איתן פרנס, איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "אחרי כל כך הרבה שנים של מיסוי ירוק, רשות המיסים מחריבה את הנושא של הרכב החשמלי, הם מאותתים לציבור אל תקנו רכב חשמלי. בואו תציגו הכל, אתם מביאים את ביטול ההטבה, אח"כ תביאו את מס הנסועה. כולם ישלמו את אותו מס, אתם מגדירים את הרכב החשמלי רק למי שיש מטען פרטי. אתה לא מנהלים דיאלוג, אתם רצים להביא כסף. יש 100 אלף רכבים חשמליים, תטילו את המס על 3.3 מיליון רכבים מזהמים". איתי ראב"ד, מנכ"ל טסלה ישראל: "הטסלה היקרה בעולם נמכרת בישראל, בעולם היא נמכרת ב-40 אלף אירו, בישראל היא מתחילה ב-220 אלף שקל. מה שמדינת ישראל עושה, דרך המס שטיפס ל-35%, אחוז מסירת המכוניות הולך לרדת, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. אירופה הולכת לכיוון ההפוך, הטבות לרוכשים, ליצרנים, ליבואנים, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. רכב הבסיס יעלה בקרוב 300 אלף שקל, אנחנו מרחיקים את הרכב החשמלי מהישראלים". באוצר הציגו את עמדתם מול הביקורת. ספיר איפרגן, אגף תקציבים, משרד האוצר: "ננסה לשכנע אתכם שנעשתה עבודה מאוד מקצועית. תמיד לנגד עינינו אנחנו בוחנים מי מושפע, נראה לכם שמי שמושפע זה בעיקר עשירונים 8 עד 10. לעניין התפיסה הכוללנית, יש החלטת ממשלה מפורטת שמציגה את כלל צעדי המדיניות שהממשלה אישרה לעניין הרכב החשמלי, אפילו התזכיר לעניין מס נסועה כבר פורסם להערות ציבור, כל המדיניות בחוץ, כל התוכניות ידועות לכל, קיבלנו הערות ציבור לעניין מס נסועה, אנחנו לומדים, ומשפרים חלק בהתאם להערות. המדיניות היא לעודד כניסת רכבים חשמליים על פני רכבים רגילים, אבל אנחנו לא מעודדים רכב פרטי. אנחנו מעודדים תחבורה ציבורית, ואם כבר רכב פרטי - אז שיהיה חשמלי. לצד זה יש הוזלה משמעותית במס הרכישה. עוד הציגו באוצר כי סך הגבייה מאגרות רכב פרטי עומדת על כ-5.3 מיליארד ש"ח בשנה, וכי כלי רכב חשמליים זוכים כיום להנחה באגרת הרישוי העומדת בממוצע על 2,300 ש"ח בשנה. עוד צוין כי האגרה נגבית כנגד שימוש ואחזקה בתשתיות תחבורה, ניהול מערך הרישוי והפנמה של עלויות חיצוניות, וכי בהיבטים אלו אין הבדל בין רכב חשמלי לרכב בנזין, והמהלך צפוי להגדיל את הכנסות המדינה ב-230 מיליון ש"ח בשנה. עוד הוצג כי סבסוד התחבורה הציבורית גדל ב-240% בעשור האחרון, וכי מיזמי התחבורה המאושרים לביצוע הינם בהיקף של כ-300 מיליארד שקל. באוצר טענו כי העלאת המס לא צפויה לפגוע בחדירת הרכבים החשמליים, והציגו כי ההפחתה ההדרגתית בהטבות לרכב החשמלי לא פוגעת בכניסתו לשוק גם בישראל, וכי ההטבות הניתנות בישראל גבוהות באופן יחסי בהשוואה בינ"ל. עוד הוצג כי בכל העולם ישנה מגמה של הפחתת ההטבות לרכבים חשמליים, וכי הטבות אלה בישראל מופנות כלפי עשירוני ההכנסה הגבוהים. לעניין העתיד לבוא, הציגו באוצר כי על-מנת לעודד קניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין, מוצע כי שיעור מס קנייה יישאר נמוך ב-3 השנים הקרובות, וכי מס הנסועה הצפוי יעמוד על 15 ש"ח ל-100 ק"מ, "נמוך ממיסוי בלו שברכבים יעילים עומד על 20 ש"ח ל-100 ק"מ". לדרישת יו"ר הוועדה נקבע כי התיקון יכנס לתוקף בחודש ינואר 2025, במקום בחודש יולי בנוסח התקנות המקורי.
|