|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

עשינו הליכי דה רגולציה משמעותיים

נאום פרידה של הממונה על רשות התחרות [כ"ג באב תשפ"א, 01.08.2021]
01/08/2021  |   מיכל הלפרין   |   נאומים   |   תגובות
[צילום: אבנר הלפרין]

אכיפה לא רק נגד מונופולים
האכיפה הוגברה לא רק נגד מונופולים. גם בעולם הקרטלים ותיאומי המכרזים הגענו לתפנית שחיכינו לה תקופה ארוכה. עונשי מאסר בפועל הם היום עובדה מוגמרת וברורה בתיקי קרטלים ו- 119 חודשי המאסר שנפסקו בשנים האחרונות עולים לאין שיעור על כל מה שהיה בתקופות קודמות. טיפלנו בנושאים שלא טופלו עד היום, יצרנו עמדות חדשות וקיבלנו פסיקות תקדימיות. כשהיינו צריכים להילחם על עמדתנו בבית משפט נלחמנו עליה ועמדתנו כמעט תמיד התקבלה.

תודה תודה רבה קודם כל לכל המארגנים על אירוע הסיום הנפלא הזה. כל הכבוד לכם.

לא קל לסכם ולדחוס אל דקות ספורות תקופה של חמש שנים וחצי של עשייה אינטנסיבית.

בתקופה ארוכה ומשמעותית כזאת מתערבבים ביחד רגעי שמחה וגאווה לצד רגעי תסכול, רגעים של צחוק לצד רגעים של עצב וגם... הרבה מאוד רגעים, שעות וימים של עבודה קשה על מאות ואלפי נושאים שונים גדולים וקטנים, פשוטים ומורכבים.

אנסה לייצר כאן סיכום קצר מאוד של נושאים מרכזיים שבהם עסקנו לאורך השנים מתוך ידיעה שהרבה יהיה חסר בו.

אבל את העיקר אומר כבר בהתחלה - לפני חמש שנים וחצי נכנסתי לרשות מקצועית עם זכויות רבות אבל.. רשות שנקלעה למשבר. סמכויותיה צומצמו במתווה הגז, דעתה המקצועית נדחתה, היא מצויה הייתה אחרי תקופה של מחלוקות פנימיות ואחרי תקופה ארוכה מידי של חוסר וודאות באשר לדרכה. אני עוזבת היום אחרי חמש שנים וחצי רשות חזקה ואיתנה אשר יודעת את דרכה וקולה נשמע חד וברור. רק אירועי הימים האחרונים מלמדים שקולה של רשות התחרות ועמדותיה לא רק שנשמע אלא גם משפיע השפעה עמוקה - החלטת בית משפט מנהלי בעניין מכרז הלחם של צהל, הרפורמה המוצעת בכשרות, הרפורמה המוצעת בחקלאות, עקרונות חדשים להפחתת רגולציה, שיפור הטיפול במשכנתאות - כל אלה הם רק דוגמאות של ימים אלה ממש שבהם קולה של הרשות נשמע, משפיע ומחולל שינויים. אפילו בעולמות מתווה הגז והטיפול בשוק הגז הטבעי - אותם עולמות שמהם הורחקה הרשות לפני כשש שנים הם עולמות שבהם חזרה רשות התחרות להוביל בהם את הטיפול ולקדם את התחרות.

אני עוזבת רשות שיודעת להשמיע קולות שונים מבפנים אבל בצד מחלוקות אלה היא יודעת לעבוד ביחד כלכלנים עם משפטנים, עורכי דין עם חוקרים, מחלקה עם מחלקה. לחלוק ידע, תובנות ולקדם ביחד מטרה משותפת ולהשמיע קול מלוכד וברור.

בחמש וחצי השנים האחרונות הגברנו מאוד את האכיפה של הרשות. לפני שש שנים אכיפה נגד מונופולים הייתה דבר נדיר ולא שיגרתי. לקחנו את הנושא הזה כאתגר והתחלנו לטפל במונופולים באמצעות צעדי אכיפה נחושים. תוך כדי תהליך למדנו איך מנהלים הליכי אכיפה מנהלית, מה נדרש, מאילו טעויות להימנע, וגם למדנו שאפשר להטיל עיצומים גם בשיעורים של עשרות מיליוני שקלים. האכיפה הוגברה לא רק נגד מונופולים. גם בעולם הקרטלים ותיאומי המכרזים הגענו לתפנית שחיכינו לה תקופה ארוכה. עונשי מאסר בפועל הם היום עובדה מוגמרת וברורה בתיקי קרטלים ו- 119 חודשי המאסר שנפסקו בשנים האחרונות עולים לאין שיעור על כל מה שהיה בתקופות קודמות. טיפלנו בנושאים שלא טופלו עד היום, יצרנו עמדות חדשות וקיבלנו פסיקות תקדימיות. כשהיינו צריכים להילחם על עמדתנו בבית משפט נלחמנו עליה ועמדתנו כמעט תמיד התקבלה.

בחמש וחצי השנים האחרונות הגברנו מאוד את מעורבותנו בעבודת הממשלה. ביססנו את עצמנו כיועצי הממשלה לענייני תחרות, לא משום שיש לנו סמכות פורמלית לכך, אלא פשוט משום שאנחנו מקצועיים, ענייניים ושיכנענו שיש לנו מה להגיד ומה לתרום. היינו מעורבים ברפורמה בחשמל, במכרזי ההתפלה, בתדרי דור 5, בוועדת השידורים, בבנקאות פתוחה, ביעוץ משכנתאות, במכסות יבוא של מזון, בפיקוח על מחירים, בהקצאת מחצבות ובעוד עשרות נושאים גדולים כקטנים שלהם הקדשנו את מיטב מאמצינו מתוך הבנה שעבודת הממשלה היא קריטית לקידום תחרות ומתוך הבנה שתפקידנו אינו רק להיות רשות אוכפת אלא גם רשות יוזמת ופורצת דרך שעוסקת באופן פרואקטיבי בקידום תחרות.

בצד כל אלה עשינו הליכי דה רגולציה משמעותיים, שחסכו גם לנו וגם למשק משאבים רבים. הצעד הברור ביותר של דה רגולציה היה העברת השוק להליכי הערכה עצמית במקום הענקת פטורים פרטניים לעסקות שהגיעו לפיתחנו. אבל ראוי לומר שהליכי הדה רגולציה הם הרבה יותר מאשר רק המעבר להערכה עצמית. הם גם פתיחה של מסלול ירוק בוהק למיזוגים, זה הארכת תקופות פטור שניתנות לשש שנים, זה הימנעות מלהטיל תנאים התנהגותיים שסופם להיות לא ברורים ובעייתיים, זה להתעקש על מדיניות של fix it first בהוראות על השלת נכסים.

הליכי דה רגולציה חשובים לא רק משום שהם חוסכים עבודה לנו ומשאבים ועול מיותר לשוק העסקי. הם חשובים גם משום שהם משאירים אותנו מפוקסים וממוקדים בעיקר.

את כל הדברים האלה, הגברת האכיפה, קידום תחרות ודה רגולציה עשינו באמצעות העברת רפורמה רחבת היקף בכנסת, באמצעות שורה של פטורי סוג, באמצעות גילויי דעת, באמצעות שינוי אירגוני והקמה של מחלקה חדשה ברשות וגם באמצעות שורה ארוכה מאוד של תיקי אכיפה, תיקי מיזוגים, תיקי ייעוץ ומחקרים פורצי דרך.

אז אתם וודאי שואלים את עצמכם - מכל הדברים האלה, האם השתפרה התחרות? כן היא השתפרה ובענפים מסוימים אפילו מאד, אבל זה אף פעם לא מספיק. אלה שני צדדים של המטבע שצריך לאחוז אותם ביחד: צריך לדעת לציין את השווקים שבהם יש שיפור משמעותי - גז טבעי, מלט, חשמל, תשתיות תקשורת, טלוויזיה, סלולר, ברוקראז', ..... ובצד הרשימה הארוכה הזאת של שיפורים בענפים רבים מאוד של המשק אסור לנוח על זרי הדפנה. יש עוד הרבה עבודה והרבה מה לעשות למען קידום התחרות במשק.

לרשות התחרות נכונו בתקופה הקרובה אתגרים משמעותיים: בעוד אנו מדברים עולם התחרות משתנה לנגד עינינו. הצורך להתמודד עם ענקיות הדיגיטל מכתיב כללי משחק חדשים בזירה של רשות התחרות והיא תצטרך להסתגל, ומהר. ומעבר לדלת ממתין כבר האתגר הבא: איזון ראוי בין שיקולי תחרות לבין שיקולי קיימות, שלאור ההתחממות הגלובלית עשויים לתפוס את הבכורה בשנים הקרובות. שני אלה יחייבו אתכם בגמישות מחשבתית.

אני אומנם זאת שעומדת בצומת של פרידה וסיכומים אבל צריך לומר שהעשייה אינה של אדם אחד. העשייה היא של כולכם, היא בזכותכם ובזכות העבודה הקשה שלכם וראוי שתהיו שותפים מלאים איתי לתחושת הסיפוק העצומה. אין עשייה טובה שנעשית לבד ולכן ראוי להקדיש גם את התודות המתאימות

אתחיל מחוץ לארגון - שירות המדינה על שדרותיו השונות. הגעתי מעולם העסקים אל השירות הציבורי כדי לגלות שאת שורותיו ממלאים אנשים איכותיים, חרוצים שמאמינים בצידקת הדרך ורוצים את טובת הציבור. הם לימדו אותי לא פעם ולא פעמיים שהחוכמה אינה מרוכזת כולה במסדרונות רשות התחרות ושכדאי גם להקשיב וללמוד. וברגעים קריטיים נעזרתי ברבים מהם כדי להתקדם, להצליח או להיחלץ מצרה לא צפויה.

אציין באופן ספציפי את חברי הכנסת איתן כבל ודב חנין שהתגייסו וקידמו יד ביד איתי את הרפורמה בחוק התחרות הכלכלית, שהיה קודם לכן חוק ההגבלים העסקיים והצליחו להעביר אותו בישיבה האחרונה של הכנסת ביום האחרון של הכנסת - והיום כולנו כבר יודעים בחוכמה בדיעבד שאם לא היו מעבירים את הרפורמה ברגע האחרון היא כבר לא הייתה עוברת עד עצם היום הזה.

אציין את היועץ המשפטי לממשלה ואת המשנים ליועץ המשפטי לממשלה שמולם עבדנו על שורה ארוכה מאוד של נושאים פליליים, מנהליים ואזרחיים כאחד ותמיד זכינו מהם לאוזן קשבת ולמילה של עידוד והערכה. במיוחד אני רוצה לומר תודה למאיר לוין ולירון נעים שתמיד נתנו לנו את התחושה שהם שם כדי לסייע ולמצוא פתרונות ולא כדי להוכיח אותנו על טעויות.

אציין את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ואת השופט יגאל מרזל - מנהל בתי המשפט - שהבינו את המצוקה שאליה נקלענו בקידום הליכים פליליים ונחלצו כדי למצוא פתרונות יצירתיים שיקדמו את בירור התיקים הפליליים.

אציין את אנשי אגף תקציבים והחשכ"ל שפעמים רבות ראינו בהם אחים לנשק שמתנהלים איתנו בסימביוזה כשהם מגייסים אותנו לסייע בתהליכים שלהם ואנחנו מגייסים אותם לסייע לנו בקידום תחרות.

וגם אציין את עו"ד אורי שוורץ שהוביל את רשות התחרות על פני מים סוערים בכל התקופה שלפני הגעתי ושסייע לי בכל צעדיי הראשונים ברשות בהרבה פתיחות וכוונה טובה. אורי - בהצלחה בפריז. וגם את כל מנהיגיה של הרשות שהספיקו לעזוב שסייעו לי - סייעו מאוד - במחשבה, בחידוד, באיתגור ובהוצאה לפועל של המון רעיונות, אסף אילת, יאיר אילת וניסים מזרחי.

ויש עוד רבים אחרים במשרדי הממשלה שמולם עבדנו צמוד צמוד והשקענו רבות בעבודה משותפת כדי להגיע ביחד יד ביד ובאיחוד כוחות להישגים.

ובאשר לארגון מבפנים - אני יודעת שהייתי מנהלת לא קלה, אבל ... בואו נודה על האמת - גם אתם יודעים לתת פייט אמיתי. עשרות אם לא מאות של ישיבות עצבניות על לוחות זמנים, על ניסוחים, על מה מותר ומה אסור ועוד ועוד. אני גם יודעת שלא אחת הגעתם כדי לספר על התקדמות והצלחה רק כדי לשמוע שבינתיים העלתי את הרף ואת היעד ועכשיו אני רוצה יותר, בקצב מהיר יותר ובנחישות רבה יותר. קשה מאוד להשביע את רצוני. אבל בצד כל אלה לא הסתרתי מעולם את גאוותי הרבה על הארגון שעמדתי בראשו. אתם קבוצה איכותית. יש לכם יכולות שמעמידות אתכם בשורה הראשונה עם כל ארגון ציבורי ופרטי כאחד. אל האיכויות האלה מצטרפת הנחישות, הדבקות והאמונה בצדקת הדרך, שהופכים אתכם לקבוצה מדהימה. בזכותכם היה כיף גדול להיכנס כל בוקר למסדרונות הרשות, להפשיל שרוולים ולהתברך בעשייה ואני רוצה להודות לכל אחד ואחד מכם באופן אישי על רגעים של הצלחות, של הישגים ושל התרוממות נפש.

אני רוצה להודות לראשי המחלקות שעבדו איתי צמוד צמוד ואכלתי להם את הראש באינסוף דרישות, תזכורות ותביעות, התערבתי להם ושיגעתי אותם - חיים ארביב, מיטל עמר פוירשטיין, מיכל כהן, אורן רגבי ואוריאל סיטרואן. לכל הסגנים וראשי הצוותים שנשאו בעול כבד מאוד ועמדו בלחץ לא פשוט.

אני רוצה להודות לכל הצוות שעבד איתי והשקיע את זמנו בכל התקופה הארוכה כדי לנסות לסייע ולהקל ולרפד את הפינות כדי שהכל יעבוד פיקס שהלשכה תעבוד היטב, שהדברים יהיו מתואמים ושהרשות תיראה במלוא הדרה - יפה שהייתה שם בכל שעה וכל רגע והקדימה אותי תמיד במחשבה על מה צריך לארגן ולעשות ותמיד רצתה רק להיות מעורבת ותומכת ומועילה ומסייעת - קשה לחשוב איך הייתי מסתדרת בלעדיך; אנג'לה שניהלה את הלשכה בסדר מופתי כך ששום דבר - פשוט שום דבר לא נפל בין הכסאות; וולטר שבשקט ובסבלנות אין קץ שמר על המרחב הפרטי שלי בנסיעות בשעות לא שעות ובימים ארוכים, וגם ששי שאליו אני מתגעגעת ומאחלת לו בריאות טובה; את סיוון שעד היום האחרון דהרנו יחד על מים סוערים. צעקנו יחד, חשבנו יחד, שיכנענו יחד וניהלנו הרבה קרבות משותפים; את איל - עוזרי האישי שעזב את עולמות העבר, התגייס לסייע והתחבר חיש קל להוויית הרשות. איל לא רק שהניע תהליכים חוצי ארגון אלא בראש ובראשונה היה אוזן קשבת עבורי להרבה לבטים ותמיד ידע לסייע בעצה טובה. לא ניתן לדמיין את כל הצמתים הללו בלעדיך.

ואת התודה האחרונה אני רוצה להקדיש למשפחתי היקרה. אבנר, אופיר, ענבל, תמיר ואילה שעברו איתי את כל הטלטלות ואת כל הסערות, הם ידעו לספוג ולהכיל וגם להזכיר לי מידי פעם שאין לי מה לרחם על עצמי. הם חלקו את אהבתי בהבנה עם רשות התחרות בכל השנים האחרונות וקיבלו בסבלנות שיחות ארוכות בערבים ובנסיעות, צעקות שבקעו מהזום בתקופת הסגרים והקורונה, תמכו ברגעים של תסכול ומשבר והעניקו לי את הקרקע היציבה ואת העוגן שאני צריכה בשביל להמשיך הלאה.

ומה צופן העתיד לרשות? אני אופטימית. יבוא או תבוא ממונה חדש/ה ויאתגר את הרשות, את צורת המחשבה שלה, תכניס רעיונות חדשים, תמחק ישנים, תביא צורת מחשבה אחרת ויחד איתה יבוא ריענון וחידוש שכל ארגון צריך אותו אחת לכמה שנים.

מיכל (כהן) היקרה, ניסיתי להשאיר שולחן נקי. כמובן שלא הצלחתי. אבל אני יודעת שתדעי לקחת את המקל ולהמשיך הלאה. מאחלת לך ולכל הבאים אחרייך הצלחה רבה. אני מאמינה בך באמונה שלמה, מאמינה ביכולותייך, מאמינה באופייך החזק וביושרתך ומעריכה אותך עד מאד.

תאריך:  01/08/2021   |   עודכן:  01/08/2021
מיכל הלפרין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עשינו הליכי דה רגולציה משמעותיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדוני היושב-ראש, חברותי וחברי הכנסת, נבחרתי לכנסת ישראל לאחר כארבעה עשורים כחוקר ומרצה באקדמיה. במשך השנים הייתי מעורב גם בעשייה ציבורית מתוך אמונה באתוס היווני הקדום שלפיו האדם הטוב הוא האזרח הטוב. למרות שפעמים רבות נשאתי דברים על במות חשובות בארץ ובעולם - אפילו בפרלמנט הבריטי - לעמוד על במת הכנסת היא זכות שאין דומה לה והתרגשותי גדולה.
27/07/2021  |  יוסי שיין  |   נאומים
אדוני יושב-ראש הכנסת, שר החקלאות עודד פורר - נראה לי שלא במקרה אתה כאן היום תורן, חבריי חברי הכנסת, מכובדיי כולם, "חביב אדם שנברא בצלם" - מסכת אבות, פרק ג' - הוא המשפט האהוב עליי ביותר. כל אדם באשר הוא זכאי לאותו היחס, הכבוד והאהבה. משפט זה הוא נר לרגליי והמצפן שמוביל אותי כל חיי.
21/07/2021  |  יסמין פרידמן  |   נאומים
כבוד היושב-ראש, כנסת נכבדה, חברי וחברות הממשלה, משפחה אהובה, שמי ענבר בזק, בתם של צבי פריד, זיכרונו לברכה, ורותי פריד, תיבדל לחיים ארוכים, ילידת קיבוץ דן ותושבת יובלים שבמשגב. מאז שנכנסתי למשכן, לפני קצת פחות מחודש, אני מרגישה כמו שחקנית בהצגת תיאטרון. אולי בגלל שאני חדשה כאן אני רואה את הדברים בעיניים אחרות, רעננות. למעשה, אני מרגישה שכולנו פה שחקנים. אנחנו משחקים בהצגה, כזאת מהסוג שהיו כותבים אפרים קישון או אולי חנוך לוין, כי זה סוג של סאטירה ריאליסטית שיש בה, מצד אחד, את הסוגיות הכואבות והמדממות של החברה הישראלית, ומהצד השני יש פה גם לא מעט רגעים של ציניות והומור.
21/07/2021  |  ענבר בזק  |   נאומים
אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, משפחתי היקרה, שלא כמתוכנן, אני בוחר להקדיש את נאום הבכורה לאחותי הגדולה יהודית, שנפטרה בשבוע שעבר. אחותי יהודית הייתה מחנכת, רבנית וצדקת גדולה, שבאישיותה היה שילוב מדהים של חוכמה, צניעות וענווה. יהודית ובעלה, פרופ' רביי משה ציון כהן, זכרם לברכה - הוא נפטר לפני כחמישה חודשים - שירתו את מדינת ישראל בשליחות רבנית קהילתית בחו"ל ובמשך כ-30 שנה שירתו ברודזיה-זימבבואה, דרום אפריקה ובעיקר באוסטרליה.
18/07/2021  |  מאיר יצחק הלוי  |   נאומים
תודה, אדוני היושב-ראש. כנסת נכבדה, השרה אורית, חברי הכנסת, המשפחה וכל הנוכחים, חברים, מי שחפץ בשינוי יציב לעצמו חזון ויוביל תהליכים למימוש החזון. לא די בלהציב חזון. כשאני מסתכל על העתיד דרך החזון, אני רואה את כל היישובים במדינה, ובמיוחד בפריפריה, יהודיים ולא יהודיים, בצפון, בגליל וגם בנגב - למרות שאני לא מהנגב - חיים ביחד בהרמוניה מלאה, בשוויון חברתי, תכנוני, כלכלי ועוד.
14/07/2021  |  מופיד מרעי  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il