|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
תומכי הליכוד עם היוודע תוצאות המדגם [צילום: פלאש 90]

סקרים ושקרים ומה ניתן ללמוד מכך

סקרים פורסמו מספר פעמים בכל יום, בכל אמצעי התקשורת. המבול היה אינסופי. זו הטרדה של הציבור, זה בזבוז כספים אדיר, אבל זה בעיקר מעורר חשד שמזמיני הסקרים אינם מעוניינים בדעת הציבור אלא מעוניינים להשפיע עליה
23/03/2015  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
פסטיבל המדגמים
אבל שאלה יסודית יותר היא לשם מה נחוץ בכלל פסטיבל מדגמי ערוצי הטלוויזיה. כל עוד איננו עורכים את הבחירות באמצעות מערכת ממוחשבת ארצית, מדוע לא ניתן להמתין משעה 22:00, מועד סגירת הקלפיות, עד 07:00 בבוקר שלמחרת, לשמיעת תוצאות אמת מבוססות על 95% מהקולות או יותר. תוצאות שיתכנו בהן תיקונים קלים, אבל ביסודן הן משקפות את תוצאות האמת של הבחירות

במהלך מערכת הבחירות, באחד המאמרים שכתבתי לבלוג שב-News1, הצעתי לציבור לסרב להשתתף בסקרי-הבחירות. הרעיון צץ לאחר שנוכחתי לדעת שסקרים מכוונים, מוזמנים, ומעוותים, הפכו מכלי מדידה להערכת העמדות של הציבור בסוגיות שונות, לאמצעי לעיצוב דעות ועמדות, תוך פריטה על נימים פסיכולוגיים שעיקרם הפחדה והשחרה.

סקרים פורסמו מספר פעמים בכל יום, בכל אמצעי התקשורת - משודרים, מודפסים וברשתות החברתיות. המבול היה אינסופי, חסר תכלית, מיגע, משעמם ובחלק גדול מהמקרים מיותר. אם שלושה מכוני סוקרים מפרסמים סקר על אותו נושא, שנדגמו בהפרש של שעתיים או שלוש זה מזה, וכולם שואלים אותה שאלה ופונים לאותו מדגם ובקרוב רב באותו גודל - מה טעם בריבוי ובשניות זו. זו הטרדה של הציבור, זה בזבוז כספים אדיר, אבל זה בעיקר מעורר חשד שמזמיני הסקרים אינם מעוניינים בדעת הציבור אלא מעוניינים להשפיע עליה. אחת הדרכים היא פרסום סלקטיבי של הנתונים או ניסוח הידיעות והבאתם באמצעי התקשורת בשילוב עם פרשנות מגמתית ומטעה.

תאורטית, די בסקר אחד פעם אחת ביומיים או שלושה במהלך החודש האחרון של מערכת הבחירות, כאשר הוא מפורסם במלואו, כלשון עורכיו המקצועיים וללא עריכה עיתונאית. חריגה מהסדר זה אפשרית כאשר מתרחש אירוע חריג, כגון נאומו של ראש הממשלה בפני הקונגרס האמריקני, ומתבקשת בדיקת השפעת אירוע זה על הציבור מיד לאחריו. השוואת העמדות יום לפני הנאום, ביום לאחר הנאום ושלושה ימים לאחריו, לאחר שמיעת התגובות בארץ ובחו"ל, כדי להציג תמונה מספקת לגבי משקלו והשפעתו, שהרי בכל מקרה מדובר בהערכה סטטיסטית, ובתגובה שאינה שעוצמתה משתנה לאורך זמן.

יכולת התמרון בביצוע סקרים היא רחבה מאוד, והתוצאות קשורות בגודל המידגם, באופן שאילת השאלות, בפרשנות המפענחים ובהסברים שמצרפי עורכי הסר לממצאים, שיש בהן גם הערכות אישיות ולא רק השפעות מקצועיות. יתר-על-כן, הסוקרים דוגמים אלפי אנשים ובסופו של דבר משתמשים במאות תוצאות. אחת הסיבות היא מספר התשובות המתקבלות ואיכותן או שלימותן. אבל גם בבחירות אלה יש מקום לאינטרפרטציות, ומבלי להיות נוכח בכל המקומות במשך כל הזמן, ומעצם העובדה שסוקרים שונים מגיעים לתוצאות שונות עד כדי אחוזים משמעותיים - למשל: הבדל שבין 24 למחנה הציוני ל-27 לליכוד אצל סוקר אחד, לעומת שוויון אצל אחרים - ובתוך פערים אלה מצויה טעות הדגימה של 4% - 4.7% בקרוב, המשמעות היא סיכוי לפערים גדולים גם ללא פבריקציה של הנתונים. וכאשר דעת הקהל אינה יציבה השגיאות עשויות להיות גדולות עוד יותר.

במילים אחרות הניסיון להשתמש בסקרים בכדי לנבא במדויק את תוצאות האמת, איננו פשע אבל צריכים לדעת היטב מה עושים ולאיזו מטרה זה טוב.

תרגיל קלפיות "המדגם האמיתי" הן עוד מניפולציה, וערכן הוא פונקציה של מוכנות הציבור לשתף פעולה עם הסוקרים. לדעתי, כאשר הבחירות עצמן אינן מתנהלות על מי מנוחות, בתום לב ומתוך עיסוק בסוגיות אוביקטיביות, והופכות להימור, סחר סוסים ומחזות של עוינות והתלהמות, גם הציבור נגרר לכך, והסקרים מאבדים את ערכם משום שהמידע המוזן אליהם אינו אמיתי. לדעתי, זה מה שקרה בבחירות האחרונות, ואם מוסיפים לכך שינוי של הרגע האחרון בדפוסי ההצבעה, ללא קשר לשאלה מה גרם לו, רק דגימה הצבעה ממוחשבת ודגימה ממוחשבת של הצבעה זו בזמן אמיתי יכולה לעמוד על כך.

נראה שהציבור שברובו המכריע לא קרא את הצעתי הנ"ל, מצא דרך משלו ליישמה בפועל - "לעשות צחוק" מהסקרים וממי שביקש להבנות עליהם או מהם.

אבל שאלה יסודית יותר היא לשם מה נחוץ בכלל פסטיבל מדגמי ערוצי הטלוויזיה. כל עוד איננו עורכים את הבחירות באמצעות מערכת ממוחשבת ארצית, מדוע לא ניתן להמתין משעה 22:00, מועד סגירת הקלפיות, עד 07:00 בבוקר שלמחרת, לשמיעת תוצאות אמת מבוססות על 95% מהקולות או יותר. תוצאות שיתכנו בהן תיקונים קלים, אבל ביסודן הן משקפות את תוצאות האמת של הבחירות. לא רק שכך ימנעו בזבוזים ומחזות-שוא רבין ומיותרים, לא רק שהציבור יוכל לעסוק בעיקר - נושאי הבחירות, מצעי המפלגות, תוכניות היישום ועוד, אלא גם יפחת מאוד העיסוק בהבלים שבהם היה שפע מבחיל בבחירות אלה, משום שיותר מדי פעמים נוכחנו כבר לדעת שלא אלה קובעים את התוצאות. את התוצאות קובעים האישים המרכזיים המבטאים את שונויות הגישות בין המפלגות הגדולות או הגושים הפוליטיים. ואולי, אם כך יהיה, יותר אזרחים יראו חובה לעצמם להצביע, ולהשפיע.

את האמירה הסרקסטית משהו שהפניתי לציבור לסרב להשיב לסקרים, אפשר להפוך לתיקון רציני יותר בחוק הבחירות, תיקון שיקבע כמה וכמה נורמות התנהגות שיעלו את רמת ההליך כולו:

ראשית, להפסיק את אורגיית הסקרים שבועיים לפני הבחירות. אין לפרסם סקרים. מותר לדון בתכני המצע והרכבי הרשימות המתמודדות. שנית, לחייב את המפלגות לפרסם, לפחות שבועיים לפני הבחירות, מצע כתוב וחתום ע"י יו"ר המפלגה, שבו תתווה את העקרונות והתוכניות של המפלגה בארבעה תחומים מרכזיים לפחות: א. ביטחון, ב. מדיניות חוץ, ג. כלכלה, משק, תוצר, ותעסוקה; ד. חברה בכל נושא ראשי יהיו לפחות שלוש עמדות או יעדים מוגדרים להשגה בשלושה תחומים השייכים לאותה קטגוריה, למשל: בחברה - חינוך, בריאות, קשישים.

המצע יקיף לפחות 10 עמודים מודפסים ויתפרסם בעברית ובעוד 4 שפות מקובלות בארץ לפחות.וועדת הבחירות תהיה רשאית לפסול מצע שינוסח במושגים מעורפלים מדי, חסרי משמעות, או רבי-משמעות מדי.

ברור שהמשטר הישראלי מושתת על קואליציות, ואלה מחייבות כל מפלגה להתפשר על חלק מהיעדים הראשיים שלה בכל סבב בחירות. וככל שהיא חזקה יותר בקואליציה, יכולה להשפיע טובה יותר. חשיפת המטרות היא מצע מצויין גם לדיון הקואליציוני, משום שגם הציבור יוכל לבחון ולהתרשם היכן באמת שמות המפלגות את מרכזי הכובד הביצועיים שלהן ומה משקלו של הציבור בחשיבתן זו.

נדמה לי שבאופן זה קיים סיכוי טוב להגיע לדיאלוג ענייני הרבה יותר בין הציבור למבקשי אמונו, ולכוון גם את התקשורת לעסוק בנושאי מהות-במקום בפירוטכניקה של שנאות וסנסציות. צריך לנצל מערכות בחירות לחינוך כולנו לדמוקרטיה בריאה יותר ויעילה יותר. ולהגיב על תוכניות המפלגות וכך לבטא את יחסו אליהן.

בפרסום מצע יש גם התחייבות של הנבחרים לבוחרים לבצע מדיניות לאומית בעלת מאפיינים ויעדים מוגדרים, גם אם היא מוגבלת מתוקף השיטה הפרלמנטרית. ולבוחרים ניתנת אפשרות טובה יותר להעריך עד כמה משתדלים ומצליחים הנבחרים להוציא לפועל את התחייבויותיהם, לאחר שקבלו אמון לעשות זאת. באופן זה ראש המפלגה, וממילא גם ראש הממשלה הם נושאים באחריות העיקרית למעשי מפלגותיהם, ולהישגי הממשלה כולה.

תאריך:  23/03/2015   |   עודכן:  23/03/2015
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סקרים ושקרים ומה ניתן ללמוד מכך
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
24/03/15 10:37
 
רפי לאופרט
25/03/15 15:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
סקרים - במשך כל מערכת הבחירות חזרתי וציינתי, בהגיגי אלו, כי אין לתוצאות הסקרים שום קשר למציאות. כך היה בעבר וכך יימשך בעתיד וזאת כיוון שהרכבה ההטרוגני של האוכלוסייה בישראל והעובדה שכמעט מחציתה אינה משתפת פעולהעם הסוקרים (עולים, ערבים וחרדים) אינה מאפשרת לדגום כראוי והופכת את הסקרים המתפרסמים לשעשועון בלבד. כמוכן ציינתי כי בבחירות 2015 קיימת תופעה דומה לבחירות 96 והיא תחושת בושה של הנשאלים בסקרים הנמנעים מלהשיב כי הם תומכים בליכוד. אלו שהתביישו להודות לגבי הצבעתם לליכוד חיפשו מפלט בתשובה לסוקר על-ידי מתן תשובה של הצבעהלמפלגות אחרות.
22/03/2015  |  יורם דורי  |   מאמרים
ככל שיחקרו עוד ויעמיקו חקור - חוקרי מדע המדינה וחוקרי לימודי הממשל התקשורת, כשלון חיזוי תוצאות הבחירות האחרונות לכנסת ה-20, הרי במקביל לכך, לא נתן, עד כה, איש הדעת על הסיבות שהביאו למהפך בדעת הקהל וניצחונה הסוחף של מפלגת "הליכוד", ימים ספורים קודם הבחירות. אין בדעתנו ברשימה זו, לעסוק בחקר כשלון חיזוי תוצאות הבחירות, אולם עניין לנו רב להצביע ולזרקר זרקור אור, על הסיבות והנסיבות שהביאו לניצחון הדרמטי והבלתי צפוי, בעליל, של מפלגת "הליכוד", ימים מספר טרם קיום הבחירות, בפועל ולמעשה.
22/03/2015  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
כחלון גדל במשפחה מזרחית מרובת ילדים והצליח לפרוץ את מה שקוראים תקרת הבטון והיה שר מצליח בליכוד. הוא עזב את הליכוד מפני שבצילו של בנימין נתניהו יכולים לחסות רק אלה שלא יאפילו עליו או יסכנו את שלטונו. הוא נותן להם להתקדם עד שהם מגיעים לשלב שהוא רואה בהם סכנה ומחסל את הקריירה שלהם.
22/03/2015  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
כפי שהיה לפני הבחירות, התקשורת הכתובה המדוברת, המנוגנת, והשטחית להחריד, עוסקת עתה ב"פוסט-מורטם" של הבחירות, ובניסיון להבין מה קרה שם; לפחות כך היא אומרת. הידע מועט, הספקולציות מרובות, והרדידות "עמוקה". תאור התוצאות בחתכים שונים, הוא מלאכה קלה יחסית. מי שיש לו נגישות לבסיסי הנתונים יכול לערות חישובים מחישובים שונים ולהציג את תוצאותיהם בטבלאות גרפים או שניהם. יש עניין גם בסוג זה של טיפול בתוצאות, אולם הוא מועט וזמני. השאלות החשובות יותר קשורות ביצירת זיקה בין תוצאות הבחירות, לבין מסרים ולקחים העולים מהן.
22/03/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
יהונתן גפן, חרזן המילים האלימות, שמזמן לא כיכב בכותרות התקשורת, שואף כנראה להציב את עצמו במעמד חדש הראוי לו לדעתו. הפעם הוא מוכן לעשות את הכל, ללא מורא, כדי שעם ישראל יידע מה דעתו על תוצאות הבחירות, שהוכיחו לו במפתיע עד כמה הוא מנותק מן המציאות. וכך, באומץ לב נועז, זינק גפן אל שדה המערכה של השנאה, הפחד ואובדן התקווה, כשהוא מניף בידיו את חרמש המוות ומציע למי שעדיין מוכן להאזין לו הצעה אפופת שנאה תהומית לוהטת: "אל תבכו כשהילדים שלכם ימותו במבצע המטופש הבא שאולי יקראו לו תות עשן, כי בחרתם בגזען שמבטיח לנו מוות, פחד ולא תקווה".
22/03/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי  
"הממשלה תצטרך לתת מענה לכל האזרחים"  /  איציק וולף
האיחוד האירופי מעודד סנקציות נגד ישראל  /  עופר וולפסון
כחלון: "לא חייב להיות בממשלה"  /  עופר וולפסון
נצחון התבונה  /  פסח רויטמן
חגיגה לדמוקרטיה (2)  /  אהרון שחר
כחלון, יש לי  /  יעקב שטרכר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il