|   15:07:40
  לאה טרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

לא פסגת הפרוזה שלו

עמוס עוז חוזר בספרו החדש "בין חברים" לז'אנר הסיפור הקצר מראשית דרכו הספרותית. יש לו יכולת מופלאה לדייק בסיפור, בידעו דבר או שניים על נפש האדם המורכבת והמיוסרת, אך הפעם עוז ממחזר ולא מאתגר את עצמו
23/03/2012  |   לאה טרן   |   ספרים   |   תגובות
עמוס עוז. בעל רטוריקה מופלאה [צילום: פלאש 90]

"בין חברים" / עמוס עוז

שווים - רק בפני המוות
לא אחת היה הקיבוץ מקום מפלט לתימהונים, כמו אותו טיפוס שרצה ללמד בקיבוץ אספרנטו, שפה אחת בינלאומית, שבה ידברו כל בני האדם. שלא תהיינה מדינות, שלא יהיו אויבים, הכל יהיה שייך לכולם, ולא תהיה כל חשיבות לחומר, לכסף. כמעט באותה נשימה מביא עוז את המטאפורה על התרנגולות. שלמרות שכמעט אי-אפשר להבדיל ביניהן, הרי אף אחת לא דומה לשנייה. כך גם בני האדם, כולם שווים רק בפני המוות

בספרו האחרון "בין חברים" חוזר עמוס עוז אל ז'אנר הסיפור הקצר, שבו חלה ראשית דרכו הספרותית, שנות החמישים המאוחרות, בקובץ סיפוריו "בארצות התן". גם פה וגם שם מתרחשים הסיפורים בקיבוץ, אורח חיים והוויה, אנכרוניסטיים, ואולי גם אינם רלוונטיים ו/או מעניינים במיוחד. הקיבוץ הוא תוצר טרום-מדינה, והתנועה הקיבוצית עומדת בניגוד אינטרסים וערכים מול המדינה, היא הפכה מחברה גוררת לחברה נגררת, שהשפעתה מועטת במאבקים החברתיים והמהותיים של המדינה כיום.

"בשנים הראשונות לאחר שעלה הקיבוץ על הקרקע גרו כולם, מרוב עוני באוהלים שסיפקה להם הסוכנות היהודית ורק את חמשת התינוקות שיכנו בצריף היחיד... הוויכוח נבע ממחלוקת עמוקה יותר, האם התינוקות שייכים, עקרונית, להוריהם או לכל קהילת הקיבוץ?" [שם, עמ' 44].

עמוס עוז, האשכנזי הבהיר, בעל העיניים הכחולות, בן יחיד להוריו, האליטיסט יליד ירושלים, קרובו של פרופ' קלאוזנר, חוזר בסיפוריו שוב ושוב אל מקור הפצע המדמם, שהוא ביסודו מקור היצירה ומעמקי הנפש ממנה נובעת הכתיבה. שאילולא התאבדות אמו היפה, הרגישה הרומנטית, אצילת הנפש, קוראת השירה הרוסית, הסנטימנטלית, לא היה הנער הרגיש. עמוס בנה מגיע אל הקיבוץ, מתחנך בו, מתאקלם בו, מתחתן ומקים משפחה.

על אותו קיבוץ עצמו מעמיד עוז המאוחר בספרו, "בין חברים", מראה מיקרוסקופית ענקית, ובלי רחם כותב, מתעד, מביע דיבור סיפורי, שאין בו הרבה מן העלילה, או המיסטיקה, מצבים אנושיים קטועים, בלתי פתורים, שעיקרם עצם תיאור הרגע הסיפורי עצמו. הוא עושה זאת במדויק, תוך כדי תיאורם של גברים, נשים וילדים ללא הצטעצעות יתרה בהרבה כאב, תוך הדגש בכל סיפור על מצבים כאוטים, שאין מוצא של ממש מהם.

הקיבוץ נכשל במבחנו

שם הקיבוץ הוא דמיוני, "יקהת", אך יש בו אסוציאציה לפתגם: "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה". ואכן החלום הקולקטיבי האידיאולוגי של הקיבוץ, צורת ההתיישבות בארץ ישראל של ראשית המאה, לא עמד בשום מבחן לאורך זמן בקיום האישי והאנושי, שהציב לעצמו.

ההפך הוא הנכון, צעירי הקיבוץ לא בנו שם את ביתם. ואם נשארו, הפכו את הקיבוץ ליישוב קהילתי שונה בתכלית. כל התפיסה החינוכית, החל בגיל הרך, הלינה המשותפת, התור ללימודים לאחר השחרור מהצבא, ועבודה במשק של שלוש שנים עד הלימודים נכשלה. ובעיקר רעיון השוויוניות, בין אדם לאדם, בין גבר לאישה, התנפץ לרסיסים. הקיבוץ, גם בימי הזוהר שלו, ידע להצביע על חריגים, ילדי חוץ, פליטים, מסתדרים מאכערים שייצגו את התנועה והקיבוץ וחיו בתנאים משופרים. כמו-כן, האמין באהבה חופשית, בחיי מתירנות, אך יחד עם זה פיתח את הקנאה, התחרות והחומריות.

חלוקת הנטל בעבודה לא הייתה שווה, ועמדה בניגוד לחוקי הנפש, יכולותיו של האדם וטבעו. לא אחת היה הקיבוץ מקום מפלט לתימהונים, כמו אותו טיפוס שרצה ללמד בקיבוץ אספרנטו, שפה אחת בינלאומית, שבה ידברו כל בני האדם. שלא תהיינה מדינות, שלא יהיו אויבים, הכל יהיה שייך לכולם, ולא תהיה כל חשיבות לחומר, לכסף. כמעט באותה נשימה מביא עוז את המטאפורה על התרנגולות. שלמרות שכמעט אי-אפשר להבדיל ביניהן, הרי אף אחת לא דומה לשנייה. כך גם בני האדם, כולם שווים רק בפני המוות.

התמונה הקיבוצית מצטיירת בספרו של עוז, כחלק בלתי נפרד, או נכון יותר לומר, כרקע לטיפוסים החולמים חלומות על אודות האידיאולוגיה בה הם נושמים, אם זה בדריכתם על הדשא הקולקטיבי, המטופח, ומזרקת המים, שלד חדר האוכל המשותף, או בשולחן הקולקטיבי, בו הרכילות, הצחוק והלעג, לאלה שאינם מיישרים קו עם הכלל, פשוט חוגגת. "עכשיו שההנהגה עברה מידי החלוצים המייסדים לידי יואב וחבריו, נגזר על הקיבוץ לגלוש לאט-לאט לעבר ההתברגנות הזעירה. בעוד עשרים-שלושים שנה יהפכו הקיבוצים להיות לא יותר מאשר שכונות גנים מטופחות ויושביהם יהיו לבעלי בתים מדושני עונג" [שם, עמ' 148].

עמוס עוז - אבל לא בשיאו

נכון הוא, שעוז המספר הוא בין הסופרים החשובים שלנו, הוא נערץ ואהוב, חתן פרס ישראל ועוד בעל הרבה מאוד פרסים חשובים אחרים. בראיון עם אילנה דיין, בערוץ 2, ב-11.3.12, אמר שלטעמו קיבל יותר מדי פרסים, ולכן לא משנה לו אם יזכה או לא בפרס היוקרתי מכולם - פרס נובל. קשה לי להאמין לאמירה הזאת של עוז, כפי שהיה קשה לי להאמין לדבריו של עגנון, כשקיבל את פרס נובל, והתקבל בשגרירות הישראלית באנגליה. שאלו אותו למקורות יצירתו החשובים, והוא ענה שאין לו מקורות כלל, להוציא את שירת הציפורים, תזוזת העננים, רחש העלים וכולי. הייתי אז שליחת הסוכנות בלונדון, כבת עשרים ואחת, ומאותו היום חדלתי לקרוא את עגנון.

נחזור רגע לעוז. לרטוריקה הנפלאה שלו, בכתב ובעל-פה, ליכולת המופלאה שלו לדייק בסיפור, בידעו דבר או שניים על נפש האדם המורכבת והמיוסרת, על העברית העוגבת עליו והוא עליה כסיפור אהבה מתמשך, ועל היכולת הפילוסופית שלו להעלות את המציאות היומיומית, בה הדברים הפשוטים לכאורה, כמו בדידות קיומית, משפחה, געגועים, מוות, תשוקה, הן לא מילים סתם, כי אם אושיות קיומיות עומדות, נושמות וחיות בזכות עצמן. "כל מה שחשוב באמת אין לו די זמן לחשוב. כל החיים עוברים בלי שתהרהר כמעט אף פעם בדברים הפשוטים והגדולים, בדידות, געגועים, תשוקה ומוות" [עמ' 98].

ויחד עם זאת יש לי הרגשה סובייקטיבית למדי (ולמרות כל המתנפלים על הספר, מהללים, משבחים וקצת מתחנפים), שבספרו זה עוז ממחזר את עצמו, לא מאתגר את עצמו די. בקיצור, זאת לא פסגת הפרוזה שלו כפי שידענו ב"סיפור על אהבה וחושך", או כפי שהעיד עוז עצמו על ספרו הפיוטי "אותו הים".

תאריך:  23/03/2012   |   עודכן:  23/03/2012
לאה טרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא פסגת הפרוזה שלו
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיים גבע
23/03/12 15:45
2
בןבן
24/03/12 06:47
3
יוסף כהן אלרן
26/03/12 16:33
 
לאה טרן
31/03/12 22:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הקריאה ב"מר בוטן" היא משחק מחבואים בין הקורא לבין דפי הספר, העלילה, האירועים ואופן הכתיבה של אדם רוס. הקורא נמשך לספר, חש שהוא חוקר בנבכי גיבוריו, פעמים רבות לא מבין אותם ואת סדר הדברים. רוס כותב בעירוב זמנים של פלאשבקים חוזרים, של זמנים משתנים, הווה ועבר, עבר ועבר, בלי שהוא מיידע אותנו על פרק חדש או סיום פרק.
20/03/2012  |  שולמית קיסרי  |   ספרים
הסנדלר ממכוכבאן ספרו החדש של ארז צדוק הוא הרבה יותר מספר, הוא יצירה ספרותית מרתקת, איכותית ומיוחדת שאסור להחמיץ!.
15/03/2012  |  קרן אלמוג  |   ספרים
"האם אתה דתי או חילוני?" נשאלים ישראלים מדי פעם. אך בעוד השיח התקשורתי הרדוד מתעקש על ההגדרות הדיכוטומיות של "דתי" מול "חילוני", סקר שעורך מכון גוטמן מידי כמה שנים מצביע על רצף חברתי נזיל יותר בחברה הישראלית. כך למשל, הסקר מכיל קטגוריות נוספות כמו חרדי ומסורתי, ואף הבחנה בין "חילוני אנטי-דתי" ל"חילוני לא אנטי-דתי". את מורכבות התופעה הסוציולוגית היטיב לבטא יעקב ידגר בספרו "המסורתים בישראל: מודרניות ללא חילון", (מכון הרטמן, אוניברסיטת בר-אילן וכתר, 2010). בספרו החדש של דוד ביאל, "'לא בשמים' – מסורת המחשבה היהודית החילונית", מתוארת המורכבות הרעיונית של החילוניות היהודית עצמה, שאף יחסיה שלה עם המסורת היהודית אינם כה פשוטים. טענתו העיקרית של ביאל היא ש"החילוניות היהודית היא מסורת בעל אופי ייחודי משלה והיא נטועה במקורותיה הקדם-מודרניים" (עמ' 19). כלומר, בניגוד לתפיסה הרווחת הרואה בחילוניות תופעה של נתק מן המסורת, טוען ביאל כי החילון היהודי הוא המשך של רעיונות עתיקים במסורת היהודית עצמה.
14/03/2012  |  ד"ר אריאל פיקאר  |   ספרים
לא מעט חוקרי תנ"ך סבורים כי הטקסט המקראי איננו אלא המצאה וכי אין מדובר באירועי ההיסטוריה, כי אם בסיפורים פרי דמיונם של כותבים שונים. מגמה זו, שהחלה עם התפתחות תנועת ההשכלה וביקורת המקרא, טענה למעשה לאי-נכונותו של התנ"ך, כאשר ברוב המקרים נשענו הטוענים על היעדר ראיות ולא על ממצאים ברורים.
14/03/2012  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
המשפט "מדינת ישראל תעשה הכל" נשמע מעט ציני בשפתנו היום, הספר המצוין של ברגמן בוחן אמירה זו לעומקה על בסיס מספר רב של פרשיות חטיפה של חיילי צה"ל ושל אחרים.
11/03/2012  |  עפר דרורי  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il