|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מדוע גורש ג'בריל רג'וב ממצרים

מתיחות חסרת תקדים בין מצרים לרש"פ, ג'בריל רג'וב גורש ממצרים בגלל פעילותו נגד מחמד דחלאן. ברש"פ מאשימים את דחלאן בקשירת קשר עם המודיעין המצרי להפיכה צבאית נגד מחמוד עבאס
28/02/2017  |   יוני בן-מנחם   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
רג'וב [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

מצרים הנחיתה סטירת לחי מדינית מצלצלת למחמוד עבאס ולתנועת פתח כשגירשה שלשום משטחה את בכיר פתח ג'בריל רג'וב שהגיע לקהיר להשתתף בוועידה של הליגה הערבית בנושא המלחמה בטרור.
רג'וב קודם באחרונה לתפקיד מזכ"ל תנועת פתח והפך רשמית למספר שלוש בתנועה אחרי מחמוד עבאס וסגנו מחמוד אלעאלול.

רג'וב רואה עצמו כיורשו העתידי של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.
על-פי דיווח של העיתון המצרי "אליום אלסאבע" מה-26 בפברואר, ג'בריל רג'וב הגיע לקהיר בטיסה מירדן אל בשדה התעופה נמסר לו כי כניסתו למדינה אסורה, הוא ניסה להתקשר לכמה גורמים במצרים אך בסופו של דבר הועלה על מטוס אחר וגורש לירדן.
בדיווח נמסר כי רג'וב גורש על-פי הנחיה של אחד מגורמי הביטחון המצרים.

במחאה על גירושו של רג'וב פרש שר המשפטים הפלשתיני, עלי אבו דיאכ, מוועידת המלחמה בטרור של הליגה הערבית. רג'וב הביע בחודשים האחרונים התנגדות עזה ליוזמה של ה"רביעיה הערבית" (מצרים, ירדן, סעודיה ומאע"מ) לעריכת פיוס פנימי בשורות תנועת פתח והחזרתו של מחמד דחלאן לשורותיה. את היוזמה הובילה מצרים הרואה במחמד דחלאן את יורשו העתידי של מחמוד עבאס, ג'בריל רג'וב תיאר את היוזמה הערבית כ"התערבות חיצונית בענייני פתח".

רג'וב הוא המתנגד הראשי בתנועת פתח לחזרתו של מחמד דחלאן לשורותיה, הוא ששכנע את מחמוד עבאס לכנס בחודש נובמבר שעבר את הוועידה השביעית של פתח ברמאללה כדי שתרחיק משורותיה את מחמד דחלאן ותומכיו.

גירושו של ג'בריל רג'וב בממצרים משקף את הכעס הגדול והרשמי של הנשיא א-סיסי על הנהגת פתח והוא מהווה מסר למחמוד עבאס כי מצרים עדיין תומכת במחמד דחלאן כיורשו העתידי ואיננה משלימה עם סירובו של יו"ר הרש"פ לאפשר את חזרת דחלאן לשורות פתח.
הצעד המצרי סותר את דברי של ד"ר סאאב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"פ, אשר ביקר במצרים לפני כמה ימים כי היחסים בין מצרים לרש"פ הינם טובים וכי מחמוד עבאס יבקר בה בקרוב.
תנועת פתח פרסמה הודעה שבה הגדירה את מניעת כניסתו של רג'וב למצרים כ "התפתחות מסוכנת" ביחסים בין מצרים לרש"פ. אולם, גורמים בכירים בפתח מעריכים כי מדובר במתיחות זמנית בין הרש"פ למצרים אך בסופו של דבר מחמוד עבאס ייאלץ למצוא פתרון יצירתי למשבר כדי להתפייס עם מצרים.

העיתונאי המצרי הידוע תאמר אמין תקף ב-27 בפברואר בתוכנית הטלוויזיה שלו את ג'בריל רג'וב ותיאר אותו כ"אישיות בלתי רצויה במצרים" ואת הרש"פ במילים "הנהגה חסרת לגיטימיות".

האם דחלאן מתכנן הפיכה נגד עבאס?

לפני כשבועיים כינס מחמד דחלאן בקהיר ועידה בהשתתפות כ 500 מנאמניו מהגדה והרצועה בהסכמת שלטונות מצרים ולמורת רוחה של הרש"פ. הכינוס התקיים למרות שהרש"פ שיגרה איומים לעבר המוזמנים לוועידה ואף ניסתה למנוע את יציאתם למצרים בדרכים שונות. הוועידה בקהיר התכנסה תחת הכותרת "הנוער הפלשתיני משרטט את מפת העתיד" והמלצותיה עסקו בתמיכה במוסדות התרבות והספורט של הנוער הפלשתיני בשטחים, הבעת הזדהות עם האסירים הביטחוניים וקריאה לאחדות לאומית.

מחמד דחלאן נאם בוועידה אך נהג בממלכתיות ונזהר שלא לתקוף בדבריו את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. הבעיות התחילו לאחר חזרת משתתפי הוועידה לבתיהם בשטחים.
אלה שחזרו לרצועת עזה תוחקרו על-ידי מנגנוני הביטחון של חמאס לגבי מה שהיה בוועידה, אולם הההתנכלויות לאנשיו של דחלאן היו דווקא מצד מנגנוני הביטחון הפלשתינים בגדה. עשרות צעירים, תושבי הגדה, שהשתתפו בוועידה במצרים זומנו לחקירה או נעצרו על-ידי מנגנוני הביטחון הפלשתינים של הרש"פ בהוראתו של מחמוד עבאס.

על-פי גורמים בתנועת פתח, לעצורים נאמר כי מעצרם נועד "לשמור על המדינה הפלשתינית והריבונות שלה". החקירות של מנגנוני הביטחון הפלשתינים התמקדו בשאלה האם במהלך הוועידה היה תיאום בין מחמד דחלאן לבין אנשי המודיעין המצרי לגבי דרכים להפיל את שלטונו של מחמוד עבאס בגדה ושילובם של משתתפי הוועידה בניסיון ההפיכה המתוכנן.

מקורביו של מחמד דחלאן אומרים כי מדובר בטענה מופרכת שמאחוריה עומדים שלושה בכירים מהוועדה המרכזית של פתח שרוצים לרשת את תפקידו של מחמוד עבאס ומסיתים אותו באופן קבוע נגד מחמד דחלאן. מדובר בג'בריל רג'וב ראש התאחדות הכדורגל, חוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים, והגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי הפלשתיני.

מחמד דחלאן מכחיש בתוקף את ההאשמות כי הוא מתכנן הפיכה צבאית נגד מחמוד עבאס וגם את הטענות כי הוא מנסה לפצל את תנועת פתח.
דחלאן מקפיד לומר בכל הזדמנות כי אין בכוונתו לפרוש מתנועת פתח וכי הוא בן התנועה האמיתי ברוח שבה הנהיג יאסר ערפאת את התנועה.

ההתנכלויות לתומכיו של מחמוד עבאס מצד מנגנוני הביטחון הפלשתינים בגדה התגברו בתקופה האחרונה במקביל לתהליך התגברות מאבק הירושה ברש"פ.

הוועידה השביעית של פתח שכונסה בסוף חודש נובמבר שעבר ברמאללה נועדה להרחיק את מחמד דחלאן ותומכיו מכל השפעה בתנועת פתח, מחמד דחלאן, הנהנה מתמיכת מדינת ערב המתונות כיורש הבא של מחמוד עבאס בתפקיד יו"ר הרש"פ, לא התקפל והמשיך לארגן את כוחותיו במחנות הפליטים בגדה ובלבנון לקראת המשך קרב הירושה.
בסוף החודש שעבר ערכו מנגנוני הביטחון של הרש"פ גל מעצרים בקרב השביבה של פתח באוניברסיטת אלנג'אח שבשכם בגלל שאנשיה חילקו אלפי שמיכות לחורף לנזקקים ברחבי הגדה ואף החרימו כמה משאיות שבהן היו השמיכות. צעירי הפתח שנעצרו הואשמו בתמיכה במחמד דחלאן בגלל שהשמיכות נתרמו ע"י מאע"מ ומכיוון שמחמד דחלאן משמש כיועצו של שליט אבו דאבי.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הורה למנוע כל פעילותו צדקה מצדו של מחמד דחלאן בתחומי הגדה כדי לפגוע בפופולריות שלו ברחוב הפלשתיני, לעומת זאת, תנועת חמאס מאפשרת לג'לילה דחלאן, רעייתו של מחמד דחלאן, פעילות צדקה חופשית ברצועת עזה ללא שום הגבלות.

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי מחמד דחלאן איננו צדיק תמים כפי שהוא מנסה להציג את עצמו וכי הוא קונה נשק רב מידי עבריינים ישראלים בתוך תחומי הקו הירוק ומעביר אותו לתומכיו במחנות הפליטים בגדה.

לדבריהם, הנשק נועד ליום פקודה לצורך ההפיכה הצבאית שהוא מתכנן נגד מחמוד עבאס וכי הוא ממתין רק לרגע המתאים שבו ייחלש יו"ר הרש"פ כדי שיוכל לבצע את זממו.

ההתנכלות של מנגנוני הביטחון הפלשתינים איננה מופנית רק לעבר בני הדור הצעיר בפתח התומכים במחמד דחלאן, אלא גם כלפי חברי המועצה המחוקקת (פרלמנט) המזוהים עמו.

בשבוע שעבר אסר מחמוד עבאס על חמישה מחברי המועצה המחוקקת מהגדה לצאת ללבנון בגלל שהם תומכים בדחלאן. מחמד דחלאן גינה בדף הפייסבוק שלו ב-25 בפברואר את גל המעצרים שעשו מנגנוני הביטחון הפלשתינים בקרב תומכיו בגדה ואמר כי מדובר "בניסיון ליצור מאבק פנימי בתוך תנועת פתח שישרת את הכיבוש הישראלי". הוא גינה גם את הפגיעה בחסינותם של חברי המועצה המחוקקת ובחופש התנועה שלהם.

לאן פני הדברים?

הפעילות הפוליטית של מחמד דחלאן הינה לגיטימית ואיננה מהווה חתירה נגד שלטונו של מחמוד עבאס, אולם מחמוד עבאס מתנהג כדיקטטור ואיננו מוכן לאפשר חופש ביטוי פוליטי למי שנחשב כיריבו הפוליטי בתוך תנועת פתח.

על-פי גורמים בפתח, כל הסכסוך העמוק בין מחמוד עבאס למחמד דחלאן נוצר בגלל שיריביו של דחלאן הצליחו להבאיש את ריחו של דחלאן בעיניו של עבאס, דחלאן היה בעבר בן הטיפוחים של מחמוד עבאס.

בחודשים האחרונים הצליח מחמוד עבאס להחליש את כוחו הפוליטי של מחמד דחלאן, אחת הסיבות שהוא שלל ממרוואן ברגותי, העצור בכלא הישראלי, כל תפקיד חשוב בצמרת פתח נובעת מהעובדה כי ברגותי הינו ידידו הקרוב של מחמד דחלאן.

אולם, הזמן פועל לרעתו של מחמוד עבאס בגלל גילו המתקדם ומצבו הבריאותי, גורמים בכירים בפתח ובמערכת הביטחון הישראלית מעריכים כי הוא לא יצליח לעקור את מחמד דחלאן מפעילות בשטח ולנטרלו.

למחמד דחלאן יש פופולריות גדולה ותומכים רבים ברצועת עזה והוא הצליח גם להקים מאחזי כוח חמושים במחנות הפליטים בגדה ובלבנון.

מחמד דחלאן הינו איש עסקים מצליח המעורב גם בעסקות נשק גדולות ויש לו ממון רב, דבר שמאפשר לו לקיים פעילות פוליטית בלתי תלויה ולגייס כל הזמן תומכים חדשים.

לכן, חולשתו הפוליטית של מחמד דחלאן הינה זמנית בלבד, ברגע שמחמוד עבאס ייכנס למצב של נבצרות בגלל גילו המתקדם או מסיבות אחרות, כללי המשחק הפוליטי ישתנו והוא ייפתח מחדש.

מחמד דחלאן הינו פוליטיקאי ממולח, הוא הצליח להשיג את תמיכת מדינות ערב בו בניגוד לכל הסיכויים ויש לו כישרון לטוות קשרים פוליטיים ובריתות חדשות, לכן הוא עדיין לא אמר את המילה האחרונה בכל הקשור לקרב הירושה ברש"פ.

תאריך:  28/02/2017   |   עודכן:  28/02/2017
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע גורש ג'בריל רג'וב ממצרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סב
1/03/17 08:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
ב-12 בפברואר, ולרגל ביקורו בקהיר, העניק נשיא לבנון, מישל עוון, ראיונות לאל-אהראם המצרי ולכלי תקשורת נוספים, שבמסגרתם התייחס לנשק חיזבאללה ולמקומו של הארגון במדינת לבנון:
28/02/2017  |  אסף אוריון  |   מאמרים
מאמצי התיווך של קטר וגורמים שונים כמו רוסיה ושוויץ בין הרש"פ לתנועת חמאס בחודשים האחרונים להשגת פיוס לאומי וסיום הפיצול בין הגדה לרצועה נכשלו והמתיחות ביניהן נמשכת. נציגי ועדת הבחירות המרכזית דיווחו השבוע לממשלה הפלשתינית בראשותו של ד"ר ראמי חמדאללה כי מאמציהם לשכנע את תנועת חמאס להסכים לעריכת בחירות מקומיות ב-13 בחודש מאי השנה נכשלו.
25/02/2017  |  יוני בן מנחם  |   כתבות
לפני זמן קצר הצהירה ראש ממשלת גרמניה, הגברת מרקל, מנהיגת אירופה למעשה, כי מקורו של הטרור אינו באיסלאם, אלא באיסלאם שאינו מובן. רוצה כנראה לומר שישנם כאלו בעולמנו שאינם מבינים מה הוא האיסלאם, ומתוך אי-הבנה זאת מיחסים את הטרור לדת האיסלאם. גם אובמה החזיק בדעה דומה, כאשר לפי תפיסתו דאעש אינו מייצג את האיסלאם, והוא ראה משום חילול השם לייחס לאיסלאם כוונות טרור. ישנם רבים, בכללם האפיפיור הנוכחי, המהללים את האיסלאם כשוחר שלום באמונותיו ודרכיו. רבים אחרים נוטים לגישה הפוכה ומצביעים על העובדה הפשוטה שאכן לא כל המוסלמים הם חורשי רע ואנשי טרור, אבל כל אנשי הטרור של ימינו הם מוסלמים, וטרם מצאנו בעלי דתות אחרות, מדוכאים ועניים ככל שיהיו, שיצאו במעשי טרור (דומני שלמעט טרור הינדי נגד המוסלמים). נניח לוuיכוח הזה, אבל דבר אחד, לדעתי, בולט: מקורו של מרבית הטרור הוא מהמזרח התיכון. והשאלה הגדולה העולה היא: עד כמה אנו מיטיבים להכיר ולהבין את המזרח התיכון המוסלמי? עד כמה אנו מבינים את מה שמתחולל בו מאז 2011? ובהקשר זה: האם טראמפ וצוותו מבינים? איני יודע. אבל, אני יכול להמליץ לנשיא ולכל איש מדינה ושוחר דעת, לקרוא ספר חדש שראה אור ממש בימים אלו. שם הספר הוא: "המזרח התיכון, המשבר הגדול מאז מוחמד". כתב אותו הפרופסור חגי ארליך, מגדולי המזרחנים שלנו, לדעתי.
23/02/2017  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
הבחירות בארה"ב הוסיפו למוטיבציה של ארצות ערב המתונות לשתף פעולה עם ישראל בנוסף לקיום האויב המשותף האירני שמוסיף לחתור לאי שקט באזור.
22/02/2017  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
אירן הינה מעצמה שיעית שחרתה על דגלה את השמדת ישראל, היא מקדמת זאת בריש גליי ואינה מסתירה זאת. הנשיא הקודם של ארה"ב עצם עיניו מפני סכנה זו והתרכז בהאטת קצב הפיתוח של היכולת הגרעינית של אירן כאילו זאת הסכנה הגדולה ביותר.
20/02/2017  |  שמעון זיו  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
האם המוסד חיסל בתוניסיה  /  יוני בן-מנחם
הזדמנות פז לשיקום מעמדה של ארה"ב  /  אריאל י. לוין
טילי שיוט על מתקנים של החות'ים  /  אביתר בן-צדף
יחסי ערב הסעודית - אירן לקראת תפנית   /  יואל גוז'נסקי, סימה שיין
דאעש קורא לחיסול מנהיגי דת בכירים  /  יוני בן-מנחם
הגירה על-פי האיסלאם  /  דניאל גלילי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il