|   15:07:40
  עדנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
נר תמיד [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]

התמר המר

תחושתו של הרצל היא שכל העולם ממשיך לפעול כביכול כרגיל, אך באמת יש בו חסרון: "העולם חסר ילך" כי "אינך" כי האם נפטרה ואינה בעולם הפיסי
30/01/2024  |   עדנה ויג   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: עדנה ויג]

   עדנה ויג
עֵצים ב"סולם הכלים השבורים"

לכבוד ט"ו בשבט כתבתי על העצים בספרו של בלפור חקק "סולם הכלים השבורים". עתה אכתוב על השיר "תמרים מרים" אותו כתב הרצל חקק בספרו "השיר שלא שרו מעולם" בעמוד 119.

תמרים מרים / הרצל חקק

בעקבות שירו של פאריד אל אטראש "אכילת התמרים"


‌‌חוֹלְפוֹת הַשָּׁנִים, מִי יִשְׁאַל אֵיךְ.
הָעוֹלָם חָסֵר יֵלֵךְ, אֵינֵךְ. בָּרוּחֹות
שָׁרָה מֵרָחוֹק. מַה שֶׁכָּל חַיַּיִךְ הִפְעִים:
"מְתוּקִים הַתְּמָרִים, אֲבָל הַדְּקָלִים גְּבוֹהִים".
נַעֲרָה בַּפַרְהוּד, שׁוֹתָה מַיִם מָרִים,
מִמַּחְסוֹר קָמָה לִבְנוֹת, בַּיִת מִשְּׁבָרִים,
שָׁרָה מִפֶּצַע לְלֹא אֲרוּכָה. אָחוֹת. חֲשֵׁכָה:
"כֵּן, אֲנִי מַמְשִׁיכָה, לְאַחוֹת מִשְׁפָּחָה.
כְּנָפַיִם פָּרַשְׂתִּי לִמְצִיאוּת אַחֶרֶת,
לְהַשְׁרוֹת עֲלֵיכֶם חַיִּים, שֶׁאֲנִי עוֹד זוֹכֶרֶת. וְעוֹרֶגֶת
אַמְרִיא. גַּם כְּשֶׁיָדִי אֵינָה מַשֶּׂגֶת סִילָאן וּתְמָרִים".
חָלְפוּ שָׁנִים, הַשִּׁיר לֹא רָגוּעַ.
נִצְבָּט נִצְרָד אֶל הַגַּעְגּוּעַ
לְרוּחֵךְ. מַנְגִּינָה חוֹרֶקֶת, כְּמוֹ עוּד
נִסְדָּק אֶל הַשֶּׁקֶט. יָדַיִךְ
עוֹד לָשׁוֹת, בָּצֵק בַּגְּבָהִים. הַקּוּבֶּה
מַאֲדִים, מַסְגִּיל לְהַחֲשׁוֹת. לַמַּלְאָכִים.
הַנֹּגַהּ, הַצְּלִיל כֹּה צָלוּל. כַּמָּה הֵאַרְתְּ.
שַׁחַר לְעוֹלָם שַׁכּוּל. וּמַה שֶׁהִשְׁאַרְתְּ
גַּם כְּשֶׁאֵין צֳרִי.
כָּבוּ הַשָּׁנִים. כְּמוֹ נֵר. שֶׁהָיָה הוֹלֵךְ
וְחָסֵר. כְּכָל שֶׁאֵינֵךְ, הַדְּקָלִים
גָּבְהוּ יוֹתֵר. יָדֵךְ מַשֶּׂגֶת, נוֹסֶקֶת עַד
סַף כִּסּוּף כּוֹאֵב. שׁוֹתָה בְּכִי קוֹלוֹ
מְיַבֵּב. "בַּכֹּל רַק שׁוֹלֵט הַלֵּב". עֵדָה
הָאֲדָמָה בְּשִׁבְרָהּ, אַתְּ חֲסֵרָה.
חֲרֵבִים שִׂיחֵי הַמִּלִּים. עַד דַּק
הַמָּעוֹף מֵעַל הַדְּקָלִים, יִיעַף עַד
יֹאמַר, כַּמָּה מַר בְּלִי דְּמוּתֵךְ.
וּרְאִי נָא, גַּם הַשָּׁמַיִם עֵדִים,
כָּל אוֹהֲבַיִך קַדִּים וּמוֹדִים:
הָפַכְתְּ לְשִׁיר, גַּם כְּשֶׁאֵינֶנּוּ. בִּכְנָפֵךְ
פַּעֲמוֹן מְצַלְצֵל מַוָּ'אל מִקּוֹלֵנוּ.
שָׁרָה בְּמֵיתָר חוֹנֵק, אַגָּדִי. הַדֶּקֶל עֵדִי.
הַקֶּסֶם מִשְׁתַּנֵּק, כְּשֶׁאֵינֵךְ. וְאָנוּ. אָנָה
נֵלֵךְ. "אֶת הַמַּחְסוֹר לֹא נַסְתִּיר מִמֵּךְ".

שיר משפחתי

האחים התאומים, הרצל ובלפור חקק כתבו שירים רבים על בני משפחתם: על האם סעידה חקק ז"ל, על האב, על הסבים והסבתות ועוד.

השיר שלפנינו מדבר על האֵם שהעריצה את הזמר המצרי-דרוזי פאריד אל אטרש. משפטים משירו משובצים בשיר: "מְתוּקִים הַתְּמָרִים, אֲבָל הַדְּקָלִים גְּבוֹהִים", "בַּכֹּל רַק שׁוֹלֵט הַלֵּב", "אֶת הַמַּחְסוֹר לֹא נַסְתִּיר מִמֵּךְ".

השיר ‌‌הפותח במילים: "חוֹלְפוֹת הַשָּׁנִים" נכתב לקראת יום השנה השלישי למותה של האם, שנפטרה בחודש דצמבר בשנת 2016. תחושתו של הרצל היא שכל העולם ממשיך לפעול כביכול כרגיל, אך באמת יש בו חסרון: "הָעוֹלָם חָסֵר יֵלֵךְ" כי "אֵינֵךְ" כי האם נפטרה ואינה בעולם הפיסי. האם נמצאת בעולם הרוחות הרחוק מאִתנו, וגם בו היא שרה כפי שעשתה בהיותה בחיים: "בָּרוּחֹות שָׁרָה מֵרָחוֹק". בחייה היא "שָׁרָה מִפֶּצַע לְלֹא אֲרוּכָה". הפצע שאין לו רפואה הוא אסון הפַרהוּד שהתחולל בּבגדד בעירק בחג שבועות תש"א (יוני 1941). אז נרצחו שני אחֶיה הגדולים, נורי ואברהם חבשה הי"ד. האם סעידה נישאה לעזרא חקק בשנת 1944, במטרה להביא למשפחה שִׂמחה לאחר האסון הכבד.

מבנה השיר

השיר כתוב כחטיבה אחת ואינו מחולק לבתים, אך ה"הרגשיר" שלי הוא שיש בתוך השיר האחיד חלוקה לשלושה חלקים על-ידֵי הופעת המילה "שָׁנִים". החלק השני של השיר פותח במילים: "חָלְפוּ שָׁנִים, הַשִּׁיר לֹא רָגוּעַ" והחלק השלישי פותח במילים: "כָּבוּ הַשָּׁנִים".

בחלק השני יש האנשה לשיר, שגם הוא כבני המשפחה "נִצְבָּט נִצְרָד אֶל הַגַּעְגּוּעַ / לְרוּחֵךְ" והוא "לֹא רָגוּעַ".

האֵם כביכול עמֵלה גם בהיותה כבר בעולם הבא: "יָדַיִךְ / עוֹד לָשׁוֹת, בָּצֵק בַּגְּבָהִים. הַקּוּבֶּה / מַאֲדִים...לַמַּלְאָכִים"...

חיבור בין החלק הראשון לחלק השני

הקשר בין החלק הראשון לחלק השני, בא לידי ביטוי על-ידי חזרה על מילים ורעיונות. בסיום החלק השני כתוב: "גַּם כְּשֶׁאֵין צֳרִי" ובחלק הראשון כתוב: "שָׁרָה מִפֶּצַע לְלֹא אֲרוּכָה". המילים הנרדפות הן "צֳרִי" ו"אֲרוּכָה".

אך בסיום החלק השני ניתן להסביר מילים אלו גם כקשורות לרצח שאירע בעבר וגם כקשורות להווה שבו אין מרפא לחיסרון של האֵם. הנחמה היא "וּמַה שֶׁהִשְׁאַרְתְּ". הצאצאים מתרפקים על הזכרונות הרבים שיש להם ממנה.

האם הביאה "שַׁחַר לְעוֹלָם שַׁכּוּל" בכך שנישאה ובנתה משפחה. נולדו ילדים וביניהם התאומים הרצל ובלפור, עליהם אמרו החכמים: "שבע שנים התאבּלתם. תמו שנות האֵבל. יש לכם פיצוי: קיבלתם שניים (שני תינוקות שנולדו) תמורת שניים (שני אחי האם שנרצחו)".

חלק שלישי

בחלק השלישי בשיר, המתחיל במילים "כָּבוּ הַשָּׁנִים", האֵם איננה וקשה להרצל למצוא מתיקות, שכן "הַדְּקָלִים / גָּבְהוּ יוֹתֵר".

מוטיב המרירות בשיר

בחלק הראשון של השיר סעידה שהייתה "נַעֲרָה בַּפַרְהוּד", "שׁוֹתָה מַיִם מָרִים". היא התאמצה לשנות את האווירה "גַּם כְּשֶׁיָדִי אֵינָה מַשֶּׂגֶת סִילָאן וּתְמָרִים". גם כשהמצב היה קשה ועצוב מאוד לאחר רציחתם של שניים מאחיה, היא לקחה על עצמה משימה "לְהַשְׁרוֹת עֲלֵיכֶם חַיִּים". במקום "מַיִם מָרִים" רצונה להביא מַיִם "חַיִּים", להרבות את המתוק והטוב בחייה ובחיי בני משפחתה.

בחלק השלישי המרירות היא לעולם ולבני משפחתה ומכריה החשים בחסרונה: "הַמָּעוֹף מֵעַל הַדְּקָלִים, יִיעַף עַד / יֹאמַר, כַּמָּה מַר בְּלִי דְּמוּתֵךְ".

ארמזים מארון הספרים היהודי

יש בכל שיר של הרצל וגם של בלפור ארמזים מהתנ"ך בשיר.

1. הרצל כתב: "...כְּשֶׁאֵינֵךְ. וְאָנוּ. אָנָה / נֵלֵךְ". סדר המילים זהה לדברי ראובן לאחיו לאחר מכירת יוסף: "וַיָּשָׁב אֶל אֶחָיו וַיֹּאמַר הַיֶּלֶד אֵינֶנּוּ וַאֲנִי אָנָה אֲנִי בָא" (בראשית ל"ז, ל'). אך יש מספר הבדלים: הרצל כתב על האם "כְּשֶׁאֵינֵךְ", בעוד ראובן אמר על יוסף אחיו "הַיֶּלֶד אֵינֶנּוּ". ראובן שאל על עצמו בלשון יחיד: "וַאֲנִי אָנָה" והרצל הפך זאת ללשון רבים "וְאָנוּ. אָנָה" ואף הפריד בין המילים בשִׂימת נקודה. הפועל בתורה הוא "בָּא" והרצל שינה זאת ל"נֵלֵךְ". למרות ההבדלים - האסוציאציה עולה בעת קריאת השיר, ומעוררת בקורא רגשות של צער וכאב, דאגה ואף חרדה.

2. המילים "שׁוֹתָה מַיִם מָרִים" הזכירו לי את המים המרים שהיו לבני ישראל במדבר ואת הפתרון להמתקתם על-ידי השלכת עץ לתוכם. "וַיָּבֹאוּ מָרָתָה (למקום ששמו מרה) וְלֹא יָכְלוּ לִשְׁתֹּת מַיִם מִמָּרָה, כִּי מָרִים הֵם... וַיִּלֹּנוּ הָעָם עַל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: "מַה נִּשְׁתֶּה?" וַיִּצְעַק (משה) אֶל ה' וַיּוֹרֵהוּ ה' עֵץ, וַיַּשְׁלֵךְ אֶל הַמַּיִם, וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם..." (שמות ט"ו, כ"ג-כ"ה).

3."עֵדָה / הָאֲדָמָה.../ גַּם הַשָּׁמַיִם עֵדִים..." משה אמר בשירת האזינו: "הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי" (דברים ל"ב, א') וישעיהו הנביא השלים את העדוּת באומרו את הפעלים בסדר הפוך כדי שהשמים וגם הארץ יהיו עדים מתואמים, כאשר לכל אחד מהם נאמרו שמיעה וגם האזנה: "שִׁמְעוּ שָׁמַיִם וְהַאֲזִינִי אֶרֶץ" (ישעיהו א', ב').

ארמזים מחז"ל בשיר

1.הרצל הוסיף לעדות את עץ הדקל: "הַדֶּקֶל עֵדִי". מילים אלו מעוררות אסוציאציה להבאת עץ החרוב כעד על-ידי רבי אליעזר בפרשת "תנורו של עכנאי": "תנא: באותו היום השיב רבי אליעזר כל תשובות שבעולם ולא קיבלו הימנו. אמר להם (רבי אליעזר לחכמים): "אם הלכה כמותי חרוב זה יוכיח". נעקר חרוב ממקומו מאה אמה, ואמרי לה: ארבע מאות אמה. אמרו לו: אין מביאין ראיה מן החרוב" (בבא מציעא, דף נ"ט, עמוד ב').

רבי אליעזר השתמש בחרוב כהוכחה לצדקת דבריו משום שעץ זה עשוי להגיע לגובה רב ובעל מערכת שורשים עמוקה ומסועפת וכפי שפירש רש"י: "חרוב ושקמה - שרשיהם מרובים". עץ כזה קשה מאוד לעקירה ולכן העובדה ש"נעקר ממקומו" מדגישה את הנס.

2. גסיסתה של האם ומותה באים לידי ביטוי במילים: "נֵר. שֶׁהָיָה הוֹלֵךְ וְחָסֵר". מילים אלו מזכירות את האִמרה: "המדליק נר מנר, זה דולק וזה אינו חסר" (במדבר רבה, פרשה י"ג) . פירוש האִמרה הוא: נר אחד דולק ואם ניתן לו לדלוק ולא נדליק ממנו נר נוסף - הנר הדולק יכבה וזהו, אך אם כשהוא עדיין דולק נדליק ממנו נר נוסף - האור יישאר. הנר שדלק ראשון לא מפסיד מאומה, כאשר מדליקים בעזרתו נר אחר - האור שלו נשאר כמקודם ויש רווח שעוד נר דולק ומאיר. כך אפשר להוסיף ולהדליק עוד נרות ולהרבות את האור.

האם נפטרה אך כביכול הדליקו מהנר שלה, ממנה, נרות נוספים שממשיכים לדלוק ולהאיר: "הָפַכְתְּ לְשִׁיר, גַּם כְּשֶׁאֵינֶנּוּ. בִּכְנָפֵךְ / פַּעֲמוֹן מְצַלְצֵל מַוָּ'אל מִקּוֹלֵנוּ". הבנים ממשיכים לשיר את השיר שלה והם משמיעים מַוָּ'אל מהקול שלהם.

"אֶת הַמַּחְסוֹר לֹא נַסְתִּיר מִמֵּךְ" הוא שורה משירו של פריד אל אטראש, ובו בחר הרצל לסיים את השיר. בתוך המילה "מַחְסוֹר" יש את המילה "מר" באות הפותחת ובאות הסוגרת את המילה. אך כשֵׁם שהאם ידעה שעצי הדקל יוסיפו לצמוח ולהניב תמרים מתוקים, גם בניה הרצל ובלפור חקק יודעים זאת וימתיקו בשיריהם על כך את חייהם וגם את חיינו.

תאריך:  30/01/2024   |   עודכן:  04/02/2024
עדנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התמר המר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יונה גל
31/01/24 16:18
2
עדנה
19/03/24 18:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כאן, בבית החולים "איכילוב" החיים מתנהלים לאט. זה טבעי וראוי. בא, למשל, יואל ברנע ושר את "שער הרחמים" ואני מצטרף ונזכר בימים הטובים ההם שהדרכתי כתחביב קבוצות שלימדתי כי הוא סגור ביוזמה ערבית ותחתיו מצוי בית קברות מוסלמי, וכל זאת בקוותם שיהודים לא יעברו בו ועל כן המשיח שלהם לא יוכל להגיע להר-הבית.
30/01/2024  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ישראל המותקפת על-ידי האויב מעזה נמצאת במקביל גם תחת התקפות אנטישמיות ו/או תקשורתיות מצד גורמים - אפילו "ידידותיים" - אשר כלל אינם מבינים את מציאות חיינו, עד כדי שלילת זכותנו וחובתנו להגן על עצמנו ו/או פגיעה ביכולתנו להתגונן. יש מי שכלל אינם מבינים את מציאות חיינו, לוחצים עלינו ומקשיחים את אויבינו. בתנאים אלה חובה על ישראל לגייס את כל הכוחות המסוגלים להסביר מציאות זו לעולם. דוגמאות לשני מסבירים מעולים ומוכשרים: אילון לוי ונועה תשבי. גם העובדה שבעבר התבטאו נגד הרפורמה המשפטית אינה צריכה להיות עילה לוותר על כישוריהם. גם הסתייגותם של מקורבים מאוד לראש הממשלה אינה צריכה להיות עילה לכך.
30/01/2024  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
מעת לעת אוהב לעוף עם מחשבותיי, לשוט על גלי ההרהורים, לטייל בשבילי המחשבות, לרחף על רעיונותיי ולחתור להגשימם.
בספטמבר 1972 דחה בג"ץ בקשתו של איש המאפיה והעסקים האמריקני מאיר לנסקי לקבלת אשרת עליה כיהודי על-פי חוק, והוא נאלץ לעזוב את הארץ ולמעשה גורש מישראל. הפרשה עוררה בזמנו סערה ציבורית בארץ. לא רבים יודעים כי עשר שנים לפני כן ב-1962 התחוללה פרשה דומה, שכונתה לימים פרשת רוברט סובלן, אך זו בניגוד לגירוש לנסקי נשכחה כמעט לגמרי ולא מוכרת לציבור הרחב.
29/01/2024  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
סיפור רודף סיפור. תמונה אחר תמונה. עצב ועוד עצב, כעס ועוד כעס שהולך ומתגבר. יום, ערב ולילה סיפורי אימה, גבורה והצלה, סיפורי ניסים, סיפורי החללים, הנרצחים, הניצולים. כל יום, מזה שלושה חודשים, כמוהו כמו יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. כולנו נחשפים לעדויות המזוויעות ואין להן סוף. עוד ועוד דמויות משחזרות את הבלתי ייאמן שאירע להן או ליקיריהן באותו יום מר ונמהר כמותו לא היה בתולדות ישראל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il