנות האירנית.

הציפיה הסעודית-אמריקנית כי ראש הממשלה נתניהו יפרק את הקאוליציה הנוכחית ויקים קואליציה חדשה כדי לקדם את הסכם הנורמליזציה עם סעודיה איננה ריאלית, נתניהו לא יעשה זאת והוא הבהיר כבר מאז 1993 את התנגדותו הנחרצת להקמת מדינה פלשתינית עצמאית. הכדור הוא במגרשה של סעודיה, ישראל רוצה מאוד בהסכם נורמליזציה עמה אך לא בכל מחיר, בוודאי לא במחיר מופרז שמסכן את ביטחונה. סעודיה חייבת לראות בראש ובראשונה את שיקוליה הביטחוניים, הסכם הפיוס שלה עם אירן הוא זמני כל עוד נמשך באירן שלטון דתי שיעי קיצוני.

היא חייבת לשכנע את ההנהגה הפלשתינית כי האינטרסים הביטחוניים שלה קודמים לאינטרסים הפלשתינים וכי היא אינה יכולה לכפות על ישראל הסכמה למדינה פלשתינית. הנשיא ביידן נמנע מלהתערב באופן אינטנסיבי, במהלך כהונתו הנוכחית, בסכסוך הישראלי פלשתיני, הוא יודע את מחיר הכישלון, כעת הוא עושה זאת כדי להשיג הישג פוליטי לקראת הבחירות לנשיאות ולנסות להחליש את מעמדה של סין במזרח התיכון, מדובר באתגר גדול שהוא עלול לשלם עליו מחיר כבד.

העסקה המשולשת בין ארה"ב לסעודיה וישראל מחייבת את אישור הקונגרס האמריקני אשר ברובו איננו מאמין ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בכל הקשור לשמירה על זכויות האדם ועל האינטרסים האמריקניים. לכן לא מן הנמנע שאם הנשיא ביידן ייתקל בקשיים גדולים להשיג את העסקה הוא יפעל להשיג עסקה חלקית שאותה ינסה להשלים בעתיד אם ייבחר לכהונה שנייה בבית הלבן.

תאריך:  21/09/2023   |   עודכן:  21/09/2023
יוני בן-מנחם
+ח"כ מאיר כהן מזהיר מפני הפיכה עתידית בסעודיה ובירדן
17:53 21/09/23  |  עידן יוסף
חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד) מזהיר מפני הפיכה עתידית בסעודיה. בריאיון למשדר "הנבחרים" ברדיוס וברדיו לב המדינה, אמר כהן: "אני מכיר את המרחב סביבנו. רק לפני כמה שנים במצרים היתה הפיכה, זה יכול לקרות גם בסעודיה ובירדן".

כהן בהיר שיתמוך בהסכם עתידי עם סעודיה, בתנאי שההסכם לא יאפשר לה לייצר אורניום על אדמתה.
+חיל השריון תקף מבנים של צבא סוריה שחרגו מקו הפסקת האש
17:29 21/09/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מדובר בשני מבנים ארעיים באזור עין אלתניה שזוהו אתמול על-ידי התצפיות והותקפו על-ידי טנקים  ▪  אין מדובר בנטילת אחריות ישראלית חיסול שדווח לפני כמה שעות ויוחס לישראל באזור דרום רמת הגולן
טנק ישראלי על הגבול [צילום ארכיון: באסל עווידאת/פלאש 90]
+לפיד מזהיר: לישראל אסור להסכים עם פיתוח נשק גרעיני בסעודיה
15:57 21/09/23  |  מירב ארד
ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד: "הסכם נורמליזציה עם סעודיה הוא דבר מבורך. לא במחיר של מתן אפשרות לסעודים לפתח נשק גרעיני, ושל מרוץ חימוש גרעיני בכל המזרח התיכון. יורש העצר הסעודי כבר דיבר אמש על האפשרות שלסעודיה יהיה נשק גרעיני. כל חייו נתניהו נלחם בדיוק נגד מהלכים כאלה. אלה יסודות האסטרטגיה הגרעינית שלנו. דמוקרטיות חזקות לא מפקירות את האינטרסים הביטחוניים שלהן בשביל פוליטיקה. זה מסוכן וזה חסר אחריות. לישראל אסור להסכים לשום סוג של העשרת אורניום בסעודיה."
+דיווח בסוריה: שני רוכבי אופנוע נהרגו בתקיפת מל"ט ישראלי
14:47 21/09/23  |  מירב ארד
דיווח בסוריה: שני רוכבי אופנוע נהרגו בתקיפת מל"ט ישראלי בפרברי דמשק. על-פי הדיווח, השניים נפגעו מטיל ששוגר ממל"ט ישראלי.


+נתניהו מנחה מומחי גרעין לעבוד עם האמריקנים על פשרה עם סעודיה
09:37 21/09/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
גורמים בארה"ב: נתניהו בין שעליו לוותר בנושא הפלשתיני עבור הסכם עם סעודיה  ▪  סעודיה: "אם לאירן יהיה נשק גרעיני, גם לנו יהיה"  ▪  אירן: "סעודיה בוגדת בעם הפלשתיני"  ▪  הפלשתינים: "סעודיה לא תוותר על הסכם שבבסיסו הקמת מדינה פלשתינית"  ▪  בלינקן: "הסכם נרמול עם סעודיה יהיה מהפכני"  ▪  ראש המל"ל לשעבר: "הסיכויים להסכם מעולם לא היו גבוהים יותר"
אנתוני בלינקן בפגישה עם שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן אל סעוד, ושר החוץ האמירתי עבדאללה בן זאיד אל נהיאן בשולי עצרת האו"ם [צילום: קייטלין אוקס/פול AP]
+שר החוץ האמירתי לעמיתו הישראלי: "מצפה לראותך בוועידת האקלים"
09:21 21/09/23  |  עידן יוסף
שר החוץ אלי כהן נפגש עם עבדאללה בן זאיד, שר החוץ של איחוד האמירויות. השר האמירותי אמר לכהן שהוא מצפה לראותו בוועידת האקלים שתיערך בסוף חודש נובמבר בדובאי, ואילו השר כהן הזמין אותו לבקר בישראל בהקדם.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחיר מופרז לנורמליזציה עם סעודיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
שיחתם של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, ושל ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, שהתקיימה היום (יום ד', 20.9.23) בניו-יורק ארכה כשעה והתקיימה בארבע עיניים. במהלך השיחה הזמין ביידן את נתניהו לביקור בבית הלבן לביקור הצפוי להתקיים עד לסוף השנה.
20/09/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש (20.9.23) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בשולי הכינוס השנתי של עצרת האו"ם בניו-יורק. עיקר הפגישה, שנמשכה כשעה וכמחציתה בארבע עיניים, נסוב על המגעים לנורמליזציה מול סעודיה.
20/09/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ירדן עוקבת בדאגה רבה אחרי המגעים בין ממשל ביידן לבין סעודיה בדבר עסקה משולשת שבמסגרתה יושג גם הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל בתוך 6 חודשים. גורמים בכירים בירדן מעריכים כי להסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל יש השלכות מסוכנות מאוד על ירדן וכי הוא יחליש את מעמדה האזורי והבינלאומי. לכן, ירדן קיבלה החלטה אסטרטגית להדק את הקשרים שלה עם הרש"פ ולהתקרב אליה.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש (יום ג', 19.9.23) בניו-יורק עם נשיא טורקיה, רג'ב טאיפ ארדואן. הפגישה התקיימה בשולי העצרת הכללית של האו"ם שלשמה הגיעו השניים לניו-יורק.
20/09/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הצהיר בעצרת הכללית של האו"ם כי על העולם להתייצב נגד התוקפנות הרוסית.
19/09/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il