בתחילת ינואר 2010 הוחל בביצוע שינוי ארגוני ברשות החברות הממשלתיות, החולשת על 96 חברות ובהן כמה מן הגדולות בישראל. ואולם, אומר
מבקר המדינה, לא נמצאו ברשות מסמכים המתעדים תוכניות סדורות לקראת ביצוע השינוי, לפני השינוי היה דיון יחיד בהנהלת הרשות, והפועל היוצא שלו היה שסמכויות רבות מדי רוכזו בידי סגנית מנהל הרשות, לילי אילון. לדברי המבקר, זהו מצב בלתי תקין העלול לפגוע בתפקוד הרשות, בבקרה הפנימית ובירידה לפרטים.
לאחר פרסום המכרזים לתפקיד סגן ממונה בכיר (חברות ממשלתיות) ולתפקיד סגן ממונה בכיר ליחידה לשינויים מבניים, פנה מנהל הרשות דאז ומנכ"ל משרד האוצר כיום, דורון כהן, לחברי ועדת המכרזים והעלה אפיונים נוספים הנדרשים מהמועמדים. אפיונים אלו לא פורסמו ולא הובאו לידיעת המועמדים, אולם כהן קיבל לכך אישור מנציבות שירות המדינה. הנציבות לא התייחסה לפגם בתהליך זה ולא בחנה את האפשרות לפרסם מכרזים חדשים.
במשך שנים רבות לא נעשתה ברשות ביקורת פנימית; הרשות לא ערכה סקר ניהול סיכונים על תהליכי העבודה בה; אין ברשות קוד אתי; נמצא, כי התקבלו החלטות בנושאים מקצועיים וחשובים שהגיעו לשר האוצר בלי שהתקיימו דיונים בדרגים המקצועיים ברשות ובלי שהיא גיבשה את עמדתה.
בשנים 2010-2009 פיקחה הרשות באופן חלקי על יישום התקנות בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית על דיווח כספי, ובכך נפגעה הבקרה על החברות. מנהלים ודירקטורים חתמו על הצהרות מנהלים בדוחות כספיים בלי שבוצעו כל הבדיקות שעליהן התחייבו ולהן היו מחויבים, אך הרשות לא העמידה אותם על חומרת מעשיהם.
פגיעה באי-תלות רואי החשבון
הרשות לא פעלה בשנים 2010 ו-2011 לקידום הביקורת הבלתי-תלויה של רואי החשבון המבקרים, למרות המלצה של הגורמים המקצועיים. הרשות לא עמדה על כך שדוחות ההתקשרות של חברות עם רואי החשבון יוגשו לה עד 30 באפריל, בהתאם לקבוע בחוזר שלה עצמה; עשרות חברות לא הגישו את הדוחות כלל, וחלק עשו זאת באיחור. הרשות בחנה את הדוחות ומחלקם עלה חשש, שעבודתו הבלתי-תלויה של רואה החשבון המבקר נפגעה.
כ-80% מהחברות הממשלתיות לא הגישו במועד (1.4.11) את הדוחות הכספיים לשנת 2010; עד סוף שנת 2011 טרם עשו זאת 21% מהחברות. ואולם, הרשות לא עשתה שימוש מספיק בכלים שלרשותה כדי לשנות מצב זה. ממצא נוסף: בשנים 2009 ו-2010 נאלצה הרשות להעיר לכ-70% מן החברות על טיוטות הדוחות ועל יישום החוזרים שלה - מה שמלמד על בעייתיות בהכנת הדוחות.
מאוגוסט 2006 עד תחילת 2009 לא פעלה הוועדה למינוי רואי החשבון וקביעת שכרם בחברות הממשלתיות, ואילו בשנת 2010 התכנסה הוועדה לעתים רחוקות בשל הרכב חסר. הביקורות ברוב החברות הממשלתיות מבוצעות על-ידי שישה משרדי רואי החשבון גדולים על-אף הנחיית כללי החברות, שיש להימנע מריכוז הביקורת בידי מספר מצומצם של רואי חשבון. באוקטובר 2010 כיהנו ב-20 מהחברות אותם משרדי רואי חשבון במשך יותר משש שנים, בניגוד לכללים. עוד נמצא, כי חלק ממשרדים אלה מעניקים שירותים נוספים לחברות ממשלתיות, באופן המגביר את הריכוזיות בהעסקתם. במקביל, כמה חברות העסיקו יועצים משפטיים במשך יותר משש שנים ברציפות בלי קבלת אישור כנדרש, והרשות לא עשתה דבר.
הרשות לא פעלה לקידום יישומו של קוד אתי בחברות הממשלתיות, למרות המלצות מבקר המדינה והעידכונים שהיא מסרה ל-
OECD. מסקר שעשה משרד מבקר המדינה בשנת 2010 עלה, כי רק ל-14% מן החברות שהשיבו לסקר יש קוד אתי, ומתוכן - רק לשלוש יש תוכנית להטמעת הקוד בקרב העובדים.
רק בשנת 2009, כשש שנים לאחר קבלת החלטת ממשלה בנושא, הוציאה הרשות חוזר פרטני בנושא יישום תוכנית אסטרטגית לפיתוח בר קיימא (תוכנית לטיפול בנושאים סביבתיים תוך ראייה אסטרטגית). עד סוף 2010 רק כ-30 חברות הגישו תוכנית כזו.
אחריות אישית הלכה למעשה
בפרק ההמלצות אומר המבקר, כי מאחר שהשינוי הארגוני ברשות נמצא בעיצומו, מן הראוי שהיא תבחן אותו ואת ותוצאותיו, תפיק לקחים ותגבש תוכנית במגמה לממש את ייעודה באופן מיטבי. כמו-כן, מן הראוי שהרשות תימנע מריכוז סמכויות ותפקידים רבים בידי אדם אחד, ותוודא שקיימים מנגנוני איזונים ובלמים בין היחידות השונות על-מנת לשמור על תפקודה התקין.
על הרשות לפעול ליישום התקנות להגברת הבקרה הפנימית על הדיווח ועל הגילוי הכספי, והנהגת מדיניות של נשיאה באחריות אישית הלכה למעשה על החותמים על הצהרות המנהלים בחברות. על הרשות לקדם יישום קוד אתי בכלל החברות הממשלתיות ולעודד אכיפה מינהלית של הקוד האתי בחברות שלא פרסמו קוד כזה.
מן הראוי שהרשות תנקוט צעדים המגבירים את המודעות של "עשה" או "אל תעשה" בקרב רואי החשבון המבקרים, תפעל לגיבוש מדיניות ברורה בכל הקשור לעריכת ביקורת בלתי תלויה בחברות ממשלתיות ולקשרי הגומלין בינן ובין משרד רואה החשבון ותקבע כללים בעניין אשר יובאו לידיעת החברות הממשלתיות ומשרדי רואי החשבון המבקרים אותן. כמו-כן, על הרשות לדרוש מראש מכל רואה חשבון מבקר תוכנית ביקורת והיקף שעות הביקורת הנדרש למימושה; ולאחריו לקבוע לכל חברה מסגרת שעות לעבודת הביקורת ומסגרת לשעות ביקורת, בתיאום עם רואה החשבון המבקר בטרם יחל את עבודת הביקורת.
על הוועדות למינוי יועצים משפטיים, למינוי רואי חשבון ולמינויים של דירקטורים, להיות בלתי תלויות ועל החלטותיהן להיות שקופות. מן הראוי שהרשות תחיל על עצמה קוד אתי ותבצע גם אצלה סקר ניהול סיכונים. הועלה כי חלק מהליקויים שעליהם הצביע משרד מבקר המדינה לפני שש שנים בנוגע לפיקוח ולבקרה של הרשות על החברות הממשלתיות לא תוקנו, ועל הרשות לתקן ליקויים אלה לאלתר.