|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

עין תחת עין

ישראל נהג מנהג הגויים: "נפש תחת נפש" משנתנה התורה שפעל פה, נקבע כי כל עונש, קשה כקל צריך להיות מושתת על הליך שיפוטי ולהמירו ככל האפשר בפיצוי לניזוק
21/04/2019  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
עשר מכות


הַכֹּל בְּסֶדֶר

הַכֹּל בְּסֶדֶר הָיָה וְנִלְמַד לֶקַח מְהֵעָבָר

הַכֹּל בְּסֶדֶר וְדַע כִּי סִפּוּּר זֶה הָיָה כְּבַר

וְכִי יְצִיאַת מִצְרַיִם זֶה סִפּוּר יָשָׁן נוֹשָׁן

זֹאת לְהַזְכִּיר לַ"יוֹרְדִים"מַשֶּׁקָּרָה מִזְמָן

לָזֶה הַמִּשְׁתַעֲבֵד בַּנֶּפֶשׁ וּמִשְׁתַעֲבֵד בַּגּוּף

לָזֶה שֶׁשַׂם חֵרוּתוֹ בִּידֵי שׂוֹנְאִים חָסוּף

שֶׁיֵּדַע שֶׁזּאֹת בְּחִירָה לֹא גְזֵרָה מִשָּׁמָיִם

לְמָעַן יַחֲכִּים שּׁלֹּא יִהְיֶה נֶעֱקַץ פַּעֲמָיִם

וּכִי קְרִיאַת הַהַגָּדָה מִדֵּי שָׁנָה מַזְכִּירָה

כָּל מַשֶּׁקָרָה לַיּוֹרְדִים מֵרָצוֹן וּבְהַכָּרָה

וְאָנוּּ אֶת כּוֹחֶנוּ בָּאָרֶץ נֵדַע הֵיטֵב לְאַמֵּץ

כֹל שֶׁצָרִיךְ פֹּה מִדֵּי שָׁנָה לְבַעֵר הֶחָמֶץ


פֶּסַח, כי הקב"ה פָּסַח על בתי העברים במכה העשירית

אָנוּ קוראים בהגדה מדי שנה בשנה לאמור: מִתְּחִלָּה עובדי עבודה זה היו אבותינו", לאל שאבותינו עשו את אשר עשו המצרים מה הפריוילגיה שיש לישראל, כי הרי: "הללו (בני ישראל) עובדי עבודה זרה והללו (המצרים) עובדי עבודה זרה, כי הרי אין ההבדל ביניהם? אמרו: אלו (המצרים) מְרָצוֹן ואלו (העברים) מְאֹנֶס. לכן במכה העשירית ב"מכת בכורות" הכה ה' למות כל בכורי מצרים ופסח על בתי העברים ולא פגע בבכוריהם, והקב"ה המשיך להפלות את ישראל גם על הים: אלה (העברים) נִצְלוּ וְאֶלֶּה (פרעה וחילו) טֻבְּעוֹ בים. הק"ה כאן נהג כפי שצונו לעשות שלוש פעמים בתורה "מכה תחת מכה". כי הרי פרעה ויועציו קִיְמוּ גזרתו לפיה: כל הבן הילוד היאורה תשליכוה וכל הבת תחיון. לפיכך הקב"ה נהג בהם "נפש תחת נפש". על כך נשמע קטרוג רב על עם ישראל במרוצת הדורות, בדבר קיום: "עין תחת עין שן תחת שן" וגו', ברם הקב"ה השתיק כל מקטרג ואמר לו: כי הרי ביציאת ישראל טרם נתנה תורה. לכן ישראל נהג מנהג הגויים: "נפש תחת נפש". משנתנה התורה שפעל פה, נקבע כי כל עונש, קשה כקל צריך להיות מושתת על הליך שיפוטי ולהמירו ככל האפשר בפיצוי לניזוק. למדנו מפי חז"ל כי "כלל עין תחת עין" לא יושם אף לא פעם אחת ותמיד פורש ברוח המפעמת בתנ"ך כולו, שנלמדת מהתלמוד. חכמי התלמוד הקדימו את נקיפות המצפון של "הנאורים" מאומות העולם, וקבעו "עין תחת עין", אינו אלא חיוב ממון, כלומר מתן פיצוי כספי וזה נלמד מן הדין הַמְדַבֵּר על פיצוי כספי למכה בהמת חברו. ללמדך ששיקולי הפיצויים בעד הנזק גוברים בבית המשפט על הכעס והנקמנות. חכמינו ז"ל יָדְעוּ שֶׁאֲלִמּוּת גוררת אֲלִמּוּת. לכן מחוקקי ישראל הלכו בעקבות חכמי ישראל ז"ל ועשו בלי תַלְיָנוּת. ומצאו ערך רב לכתוב: "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון" - כי על-ידי שתיקתכם תנצחו במלחמה. כדי למנוע ניצול התשלום הכספי מהעשירים שיש להם ממה לשלם, תמורת השִניים השבורות והעיניים המנוקרות והרגליים הקטועות ובכך לצאת נקיים, נקבע כי בנוסף לפיצוי הכספי יענש הפוגע בזדון בחברו גם בשלילת חרותו.

הסמלים בחג המצות הוא חג הפסח

השה שהקריבו אותו בני ישראל לה' נקרא "קורבן פסח". לוקחים את השה ב-י' בניסן ומקריבים אותו בי"ד בניסן וזה חל על כל עדת בני ישראל. וזה אשר נתן ל"חג המצות" השם "חג הפסח". הקרבת השה כקרבן בסמוך ליציאת ממצרים משמשת נקמה במצרים, ש"השה אלילם" וכמעשה תגמול לסבל ולשעבוד שהמצרים שעבדו את ישראל נשחט שה ודמו נמרח על משקוף הבית של בתי בני ישראל, בהיותם יושבים לסדר פסח ואוכלים בשר השה בחפזון, צָלִי באש, זאת כדי להדגיש את החפזון של בני ישראל בצאתם ממצרים, כשמקלם בידם וצרורותיהם על שכמם, ובצקם לא החמיץ. נשוב להזכיר לקהילת יוצאי אר"ץ את מנהג הקהילה בפתח קריאת ההגדה אורזים את שני מצות וביניהם מחצית המצה שנשארה מ"יחץ" בצרור ואוחזים את הצרור ביד ימין ושמים אותו על כתף שמאל ואומרים: מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׁמְלֹתָם עַל שִׁכְמָם וּבְנֵי יִשְרָאֵל עָשׂוּ כּדְבַר מֹשֶׁה (בא-יב/לד). בסוף אמירת הפסוק המסובים שואלים את מחזיק הצרור: מנין אתה בא והוא עונה: ממצרים. ולאן אתה הולך הוא עונה: לירושלים. ומה היא צדתך עונה: מצה ומרור. קורבן הפסח נאכל על-ידי מנויו ולא על-ידי הכהנים כיתר הקורבנות. על קרבן פסח נתוספו פרטים אחדים הקובעים כי: "כל בן נכר לא יאכל בו". אך עבד וגר יאכלו ממנו רק לאחר שימולו וְיָסֶבֹּו סביב שולחן סדר פסח. הותנה הדבר במילה כי המילה היא אחד הסמלים המובהקים של היהודי.

שם "חג הפסח" נתוסף לשם המקורי "חג המצות"

קורבן הפסח הוא שהטביע שם "חג המצות", שהוא אחד משלושת הָרֶגָלִים שנצטוה עם ישראל לקרוא אותם במועדם, כ"חג הפסח". כפי שכבר נאמר זה בהשפעת הקרבן שמקריב עם ישראל ערב "יציאת מצרים". יש הסבורים כי מאחר שקרבן הפסח הוא חובה המוטלת על כל בית אב, ובלעדיו קיום "חג המצות" איננו שלם, לכן סבורו אלה שאין מניעה מלקים מצות קורבן פסח גם בימינו אלה. לא עושים זאת כיון שהקרבת הקרבן צריכה להעשות במקדש אשר הוא חָרֵב. בשנת 1257 רצה רבינו יחיאל מפריס לעלות לירושלים ולהקריב קורבן פסח, אך לא נסתייע הדבר בידו. כך גם סבר הרב צ.ה. קלישר בשנת 1831 ברשות מכובש ארץ ישראל המוסלמי "מחמד עלי" וזה לא נעשה. והיו עוד גדולי ישראל באותה תקופה כמו רבי עקיבא איגר, והחת"ם סופר ואחרים סברו שסברו שאפשר לקים מצות קורבן פסח, אך דבר זה נשאר בבחינת וכוח בין חכמים. לעומת זאת "השומרונים" מקימים מצוה זו על הר גריזים (בשכם), כי הם רואים עצמם צאצאי יוצאי מצרים שנכנסו עם יהושע לארץ והקימו את המשכן בשומרון והמקום נתקדש עליהם, אלא מבחינה היסטורית אינם מזרע ישראל, הם הובאו לשומרון על-ידי מלך אשור מבבל וּמִכּוּתָה - עיר בגבול עֵילָם, וממקומות אחרים והושיבם בשומרון במקום בני ישראל שעלו ממצרים וקדשו את הר המוריה בירושלים כמקום הקדוש שבו נבנה בית המקדש ובו הוקרב קרבן הפסח. לכן יש אסמכתה כפי שנאמר עליהם: "ככם (הכונה לאותם עמים שמלך בבל הביא לשומרון) נדרוש לאלוהיכם ולו אנחנו זובחים מימי אסר מלך אשור המעלה אתנו פה" (עזרא ד/ב) השומרונים טוענים כי הם שרידי עם ישראל שעלה ממצרים שֶׁקִּדְּשׁוּ את השומרון על פני ירושלים. כי הרי הם מקריבים קורבן הפסח מדי שנה בשנה במקום מושבם. הם נקראים "שומרונים" בגלל ישיבתם ב"שומרון" ובקדשם אותו על פני ירושלים כשם שבני בני ישראל (בני יעקב-שבטי ישראל ) נקראים "יהודים" מהיותם תושבי יהודה. ונאמר שוב ושוב שעם ישראל "עם איתן וביתו כאן" ולארצו הוא תמיד נאמן כפי שמסופר בהגדה בעת ובזמן.

נַתְחִיל לְהַגִּיד וּלְסַפֵּר לְמַעַן יֵדַע כֹּל יְהוּדִי

שֶׁמִּצְוַת קְרִיאַת הַהַגָּדָה הוּא אֵרוּעַ יִחוּדִי

וְכִי הַסִּפּוּר בָּהַגָּדָה מַתְחִיל בַּאֲבִיב בְּנִיסָן

שָרִיר וְקַיָּם וְתִפְאַרְתּוֹ לֹא פָּסָה עִם הַזְּמָן

כִּי הַהַגָּדָה הִיא שֶׁל עָם עָתִיק נוֹעָז

הוּא מַגִּיד עֲבָרוּ בְּסַפְּרוֹ עַל הַיְּצִיאָה דְּאָז

עִם מִשְׁאֲרוֹתָיו עַל שִׁכְמוֹ וְהָחֹפֶשׁ לוֹ זַרָּז

וּבְחָלוֹף עִנּוּיָיו וְסבְלוֹתָיו עִם חָלוֹף הַזְמָן

אַף שֶבָּצֵקוֹ לֹא הֶחֱמִיץ לֹא החֱמִיץ קָרְבׂן

זֶה סוֹד קִיּוּמֵנוּ כְּעָם אֵיתָן

מַה טּוֹב וַּמה נָּעִים שֶׁבֶת אָחִים מְסֻבִּים

לְהוֹדוֹת לַלּוֹחֲמִים בַּשְׁעֲרִים עֲלֵינוּ שׁוֹמְרִים

וּבְקַיְמֵנוּ סֶדֶר כְּהִלְכָתוֹ כֹּל אֶחַד וּמִשְפַּחְתּוֹ

כַּמְצֻוֶּה בַּתּוֹרָה וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ1 אֶת תִּפְאַרְתּוֹ1

בְצֵאתוֹ וּבוֹאוֹ וְנִשְקוֹ אִתּוֹ

נוֹסִיף עוֹד מִשֶּׁלָּנוּ פֵּרוּשׁ וְטַעַם

לָהַגָּדָה שֶׁאוֹמְרִים מִפַּעַם לְפַעַם

וְנֹאמַר זֹאת בְּהַדְרַת עַם

כְּהָא לַחְמָא עַנְיָא זֹאת הִיא הַמַּצָה

דִּי אָכֲלוּ אַבְהָתְנָא פַּת שֶׁלּא הִחְמִיצָה

בְּאַרְעָא דְּמִצְרַיִם אָז כַּעֲבָדִים עֲדַיִן

וּבְצֵאתֶנוּ מֵעַבְדוּת אִמֵּצְנוּ לָנוּ הַפְּדוּת

וְנָטַשְנוּ אֶת מִנְהֲגֵי הַגָּלוֹת

אַף קָרְבָּן פֶּסַח בְּשֶׂה לַמְרוֹת שֶׁצִּוָּנוּ מֹשֶׁה

וְהַמּוֹרָשָׁה בְּטַעַם טוֹב בְכֹל בָיִת בִקְהִלַּת יַעֲקֹב

נָשִׂים תּוֹרָה עֵץ חַיִּים לָנוּ וְתִהְיֶה הִיא תּוֹחֶלת חַיֵּינוּ

וה' יָגֵן תָּמִיד עֲלֵינוּ אַף בְּיָשְׁבֵנוּ וּבְקוֹמֵנוּ

וּנְסַיֵּם הַהַגָּדָה בִתְפִלָּה לְאֵל חַי רָצוֹן

וְנַחְגּוֹג בְּשִמְחָה וּבְשָׂשׂוֹן

וּנֹאמַר אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן

הערות

1. שמות יג/ח.

תאריך:  21/04/2019   |   עודכן:  21/04/2019
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
ספרים ומחקרים רבים נכתבו על יציאת מצרים אך לראשונה מוצגת כאן אפשרות חדשה: היו שתי יציאות מצרים
21/04/2019  |  אירית יעקב  |   כתבות
כפי שהאביב יפה הוא לחג הפסח, כפי שהחצבים מבשרים את בואה של השנה החדשה, וכפי שהגשם והטל מבשרים את בואו של חג הסוכות - כך התאימה אימא את טעמי מאכליה לעונות השנה והיטיבה לסדור סדרים של טעם ושל ריח בפינו ובאפנו. בכל חג היה טעם שונה בא אל פינו, והיו מיני מאכלים ומגדנות שיוחדו
21/04/2019  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
היה מי שהדליקה בנוטרדאם הביאה אותו לשמוח לאידם של הצרפתים, שורפי התלמוד לפני 800 שנה. ערב חג הפסח הוא הזדמנות טובה לבחון מהו היחס של היהדות לאויביה מאתמול - החל מהמצרים וכלה בגרמנים
19/04/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
א.ב.א - אגוד בתי האבות והדיור המוגן בישראל - החליט השנה שלא לקלוט קשישים סיעודיים חדשים לארוחות ליל הסדר ולתקופת חול המועד. בא.ב.א מספרים כי כמדי שנה, גם השנה הגיעו מאות פניות ממשפחות של קשישים סיעודיים לבתי האבות ברחבי ישראל המבקשות למצוא פתרון לתקופת חול המועד פסח ליקיריהם, בעודם נופשים בחו"ל.
18/04/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
ארבעה ישראלים, בהם שני פעילים למען הקרבת קרבן פסח בהר-הבית, נתפסו בידי שוטרים כשברשותם שני גדיים. רכב בו נסעו נעצר בסמוך לשער יפו. החשודים הם תושב עפרה כבן 40 וקטין בן 17 ממרכז הארץ. ברכב שהו גם שני עיתונאים שסיקרו את הפעילות.
18/04/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
משחת שיניים לילדים כשרה לפסח  /  גלית יצחק-אוגנוב
עלייה של 29% בחשיפה לרעלים בילדים   /  יפעת גדות
מכונת סוכריות מנטוס לכבוד פורים  /  גלית יצחק-אוגנוב
והגדת לבנך: לילות סדר בחשכת הגולה  /  מנחם רהט
שיר השירים ואביב   /  בלפור חקק
פסח וסוכרת  /  עינת מזור-בקר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il