בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הפלוראליזים בפרשת בהעלותך (ב')
|
אני לוקח דווקא מפרשה עמוסה בתיאורים קשים בסוף פרק י"א של קברות התאווה דווקא את הגישה הפלוראליסטית של משה ● אין מקום לפרץ של שנאה כלפי האחר כפי שמציעים למשה הסובבים אותו אין לאף אחד זכות לומר רק אני מייצג את דברי האלוהי ● יש מקום להקשיב לדעה האחרת
אני מוצא לנכון להתייחס לגישה הפלורליסטית, לה אני מייחס חשיבות והערכה רבה, שבאה לדי ביטוי בפרשה שלנו בספר במדבר פר' י"א פס' כ"ט - "וּמִי יִתֵּן כָּל-עַם ה' נְבִיאִים". זו תשובת משה לאיש מנגנון, המוצג בחנפנותו הרבה בפסוק כ"ז. נער שרץ לספר למשה, שישנם בעם אנשים המתנבאים במחנה. לנער-הפקיד המתרפס הצטרף גם "יְהוֹשֻעַ בֶּן-נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה מִבָּחֻרָיו וַיֹּאמֶר: אֲדוֹנִי מֹשֶׁה - כְּלָאֵם". תשובת משה לחבורה המקיפה אותו, הפונה אליו בדרישה לכלוא את מתנגדיו והחולקים על מנהיגותו, חייבת להנחות אותנו במיוחד בימים אלו של מאבקים פוליטיים, הגולשים לעתים לתהומות של שנאה. החבורה הקנאית למשה אינה מכירה בלגיטימיות של דעה אחרת. היא רואה בדעה האחרת בגידה, ולכן הפניה שלהם למשה - כְּלָאֵם. תשובת משה מעוגנת בתפישת חיים אחרת הוא - משה - נותן לגיטימיות גם לדעות אחרות. הוא בז לקנאות חנפנית הסובבת אותו ואומר לה - "מִי יִתֵּן כָּל-עַם ה' נְבִיאִים". הוא אינו מכתיר בשם בוגדים את אלה המערערים על מנהיגותו. משה מבטא גישה המחייבת פלוראליזים בחברה הישראלית וזאת בימים קשים במיוחד שעוברת החברה. בפסוק א' באותו פרק אנחנו מתוודעים לחברה שסועה. חלקים לא מבוטלים שקשה לאמוד את גודלם נכתב עליהם - "וַיְּהִי הָעָם כְּמִתְאוֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי ה'" - מתריסים נגד מהלכי הנהגה, המובילה את העם במדבר לעבר היעד של הגשמת הכמיהה לחרות בבניית בית לאומי בארץ כנען. למשמע התלונות ולנוכח אווירה שיצרו המתאוננים אנו עדים לתגובת ישות אלוקית, אינה מסתפקת בהבעת כעס, אלא גם משלחת אש "וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה". משה כמנהיג עומד בפני תופעה של חוגים, המערערים על עצם המהלך שהוא מוביל מעבדות מצרים לחיי חרות בארץ כנען. הערעור על סלילת הדרך לחרות מובעת על-ידי אופוזיציה, הדורשת לחזור מצרימה תוך יצירת אידאליזציה של תקופת העבדות במצרים: "זָכַרְנוּ אֶת-הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם, אֶת הַקִּשֻׁאִים וְאֶת הָאֲבָטִיחִים..."(שם, פס' ה') תיאורים קשים משה מייחס חשיבות למוסד שלטוני בדמות שבעים איש, שעל-פי פסוק כ"א הם מזקני העם. לעברה של אופוזיציה, שמייחסת לעצמה זכות להתנבא במחנה הוא אינו נוקט את האמצעים האלימים כפי שמציגים לו מקורבים לו. במדרשי חז"ל כדוגמת במדבר רבא פרשה ג' ד"ה ז' אנו מוצאים שאלדד ומידד, אותם ביקש יהושע להכניס לבית כלא, הם אלו שזכו להיכנס לארץ כנען, מה שלא זכה משה. שני אנשים המערערים על סמכותו הרוחנית הבלעדית של משה, יהושע ביקש לכלואם ולדכאם ביד חזקה, ואילו משה מגלה כלפיהם סלחנות ואילו מדרשי חז"ל מעניקים להם את החיים בארץ הנכספת מה שלא זכה משה. אני לוקח דווקא מפרשה עמוסה בתיאורים קשים בסוף פרק י"א של קברות התאווה דווקא את הגישה הפלוראליסטית של משה. אין מקום לפרץ של שנאה כלפי האחר כפי שמציעים למשה הסובבים אותו אין לאף אחד זכות לומר רק אני מייצג את דברי האלוהי. יש מקום להקשיב לדעה האחרת. מצער אותי שהלקח של הפלוראליזים המזדקר מפרק י"א לא עמד במבחן, עת משה הגיב לדברי הקטרוג האישיים אחותו מרים ואחיו אהרון. קשה לי לקבל את העונש הפיזי הקשה של מחלת הצרעת ונידויה מחוץ למחנה שהושת עליה. אך לא די שהיא נענשה בעונש פיזי קשה מנשוא. היא נענשה בהשפלה קשה עת "אָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְְּּפָנֶיהָ" (במדבר י"ב 14).
|
תאריך:
|
31/05/2020
|
|
|
עודכן:
|
31/05/2020
|
|
איתן קלינסקי
|
הפלוראליזים בפרשת בהעלותך (ב')
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ים תיכונית
|
31/05/20 12:57
|
|
2
|
|
לאיתן היקר,,
|
31/05/20 14:36
|
|
3
|
|
לאיתן היקר
|
31/05/20 14:44
|
|
4
|
|
בן נאמן
|
31/05/20 16:37
|
|
5
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:55
|
|
6
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:55
|
|
7
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:55
|
|
8
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:55
|
|
9
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:55
|
|
10
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:55
|
|
11
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:55
|
|
12
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:55
|
|
13
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:55
|
|
14
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:55
|
|
15
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:55
|
|
16
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:56
|
|
17
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:56
|
|
18
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:56
|
|
19
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:56
|
|
20
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:56
|
|
21
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:56
|
|
22
|
|
בן נאמן הצליח
|
1/06/20 07:56
|
|
23
|
|
נעמי..ק
|
1/06/20 08:05
|
|
24
|
|
נעמי..ק
|
1/06/20 08:05
|
|
25
|
|
נעמי..ק
|
1/06/20 08:05
|
|
26
|
|
נעמי..ק
|
1/06/20 08:05
|
|
27
|
|
אלדד ומידד
|
1/06/20 10:58
|
|
28
|
|
הערה לאיתן
|
1/06/20 11:23
|
|
אמנם בצה"ל מלמדים ש"ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה", אך לפני ההתקפה עליך לדעת מיהו האויב והיכן הוא מצוי לבל תתקוף בטעות את כוחותיך שלך. נאשם בפלילים שעושה הכל שֶׁבַּכֹּל וגם שֶׁבֶּ-קוֹל לחמוק ממשפט, אחרי ששיבש את כל הערכים במדינה, משקר בלא בושה, מסית ומשסה חלקים בעם אלו באילו, ואינו מתבייש להתייצב בפתחו של בית המשפט, ביום פתיחת משפטיו, כראש ארגון פשע, כאשר עמו ניצבים כל הַ"קֶפְּטֶנִים" או ה"בוסים" בארגונו [ראה בסרט "הסנדק", או הבט באותה תמונה מפורסמת של אל-קאפונה נושא דבריו המבישים בכניסה לבית המשפט בשיקאגו]. ואולי שימשו שרים אלה להקת "מעודדות" [רק יפים הרבה פחות], ניצבים ומקשיבים ברוב קשב והסכמה לנאומו המביש, שאפשר וכתב לו בנו.
|
|
|
משלל הנושאים בפרשת "בהעלותך", אבקש להתמקד בסיפורן הכואב של הנשים בפרשה זו. כואב הוא סיפורה של מרים, אחותו הבכירה של משה. אחות שהייתה בשביל משה מהרגע הראשון לחייו. משה חייב את חייו לאחותו מרים שהצילה אותו ממארת היאור. מרים, האחות הבכירה, היא זו שהשגיחה, דאגה וחרדה למשה, כשחייו הטלטלו בתיבת-גומא - בתיבת-המוות בנהר היאור, כשהכמישה והכיליון אורבים בכל פינה בנהר.
|
|
|
השמאל והאידאלים שלו נעלמו בחברה, בפוליטיקה ובתקשורת הם איבדו את חשיבותן והשפעתם בשיח הציבורי וגם בקלפיות
|
|
|
סמוך לשער הצפוני של נמל יפו, על קו הים, שוכן נושק לים, מבנה בטון צר ומאורך, בולט בכיעורו, שומם ומוזנח. כאן במבנה זה שכן טרמינל הנוסעים הראשי לארץ ישראל. המבנה מכונה בפי העם "בית המכס המנדטורי" שכן שימש בנוסף לטרמינל נוסעים גם כמקום בידוק מכס. מזה תקופה ארוכה מתנהל מאבק על עתידו של המבנה בין עיריית תל אביב-יפו לבין המועצה לשימור אתרי מורשת.
|
|
|
בערב שבת פרשת נשא אנחנו חוגגים את חג השבועות, זמן מתן תורתנו. מעניין לבדוק אם יש קשר בין שני האירועים, מהו הקשר ואיך זה נוגע לנו. פרשת השבוע ממשיכה במפקד של שבט לוי ופותחת בפסוק (במדבר ד): [כא] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [כב] נָשֹׂא, אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי גֵרְשׁוֹן--גַּם-הֵם: לְבֵית אֲבֹתָם, לְמִשְׁפְּחֹתָם. לקראת סוף הפרשה הקודמת קראנו: [ב] נָשֹׂא, אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי קְהָת, מִתּוֹךְ, בְּנֵי לֵוִי--לְמִשְׁפְּחֹתָם, לְבֵית אֲבֹתָם. גרשון הוא הגדול בבני לוי ושמו מלמד שעבודתו היא בגירוש הרע, "סור מרע" הקודם ומאפשר את "ועשה טוב" שזו עבודתו של קהת. שניהם זקוקים לחיזוק, נשיאת ראש המעניקה כוחות להתגבר על המכשולים הנובעים מפיתויי העולם הזה ונשיאת הראש היא המעניקה להם את הכוחות לכך.
|
|
|
|