בשנים האחרונות אנו מצויה המדינה מול אתגרי פיתוח רב-ממדיים אשר מחייבים חשיבה מחודשת על המרחבים הבנויים בישראל. על-פי התחזיות, אוכלוסייתה תמנה כ-15 מיליון תושבים בשנת 2048 וכ-20 מיליון תושבים בשנת 2065. כדי לספק מענה עבור האוכלוסייה הגדלה, התוכנית האסטרטגית לדיור מציבה יעד בנייה של 5.1 מיליון יח"ד דיור עד 2040, כאשר אחד האתגרים המשמעותיים והבולטים ביותר הוא הנושא התחבורתי.
בהתאם לכך, השלטון המרכזי מקדם בשנים האחרונות מדיניות של תחבורה בת-קיימא המתעדפת מעבר מתחבורה המבוססת בעיקרה על שימוש ברכב פרטי לתנועה המבוססת על הליכה ברגל, רכיבה באופניים ושימוש בתחבורה ציבורית, זאת בדומה למדיניות התחבורתית המקודמת במטרופולינים הגדולים ברחבי העולם המערבי.
מדיניות הממשלה באה לידי ביטוי הן באישור תוכניות לטווח ארוך להקמת מערכות הסעת המונים והן בתוכניות לטווח הקצר שעניינן יצירת תשתית העדפה לתחבורה ציבורית, לאופניים ולהולכי הרגל. כמו-כן, מדיניות זו באה לידי ביטוי גם בהפניית משאבים משמעותיים מהשקעה בתשתיות רכב פרטי להשקעה בתשתיות עבור הסעת המונים, תחבורה ציבורית משלימה ואופניים.
כפועל יוצא הממשלה מעודדת רשויות מקומיות לקדם בתחומן את המדיניות האמורה באמצעות השתתפות במימון מיזמים עירוניים כגון: שיפור בטיחות הולכי רגל באמצעים מגוונים, פיתוח רשת שבילי אופניים ויצירת נתיבי העדפה.
קול קורא חדש שמפרסם (24.10.19)
משרד התחבורה, בראשות השר
בצלאל סמוטריץ', מבקש לעודד תנועה לא ממונעת במרכזי הערים, ומהווה הזדמנות עבור 30 הרשויות המקומיות הגדולות בישראל, לתכנן מיזם לשיפור המרחב העירוני באזור בעל חשיבות עירונית בתחומן, וקידומו כמרחב בטוח, מזמין ונעים, עבור תושבי העיר ובאי הרחוב. בנוסף, מקנה הקול הקורא לרשויות הזדמנות לרכוש ידע וכלים אשר יסייעו להעצמת ההון האנושי והידע הקיים ברשות בנושא זה.
להערכת המשרד ביצוע התוכניות בעיר הזוכה לא יעלה על 6 מיליון שקל לכל מיזם.
בבסיס היוזמה תכנון מעודד הליכה, רכיבה על אופניים ומיתון תנועה; הטמעת גישות חדשניות לעיצוב מרחבים עירוניים קיימים לכדי מקומות מעוררי השראה המעודדים תושבים לבחור באמצעי תנועה מגוונים; וכן יצירת מקרי מבחן של מרחבים מוטי תנועה לא ממונעת באזורים עירוניים בישראל אשר יהוו מנוע צמיחה וכלי לצמצום נסועת רכב פרטי וממילא לשיפור הבטיחות בדרכים של הולכי הרגל במוקדים משמעותיים בערים.
כתוצאה מישום המיזם יחול צמצום נסועת רכב פרטי ומהירותו בשטח הנבחר ובאזורי ההשפעה הסמוכים; יוגדל מספר הולכי רגל ורוכבי האופניים במרחב; יחול שיפור בזמני ההליכה. כמו-כן צפויים שיפורו של חתך הרחוב תוך תיעדוף התנועה למשתמשי הדרך הלא-ממונעים; צמצום מספר תאונות הדרכים בהן מעורבים הולכי רגל ואופניים במרחב; ושיפור שביעות רצונם של משתמשי הדרך הלא ממונעים.