|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אחרי 4 שנים החליט היועמ"ש

נסגר תיק החקירה נגד השר ישראל כ"ץ

השר ביצע פעולות לא ראויות במעשה ובמחדל ונחשד במרמה והפרת אמונים אין ראיות לבסס "אפשרות סבירה להרשעה"
23/09/2009  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   סדום ועמורה   |   תגובות
כ"ץ. ביצע פעולות לא-תקינות ולא-ראויות [צילום: עידן יוסף]

תיק החקירה נגד השר ישראל כ"ץ, כיום שר התחבורה ובעבר שר החקלאות, נסגר בנימוק של חוסר ראיות מספיקות. הודעה על כך מסר היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לבאי-כוחו של כ"ץ. ההחלטה התקבלה על-דעת פרקליט המדינה משה לדור.

נגד כ"ץ היו קיימים חשדות שנחקרו בנוגע למינויים פוליטיים ולמעורבות בפעולות פסולות אחרות במשרד החקלאות ובגופים הקשורים עמו.

עם זאת, נמצא כי קיימת תשתית ראייתית לכאורה נגד מעורבים אחרים בפרשות שנחקרו, ובהתאם לכך נשלחו להם על-ידי פרקליטות מחוז מרכז הודעות כי נשקלת הגשת כתב אישום נגדם והם הוזמנו לפרט את טענותיהם.

השתלשלות הפרשה

דוח מבקר המדינה (מאי 2005) כלל ממצאים שהעלו חשדות למעורבותם של שר החקלאות דאז ושל גורמים נוספים במינויים פוליטיים ובפעולות פסולות אחרות במשרד החקלאות ובגופים הקשורים עמו. בעקבות כך הורה היועץ המשפטי לממשלה על פתיחה בחקירה פלילית בפרשה זו.

לאחר חקירה ממושכת שערכה היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), במסגרתה בוצעו פעולות חקירה שונות, לרבות חקירתם של עשרות מעורבים, וביניהם השר כ"ץ, וכן תפיסת מסמכים רבים וחומרי מחשב, העבירה המשטרה לפרקליטות מחוז מרכז ב-2007 את חומר החקירה שנאסף בצירוף סיכום חקירה. חומר החקירה נבחן באופן יסודי בפרקליטות המחוז, והוכנו חוות דעת מקיפות בעניין. במסגרת זו גם בוצעו השלמות חקירה. לאחר מכן נבחן החומר גם בפרקליטות המדינה, ולפני כשלושה חודשים הועבר התיק להכרעת היועץ המשפטי לממשלה.

היועץ המשפטי לממשלה קיים מספר דיונים בפרשה זו - בהשתתפות פרקליט המדינה, המשנה לפרקליט המדינה (פלילי), פרקליטת מחוז מרכז וגורמי הפרקליטות שעסקו בנושא - בהם נבחנו שאלות שונות שעלו בפרשה וחומר החקירה הרלוונטי.

בסיומם של דיונים אלה החליט כאמור היועץ המשפטי לממשלה לקבל את המלצת פרקליטת מחוז מרכז, לפיה יש לסגור את התיק נגד השר כ"ץ, מחוסר ראיות מספיקות, וזאת לאחר שלא נמצאה בחומר הראיות תשתית ראייתית - שיש בה כדי לבסס, כנדרש, "אפשרות סבירה להרשעה" - לשם העמדתו לדין של השר כ"ץ.

אין קביעה נחרצת

מאחר שלא נמצאה תשתית ראייתית מספקת לקשור את כ"ץ למינויים הפוליטיים ברשות לפיקוח חקלאי - שם מדובר היה במספר רב יחסית של מינויים - וכן לחשדות הנוספים שנחקרו כאמור. חומר הראיות מבסס את מעורבותו של כ"ץ רק במינויים של ג'ורנו וצור במועצת החלב. לפיכך, לא מצא היועמ"ש לבסס בענייננו אישום בעבירה של מרמה והפרת אמונים על קיומה של תופעה נרחבת ושיטתית של מינויים פוליטיים. משכך, נותר לו אפוא לבחון, האם בנסיבות מינויים של צור וג'ורנו - כשלעצמם - קיימים יסודות מחמירים, העולים כדי אותה "פגיעה מהותית" בערכים המוגנים על-ידי העבירה שיש בהם כדי לבסס אישום פלילי, אף שמדובר במינויים מעטים.

"בחינה יסודית של חומר הראיות מעלה כי לא ניתן להשיב תשובה נחרצת לשאלה, האם אומנם שיקולי מדיניות הם אלה שהנחו את השר כ"ץ במינויים של ג'ורנו וצור במועצת החלב, או שמא היו אלה אך שיקולים פוליטיים. ככל הנראה היו כאן גם מאלה וגם מאלה", כתב מזוז.

עוד כתב: בבחינת שאלה זו נמצא כי קיים קושי להוכיח כי השיקולים שהובילו את כ"ץ לביצוע הפעולות שנקט היו שיקולים פוליטיים גרידא. מחומר הראיות עולה, כי כ"ץ הסתייג מאוד מהתנהלות מועצת החלב ומהאופן בו בוצעה הרפורמה בענף החלב, והוא ראה צורך בנטילת סמכויות ניהול מכסות החלב מידי מועצת החלב כדי לאפשר לו לפקח על תחום המכסות ולהטמיע את השינויים הנדרשים לטעמו. נוכח האמור, ולאור הפעולות השונות שנקט כ"ץ לקידום הרפורמה במשק החלב, כעולה מחומר הראיות, לא ניתן לשלול את הטענה, כי פעולותיו להצבת שני אנשי אמונו הנ"ל בעמדות המפתח במועצה אכן נועדו לאפשר את קידום המדיניות אותה רצה להוביל.

בסיכומם של דברים, קבע היועץ כי אין ספק שהתנהלותו של השר כ"ץ, בתפקידו כשר החקלאות וכממונה על המועצות החקלאיות והגופים הקשורים במשרד החקלאות, במסגרת הפרשות שנחקרו בתיק זה, כללה גם פעולות לא ראויות ולא תקינות - במעשה ובמחדל.

כתבי אישום נגד מעורבים נוספים

עם זאת, נמצאה בחומר הראיות קיימת תשתית ראייתית לכאורה נגד מעורבים אחרים בפרשות שנחקרו - ובהם מיכאל אילון, ששימש בתקופה הרלוונטית כיועצו הבכיר של כ"ץ ומנכ"ל מועצת הצמחים, ונגד מרדכי הלפרין, מנהל מועצת הלול בתקופה הרלוונטית - לביצוע עבירות שונות, במספר פרשיות (שברובן המכריע לא היה כ"ץ מעורב). בהתאם לכך נשלחו הודעות לאילון ולהלפרין על-ידי פרקליטות מחוז מרכז, כי נשקלת הגשת כתב אישום נגדם והם הוזמנו לפרט את טענותיהם.

החשדות שנחקרו התייחסו למעורבות השר כ"ץ וגורמים נוספים במינויים פוליטיים ובפעולות פסולות אחרות במשרד החקלאות ובגופים הקשורים עמו - מועצת הצמחים, מועצת החלב, הרשות לפיקוח חקלאי ומועצת הלול. החשדות התייחסו לתקופת כהונתו של כ"ץ כשר החקלאות בשנים 2005-2003. בתקופה זו יזם השר כ"ץ רפורמה במועצות הייצור החקלאיות הקשורות למשרד החקלאות, אשר בחלקה עוגנה גם בחקיקה.

עיקרי החשדות שנחקרו נגד כ"ץ עסקו בחשד למעורבותו, באמצעות אילון, במינוי עובדים עונתיים בעלי זיקה פוליטית ברשות לפיקוח חקלאי; במינוי של מקורביו לשני תפקידים בכירים במועצת החלב, תוך דחיקת רגליהם של מי שכיהנו בתפקידים אלה קודם לכן; במעורבות בביצוע סקר פוליטי בקרב חברי מרכז הליכוד על-ידי עובדים במועצת הלול שנערך בהנחיית הלפרין, ובמעורבות במינוי בעלת זיקה פוליטית כעוזרת של הלפרין; במעורבות בהשפעה על עובד המשרד לוותר על זכייתו במכרז כדי לאפשר את מינויו של המתמודד שזכה במקום השני; וכן חשדות למעורבותו בפעולות של הסתרת מידע מהוועדה לבדיקת מינויים שלפי חוק החברות הממשלתיות בקשר עם הליכי אישור מינויו של אילון כמנכ"ל מועצת הצמחים.

מעורבות כ"ץ במינויים במועצת החלב אינה מוטלת בספק

אשר למינויים במועצת החלב - בניגוד לפרשות האחרות, בהן לא נמצאה כאמור תשתית ראייתית מספקת למעורבותו של כ"ץ, הרי שבנוגע למינויים במועצת החלב, קיימת בחומר הראיות תשתית ראייתית להוכחת מעורבותו של השר כ"ץ בניסיון למנות את אלי ג'ורנו לתפקיד מתאם מכסות החלב ובמינויו של חיים צור כיו"ר מועצת החלב. גם קיומה של זיקה פוליטית מובהקת של ג'ורנו וצור לכ"ץ, כחברי מרכז ליכוד שתמכו בו ערב בחירתו, אינה מוטלת בספק.

הקושי שהתעורר בפרשה זו אינו בביסוס ראייתי של עצם המעורבות במינויים, אלא באשר לשיקולים שהנחו את כ"ץ בפעולותיו אלה ובאשר למשמעות המשפטית-נורמטיבית של מעורבות זו, היינו - האם במינויים אלו, כשלעצמם, בנסיבות אלה יש כדי לבסס עבירה פלילית של מרמה והפרת אמונים.

היועמ"ש כתב בהחלטתו: "תופעת המינויים הפוליטיים והמינויים הבלתי תקינים האחרים היא נגע הפוגע בטוהר המידות ובאמון הציבור בשירות הציבורי. בית המשפט קבע, כי 'המינוי הפוליטי מהווה הפרת אמון של הרשות המבצעת כרשות ציבורית כלפי הציבור'. מינוי כזה עלול גם להוות פעולה בניגוד עניינים, שכן מעצם טיבו הוא מערב שיקולים זרים, פוליטיים או אישיים, בהחלטות שאמורות להתקבל משיקולים מקצועיים ומתוך נאמנות לאינטרס הציבורי.

"העיקרון לפיו אסור לאדם להימצא במצב של ניגוד עניינים הוכר כאחד הדפוסים המובהקים של מעשה מרמה והפרת אמונים. עם זאת, לא כל פעולה של עובד ציבור במצב של ניגוד עניינים ולא כל מינוי פוליטי עולים כדי עבירה פלילית. ניגוד עניינים יכול להתרחש בעוצמות ובנסיבות שונות, שיש בהן כדי להשליך על המשמעות הנורמטיבית של ההתנהגות, וממילא על ההכרעה האם עניין לנו במעשה פלילי, או שמא מדובר אך בפגם אתי או מינהלי - הכרעה אשר לא פעם אינה קלה כלל ועיקר.

"כידוע, בדיון הנוסף בפרשת שבס נעשה ניסיון להבהיר את גבולות עבירת המרמה והפרת אמונים, בעיקר בהקשר של ניגוד עניינים. נקבע שם, כי הערכים המוגנים בעבירה זו הם: אמון הציבור בעובדי הציבור, טוהר המידות של עובד הציבור והאינטרס הציבורי עליו מופקד עובד הציבור שנועד להבטיח את פעילותו התקינה של המינהל הציבורי. כן נקבע, כי על-מנת שמעשה של עובד ציבור ייכנס בגדרה של העבירה עליו לפגוע 'פגיעה מהותית' באחד או יותר מהערכים המוגנים הללו, או שיהיה בו 'פן מחמיר נוסף'. במסגרת זו נמנו מספר פרמטרים לבחינת עוצמת ומהות הפגיעה, וביניהם: מידת הסטייה מן השורה, היקף התופעה וקיומה של התנהגות שיטתית, מניע מושחת וכיו"ב.

"על-רקע עקרונות אלה, ככלל ניתן לייחס עבירה של מרמה והפרת אמונים בגין מינויים פוליטיים או מינויים פסולים אחרים, מקום שמדובר בפעולה נרחבת ושיטתית של מינויים פוליטיים, ו/או מקום בו קיימות נסיבות מחמירות הכרוכות במינויים, העולים כדי אותה 'פגיעה מהותית' בערכים המוגנים על-ידי העבירה.

תאריך:  23/09/2009   |   עודכן:  23/09/2009
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נסגר תיק החקירה נגד השר ישראל כ"ץ
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לנו הליכוד?!
23/09/09 16:21
 
יחי ההבדל הקטן
23/09/09 20:46
 
יוסי שריד וללא
24/09/09 07:27
2
השופט העליון?
23/09/09 23:38
3
קצב,גבראלי,אולמרט
24/09/09 16:26
4
מור
24/09/09 22:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בבדיקת מבקר המדינה נמצא כי ששה מועמדים קיבלו תרומה מתאגיד, חמישה מועמדים קיבלו תרומות במזומן בסכום העולה על 200 שקלים חדשים ושמונה מועמדים קיבלו תרומה בסכום העולה על 10,000 שקל. תורם אחד, תושב חוץ, נתן שמונה תרומות בסכום של 10,000 שקל כל אחת למועמדים במפלגה אחת.
23/09/2009  |  איציק וולף  |   חדשות
ערפדים הם ללא ספק הטרנד הכי לוהט בהוליווד היום, כמעט בכל פינה תמצאו איזה סרט או סדרה המשוייכים לז'אנר הזה. אפילו אצלנו הפיקו לאחרונה את "החצויה", סוג של באפי ישראלית שזכתה להצלחה גדולה כששודרה ב-VOD של הוט. הקהל הצעיר מקבל את הטרנד דרך הקולנוע בלהיט הגדול של השנה שעברה "דימדומים" (החלק השני אוטוטו) ובטלוויזיה יש לנו את TRUE BLOOD.
23/09/2009  |  אלון רוזנבלום  |   חדשות
חולון מצטרפת למהפכה הירוקה של שי אגסי. ראש עיריית חולון, מוטי ששון, ומנכ"ל בטר פלייס בישראל, משה קפלינסקי, חתמו (יום ד', 23.9.09) על הסכם לתחילת פריסת תשתית טעינה לכלי רכב חשמליים בעיר.
23/09/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
כארבעת אלפים כמרים ואנשי-דת נוצרים צועדים (יום ד', 23.9.09) על מסילת הרכבת, בנתיב "מצעד החיים" ממחנה אושוויץ לבירקנאו. בסופו של המצעד ייערך טקס זיכרון, בו הנואם הראשי הוא הרב ישראל-מאיר לאו, רבה הראשי של תל אביב יפו, ניצול מחנה בוכנוואלד.
23/09/2009  |  ספי קיני  |   חדשות
העלות הכוללת למשק הישראלי של חופשות החגים - כולל ערבי חג, חול המועד וימי גשר - תסתכם בכ-12 מיליארד ש"ח. כך העריכו (יום ד', 23.9.09) כלכלני דן אנד ברדסטריט.
23/09/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il