|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
גשר אלנבי [צילום: משה מילנר/לע"מ]

תקרית גשר אלנבי

השעה 17:20 אני ליד עמדת השקים בפתח הבית, כולי דרוך לפתע אני שומע פיצוץ מחריש אוזניים דומני כשלושים מטר ישר לפני אני רץ פנימה למסדרון ומרגיש עצמי עף לתוך חדר
24/09/2023  |   חגי קמרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

ב-1.8.68 ההודעה התקבלה אצלי בקשר: "יורים בגשר דמיה תכנסו לכוננות"! השעה הייתה 17:00 לערך יום סתמי רגיל בבקעת הירדן ליד הגשר.

"מאיר"! קראתי למפקד המוצב שעבר לידי "יורים בדמיה. הודעה מהמבצעים: יש להכניס את הכח לכוננות..."

"תתקפל לעמדת קשר", ענה לי מאיר והחיש צעדיו אל עבר הבניין. גבוה, חסון, ג´ינג´י. הלך ונבלע במבוא הבית.

להתראות יודלה אמרתי לחברי החובש ופניתי לעמדתי שבפתח הבית. יהודה נשאר לבד. לבד בעמדה ליד הגשר החדש. דובלה, אם זיכרוני אינו מטעני, עמד בעמדה שליד הגשר ביילי הישן. בתצפית שעל גג הבניין עמדו כמה מד"צים על משמרתם.

בתוך הבניין, בקומה השנייה, ישבו להם כמה חברה שלא היו בתפקיד ושיחקו שש בש. אחרים, ביניהם חן החובש מיחיעם דניאל קסלסי ועוד כמה פנויים עזרו בהכנת ארוחת ערב וסידור השולחן. האווירה הייתה שקטה, נינוחה ואופטימית.

שלושים ושתיים שנה לאחר מכן, אני יושב עם אשתי בבית הנשיא מצפה להתחלת הטקס של עובד ישראל לשנת 1999. בתי מרב, צריכה לקבל ציון לשבח בענף מוסדות ציבור. מפעלה העיקרי היה פיתוח מרכז למוזיקה במתנ"ס על שם פיליפ לאון לילדים מהחינוך המיוחד.

האנשים, בחלקם יושבים, אחרים עוד עומדים, משוחחים. הכל מחכים לכבוד הנשיא. אני מנצל את הזמן לעלעל בחוברת "עובד ישראל 1999" שחולקה לקרואים לטקס. אני קורא: "הסרט, הכינור שבלב עם מריל סטריפ מספר על מורה לכינור שפונה לאוכלוסייה חלשה בהארלם, שם היא מתעקשת ללמד נגינה בכינור לילדים חסרי כל שלפעמים אף מאבדים החשק לחיות... מוזיקה מנצחת אומר הסרט ועל המוזיקה מנצח האדם". זהו בדיוק עולמה של מרב..."

רחש באולם. אני מגביה ראשי מסתכל מעל ראשי אנשים ורואה הנה כבוד הנשיא בא. עד שתופס הנשיא את מקומו אני מעביר דפים בחוברת, עוצר בדף אחד ונזכר:

השעה 17:20 אני ליד עמדת השקים בפתח הבית. כולי דרוך. לפתע אני שומע פיצוץ מחריש אוזניים דומני כשלושים מטר ישר לפני. אני רץ פנימה למסדרון ומרגיש עצמי עף לתוך חדר סמוך. פגז שני הפיל חלק מהשקים שבפתח הבית חדר למסדרון והתפוצץ. אני מתעשת במהירות, בודק את עצמי ומרגיש שריטה קלה בצוואר. אני סוגר את הדלת הפתוחה יושב בפינת החדר וממתין. ירי הפגזים תכוף וישנן פגיעות ישירות בתוך הבניין. אני פותח את הדלת ורץ במסדרון אל פתח הבית ישר לעמדת השקים. מכשיר הקשר הרוס. אינני חושב הרבה אני חוזר פנימה ומתחיל לרוץ במדרגות המובילות לקומה השנייה. מישהו רץ למטה עם חגור נשק וכובע פלדה בידיו. אני חולף על פניו ומגיע למרכזיה. כל הקווים מנותקים. מה עושים? צריך להזעיק עזרה. בחוץ יורים! עוד מעט הירדנים יכנסו פנימה...

אני חושב!? אני מצליח לחשוב?!

שוב אני מתקשר ליריחו והפעם עונים לי.

אני באופוריה מוזרה. הצלחתי!

"תוקפים אותנו, אנחנו זקוקים לעזרה" כך אני אומר וזורק את מערכת היד מידי. אני יורד במהירות במדרגות עוצר:

אני חושב!? אני מצליח לחשוב?!

אין איש ליד עמדת המ"ג! אני חוזר למעלה ויורה את כל ארגז הפעולה על הבית שממול.

עכשיו אני חוזר ויורד לקומה הראשונה. בדרך אני רואה דם על הקירות ומראות אימה. למטה צריחות זעקות. טענות של חרטה: "למה חזרתי לקחת את הכפל"ד"! "למה המשכתי לשחק..." "אני מאבד דם"! אני שומע את הסמל שלי אומר. אומר ומוסיף: לאמא יש בן יחיד בבית"! אני גורר אותו ברגלו הבריאה אל חדר סמוך, והוא צורח מכאבים. "חן"! אני קורא לחובש מיחיעם. חן מטפל שם באחד הפצועים. אך עוד כמעט רגע והנה, הנה הוא בא: "מהר תביא את התיק", הוא אומר. "תוציא את החוסם עורקים", הוא מוסיף.

על הרצפה מוטלים קטועי רגליים. אני עובר אתו מפצוע לפצוע מסייע בידו. מסייע בידו להציל חיים. בחוץ יורים נק"ל. אני בטוח שהירדנים כבר בפאתי הבית.

עכשיו אני חושב. אני בטוח חושב!

אני מרגיש פחד. פחד שאוחז בי. אני לא רוצה למות... מה יהיה עם עוד רגע הירדנים יפרצו פנימה? לפחות שיתנו לנו לגמור לטפל בפצועים... ופתאום, שקט.

שקט באולם. כבוד הנשיא נושא את דברי הפתיחה והטקס מתחיל. צלמי בית חובבים מתקרבים כל אחד בשעתו כדי לצלם את הזוכה, בן משפחתו. לי כלל אין חשק לצלם ואני מניח לאשתי לעשות את המלאכה. השמחה מהולה בעצב. הזיכרונות, מדוע היו צריכים לעלות עכשיו?

כולם בבגדים יפים, חליפות, ריח בשמים באוויר, ושקט. קולו הנעים של דניאל פאר נישא באולם, עובר בתוך הדממה ומשאיר אחריו שובל של נועם. איזה נועם!?

בין הפצועים פצוע קשה מאוד. חן מטפל בו בזריזות ובמסירות. אני עוזר לו. שתי רגליו נקטעו. הוא לא משמיע הגה. נראה לי שהוא מעולף. על השולחן מסודרים הצלחות בטוב טעם. הסלט עוד בקערתו. הכל מוכן לארוחת הערב. שום דבר לא ניזוק שום דבר לא נפגם. בחוץ נפסק הירי. אני מתחיל להבין שלא הייתה פה פעולה רגלית, אלא תקיפה ארטילרית בלבד.

מאוחר יותר נערך תחקיר על-ידי קדקודי הגדוד ונלקחו טלפונים כדי להתקשר הביתה ולדווח על מצבנו.

דניאל פאר ממשיך להקריא ולהזמין לבמה את המצטיינים. עכשיו בתי ניגשת, ומקבלת את הפרס. אני מחדד עיניי אל תוך הקהל מסתכל ומחפש את אחד המצטיינים... לא אין צורך. דניאל פאר מקריא ונוקב בשם עובד ישראל:

"דניאל קסלסי"!

וממשיך המנחה ואומר: "סיפור חייו של דניאל קסלסי משמש מופת לחברה. זהו ילד שגדל... דניאל שרת בצנחנים והשתתף בפעולות תגמול... ובאמת, כל כוחות הנפש נדרשו לדניאל כאשר בגיל 24 בשירות מילואים בגשר אלנבי הוא נפצע ואיבד את שתי רגליו..." עכשיו אני רואה אותו. עולה לבמה. קרח, רחב גרם, פנים מוכרות.

הטקס נגמר.

אני ניגש לבתי נותן לה נשיקה על לחי מברך אותה וממשיך הלאה אל תוך הקהל. אני מסב ראש לאחור. בתי מסתכלת אחרי. אני הולך כמהופנט הלאה. הולך וקרב אל האיש הזה.

"דני", אני אומר. "אתה זוכר אותי"?

"קסלסי מסתכל בי במבט בוחן ואומר: "האמת לא. אולי תזכיר לי"ץ

אני נבוך. אומר לו את שמי ומזכיר לו את התקרית בגשר אלנבי".

הוא נותן בי שוב מבט בוחן ואומר: "מצטער, לא זוכר. אולי בגלל שעברו כל כך הרבה שנים. תכתוב לי ניצור קשר". כך אומר, ונפנה מחייך לאנשים שבאים ללחוץ את ידו.

"בודאי" אמרתי.

בדרך הביתה, נזכרתי שלא החלפנו בינינו כתובות.

הערת סיום: היום דניאל קסלסי עובד במפעל תמ"מ כראש צוות הרכבת מנוע. הוא נשוי אב לשלושה וסבא צעיר. משמש דוגמה לאדם התורם לחברה בעבודה ולחברה מסביבו. תומך בפצועים הזקוקים לסיעוד נפשי. נכס למפעל למשפחתו ולחברה בכלל.

הערות נוספות: שבועיים לפני כן בשעה שחברי דני א. היה בגשר הייתה שם תקרית איומה נהרגו שם שלושה לוחמים שלנו. מצבת אבן לזכרם מוצבת עד היום בכניסה לגשר החדש.

תקרית גשר אלנבי הייתה לגבי הקשה והאיומה ביותר שחוויתי מכל שעברתי במלחמות ישראל שהשתתפתי בהן.

לימים נתקל דני קסלסי בסיפור הזה שפרסמתי בפורום לכתיבה יוצרת באינטרנט, הוא יצר אתי קשר והחלטנו על פגישה של כל אנשי הגשר. כך אמר כאשר ישוב מחו"ל. הפגישה לא יצאה לפועל. לפני שבועיים הבן של קסלסי יצר אתי קשר והוחלט שוב על פגישה עם כל הפצועים ואנשי הגשר. יש בידי תמונות שצילמתי לפני התקרית ואחרי התקרית מקווה שהפעם הפגישה תתקיים. אגב שוחחתי בטלפון עם חן החובש מיחיעם, שעזרתי לו לטפל בפצועים, היום הוא חי בכרמיאל.

סוף דבר: הפגישה הייתה בביתו של דני קסלסי שארח את כולנו בחום ובאהבה. היה מרגש מאוד אחרי כל כך הרבה שנים לפגוש את החברים. הפצועים, כך התברר, שמרו על קשר ביניהם במשך כל השנים. לי הייתה זו חוויה מיוחדת במינה לפגוש אותם; אז כצעירים בראשית דרכם, היום עם נכדים מקווה שבאמצע דרכם.

תאריך:  24/09/2023   |   עודכן:  24/09/2023
חגי קמרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיי הפועלות והפועלים בתל אביב של שנות העשרים היו חיים של עוני, בדידות, חוסר עבודה, ורעב תמידי. למרות זאת, אני זוכרת בגעגועים את הערבים בהם פצחנו בריקודי הורה ברחוב ושרנו שירי מולדת. הדבקנו זה את זה בהתלהבות. תמיד היה ראשון שהיה פוצח בשיר וסוחף אחריו את כולנו. מישהו היה מוציא גרמושקה (מפוחית פה) ואחר היה מביא את הארמוניקה מהאוהל (מעין אקורדיון). מישהו היה מדליק מדורה ואנחנו שכחנו באותה עת מהדאגות הקיומיות שלנו. מהרעב, מחיפושי העבודה המתישים, מההתמקחות עם הקבלנים על שכר העבודה הזעום. שם, יחד עם הפועלים והפועלות, היינו כולנו שווים. עניים ושווים. כששוחחנו על הבית שהשארנו מאחור, עלו דמעות בעיני רבים מאיתנו.
מרוץ החימוש הגרעיני במזרח התיכון החל ביום שבו חתמה ארה"ב על הסכם הגרעין עם אירן בשנת 2015, הוא מתבשל לאיטו במצרים, באיחוד האמירויות ובטורקיה והוא עלול להסלים עתה עוד יותר אם ארה"ב וישראל יסכימו, במסגרת העסקה המשולשת עם סעודיה, לאפשר לה להעשיר אורניום על אדמתה.
דברים מוזרים מתרחשים בימים אלה ממש בכל הקשור למגעים עם האמריקנים ועם הסעודים. הנושא חדר לשיח הציבורי מאי-שם, ללא הכנה ובחיפזון - מן השטן?! - מהסוג שחווינו בדיוק לפני שלושים שנה, כאשר שקרים על-אודות "שלום" ו"מזרח תיכון חדש" הפכו להיות זרעי מלחמה, מלחמת אוסלו.
24/09/2023  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
הרש"פ יצאה לקמפיין תקשורתי נגד קבוצות הטרור החמושות בצפון השומרון אשר הצליחו בשנתיים האחרונות להכפיש את שלטונו של מחמוד עבאס בדעת הקהל הפלשתינית ולהציג אותו כקבלן הביצוע של מערכת הביטחון הישראלית. משרד ההסברה הפלשתיני, מנגנוני הביטחון של הרש"פ וההנהגה של תנועת פתח החלו להפיץ נרטיב חדש נגד קבוצות הטרור החמושות כי הן מקבלות מימון חיצוני מאירן ומחיזבאללה לפעילות הצבאית שלהן, דבר שמשרת את האינטרסים של ישראל שמטרתה לפגוע במעמדה של הרש"פ וליצור כאוס ביטחוני ביהודה ושומרון על-פי המודל הקיים בסוריה ובתימן ולהביא למלחמת אחים פלשתינית.
בשיעור הראשון בקורס להמצאת תירוצים, לומדים את הכלל היסודי - "לעולם תמציא רק תירוץ אחד". כי אם יש נימוק אחד משכנע אין צורך בשלושה. ואם ההסבר לאיחור הוא שגם סבתא בבית חולים וגם היה פנצ׳ר לאוטובוס, די ברור שסתם התעוררת מאוחר. כבר אמר ר׳ יוחנן בירושלמי בעירובין, שכשמנמקים דבר בנימוקים רבים, זה סימן שהדבר עצמו אינו ברור.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il