|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אסון תלמידות "עין כרם" ליד אילת <span style='font-weight:normal;'>[1959]</span>

טיול של כ-50 תלמידות ותלמידי בית הספר החקלאי עין כרם בשנת 1959 לאילת וסביבותיה הסתיים באסון, כאשר שלוש תלמידות קיפחו חייהן בעלותן על מוקש בסביבת בונקר צבאי ליד אילת ועדת חקירה קבעה במסקנותיה כי רשלנות ואדישות מצד המתכננים והמבצעים של הטיול הם הגורמים העיקריים לאסון
07/07/2020  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
אילוסטרציה - אוטובוס מטיילים באזור אילת והערבה [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

בחול המועד סוכות שנת 1959, יצאו קרוב ל-50 נערים ונערות גילאי 17-16 תלמידי בית הספר החקלאי עין כרם השוכן בואכה ירושלים לטיול בן מספר ימים באזור אילת והערבה. אל התלמידים נלוו כ-10 מבוגרים, חלקם מורים ומדריכים בבית הספר. בין המלווים שאול דור המרכז החינוכי של בית הספר שהיה אחראי על הטיול, רעייתו אינקה דור, דינה טישלר רעייתו של מנהל בית הספר זאב טישלר, המדריך החברתי בן עמי שילוני, הסייר נתן אידלין מרבדים, הזוג פנחס ויפה אמיתי ועוד. בין המלווים בטיול, כך כותבים העיתונים דאז, "שתי בחורות אמריקניות". מנהל בית הספר זאב טישלר נשאר בירושלים.

לרבים מהתלמידים הייתה זו הפעם הראשונה בחייהם שהם נוסעים לאילת ומדיווחי העיתונים דאז אני למד, שרבים מהתלמידים חיכו לטיול זה בהתרגשות ובציפייה רבה, שכן סוף-סוף הם זוכים להגשים חלום לצאת לטיול ב"סוף העולם" - באילת הרחוקה. אולם מה שהיה אמור להיות טיול חוויתי מהנה של בני נוער הפך לאסון בו קיפחו חייהן שלוש תלמידות בית הספר, נערות בנות 16.

נסיבות ואירועי האסון
המקום שניבחר להפסקת ארוחת הבוקר על-ידי המדריכים או אחד מהם היה בסמוך לבונקר וסביבו שדה מוקשים היה זה שטח צבאי האסור בכניסה
▪ ▪ ▪

התלמידים ומלוויהם יצאו מירושלים לאילת ביום שני 19.10.1959. למחרת ביום שלישי 20 באוקטובר 1959 בשעת בוקר מוקדמת יצאו התלמידים ומלוויהם מאילת בכלי רכב לאזור עין נטפים וסביבתו שליד אילת כדי לטייל באזור. מרכז הטיול שאול דור, עם רעייתו אינקה דור, נשארו באילת.

בסביבות השעה 8 בבוקר ערכו התלמידים חניית הפסקה לארוחת בוקר ולשירותים. המקום שניבחר להפסקת ארוחת הבוקר על-ידי המדריכים או אחד מהם היה בסמוך לבונקר וסביבו שדה מוקשים. היה זה שטח צבאי האסור בכניסה. לא ברור לגמרי אם ידעו המדריכים כי מדובר בשטח צבאי. ייתכן שבמקום היה ניצב שלט "שטח צבאי" והמדריכים והתלמידים עברו על פניו ולא התייחסו אליו או לא שמו לב אליו.

סייר הטיול נתן אידלין, איש קיבוץ רבדים שהיה למעשה מורה הדרך בטיול, הסביר לתלמידים לאחר שירדו מהאוטובוס על הנוף בסביבה. קבוצה אחרת של תלמידים התפזרה בשטח ללקט צמחים. אחד ממדריכי הטיול, בן עמי שילוני עסק בהכנת והגשת ארוחת בוקר לתלמידים. הסייר נתן אידלין עזב, על-פי עדות, את התלמידים לרבע שעה כדי לתור את השטח בסביבה.

לא היו שירותים מסודרים בשטח בו חנו התלמידים והתלמידות

שותתת דם
שלוש תלמידות בית ספר, עלו על מוקש שיתכן שהיה מחובר למוקש נוסף. מזל לוי בת ה-16 הייתה מוטלת פצועה מרסיסי המוקש שותתת דם.

לא מן הנמנע שהתלמידה איבדה דם רב בדרך לאילת ויתכן שלו הייתה מקבלות טיפול רפואי מהיר ומקצועי ניתן היה להציל את חייה
▪ ▪ ▪

בהעדר שירותים מסודרים בשטח בו חנו התפזרו התלמידים לעשיית צרכיהם בשטח. מספר בנות ניגשו לשטח הבונקר הסמוך שהיה מוקף שקי חול מוסתר מעט כדי לעשות צרכיהם בצנעה. שטח הבונקר היה אומנם מגודר אבל לא בצורה הרמטית, אפילו דיי בשלומיאליות. ככל הידוע לא היו בחזית הבונקר שלטים המזהירים מסכנת מוקשים.

לפתע, אירעה התפוצצות אדירה. נשמע פיצוץ עז, וענן - עמוד אבק, היתמר במקום. אסתר אבידן, מזל קפילוטו ומזל לוי, שלוש תלמידות בית ספר, עלו על מוקש שיתכן שהיה מחובר למוקש נוסף. מזל לוי בת ה-16 הייתה מוטלת פצועה מרסיסי המוקש שותתת דם. שתי חברותיה אסתר אבידן ומזל קפילוטו, אף הן בנות 16 היו מכוסות במפולת שקי חול. חבריהן התלמידים וחיילים מבסיס צבאי סמוך הגיעו או הוזעקו למקום והחלו לחלץ האת תלמידות הלכודות.

דינה טישלר רעייתו של מנהל בית הספר זאב טישלר שיצאה לטיול על תקן חובשת, אל אף שלא הייתה חובשת מוסמכת, סיפרה בוועדת החקירה לבדיקת האסון כי התלמידה מזל לוי שהוצאה מהמקום האסון הייתה פצועה ובהכרה וכי הורתה להעבירה ברכב לאילת המרוחקת מספר קילומטרים ממקום האסון כי לא ידעה כי קרוב מאוד למקום האסון שכן בסיס צבאי בו היה רופא ואמבולנס.

מזל לוי נפטרה מפצעיה בדרך לבית החולים באילת או עם הגעתה אליו. לא מן הנמנע שהתלמידה איבדה דם רב בדרך לאילת ויתכן שלו הייתה מקבלות טיפול רפואי מהיר ומקצועי ניתן היה להציל את חייה. ראוי לבדוק מדוע מתה מזל לוי על-אף שהייתה בהכרה ודיברה. שתי חברותיה אסתר אבידן מזל קפילוטו שנלכדו-כוסו במפולת שקי החול של הבונקר, נפגעו קשה ביותר כתוצאה מפיצוץ המוקש וחולצו כנראה ללא רוח חיים או מתו זמן קצר לאחר התפוצצות המוקש.

הלווית ההרוגות
ליד שלושה הקברים הפתוחים בהר המנוחות בירושלים הספידו את התלמידות זאב טישלר מנהל בית הספר החקלאי עין כרם ושאול דור המרכז החינוכי של המוסד
▪ ▪ ▪

בצהרי אותו יום (20.10.59) הועברו שלוש הגופות באמבולנס לירושלים. טיולם של התלמידים הופסק והם חזרו עוד באותו יום בשעת לילה מאוחרת לירושלים כדי להספיק להשתתף בהלווית חברותיהן. ההלוויה לשלוש התלמידות הייתה משותפת ונערכה למחרת (יום ד' 21.10.1959) והייתה קורעת לב.

מסע הלוויתן של השלוש יצא מבית החולים "אביחיל" במגרש הרוסים בירושלים. ועבר דרך הרחובות הראשיים של ירושלים. ליד שלושה הקברים הפתוחים בהר המנוחות בירושלים הספידו את התלמידות זאב טישלר מנהל בית הספר החקלאי עין כרם ושאול דור המרכז החינוכי של המוסד, שהיה אחראי על הטיול ואף יצא עם התלמידים לאילת עם רעייתו אינקה דור.

הרוגות האסון
לילה שלפני הטיול לנה אסתר בביתה של מזל קפילוטו
▪ ▪ ▪

אסתר אבידן' תלמידת כתה שביעית' נולדה בעיר העתיקה בירושלים. דור חמישי בארץ מיוצאי המוגרבים. המשפחה התגוררה באזור שכונת קטמון. לדברי הוריה, כפי שסיפרו לסופר מעריב יהושע ביצור, שאפה להיות מדריכה חקלאית וציפתה בהתרגשות לקראת גיוסה לצה"ל.

מזל קפילוטו התגוררה אף באזור שכונת קטמון בשכנות לאסתר אבידן. השתיים היו חברות טובות. בלילה שלפני הטיול לנה אסתר בביתה של מזל קפילוטו. אביה של מזל קפילוטו היה פועל בעיריית ירושלים.

מזל לוי התגוררה עם משפחתה בדירת חדר וחצי בשכונת נחלת ציון. האב היה פועל בניין. הוריה רצו שתהיה אחות והיא רצתה לגדל פרחים והלכה לבית ספר חקלאי.

שר החקלאות קדיש לוז ממנה ועדת חקירה
כבר למחרת האסון יצאו העיתונים בכותרות כאילו התלמידות שנהרגו סירבו להישמע להוראת המדריך והוזהרו לא להיכנס לשטח בו היו המוקשים
▪ ▪ ▪

ימים ספורים לאחר האסון, מינה שר החקלאות דאז קדיש לוז (בית הספר החקלאי עין כרם היה שייך אז למשרד החקלאות) ועדה לחקירת נסיבות האסון. לראש הוועדה מונה השופט יוסף חריש (יו"ר) ועם חבריה נמנו ח"כ רחל צברי, סגן אלוף יוחנן סמואל, יועץ לענייני גדנ"ע במשרד הביטחון, יוסף דשבסקי מנהל בית הספר החקלאי, מאיר שפיה ויוסף אבירם מפקח במשרד החינוך.

בפני הוועדה הופיעו מארגני הטיול, מדריכים, אנשי צבא ותלמידים. כבר למחרת האסון יצאו העיתונים בכותרות כאילו התלמידות שנהרגו סירבו להישמע להוראת המדריך והוזהרו לא להיכנס לשטח בו היו המוקשים. הדבר נסמך על עדותם של המדריכים או לפחות חלקם, והדעה שרווחה מיד לאחר האסון בציבור כי התלמידות אחראיות למותן.

אולם כבר בישיבותיה הראשונות של ועדת החקירה לאחר שהמדריכים נחקרו כעדים בחקירת שתי וערב על-ידי חברי הוועדה, הופרכו טענות המדריכים כי הזהירו את התלמידות ובהמשך קבעה הוועדה כי דבריהם כאילו הזהירו את התלמידות לבל יכנסו לשטח הבונקר וכי התלמידות לא נשמעו להם, הם דברי כזב וכי הדבר נועד להסיר האחריות מהם ולהטיל את האחריות על התלמידות המסכנות שלא בצדק שאינן יכולות להגיב.

"תלמידות בית הספר מתחמקות מלהעיד על האסון ליד אילת"

"לא זוכרת"
בשלב מסוים שאל השופט חריש את אחת מהעדות התלמידות האם יש מישהו באולם שנוכחותו מפריעה לה להעיד והיא השיבה בשלילה.

העיתונאי נתן ברון נכנס עם העדה ג.ב ומסר לשופט פתק בכתב ידה של ג.ב בו היא מביעה רצונה להעיד בדלתיים סגורות
▪ ▪ ▪

תלמידים שהשתתפו בטיול סיפרו כי לאחר האסון נצטוו "לא לדבר עם עיתונאים ולא לדבר על הנושא". בעיתונות דווח כי הנער ש.א שהשתתף בטיול גילה כי יומיים לאחר האסון קוימה בבית הספר שהיה פנימייה אסיפה כללית שבה נדרשו התלמידים שלא לדבר עם עיתונאים. רבים מהתלמידים שהעידו בוועדה השיבו ב"לא זוכר, לא יודע, לא שמעתי" עד כי בעיתון "דבר" מיום 18 בנובמבר 1959, בידיעה על דיוני ועדת החקירה מופיעה ככותרת לידיעה "תלמידות בית הספר החקלאי מתחמקות מלהעיד על האסון ליד אילת".

עיתון הצפה יוצא באותו יום (18.10.59) בכותרת דומה לכתבה על דיוני ועדת החקירה: "תלמידי בית הספר בעין כרם אינם זוכרים". בשלב מסוים שאל השופט חריש את אחת מהעדות התלמידות האם יש מישהו באולם שנוכחותו מפריעה לה להעיד והיא השיבה בשלילה. באולם דיוני הוועדה נכח בעת הדיונים מנהל בית הספר זאב טישלר שדחה את האשמות שהופנו כלפי בית הספר כאילו הורה לתלמידים לא לדבר על הנושא.

"הנהלת בית הספר נותנת לתלמידים את כל האפשרות להעיד על כל הידוע להם", אמר טישלר. גם התלמידה ג.ב., על-פי דיווחי העיתונות השיבה על כל השאלות בנוסח "לא זוכרת". לאחר שסיימה ג.ב עדותה ולאחר שעדה אחרת סיימה להעיד. נכנס לאולם בית המשפט העיתונאי נתן ברון (שנפטר לא מכבר) עם העדה ג.ב ומסר לשופט פתק בכתב ידה של ג.ב בו היא מביעה רצונה להעיד בדלתיים סגורות. הוכרזה הפסקה והעדה ג.ב הוזמנה ללשכת השופט שבה התכנסה הוועדה ושמעה את העדה ללא נוכחות קהל.

"תנאי הרישיון לטיול לא קויימו"
במהלך דיוני החקירה התברר כי מארגני וראשי הטיול לא התייצבו בהגיעם לאילת במטה "גוש אילת" לתיאום עם גורמי הצבא באזור כפי שדורש הנוהל
▪ ▪ ▪

בין העדים שהופיעו בפני הוועדה, מנהל בית הספר, זאב טישלר והמרכז החינוכי של המוסד שאול דור שהודו בעדותם בוועדה כי לא קוימו תנאי הרישיון שנתן מטה הגדנ"ע לתלמידי בית הספר החקלאי בעין כרם לטיול באילת והסביבה. ובניגוד לדרישות הרישיון, לא היה מדריך הטיול בוגר קורס קציני רגלים ולא צורפו לטיול אחות או חובש מוסמך.

במהלך דיוני החקירה התברר כי מארגני וראשי הטיול לא התייצבו בהגיעם לאילת במטה "גוש אילת" לתיאום עם גורמי הצבא באזור כפי שדורש הנוהל. עוד התברר כי הנקודה בה חנו התלמידים ומדריכיהם אינה מצוינת ברישיון מסלול הטיול.

בין העדים בוועדת החקירה המדריך החברתי בן עמי שילוני וסייר הטיול נתן אידלין מרבדים. הם העידו כי שאול דור הודיע להם ברגע האחרון שהוא לא מצטרף למסלול ויישאר באילת.

עדה נוספת הייתה דינה טישלר אשתו של מנהל בית הספר החקלאי עין כרם זאב טישלר שיצאה על תקן חובשת. דינה טישלר סיפרה בעדותה שאינה חובשת מוסמכת והיא מודעת שיכולתה בעזרה ראשונה מוגבלת, לדבריה לא העלתה בדעתה, כי בטיול יהיו מקרים חמורים יותר מאלה המתרחשים בבית הספר. לטענתה רק מקריאה בעיתונים נודע לה כי לטיול בית ספר היה חובה לצרף חובש מוסמך.

עדה נוספת בוועדת החקירה הייתה אינקה דור (לימים פרופ' אמריטוס) חוקרת אצות באוניברסיטת העברית בירושלים) רעייתו של מרכז הטיול שאול דור שיצאה לטיול על תקן חובשת. אף היא העידה כי אינה חובשת מוסמכת.

כן העידו בוועדה מפקד צבאי של מרחב אילת שסיפר כי במקום האסון הוצבו שלטי אזהרה. חברי ועדת החקירה סיירו במקום האסון ליד אילת לעמוד מקרוב אחר תנאי המקום והשילוט.

מסקנות הוועדה

לא קויימו
דוח מסקנות החקירה קובע כי תנאי הרישיון שניתן לבית הספר לא קוימו. כך למשל, בניגוד לתנאי הרישיון לא התייצבו מארגני הטיול בפני מפקדת הגוש לפני התחלת הטיול לשם תיאום ולא צירפו חובש מוסמך.

הדוח מגדיר את עדויות מדריכים או נילווים אחרים לטיול שטענו שהזהירו את התלמידים מלהכנס לשטח האסון כדברי כזב
▪ ▪ ▪

ביוני 1960 הגיש השופט יוסף חריש, יו"ר הוועדה לחקר אסון אילת, את דוח מסקנות הוועדה לשר החקלאות. הוועדה קובעת במסקנותיה כי רשלנות נפשעת ואדישות מצד המתכננים והמבצעים של הטיול הם הגורמים העיקריים לאסון ולהרג שלוש התלמידות. וכי "הטיול תוכנן ובוצע מתוך חוסר אחריות גמור".

הדוח מותח ביקורת על התנהגות בית ספר, הנהלתו, מוריו ומדריכיו על שלא הכשירו את התלמידים היוצאים לטיול לקראת הצפוי להם.

דוח ועדת החקירה קובע כי תנאי הרישיון שניתן לבית הספר עין כרם לקיום הטיול לאילת מטעם הגדנ"ע לא קויימו: מדריך הטיול אינו בוגר קורס קציני חיל רגלים כננדרש בתנאי הרישיון. לא צורף לטיול חובש מוסמך ומארגני הטיול לא התייצבו לתיאום מוקדם עם מטה גוש אילת.

דוח מסקנות החקירה קובע כי תנאי הרישיון שניתן לבית הספר לא קוימו. כך למשל, בניגוד לתנאי הרישיון לא התייצבו מארגני הטיול בפני מפקדת הגוש לפני התחלת הטיול לשם תיאום ולא צירפו חובש מוסמך.

הדוח מגדיר את עדויות מדריכים או נילווים אחרים לטיול שטענו שהזהירו את התלמידים מלהכנס לשטח האסון כדברי כזב.

הדוח לא מנקה את שלטונות הביטחון באחריות חלקית לאסון על שלא גידר כראוי את שטח המוקשים בצורה כזו שלא הייתה מאפשרת כניסת מטיילים ועל כך שחזית הבונקר לא שולט בשלטים ברורים המזהירים מפני מוקשים.

למרות הדוח החמור - כמעט ולא מדווח על צעדי ענישה
שטח האזור, אילת [צילום: יעקב סער/לע"מ]

הדוח לא המליץ על נקיטת צעדים משמעתיים כלפי מארגני הטיול
▪ ▪ ▪

למרות הדוח החמור, כמעט ולא ננקטו צעדים משמעתיים או משפטיים נגד מארגני הטיול ומבצעיו. סמנכ"ל משרד החקלאות עשהאל בן דוד אמר לאחר פרסום מסקנות הוועדה לעיתונאים (כך לפחות על-פי העיתונות) כי הדוח לא המליץ על נקיטת צעדים משמעתיים כלפי מארגני הטיול.

ככל הידוע לפחות נגד אדם אחד ננקטו צעדים. זהו שאול דור מרכז ואחראי הטיול. עונשו, על-פי המופיע בעיתון מעריב, שלא יוכל לעסוק יותר בהדרכה (הוא היה המרכז החינוכי של המוסד). לעומת זאת יוכל להיות מורה. עונש לא כל כך ברור. ייתכן שהכוונה שלא יוכל לשמש יותר המרכז החינוכי של בית הספר.

חשוב להדגיש, כתבה זו היא כתבת אזכור לאירוע שהיה לפני 60 שנים ורק מעטים יודעים על-אודותיו. אין היא מתיימרת אחרי 60 שנים לקבוע מי אשם ומי לא אשם ומה בדיוק קרה בשטח. היא מסתמכת על דברי הנאמר בוועדת החקירה שתיארה את הפרשה והתרחשותה הכואבת והמקוממת. מעניין אם מונצחות התלמידות ההרוגות בבית הספר החקלאי עין כרם.

אגב פרט מעניין: כמעט חודש בדיוק, לפני אסון התלמידות מעין כרם, במוצאי שבת ב-19 בספטמבר 1959, עלו על מוקש באותו מקום בערך בו אירע האסון שני תיירים. הלן מיצלס בת 23 מנו-יורק וצרלס איווד בן 25 מלונדון, ונפצעו קשה.

תאריך:  07/07/2020   |   עודכן:  07/07/2020
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסון תלמידות "עין כרם" ליד אילת [1959]
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הסטוריון
9/07/20 21:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדוע שלא נסתכל למשבר הקורונה ישירות לעיניים? ישראל נמצאת במשבר הקורונה מחודש פברואר, עם ירידה משמעותית בתוצאותיו בסוף חודש מאי, אשר הביאה לפריצה בפתיחת כל המשק ומערכת החינוך, בשבוע אחד (בין היתר בגלל לחצי קבוצות בעלי אינטרסים ויח"צניהם). פריצה זו, החזירה את מצבנו לשיא המשבר ואף קובעת בימים אלו שיאים חדשים, התואמים את המצב הקטסטרופלי בארה"ב של היום, ובימים הנוראים של שיא המשבר באירופה.
07/07/2020  |  מיקי סבר  |   יומני בלוגרים
מודיעין טוב מחפש את האויב בכל השטח, אך מודיעין הרבה יותר טוב מניח כאקסיומה שהאויב נמצא בכל מקום, ולכן הוא יחפש בעיקר היכן האויב איננו.
לאחרונה נתן נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימ.) דוד רוזן, החלטה, תוך חריגה מסמכותו. יתר-על-כן, קיים חשש ממשי שהיא נגועה במשוא פנים לטובת ידידו, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. במה דברים אמורים? פלוני הגיש תלונה לרוזן כנגד סגירת תיק החקירה הפלילית נגד מנדלבליט. רוזן דחה את התלונה ואף נדרש ביוזמתו לשאלת עילת הסגירה של התיק.
07/07/2020  |  יוסף פנדריך  |   יומני בלוגרים
בנימין נתניהו רגיל להכות מתחת לחגורה. הוא אלוף בקשירת חסרונותיו ומעשיו שלו לראש יריביו, מומחה מאין כמוהו להסיט את הנושא מן הביקורת עליו לאיזו תִּפְלוּת או "סְפִּין" שבדה מִלִּבּוֹ, ולהסית ולשסות כל קהל בקהל אחר כמיטב ייחודו בשיטת "הפרד ומשול".
07/07/2020  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
נגיף הקורונה הוא הנשא של הדיקטטורה שמנסה להשליט כאן בנימין נתניהו. קודם כל הוא מפחיד. כמו שהפאשיסטים והאנטישמים הפחידו מפני היהודים. כמו שהלבנים מהקו קלוקס קלאן בארצות הברית השחירו את דמותם של האפרו-אמריקנים בארצם.
07/07/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il