|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אדולף היטלר כשטיח רצפה

בועז ארד מציג את הצורר הנאצי כחיה ניצודה, מירון סימה מצייר את משפט אייכמן לפי הספר וסוזן הילר מתעדת את רוחות הרפאים של השואה
23/02/2007  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: דנה גילרמן  |    |  עכבר העיר  |  mouse.co.il  |  תגובות
מתוך "ווזווז" של בועז ארד [צילום: דודו בכר, עכבר העיר]

"פועלת זועקת", מירון סימה, 1933

שטיח הרצפה בצורת היטלר, שמוצג בתערוכה "ווזווז" של בועז ארד במרכז לאמנות עכשווית בתל אביב הצחיק את הצופים.

זה לא היה צחוק מזלזל, אולי צחוק מופתע ונבוך מעט, אך בעיקר כזה שמגיב למראהו של משהו מצחיק: היטלר הניצוד, עשוי סיליקון, שפניו ושפמו מעוטרים בשערות שיבה. על קירותיו של החדר שבו היטלר שוכב תלויים ציורים של צלבי קרס. גם הם לא עוררו זעזוע. אולי אפילו התקבלו באדישות. הם נראו לצופים כמו עוד פריט דקורטיבי בין תצלומי כלים ופסלים קישוטיים שצולמו בבית אמו הפולנייה של האמן.

סמלי השואה בתערוכה הם חלק מסיפור גדול ומורכב יותר על הפולנים ששרדו את מלחמת העולם השניה ועלו לישראל. בחדר הסמוך מוקרן הסרט "גפילטע פיש", שבו צילם ארד את אמו מכינה גפילטע פיש ותוך כדי כך הציג את התפוררותה של המורשת שממנה באה. חוסר ההמשכיות בא לידי ביטוי, בין היתר, בכך שבנותיה אוכלות את הדג, אך כבר לא מכינות אותו. במכוון או שלא, ראשו של הקרפיון הכרות מזכיר את ראשו של היטלר הניצוד בחדר הסמוך.

"הרגע של השואה הוא הרגע של המפץ הגדול, שבו נוצרה הישראליות, האשכנזיות", אומר ארד. "זה הרגע שבו נוצרה התפישה של האשכנזי - בעל הידע המיותר שלא עזר לו בשעת הצורך - לעומת המזרחי עם חוכמת הרחוב".

ארד שייך לדור עכשווי של אמנים ישראלים שמטפלים בשואה באופן פחות צפוי ויותר פרובוקטיבי, כגון רועי רוזן, זויה צ'רקסקי ותמי בן תור. זוהי כבר לא שאלה של טובים ורעים, קורבנות ורוצחים. זהו לא תיעוד שנועד להאשים את האשמים ולהנציח את מה שהיה למען הדורות הבאים. ארד משתמש בשואה כדי לדבר על הרוע האנושי ועל ישראל העכשווית, המשוסעת והמפוררת. השואה ותחושת הנרדפות, כך הוא מזכיר לנו, הם הדבר האחרון שעוד מלכד אותנו.

כדאי לראות את תערוכתו של ארד בסוף מסלול שמתחיל בתערוכת הרישומים "שלוש עדויות" של מירון סימה במוזיאון על שם רמי ואורי נחושתן בקיבוץ אשדות יעקב, וממשיך בעבודת הווידאו "פרויקט רחוב י'" של סוזן הילר האמריקנית, שמוצגת בימים אלו בגלריה גבעון בתל אביב, ובמיצב שלה במוזיאון ישראל בירושלים. שלוש התערוכות משקפות את המהפך שעבר ייצוג השואה באמנות ב-50 השנים האחרונות: מההזדהות של סימה דרך השתיקה של הילר ועד לציניות של ארד.

אצל סימה, מחלוצי הטיפול בשואה, יש טובים ורעים. נקודת המבט שלו היא גם זו של הממסד. בסדרת רישומים שנעשתה במשפט אייכמן ב-1961 - נקודת הזמן שבה החל בארץ השיח על השואה - הוא מבטא את מצוקת העדים: מצייר את הסופר ק' צטניק מתעלף, את סערת הרגשות של האנשים באולם, את הזעקה שבוקעת מפיותיהם של הקורבנות. מטרתם של הרישומים לייצר אמפתיה והזדהות.

באותו משפט הוא גם מצייר את אייכמן. פרט זה, שנראה חסר משמעות, אינו טריוויאלי כלל וכלל, משום שההתמקדות בדיוקנם של הרוצחים הנאצים היתה אז כמעט טאבו. למעשה, דימוי של היטלר בחלל אמנותי-ממסדי הוצג רק באמצע שנות ה-90 בתערוכה "חיה ומות כאווה בראון" של רועי רוזן במוזיאון ישראל. רוזן נתן היתר לעיסוק בדיוקנו של הרוצח: בעקבותיו עטה ארד על פניו מסיכה של היטלר, דוד וקשטיין יצר את דיוקנו של היטלר בפסיפס ודינה שנהב הציגה קצינים נאצים מחרוזים בביתן הלנה רובינשטיין.

התערוכה של סימה משקפת את הצורך של האמן, כמו של ציירים אחרים, מרביתם ניצולים, לדבר על השואה דרך האמנות. בשנות ה-60 שימשה האמנות בעיקר לתיעוד, הנצחה וזיכרון וכן היתה דרך לבטא את תחושת האשמה והאובדן. סימה אומנם גורש מגרמניה ב-1933 וניצל מהשואה, אך הוא חי עד אז באווירה של אנטישמיות. הוא היה עד למראות קשים ביותר שבאים לידי ביטוי בשתי סדרות נוספות בתערוכה: "הזעקה" ו"יורים בחדר הסגור". הסדרה האחרונה, שמתארת טבח שערכו שוטרים גרמנים באסיפת פועלים ב-1933, הוצגה כעבור שנה, ב-1934, בקפה "אירופה" בירושלים. קהל העולים מגרמניה דרש מיד להורידה. "הם כעסו עליו שהוא הציג ככה את הגרמנים", מספרת אוצרת התערוכה גליה גביש.

בפרויקט של סוזן הילר, כמו בסרט "שואה" של קלוד לנצמן, אין באמת אפשרות לדבר על השואה, אין אפשרות לייצג אותה, אלא להצביע על החלל שנותר אחריה. הילר ממשיכה במובן מה את נקודת המבט ההיסטורית של סימה - זו שעוסקת בקורבן, בתחושה של הגדיעה ובחוסר ההמשכיות. עם זאת, היא גם מבטאת גישה חדשה יותר שאופיינית לחלק מהאמנים בני הדור השני לשואה: דיבור מופשט, לעתים עקיף, על מה שאין אפשרות לדבר עליו.

היא הופכת את הסיפור לאקט סדרתי של תצלום ועוד תצלום - 300 שלטים שצולמו במשך שלוש שנים בגרמניה ובהם מופיעה המלה "יהודי". בתצלומים, שמוצגים במוזיאון ישראל בירושלים, אין אנשים. בסרט שנעשה במקביל (המוצג בגלריה גבעון) מופיעים אנשים מפעם לפעם, אך הם נראים כמו רוחות מהעבר. אולי זו גם הסיבה לאפרוריות המעיקה שצובעת את הסרט, או כפי שתיארה חנה קראל את העיירות היהודיות בספרה "הוכחות לקיום": "הכול היה מכוער יותר ואפור יותר. אולי זה בגלל רוחות הרפאים. הן מסרבות להיעלם כי לא עצובים עליהן, לא בוכים עליהן".

גם ארד כבר לא מתייחס ישירות לאירוע ההיסטורי עצמו. כתוצר של דור שלא גדל על סיפורים מהבית אלא על זיכרון קולקטיבי, שמועבר מדי שנה מטעם המדינה, אין לו חובה מוסרית להעביר את המסר. גם לא יראת השתיקה. המרחק הרגשי והמוסרי מאפשר לו לקחת סמלים קיצוניים שמסמנים את האירוע (צלב קרס, דיוקן של היטלר) ולהשתמש בהם בשלב הבא - לדבר על המקום שהתהווה בעקבות אותו מאורע. השואה הביאה לכינונה של מדינת ישראל ומאז, כך לדעתו, קרה רק רע. נראה שהיטלר הוא לא האשם היחיד. הגיע הזמן גם להתבונן בעצמנו. אפשר לראות בתהליך הזה חלק מתרבות בריאה שבהתחלה מקדשת, אחר כך נבהלת ולבסוף שואלת את עצמה שאלות קשות. שלוש התערוכות האלה מציגות תהליך שעוד רחוק מלהגיע לסופו, ויש בו גם מידה של נחמה: העיסוק בשואה, וכך גם הנצחתה, לא ייעלם. להיפך, הוא מתעצם, משתנה וחי יותר מאי פעם.

לדף התערוכה של בועז ארד [קישור]
לדף התערוכה של מירון סימה [קישור]
תאריך:  23/02/2007   |   עודכן:  23/02/2007
דנה גילרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
את המופע המשותף שלהם מריצים אסי ישראלוף, ציון ברוך ושלום מיכאלשווילי, חברי מה קשור, כבר חמש שנים, ובהצלחה רבה. אחרי שהגיעו מרמלה לעיר הגדולה, הם קיבלו הזדמנות בפינה שבועית אצל אלי יצפאן וכבשו את לב הקונצנזוס במתיחה אכזרית במיוחד ב"פספוסים", בה אילצו את אמו של ברוך להיות שותפה לדבר עבירה מאוחר יותר הם אומצו בחום על-ידי ארז טל ב"רק בישראל" ז"ל.
23/02/2007  |  אלון שניידרמן  |   חדשות
"אני זוכר את המקום הזה עוד כשהיה בחיתוליו", התגאה בפני ד' עם חיוך דבילי מרוח על הפרצוף שלו, "עוד כשהוא היה רק כמה שולחנות עץ עגולים עם מפות צבעוניות ושתי מלצריות תחת כיפת השמיים", הוא המשיך בשוונג הנוסטלגי המתפייט שלו בעודו טורף את המקסיקנוס (27 שקל), נאצ'וס מטוגן בתוספת סלסה ולבנה שהזמנו לספתח. כנראה שככה זה עם מקומות מצליחים, כל אחד רוצה להדגיש את החלק שלו בהצלחה. גם ד' רוצה נתח מההצלחה המסחררת (לא פחות) של צבעים בקפה. מבית קפה קטנטן ששירת בעיקר את תושבי שכונת רמתיים בהוד השרון, הפך הבר בית קפה הזה לאכסניה נעימה עבור צעירי השרון באשר הם. אבל אל תשכחו את ד', הוא היה מחלוצי המבקרים בצבעים בקפה.
23/02/2007  |  בועז סיטי  |   חדשות
יום שישי 23.2
23/02/2007  |  תיגל נשיא  |   חדשות
ראש הממשלה חשף בפני הטורקים חומר מודיעיני רגיש המצביע על כך שנשק אירני שסופק לחיזבאללה בלבנון חצה את המרחב האווירי של טורקיה. כך עולה ממידע שהתפרסם (יום ה', 22.2.07) בעיתונות בלבנון.
23/02/2007  |  עידן יוסף  |   חדשות
טקס פרסי האקדמיה ה-79 מתקרב בצעדי ענק. חשים צורך ברענון אחרון לפני ליל האוסקרים? מהגבות של סקורסזה עד לטרנד המקסיקני, מסרטי המסר החברתי עד לאנדרדוג האמריקני האהוב - אנחנו כאן כדי לשרטט את המפה. ויש גם טבלת הימורים של טובי המבקרים!
23/02/2007  |  מיכל ויניק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il