|   15:07:40
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
עיר תרבותית [צילום: משה מילנר/לע"מ]

חיי התרבות כביטוי לעירוניות בצמיחה

התפתחותם של מוסדות האמנות והתרבות בבאר שבע עשורים ראשונים למדינה במעקב אחר מוסדות התרבות בבאר שבע והתפתחותם בעשורים הראשונים מתבהרת התמונה כיצד צמחה "עיר העולים" הנגבית, המרוחקת והמנותקת מהמרכז לעיר שהגיעה להישגים תרבותיים/אמנותיים ברמה המקובלת בערי המרכז
05/10/2023  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות


על הקשר בין תרבות לעירוניות

כשבוחן הגיאוגרף-ההיסטורי את התפתחותה של עיר הוא בוחן מפות, טקסטים, תקציבים, דיונים ועוד. הפעם ננסה ללמוד על צמיחתה של "עיר העולים" באר שבע בעשורים הראשונים לקום המדינה. בכוונתנו להוכיח כי בבאר-שבע, נוצר פער גדול בין בניית השכונות ומוסדות הציבור, מבני התעשיה, המסחר והבידור לבין ההתפתחות האמנותית/תרבותית של תושבי העיר, אשר בלא מסגרות ממוסדות ובתקציבים זעומים, הצליחו לפתח חיי תרבות בעיר הפריפריאלית. הישגים אלה הושגו כתוצאה מיחידים כישרוניים שחיפשו מבע לכישרונותיהם על-אף תנאי העיר המדברית והמרוחקת, בסיוע של ראשי העיר והצוות הבכיר, ההסתדרות הכללית ואישים מתחום התרבות והאמנות שבאו מהמרכז לבאר שבע. אותם יחידים ראו במעשה אמנותי/תרבותי זה, שליחות חלוצית שנועדה לפתח את הנגב.

רקע לצמיחה התרבותית החל ב-1980
ברנשטיין מנצח [צילום: משה מילנר/לע"מ]
תחילתה של באר שבע כעיר עברית החל עם הקונצרט המפורסם של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של ליאונרד ברנשטיין
▪ ▪ ▪

החל משנות השמונים, עת העיר מונה כבר 100,000 תושבים ניכרה צריכה תרבותית הולכת וגדלה. צעירים בני העיר, קבוצות אקדמאיים שהגיעה לעיר, ומוסדות כמו בית החולים, התיאטרון, האוניברסיטה והמכון לחקר הנגב הביאו עמם אוכלוסייה המחפשת מרכזי תרבות ובידור בעיר ואינה מוכנה לעלות צפונה להצגה או סרט/מופע הקשור בנסיעה ארוכה ובכבישים חשוכים. התחושה באוויר הייתה שהעיר חייבת לפתח את משאביה בחומים אלה בכוחות עצמה. ואכן, ראשי העיר והמנהיגות המקומית הכירו בצורך זה, מעודדים אותו ואף מוכנים לממן את חלקם.

כזכור, תחילתה של באר שבע כעיר עברית החל עם הקונצרט המפורסם של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של ליאונרד ברנשטיין ואולי היה זה סימן לבאות. קהל המאזינים הורכב ברובו ממעט האזרחים ששהו בעיר ומכוחות הפלמ"ח. מקום הקונצרט נקבע ברחבה בקרן הרחובות הדסה ובית-אשל. קצת מהקהל ישב על גגות הבתים הסמוכים והריע לתזמורת ולמנצח. למרות שבשנות החמישים העיר עדיין מוקפת במעברות נבנה קולנוע "קרן", בזמנו אולם הקולנוע הגדול בארץ בתמיכת ההסתדרות שביקשה להוכיח בצעד זה את הדומיננטיות של הארגון בחיי התרבות של העיר.

אחריו הוקמו תיאטרון, תזמורת קלאסית, תזמורת נוער, קונסרבטוריון, ומקהלה. בנוסף, בית ספר למחול על שלל הסגנונות, בית ספר גבוה לאמנות ובית ספר לאמנות נוער. תוכננה אז, בסיוע המוזאון העירוני, הקמת מוזאון לאמנות, פארק מים גדול. בעיר החלה לפרוח עיתונות מקומית וארבעה מקומונים החלו לצאת לאור כל שבוע בבאר שבע. אחד מהם, הוקדש כולו לתחום התרבות בעיר. העלייה ההמונית מחבר העמים הוסיפה לעיר צרכני תרבות ברמה גבוהה (הם עצמם היו מקצוענים בתחומי הנגינה והריקוד) - עוד אלמנט שסייע בהקמת המוסדות העירוניים בשטח.

ראשית מוסדות האמנות והתרבות
אליהו נאווי [צילום: יעקב סער/לע"מ]
רבים בעיר עדיין זוכרים את ראש העיר אליהו נאווי ואת סגנו זכריה לירז, רכובים על גמלים מקושטים ומובילים את הקרנבל
▪ ▪ ▪

זכריה לירז הפך את "בית העם" למרכז תרבותי שוקק. בין השנים 1969-1964 נוסדה אוניברסיטה עממית בה למדו 1,500 איש ב 40 חוגים; הופעל סינמטק, וכן התקיימו במקום הרצאות מטעם מכון ויצמן. במקום אף התרחשו אירועים חגיגיים, נחגגו ברוב עם חגי ישראל, נערכו משפטים ציבוריים ואף נעשה ניסיון להקמת תיאטרון חובבני בתקציב קטן. ותיקים זוכרים כי שתי ההצגות הראשונות היו "תרגילי מעוף" ו"כוכב ללא שם".

רות הילמן התבקשה על-ידי ראש העיר להקים היכל לימוד למוזיקה והיא יחד עם עוד 10 מורים הניחו את היסוד לקונסרבטוריון שהחל את פעילותו בצריפים שבשכונה א'. בשנתו הראשונה הוא כלל 80 תלמידים אך המספרים גדלו משנה לשנה. הוקמה תזמורת מנדולינות, צוות אקורדיוניסטים מקהלת ילדים, מקהלת מבוגרים ותזמורת חליליות. בסיוע תרומה נדיבה של סם רובין הוקם המבנה החדש בדרך המשחררים עבור פעילות זו, שנחנך בשנת 1973.

בין השנים 1974-1972 פרחה העיר. הוקם התיאטרון, התזמורת הקאמרית ואף נערך קרנבל שמשך אליו 20 אלף איש אולי מהגדולים בארץ. רבים בעיר עדיין זוכרים את ראש העיר אליהו נאווי ואת סגנו זכריה לירז, רכובים על גמלים מקושטים ומובילים את הקרנבל. בעת הזו הוקמו גם היסודות לבית הספר למחול "בת דור". ראוי שנכיר כמה שמות שעמדו בראש הגל התרבותי של העיר בשנות השבעים: גרשון בילו-תיאטרון, אבי אוסטרובסקי - תזמורת; רות הילמן דחפה את ייסוד הקונסרבטוריון אורי ליפשיץ - קידם את האמנות הפלסטית ועליזה וולף את המחול.

תיאטרון באר-שבע
ציפי פינס [צילום: משה שי/פלאש 90]
הוחלט לקרב את הקהל ובעיקר את התלמידים אל התיאטרון ושפתו על הבמה. העירייה דאגה לשלם עבור כל תלמיד סכום מסוים וכך התאפשר לו לתלמיד לראות לפחות 4 הצגות בשנה
▪ ▪ ▪

רבים מהבמאים והמנהלים רצו לייסד תיאטרון בבאר שבע. גרי בילו היה הראשון שהצליח להפוך את להקות החובבים "בבית העם" לתיאטרון בעל נורמות מקובלות. בשנות השמונים כבר היו לתיאטרון למעלה מ 5,000 מינויים. בשנות השבעים נהגו השחקנים להביא את הבגדים והפריטים להצגה מביתם כתוצאה ממחסור בתקציב. ההצגה הראשונה בוימה על-ידי תאודור תומא ונקראה "מתי תתחתן עם אשתי". החל משנת 1973 ניהל את התיאטרון ג'רי בילו. משנת 1974 החל להוביל את הצוות חנן שניר והוחלט שהשחקנים חייבים להיות תושבי באר-שבע. מבין השחקנים הראשונים ניתן להזכיר את נעמי בלומנטל, אתי שילוני, דבלה רייזר, ששי סעד, שמוליק שילה, יוסי קאנץ, הוגו ירדן, דורון תבורי ורבים אחרים.

החל משנות השמונים, בניהולה של צ'יפי פינס, החל התיאטרון למכור הצגות בכל חלקי הארץ וגם בערים הגדולות. שתי ההפקות הראשונות לא התקבלו ברצון על-ידי הצופים ולכן הוחלט לקרב את הקהל ובעיקר את התלמידים אל התיאטרון ושפתו על הבמה. העירייה דאגה לשלם עבור כל תלמיד סכום מסוים וכך התאפשר לו לתלמיד לראות לפחות 4 הצגות בשנה. המהלך הוכיח עצמו וכשבגרו התלמידים הם שבו כמינויי התיאטרון. האנסמבל קיבל מחמאות על ההצגה "רומיאו ויוליה" ומיכאל אוהד, המבקר האמנותי של עיתון הארץ, שיבח את ההצגה "טרטיף" ואף חזה עתיד מבטיח לתיאטרון הדרומי. בילו המשיך לטפח את התיאטרון וציפה כי העירייה תקים לו משכן קבוע בן 700 מקומות ישיבה ותסייע בהקמת בית ספר למשחק שיהווה את עתודת השחקנים לתיאטרון. חזון זה התגשם וכיום הוא מושך אליו אלפי אזרחים מהעיר ומכל הנגב.

התזמורת הקאמרית
יאשה חפץ [צילום: הנס פין/לע"מ]
בשנת 1973 נוסדה בעיר הדרומית התזמורת הקאמרית בסיוע המנצח אבי אוסטרובסקי והאגודה לתרבות וחברה של עיריית באר-שבע
▪ ▪ ▪

ותיקי העיר זוכרים בוודאי את הרסיטל שהגיש הכנר המפורסם יאשה חפץ בשנת 1953 בחדר האוכל של מפעל "חרסה". מאז קמו תזמורת קטנות של חובבים אך לא יותר מכך. בשנת 1973 נוסדה בעיר הדרומית התזמורת הקאמרית בסיוע המנצח אבי אוסטרובסקי והאגודה לתרבות וחברה של עיריית באר-שבע. למנצח המשנה מונה ניסים אלשיך. רמתה המקצועית הייתה גבוהה ורוב נגניה היו עולים מברית המועצות. התזמורת התפרסמה במהירות והפכה למבוקשת בארץ.

אחת מהקונצרטים "קיסר אטלנטיס" הפכה ללהיט בהשתתפות סולנים שהגיעו מחו"ל. שנת תשל"ח הפכה לציון דרך עבור התזמורת בת 30 הנגנים שזכתה בפרסים רבים ובפרסום רב. לא פעם החליט המנצח להוסיף כלי הקשה ובכך להופכה לתזמורת סימפונית. בשנת 1980 שונה שמה לסינפוניטה של באר שבע. במצורף לדוח זה הוספה תמונה של התזמורת בניצוחו של מנדי רודן שניצח עליה 15 שנה, וכן תמונה של תזמורת המנדולינות המופיעה בפני נכי צה"ל.

המרכז לאמנות חזותית וקריית האמנות
בשנת 1963 נשכר בית ערבי בו התקיימו ערבי יין, ערבי אמנות ושירה ותערוכות
▪ ▪ ▪

בראשית שנות השבעים הוקם המרכז לאמנות חזותית בתחנת הרכבת הטורקית הישנה ולמעלה ממאתיים תלמידים סיימו לימודיהם שם. המבנה בסגנון עות'מני שהיה במלחמת העולם הראשונה קסרקטין צבאי. לאחר כיבוש העיר בשנת 1948 שימש "כמטה חטיבת הנגב" ועד 1953 שכן בו אולפן. לאחר מכן הוקם בחלליו בית הספר התיכון א', ראשון לתיכונים בבאר שבע. תקוות המייסדים הייתה שמשרד החינוך יכיר במוסד ויתקצב את מסלולי הלימוד (לאורך 3 שנים): ציור, פיסול, גרפיקה צילום וקרמיקה.

בערבים התקיימו שם חוגים לחובבי האמנות, הדרישה להשתתפות הייתה גבוהה וחלקם אף הגיעו לרמה מקצועית גבוהה והציגו תערוכות משלהם. עיקר מאמצי המייסדים כוונה לנוער במטרה לקרבם למרכיבי האמנות החזותית וניתנו אף הרצאות בתחומי הסרטים ובתאוריות שונות באמנות. הדור הצעיר לא נשכח וליד המרכז, בבית ערבי ישן, הוקמה פינה שכונתה "מרכז האמנויות לילד". בתחום האמנות הפלסטית חלה התפתחות רבה בשנות השמונים. די אם נזכיר שמות כמו חוה מחותן, בנימין וינקלר, משה אגמון, איצ'ו רימר, נחמה אופק, מוריס קאהן, חוה פרסבורגר, יוכבד ויהודית.

אמנים אלה התאגדו לעמותה ביוזמת זכריה לירז כבר בשנת 1963 שאז נשכר בית ערבי בו התקיימו ערבי יין, ערבי אמנות ושירה ותערוכות. האגודה אף חילקה פרסים אך באמצע שנות השבעים התפרקה. לירז לא ויתר ויזם הקמת מועדון אמנים בשם "הצריף" שהיה לשם דבר בנגב ובדרום ואף הציג תערוכות של אמני ישראל ביניהם של חנה אורלוף. לירז אף קידם את הקמתם של בתי אמנים ברחוב סמילנסקי. כך קמו מועדון שבא, בית התה, גלריה לצילום ועוד.

קריית האמנות קמה ורוב הגלריות בעיר התרכזו ברחוב סמילנסקי. בין המסמכים ובמחקרים על תחום זה פורסמו תמונות של יצירות פלסטיות. אחת מהן של חוה מחותן "נוף" על-רקע המדבר, וכן מודעה בחתימת ראש העיר דוד טוביהו על פתיחת תערוכה של אמני באר-שבע כבר בשנת 1951. כן ניתן לראות בתמונות מהארכיון ציור שמן של איצ'ו רימר ועבודת אלומיניום של בנימין וינקלר.

בית ספר למחול ועיתונות מקומית
הסניף של "בת דור" בבאר שבע הצליח מעל המשוער וחלק מהתלמידים המצטיינים קיבלו תעודה מהאקדמיה המלכותית למחול בלונדון
▪ ▪ ▪

אירוע חשוב בהתפתחות תרבות המחול בעיר היה הקמת בית הספר למחול של להקת "בת דור" בשנת 1975 ביוזמתה של עליזה וולף. לפני כן ניתנו שיעורים "בבית העם" על-ידי מורים מתל אביב. בשנת 1975 נחנך הסטודיו באופן רשמי ועבר לרח' יד ושם. לימדו שם מחול קלאסי, מחול מודרני, וג'אז לילדים נער ומבוגרים.

בשנת 1977 למדו בסטודיו קרוב ל-400 תלמידים שחלקם היו נבחנים בסוף השנה על-ידי נציגי האקדמיה המלכותית למחול בלונדון. תחילה לחטיבה הצעירה של האקדמיה ולאחר מכן, החל משנת 1982, החלו בבחינות לחטיבה הבוגרת של האקדמיה. אז גם התווספו כתלמידים "לבת דור" ילדים ונערים/נערות משכונות המצוקה בעיר. הסניף של "בת דור" בבאר שבע הצליח מעל המשוער וחלק מהתלמידים המצטיינים קיבלו תעודה מהאקדמיה המלכותית אשר בעזרתה התאפשר להם ללמוד בכל בית ספר למחול בחו"ל.

למרות היותה עיר קטנה ופריפריאלית, יצאו לאור בעיר בשלהי שנות השבעים, 5 "מקומונים" שהתחרו ביניהם. הוותיק שבהם נקרא "שבע" שהחל לצאת בשנת 1971. בעלי העסקים בעיר גילו את יתרונות הפרסום במקומונים והללו השתפרו מבחינה טכנית. גלי צה"ל טענו בזמנו כי המקומון/שבועון "שבע" הוא גדול המקומונים בארץ והטוב שבהם. בהמשך שנות השמונים נוספו המקומונים "כל-בי", "ידיעות באר-שבע", ויריחון לענייני תרבות" - פרגוד. התחרות בין העיתונות המקומית נתנה מקום לעסקים בעיר, פרסמה את ההפקות בתחום התרבות והבידור וכן אירחה מדי פעם אישיות מקומית שסיפרה על יוזמתה לקידום השכונה והעיר.

סיכום ביניים
קחו עמכם את הילדים והנכדים ובקרו באתרים אלה - וצאו נשכרים
▪ ▪ ▪

דומה כי במעקב אחר מוסדות התרבות בבאר שבע והתפתחותם בעשורים הראשונים מתבהרת התמונה כיצד צמחה "עיר העולים" הנגבית, המרוחקת והמנותקת מהמרכז לעיר שהגיעה להישגים תרבותיים/אמנותיים ברמה המקובלת בערי המרכז. יתר על כן, תחומי התרבות והאמנות סייעו להתפתחות העיר באופן פיסי, לקידום חיי החברה בשכונות ובמעבר מהמעברות לחיי עיר וכן נתנו תוקף לקברניטי המדינה, להחליט על הקמת מוסדות ארציים והפיכתה "לבירת הנגב": כמו למשל, הקמת בית החולים "סורוקה", הקמת תיאטרון, להקת מחול, ותזמורת המוכרים כרטיסים ברחבי הארץ, הקמת האוניברסיטה ומכוני המחקר, קבוצת שחמט המגיעה להישגים בינלאומיים, קבוצת כדורגל מקומית ומצטיינת, הנהנית מחוג אוהדים גדול, ובעשור האחרון - פתיחת "מוזאון הצלמניה" והמרכז על שם קרסו, וגולת הכותרת - ייסוד קריית סייבר ארצית. בחגים, קחו עמכם את הילדים והנכדים ובקרו באתרים אלה - וצאו נשכרים.

לעיון נוסף

כספי ד', "אפיקים בנגב" ברוסית, על התקשורת המקומית, בתוך באר שבע מטרופולין בהתהוות, 2008.
רוזנבליט א, "התחייה התרבותית", בתוך ספר באר שבע, 1979.
פורת ח', ארגון עובדים בונה עיר במדבר, 2013.
פרג'י נ', באר שבע בירת הנגב, 1994.
אפרת א', עיירות הפיתוח בישראל, 1987.
זמיר י', באר שבע, 1969.
כהן א', באר שבע, העיר הרביעית, 2006
תאריך:  05/10/2023   |   עודכן:  08/10/2023
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיי התרבות כביטוי לעירוניות בצמיחה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר המשפטים של מדינת ישראל, יריב לוין, הלוחם בנמרצות רבה במערכת המשפט הנוכחית, אינו רואה טעם לפגם את הביקור, שהוא ערך בסוכתו של עבריין, רפי חיים-קדושים, שהורשע על מעשים פליליים וישב בכלא, ובימים אלו הוא מועמד של הליכוד לראשות העיר הרצליה. השר האחראי על המשפט אינו השר היחיד שביקר בסוכת העבריין, עבריין שישב בכלא וכיום הוא המועמד של מפלגת הליכוד לראשות העיר הרצליה. את הסוכה פקדו גם השרים חיים כץ ומיקי זוהר.
אתר "פוליטיקו" מדווח שבתאריך ה 17 בספטמבר התקיים באיסטנבול מפגש סודי בין נציגי ארה"ב, רוסיה והאיחוד האירופי, שעסק במצב בנגורנו קרבאך, ובדרכים לשכנע את באקו לאפשר את חידוש האספקה ההומניטרית לתושבי החבל, לאחר שהצבא האזרי הטיל מצור על המובלעת כשחסם את מסדרון לאצ׳ין המפורסם.
05/10/2023  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
אני בוכה המון בחודשים האחרונים, זה התחיל בסוף 2022 כשבן-גביר התמנה לשר ואמא שלי דיברה איתי בטלפון ואמרה לי שהיא לא ישנה כל הלילה כי היא חרדה ממה שהולך לקרות עכשיו. אישה בת שמונים ואחת, בתו של מפקד האצל בנתניה, מורה בפנסיה. התחלתי להזיל דמעות מחרדה. ובשבועות לאחר מכן, התחלנו לקבל הפצצות שטיח כל שבוע, עשרות הצעות חוק מטורללות, מלאות שנאה, מלאות רגשי נקמה כנגד מדינת ישראל החילונית והליברלית. בכיתי עוד פעם אחרי ההצהרה של יריב לוין על ההפיכה המשפטית.
05/10/2023  |  יונתן אורון  |   יומני בלוגרים
בשבעים וחמש שנותיו לא הצליח צה"ל להפוך לצבא מקצועי, אך נשאר צבא, שפוליטיזציה קשה שולטת בו ומדרדרת אותו, למרות השקעות עתק ברכש אמצעי לחימה ויחסי ציבור אדירים, המושקעים בשיווק תדמיתו כצבא ממלכתי ו- א-פוליטי.
הלימוד התנוסס כדגל על תורן האונייה הלאומית של האומה. העם העברי היה בין הראשונים אשר אימץ את הקריאה והכתיבה, וייתכן כי הדבר נכון כבר בימי בית ראשון. אך אפילו יבקשו לאחר את תאריך הפיכת הלימוד לפולחן לאומי תחילתו אינה אחרי כינון המרכז הרוחני והתרבותי ביבנה בעקבות שריפת בית המקדש בשנת 70 לספירה.
04/10/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il