|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

באש ובמים

בכל נושא חשוב ישנן שדולות ומתפרסמות עצומות, בעיקר בנושא ביטחון או השלטון שלא לדבר על שחיתות. אך איפה העצומות למען הפיכתה של ישראל למקור אנרגיה, למעיין של חיים טובים בסביבה בריאה?
19/10/2006  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות

למדינת ישראל שני משאבים אדירים בפוטנציה - השמש שיכולה להאיר לנו בלילה ולתת לנו כוח ביום, והים אשר הידע להתפלתו מצוי בשפע להרוות כל אדמות הארץ ולייצא לעולם הצמא. אך ישראל, לא זו בלבד שאינה צועדת קדימה אלא נסוגה, לא רק יחסית למדינות אחרות אלא באופן מוחלט.

האבות שאחראים למחדל קולוסאלי זה הם בראש וראשונה ה"קלקלנים" באגף התקציבים של האוצר שהאופק המיידי שלהם היא קריית הממשלה, שבה הם עושים את ה"סטאז'" והאופק הרחוק יותר הוא השוק הפרטי ומשרות של מאות אלפי שקל לחודש. מן הראוי היה לייסד "מפעל מלווה חיים" בדומה למפעל מלווה העצמאות ה- bonds ולהפיץ אותו כמעט לכל בית אב בישראל שיכול להרשות לעצמו לרכוש אגרת אחת או צרור אגרות, בקרב העם היהודי ושוחרי ישראל והסביבה בעולם. פרויקט זה יניב עם השנים דיבידנדים למדינה ולבעלי האגרות, והוא יתרום תרומה משמעותית לשלום באזורנו. דרוש בעל חזון. מי מכיר, מי יודע.

גבעת וורטהימר לא עונה

בחודש מאי השנה, בעקבות רכישת מניות של מפעלי וורטהימר על-ידי האדם השני בעושרו בעולם וורן באפט (אשר ביקר לא מכבר בארץ והביע אמון בעתיד הכלכלה הישראלית) פניתי במכתב גלוי לסטף וורטהימר תחת הכותרת "תן לשמש יד" ובו כתבתי בין היתר:

"כגודל ההישג גודל הציפייה ואנו מצפים ליותר מזה. אנו מייחלים למשהו שיהווה פסגת מעשיך, אתגר שהוא, בלא להפריז, גדול האתגרים של ימינו. יזום מפעל עולמי לקידום אנרגיה חלופית ובראש וראשונה אנרגיה סולרית, אשר בסיסה בישראל, ארץ ברוכת שמש. זאת תהיה המהפכה הגדולה והבשורה האולטימטיבית למדינת ישראל ולעולם כולו.

אולי זה נשמע נאיבי, אבל בימים אלה, כאשר חוגגים את הולדת חוזה המדינה, תיאודור הרצל, אפשר גם להיזכר באמירה שמיוחסת לאחד מחכמי הדור, חיים ויצמן, הנשיא הראשון של ישראל. 'הרצל' - אמר ויצמן - 'היה נאיבי.אילו ידע במה כרוכה הקמת המדינה היה מן הסתם מסתלק מן הרעיון'. אתה לא נאיבי,אבל אתה חולם גדול ומגשים גדול לא פחות. אני יודע כי השאיפה עצמה היא יומרנית, אך אני משוכנע שאתה נמנה עם אלה שהמנטרה שלהם היא: צריך לשאוף להשיג את המוגדר כבלתי ניתן להשגה. מפעל כזה ראוי לך ואתה ראוי לו."

כידוע "מכתבים גלויים" היעד שלהם הוא ציבור הקוראים. שכן אם אני רוצה שהנמען בלבד יקרא אותו אני שולח מכתב מבויל והוא יקרא אותו או שלא יקרא אותו.ואמנם מלבד פרסומו ברבים שלחתי לו את המכתב למעונו בתל אביב והוא קרא אותו.

יש לציין שסטף וורהיימר מקומו כבר שמור לו בפנתיאון של העשייה בארץ. וורטהימר מעולם לא התיימר לעשות רק למען המדינה. הסיסמה שלו היתה: עשה למדינה באמצעות העשייה לעצמך. זה השילוב המוצלח ביותר. סטף הוא עדיין במלוא אונו אך את העשייה הגדולה עושה בנו,והוא ירש מאביו את היוזמה וכנראה פחות את החזון. אפשר וסטף וורטהימר הוא כמו אותה חללית ששוגרה לרקיע וטוב לה שם ואין לקברניטה חשק רב לחזור לארץ.

משל לסנדלר שהולך יחף

בעיית האנרגיה בכלל, ובישראל בפרט, היא בעיה אקוטית. הדלק הנוזלי, כלומר הנפט ומוצריו מובא רובו ככולו מחו"ל. אומנם גילו קצת ממנו בארץ ,וה"בשורה" האחרונה היא מציאת שדה נפט ב"מאגר תמרור 3" ליד ים המלח אשר יפיק לא פחות מ- 120 חביות ביום, נפט לא מן הסוג המשובח, אבל ערב הסעודית מפיקה כמות זאת בשנייה אחת.

זה אמור גם לגבי פחם, שלאט לאט הוא מוצא מכלל שימוש בשל רמת הזיהום הגבוהה שלו. אשר לגז, מומחים קובעים (שרון קדמי - "דה מרקר " 15.10.2006) שבעיית האנרגיה האמיתית של ישראל אינה הנפט אלא המחסור בגז טבעי, שיותר מ- 25% מצריכת האנרגיה במדינה עתידה להתבסס עליו כבר בעשור הבא. חלקו הקטן, מופק בארץ והחלק העיקרי ייובא החל מ- 2008 ממצרים. אך גם אם אספקה זאת תהיה מסודרת,גם אז לאורך ימים יחסר גז.

מנכ"ל "גרינפיס", ד"ר ג'רד לאופרד, אמר בריאיון לאתר nrg של מעריב, כי נוכח העבודה שמאגרי הנפט הולכים ומתדלדלים, ורובם מרוכזים במספר מצומצם של מדינות, הסכנה של מחסור חמור בנפט היא מוחשית. אולם, הוא מציין כי בתוך פרק זמן קצר ניתן לספק אנרגיה חלופית בכמות של 20% מן הצריכה העולמית. זאת ממקורות של אנרגיה מתחדשת כמו אנרגיה סולרית ואנרגיית הרוח. להערכתו בצורה זאת אפשר יהיה להוציא לגמרי את הנפט מסל המקורות עד לסוף המאה.

אשר לישראל, הוא פחות אופטימי. הוא מצביע על כך שלפני 20 שנה הוקם בנגב מתקן לפיתוח אנרגיה סולרית, שהיה בזמנו מן הגדולים והמתקדמים בעולם. למרות זאת המצב כיום הוא שישראל מקרטעת אחרי שכנותיה, כמו מצרים ואיחוד הנסיכויות שהקימו תשתיות לאנרגיה מתחדשת ועקפו את ישראל ביישום הטכנולוגיה. שערו בנפשכם, מדינות שמפיקות נפט לעצמן וליצוא, מקדימות את ישראל בטכנולוגיה של אנרגיה מתחדשת. אנרגיה חלופית אינה רק זאת שמופקת מן השמש ומן הרוח.

סוכר לא קשור רק בסוכרת - הוא קשור גם באנרגיה

רבות כבר נכתב על מקורות האנרגיה החלופית. בראש וראשונה אנרגיה סולרית ואנרגיית הרוח. עם מקורות אחרים נמנים פסולת, פצלי שמן שמצויים אצלנו בשפע, אנרגיה שיורית, של קיטור, בתחנות חשמל ועוד. אולם באחרונה גבר השימוש בגידולי תירס וסוכר להפקת אנרגיה.

במאמר ב"ניו-יורק טיימס" כותב טום פרידמן. ברזיל הפכה את האתנול שמופק מקנה סוכר לחלק מחיי יום-יום. אתנול מסוכר עולה 2 דולר לגלון ואילו דלק רגיל עולה פי שניים. ב- 34 אלף תחנות דלק בברזיל מוכרים גם אתנול וגם בנזין רגיל. זאת בהשוואה לארה"ב, שם יש רק 700 תחנות כאלה. זאת המציאות כבר כיום ואילו הצפי הוא שבתוך חמש שנים אפשר יהיה להפיק אתנול בכמות כפולה ועוד יותר מכל קנה סוכר.

"מומחים ברזילאים המליצו בפני - ממשיך וכותב פרידמן- לחייב חברות נפט אמריקניות לספק משאבות אתנול בכל תחנות הדלק שלהן, לחייב את חברות הרכב לייצר מכוניות המונעות על-ידי מתנול, לוותר על המס המטופש של 54 סנט שהוטל על יבוא מתנול, כדי להגן על החקלאים שלנו ואז לתת לשוק לעבוד".

גם מתירס ניתן להפיק אתנול ויש לשער שיימצאו עוד גידולים שהפקת אנרגיה מהם הוא עסק כדאי.זה רק עניין של השקעה במחקר ובפיתוח. פינלנד, המשופעת בעצים, עושה ניסויים מתקדמים להפקת דלק נוזלי מעץ. בשנת 2005 יצרו תושבי ישראל 6 מיליוני טונות של פסולת. חלק מהם ניתן היה לנצל להפקת אנרגיה, במקום שיהיו מטרד סביבתי.

בארץ קיימים מרבצים של פצלי שמן, רובם במישור רותם וישנן טכנולוגיות רבות בעולם לניצול פצלי השמן והפיכתם לחומר דלק. אומנם במישור רותם עדיין קיים מפעל קטן, אך לא נעשה מאומה להרחבתו לממדים רציניים. להיפך, המפעל המקורי צומצם בשעתו מחוסר כדאיות. אולם אז מחירי הנפט היו נמוכים.

בישראל מצויים יזמים ברוכי תושייה וידע אשר מקימים מפעלי אנרגיה בעיקר בחו"ל, כי בארץ המתחרה הראשית לאנרגיה המתחדשת היא הביורוקרטיה הישנה והמעופשת. ויש עוד גורם חיובי בפוטנציה. החקלאים בארץ ישמחו מאוד לטפח גידולים שיש להם ביקוש. זה קשור כמובן בהשקיה, כלומר במים. אבל לנו אין בעיה של מקורות מים. יש לנו את הים ואת הידע להפקת מים הן בהמתקה והן במיחזור של קולחים. "האגנים הירוקים" לטיהור שפכים התפתחו בקצב מואץ ב- 20 השנים האחרונות.

מים בששון ובשרות הפיתוח והשגשוג

אחד המפעלים הגדולים שמוזכרים היא תעלת המים. גרסה אחת מצדדת בהולכת מים מן הים התיכון לים המלח ונוסחה אחרת מצדדת בהעברת מים מים-סוף לים המלח. בשנייה מצדד הלורד פוסטר הבריטי, מומחה בתחום האקולוגיה,ולפי התוכנית ההזרמה תעשה בתעלה פתוחה בצנרת, כאשר במרומי הזרימה תיבנה מערכת להמתקת מי הים. מובן שניתן גם לשלב טורבינות להפעלת תחנת כוח. יוסף ספיר, שאותו ניתן לכנות אבי המודעות לנושא הסביבתי, מצדד בפתרון זה להחייאת ים המלח.

בראשית אוקטובר השנה השלים מתקן ההתפלה באשקלון את התפלתם של 100 מיליון מ"ק של מים. המתקן כבר עתה מספק כ- 15% מצריכת המים הביתית. בנציבות המים מעריכים כי בעשור הבא יחסרו בישראל יותר מ- 100 מיליון מ"ק מים לשנה. הממשלה, בדרכה ההפכפכה, החליטה תחילה על הקמת מתקנים שיתפילו 400 מיליון מ"ק לשנה ואחר כך, בהשפעת האוצר, נכון יותר, אגף התקציבים, ירדה ל- 23 מיליון מ"ק. זאת חרף האזהרה של מומחים שע"פ התחזיות צפויות שנים שחונות. התפלת מים מליחים, התפלת מי ים, שילוב מתקן התפלה גדול עם תעלת הימים יצעידו את ישראל לעידן חדש. אבל הדרך זרועה מהמורות ומוקשים, קטועה במחסומים ביורוקראטיים,והתנועה קדימה מקרטעת.

המחדלים אינם יתומים. יש להם אבא

מי אחראי לצרות האופקים הזאת, מי עומד מאחורי הנחשלות הזאת, מי מוליך אותנו כסומא באפילה תרתי משמע. הרי אם יש מקום להקמת ועדת בדיקה רצינית, זה התחום. הפיגור אינו רק פיגור טכני הוא פיגור שכלי. חברה כמו "אורמת" לא זו בלבד שמייצאת לאמריקה הצפונית והדרומית אנרגיה מתחדשת, אלא מכיוון שהיא מפיקה אנרגיה נקייה בעולם, יש לה רווח נוסף.

אמנת קיוטו, שנכנסה לתוקף בפברואר 2005, תכליתה להפחית את רמת פליטת גזי החממה בעולם. באתר "ברוקר טוב" כותב ניר שיינמן כיצד ניתן לעשות "כסף מזבל, או בעצם מזיהום אוויר". השיטה היא שגופים שמזהמים יכולים לרכוש מגופים לא מזהמים מכסות זיהום, וכך חברה כמו "אורמת" יכולה למכור מדי שנה במיליוני דולרים מכסות נקיות, שכן היא כלל לא מזהמת את האטמוספירה. במילים אחרות ישראל, שבה יהיו מתקני אנרגיה מתחדשת, תוכל להרוויח מאות מילוני דולרים מ"יצוא אוויר" לא מזוהם.

בעצם מי שקובע את העניינים במדינה, לא רק בנושאים השוטפים אלא גם העתידיים, הם פקידי האוצר ובראשם אנשי אגף התקציבים, ואין זה משנה מי השר. הם עמודי התווך במובן החיובי והשלילי. כמו באותה סדרה קומית בריטית בשעתה "כן אדוני השר". לפני ימים אחדים נשמעו כמה ביטויים כלפי אנשי האוצר. ח"כ זבולון אורלב, שהיה בעבר שר בממשלה, התבטא בין היתר: "עובדי אגף התקציבים הם חרוצים ומוכשרים מאוד, אבל לצערי הראייה שלהם צרה וקצרת טווח. מדובר בראיה צרת אופק עם היבטים כלכלים בלבד.מדינת ישראל היא לא עסק מסחרי שכל דבר צריך להיבחן ברוח של רווח והפסד".

ח"כ רן כהן, לשעבר שר התמ"ת, אמר כי "בפועל אגף התקציבים שולט בשר האוצר ולא להיפך". לדעתו יש לבזר את כוחו של אגף התקציבים. נשיא המכון לדמוקרטיה, פרופסור אריק כרמון, מצוטט "המדינה מנוהלת על-ידי 3-4 פקידים... ספר התקציב הוא ספר המדיניות של הממשלה (הציטוטים מ"דה מרקר"- 28.9.2006).

בשעתו עיכבו פקידי האוצר במשך שנים את בניית מתקני ההתפלה, מבלי לתת את הדעת מה המשמעות של ההתפלה לעתיד ישראל, לא רק כמקור מים אלא כיצוא ידע. אין כמעט מחלוקת שבעוד שנים המים יהיו מצרך יקר ערך יותר מאשר נפט, ובייחוד לנוכח התחממות כדור הארץ.

דרושים: דעת קהל, תקשורת ובעיקר איש בעל חזון. אולי שמעון פרס. אולם המחדל הוא לא רק של פקידי האוצר. הוא של דעת הקהל בישראל. בכל נושא חשוב ישנן שדולות ומתפרסמות עצומות, בעיקר בנושא ביטחון או השלטון שלא לדבר על שחיתות. אך איפה העצומות למען הפיכתה של ישראל למקור אנרגיה, למעיין של חיים טובים בסביבה בריאה.

זה חל גם על התקשורת לסוגיה. זאת שמקדישה כה הרבה מקום למחדלים מדיניים וביטחוניים, לשחיתויות ולפלילים וכה מעט טורים לנושא החיים הבסיסי. היכן התחקירנים הגדולים שלנו שיעירו ויעוררו, ואיפה האתרים כמו האתר Nfc, או אתרים כמו nrg של מעריב או y-net של ידיעות אחרונות, או פרסומים כמו "דה מרקר" וגלובס" אשר יקדישו גיליונות ומוספים שלמים לנושא.

הממון לכך יבוא אם החזון יקדים אותו. ניתן להנפיק אגרות חוב ל"מפעל החיים" וכל אזרח בישראל שיוכל ירכוש מניה או צרור מניות. כל יהודי בכל מקום בעולם שישראל קרובה ללבו יקנה גם הוא אגרות חוב אשר יניבו עם הזמן דיבידנד גבוה. אני מאמין שגם גופים לא יהודיים ירכשו מניות. לדוגמה, האיגודים המקצועיים בארה"ב נמנים עם הרוכשים את ה"בונדס" הישראלים.

זהו השילוב הנכון - השילוב הוורטהימרי במהופך - אם המדינה תצא נשכרת אתם כאזרחים וכבעלי אגרות חוב תצאו נשכרים. אך איפה בעל החזון. אין לנו בארץ הרבה אנשים בעלי חזון שמעבר לאופק. ו"ובאין חזון ייפרע עם". ישנו אדם אחד, שאפשר לומר עליו דברים טובים או פחות טובים, אך אי אפשר ליטול ממנו את היותו איש חזון-חולם גדול - שמעון פרס.

פרס עסוק ראשו ורובו בעניינים פוליטיים ובמכון שהקים. אם הוא יראה בנושא אתגר מן המעלה העליונה אולי הוא יהיה מוכן להתמודד איתו ולוותר על מועמדות לנשיאות המדינה. מפעל חיים כזה הולם אותו והוא הולם את המפעל הזה.

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור"- www.notes.co.il/zvi
תאריך:  19/10/2006   |   עודכן:  20/10/2006
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
באש ובמים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
shote hakfar
20/10/06 05:53
2
מרדכי צבי
20/10/06 09:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הממשלה, אהוד אולמרט - בעוד כחודש אתה עומד לטוס לוושינגטון לפגישה עם הנשיא בוש. ימים ספורים לאחר מכן אני אסיים את שנתי ה-21 בכלא האמריקני במסגרת מאסר העולם שאני מרצה בשל פעילותי בשירות מדינת ישראל.
19/10/2006  |  יהונתן פולארד  |   מאמרים
ראשית שלוש נקודות מוצא:
19/10/2006  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
החיבור בין הון ושלטון נראה השבוע מאיים במיוחד, לאחר שמפלג ההונאה של מחוז תל אביב החליט ביום ראשון לעצור ללא צו - לא פחות מכך - אדם בחשד להונאת מפעל הפיס, בסכום המגוחך של 39 ש"ח.
אנו מתכנסים הערב בסימן של שינוי והתחדשות בעולם המשפט. הביטוי הבולט ביותר שלהם הוא בשינויים פרסונליים משמעותיים שהתרחשו לאחרונה בעולם המשפט הישראלי: נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק סיים את תפקידו ונשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש קיבלה על עצמה את העול. שני שרי משפטים התחלפו בשנה החולפת: ציפי לבני פינתה מקומה לחיים רמון אשר התפטר, וממלא מקומו מאיר שטרית חזר לכהן במשרה זו לאחר כארבע שנים של התאווררות. יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט וחברי הוועדה התחלפו. בשנה הקרובה תתחלף הנהגת לשכת עורכי-הדין. אנחנו נסיים את תפקידנו בקיץ ואחרים, בוודאי טובים מאיתנו, יחליפו אותנו.
19/10/2006  |  ד"ר שלמה כהן  |   מאמרים
שר המשפטים לשעבר יוסף (טומי) לפיד מציע להעניק חנינה לנשיא קצב, אם יועמד לדין וייגזר עליו עונש מאסר, שכן - לטענת לפיד: "אני לא חושב שהציבור באמת רוצה לראות נשיא לשעבר מובל באזיקים לאבו-כביר".
19/10/2006  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il