עודף צדקות הולך לעיתים עם עודף רשעות. כאשר אמר שלמה המלך "אל תהי צדיק הרבה... אל תרשע הרבה", אין הכוונה לשני אנשים שונים, אלא לאותו אדם. יש למרבה הצער אנשים שלצד הצדקות הרבה שלהם, יש גם רשעות רבה - וצריך להיזהר מזה.
זו ההתראה של הרב
שלמה דיכובסקי, לשעבר ראש הרכב בבית הדין הרבני הגדול, מי שהיה מנהל בתי הדין הרבניים ומחשובי הדיינים בדור האחרון. הוא דיבר (יום ג', 6.9.16) בפתיחת שנת הלימודים בבית המדרש הגבוה באוניברסיטת בר-אילן. בהרצאה קודמת ציין הרב דיכובסקי, כי רבים מבין סרבני הגט הקשים ביותר הם חרדים.
הרב דיכובסקי התייחס לשיקוליו של פוסק ההלכה, ועסק בין היתר בשימוש בכלים מדעיים. הוא עצמו עשה זאת בעניינו של הרב עזרא שיינברג, המואשם בעבירות מין רבות בנשים מקהילתו. הרב דיכובסקי עסק בשאלה האם נשים אלו יהיו מותרות לבעליהן, אחרי ששכבו עם שיינברג. מסקנתו - שהתבססה גם על דברי מומחים ברפואת הנפש - הייתה, כי שיינברג ביצע שטיפת מוח לנשים אלו ובכך הפך אותן לרובוטים. אפשר להשוות את שטיפת המוח להיפנוזה, כאשר הן נשלטו בידי שיינברג ועליו לבדו מוטלת האשמה - ולכן יש לראותן כאנוסות.
עוד התייחס הרב דיכובסקי לפער הקיים לעיתים בין האמת העובדתית לבין זו שניתן לראות בצורה סבירה ולדבריו, הקביעה ההלכתית היא המכרעת, גם אם ניתן להגיע למסקנות מדויקות יותר מבחינה מדעית. כך למשל קבע הרב דיכובסקי לפני עשרות שנים, כי שני ילדים אינם ממזרים למרות שבדיקות רקמות הוכיחו את הממזרות - שכן ההלכה היא שניתן להתחשב גם באפשרויות נדירות ביותר כדי למנוע את הממזרות. עם זאת, בעלה של האם לא חויב במזונותיהם של השניים, משום שלגבי ממונות - יש משמעות לקביעה המדעית. "משיקולי פסיקה מותר לעשות דבר החורגים מן המציאות", קבע. "אם ישאלו אותי כפוסק לגבי התאמה להשתלת איברים, אגיד שצריך להתחשב בדנ"א. אבל לגבי ממזרות - אפשר להתעלם מזה".
עוד ציטט הרב דיכובסקי את הרב חיים עוזר גרוז'ינסקי, גדול הפוסקים באירופה ערב השואה, אשר קבע שניתן להעלות לתורה את מי שפותחים את חנויותיהם בשבת - כדי שכך יידעו שהם יהודים. פסק אחר של הרב גרוז'ינסקי היה, שאפשר לקבל לגיור גויה שחיה עם יהודי ואת ילדיהם, ושברור שאינם שומרים מצוות ולא ישמרו אותן, כדי למנוע חילול השם בעיני הציבור. "אני לא מכיר בית דין בארץ שהיה מקבל אותם", העיר הרב דיכובסקי.
בהתייחסו לעבודות הרכבת בשבת האחרונה תהה הרב דיכובסקי רטורית: "האם מוטב להרבות בחילול שבת כדי להגיע לכותרות?". הוא התייחס לכך שההוראה על הפסקת העבודות, שניתנה דקות אחדות לפני כניסת השבת, הביאה לכך שהיה צורך לגייס מאות חיילים כדי לארגן בשבת הסעות חלופיות - וכך חילול השבת היה כפול ומכופל.