|
מצעד החיים בפולין [צילום: AP]
|
|
|
|
|
כ-35% מהתלמידים סבורים שהחברה הישראלית הינה חברה גזענית, 41% מתוכם הינם תלמידי הפריפריה ו-29% הינם בני נוער ממרכז הארץ. כך עולה (יום א', 25.1.09) מסקר שערך מכון משואה ללימודי השואה.
הסקר נערך לרגל יום השואה הבינלאומי, שיצוין ביום ג' (27.1.09) ברחבי העולם. הסקר נערך בחודשים נובמבר 2008-ינואר 2009, בקרב מדגם מייצג של 513 תלמידים מ-14 בתי ספר בפריפריה ובמרכז הארץ.
על-פי הממצאים, 31% מהתלמידים ציינו כי לדעתם החברה הישראלית היא סובלנית בעיקרה, 20% חושבים שהמשטר הדמוקרטי מונע גזענות, ואילו 15% סבורים שכעם שסבל מרדיפות גזעיות, אנחנו רגישים לנושא ולכן איננו חברה גזענית.
גזענות בבית ספרנו
מהממצאים עולה, כי 32% מהתלמידים חושבים שקיימות תופעות גזעניות במערכת החינוך, 30% סבורים שקיימות תופעות כאלו במגרשי הספורט, 20% רואים תופעות גזעניות במועדונים ו-13% חושבים שאין תופעות כאלו בישראל.
מנכ"ל מכון משואה, איה בן-נפתלי, ציינה כי "מבין הנושאים שנסקרו השנה, הנתונים על תופעות של גזענות והסתה בחברה הישראלית הם בוודאי המדאיגים ביותר".
השואה - אירוע משמעותי
מנתוני הסקר עולה, כי 48% מבני הנוער בישראל סבורים כי השואה היא האירוע המשמעותי ב-100 השנים האחרונות, 42% הצביעו על הקמת המדינה כאירוע המשמעותי ביותר ואילו כ-10% הצביעו על אירועים אחרים, ביניהם ההינתקות.
רוצים לנסוע לפולין
עוד עולה מתוצאות הסקר, כי 51% מהתלמידים סבורים כי המשלחות לפולין מהוות את המקור המשמעותי ללימודי השואה (תלמידי הפריפריה - 55% ותלמידי המרכז 47%). 19% חושבים כי מוזיאונים וסמינרים במכוני שואה הם המקור המשמעותי ביותר, 16% ציינו את שיעורי ההיסטוריה בבתי הספר ו-14% את סרטי קולנוע, הטלוויזיה והאינטרנט.
לדברי בן-נפתלי, "בשנה החולפת יצא המספר הנמוך ביותר של משלחות לפולין, עקב העלייה התלולה בעלות המסע. המשלחות הממלכתיות לא יצאו כלל. מעניין לראות שדווקא תלמידי הפריפריה שמים משקל גדול יותר על משלחות לפולין כמקור העיקרי לעיצוב זכרון השואה".
נתון נוסף שמעלה הסקר הוא, שלמרות שכ-76% מהתלמידים מעידים שאין להם קשר משפחתי או ביוגרפי עם נושא השואה, לא פחות מ-59% מספרים שנושא השואה נידון בביתם.
בן-נפתלי מציינת, כי "החינוך לערכים נובע במידה מכרעת מהחינוך במסגרת התא המשפחתי. נוכחות זכרון השואה בשיח המשפחתי, היומיומי, הוא בעל השפעה מעמיקה וארוכת טווח שאינה פחותה מהפעילות החינוכית הפורמלית והבלתי פורמלית של מערכת החינוך".