|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

תחקיר News1

הקרונוע יצא לדרך מקולקל

התאונה ליד כפר מנחם עלולה הייתה להסתיים בעשרות הרוגים אחזקה לקויה ולא עצם זר במסילה גרמה לתאונה
17/09/2009  |   עידן יוסף   |   תחקירים   |   סדום ועמורה   |   תגובות
הכתובת על הקיר [צילום: פלאש 90]

עידן יוסף
בעקבות שימוט הקרונות: אין רכבות לבאר שבע

בימים אלה פועלות שתי ועדות, האחת מטעם משרד התחבורה והאחרת מטעם רכבת ישראל, לחקירת תאונת הרכבת ליד כפר מנחם. תאונה זו עלולה הייתה להיגמר בעשרות הרוגים, אך בדרך נס הסתיימה ללא נפגעים בנפש. קשה לחזות מה יהיו ממצאי הוועדות, אך כבר כעת ניתן להצביע על כך שהודעת רכבת ישראל הראשונית, ולפיה "ככל הנראה סטתה הרכבת מהמסילה כתוצאה מפגיעה של עצם זר בתחתית הרכבת, והמשך הנסיעה כאשר העצם נסחב מתחת לרכבת - התרוממה הרכבת מעל המסילה ושניים מגלגליה סטו מהפסים", מטילות ספק באשר לרצינות החקירה.

מאז התאונה התקבלו במערכת News1 עדויות על ניסיונות טיוח לכאורה של המקרה. החפץ הזר שפגע כביכול בקרונוע מעולם לא נמצא. יתרה מכך, לו היה מדובר בחפץ זר הרי שתמוה אופן הפגיעה שלו בחוגון, המרכב אליו מחוברים הגלגלים. ניתן לדמות זאת לכלי רכב הפוגע בחפץ. במקרה שכזה תהיה הפגיעה חזיתית בפגוש או בגחון ולא בתא המטען. כיצד אפוא היה זה החוגון השלישי שנפגע, והשניים שלפניו חלפו באורח פלא ללא כל פגע.

עצם העלאת ההשערה כי מדובר בחפץ זר ולא בתקלה בקרונוע חוטאת לממצאים בשטח, ומעלימה את העובדה כי בקרונוע שנפגע הייתה תקלה. על פני המסילה נראו סימני גרירה שהתחילו מהתחנה בקריית גת, ונמשכו עד מקום התאונה ליד כפר מנחם. גם עדויות הנוסעים לפיהן במשך 20 דקות היטלטלה הרכבת מצד לצד, נשמעו רעשים ואבנים עפו אל הרכבת, מפריכות את הטענה ולפיה הגורם לתאונה היה חפץ זר.

ממסמכים שהגיעו לידינו עולה כי בקרונוע שנפגע, אכן היו שורה של תקלות בימים שקדמו לתאונה. התיקון האחרון שהיה לפני התאונה התבצע יומיים לפניה. גל ההינע של הקרונוע היה שבור, 'גיר' המהירויות נשבר גם כן, וכן תקלות נוספות. על-פי דיווח הבודקים, תוקנו כל התקלות והחלקים הפגומים הוחלפו. לא ברור האם החלקים החלופיים הגיעו מקרון שהושבת.

הוראות היצרן לא הגיעו עם הקרונות
חוסר הכשרה ראויה לעובד [פלאש 90]

הוראות היצרן לאחזקת קרונועי ה-IC3 לא הגיעו לארץ יחד עם המוצר, ולא נרכשו מעולם מהיצרן. הטיפול בקרונועים מתבצע על-סמך טיפול בקרונועים קיימים דומים. מהרכבת נמסר כי אחזקת כל הציוד ברכבת מבוצעת על-פי הוראות יצרן בתוספת של הוראות התואמות את אופי העבודה של הציוד בארץ ואת תנאי מזג האוויר באזורנו.

גם אם הייתה בעיה כלשהי במסוט, הרי שתקלה שכזו אינה אמורה לפרק קרונוע. מסוט פגום היה אמור לכל היותר להיות כמו "קש ששובר את גב הגמל". מזה זמן רב לא עוברים הבודקים והטכנאים הכשרה, למרות שההוראות מחייבות זאת. לשאלתנו היכן מתבצעת הכשרת העובדים העוסקים בתחום הטכני והבדיקה, והאם היא מתבצעת כנדרש, לרבות קורסי ריענון אחת לכמה זמן, השיבה דוברות רכבת ישראל: "לעובדי מוסכי הרכבת ישנו ניסיון רב בטיפול בציוד הנייד. עובדי המוסכים והתפעול מוסמכי הכשרות לתחזוקת כל הציוד הנמצא ברשות הרכבת, ובמהלך השנים בוצעו בארץ מספר רב של ריענונים על-ידי היצרן". אולם עובדים ברכבת טוענים מנגד כי לא נותנים ליצרן לקיים קורסי ריענון בארץ, משום שאז הסוכן, נציגה בישראל של החברה היצרנית, אינו מקבל עמלה. לדבריהם, העובדים אינם מוכשרים כראוי לביצוע התפקיד.

המתקן הוא זה שמאשר
העצם הזר לא נמצא על המסילה [פלאש 90]

בישראל אמור ציוד הנע על המסילה לעבור מבחן ("טסט") כל שלושה ימים. בעקבות התאונה, החליטה הנהלת רכבת ישראל לערוך בדיקה מקיפה לכל הקרונועים מסוג IC3, דגם הקרון שנפגע בתאונה.

שאלת News1 באשר לנוהלי החתימה על דוח שכזה ועל האפשרות לכתוב אותו למפרע נותרה ללא מענה, אולם מרכבת ישראל נמסר כי "רכבת ישראל מבצעת בדיקות סדקים בחוגונים אחת לחודש, בכל הקרונועים, בהתאם להנחיות חברת בומברדייה. הבדיקות נערכות על-ידי חברה חיצונית - גבי שואף בע"מ - המעסיקה בודקים מוסמכים ומאושרים לביצוע בדיקות מסוג זה (בדיקות מגנטיות level2)". אולם כאן אין מדובר בכשל בחוגונים או בסדק בהם.

נראה כי מה שקרה הוא שה'גשר' התומך את ה'גיר' נפל עד שנתקע במסוט וננעץ. המכות אותן חוו הנוסעים נגרמו מאותו גשר - קורה מלבנית עם מסגרת באורך של כמטר וחצי - שגירד את האספלט. עם זאת, הטלטול בנסיעה נבע ככל הנראה כתוצאה מן התוואי בו נסללה המסילה. ועדות החקירה יידרשו לתת תשובה האם החלקים שהוחלפו היו תקניים, האם הברגים נסגרו כראוי והאם הכל רותך כנדרש.

לשאלת News1 מדוע אין מנגנון בקרת איכות, ומדוע המְתקֵן הוא זה שגם מאשר את הבדיקות? השיבה רכבת ישראל: "קיימים מתקני בדיקה רבים לקרונועים, וכל המתקנים הומלצו על-ידי היצרן ומאושרים על ידיו. לכל סוג של ציוד ובכל מתחם אחזקה, קיים מהנדס מחלקה, וקיימים מפקחים המבצעים פעולות בקרה ופיקוח על עבודות האחזקה [הערת המערכת: בחלק ממתקנים אלה לא מתבצע כיול, למשל בחטיבת נייד]. לאחר כל בדק, מבוצעת נסיעת ניסוי עם המפקח, שהינו הסמכות לאישור הקרונוע לתפעול. מרבית המתקנים מיועדים לשיפוץ מכלולים. בנוסף, מונחים עובדי המוסכים לביצוע בקרה אישית, והם חותמים על כל סעיף שביצעו בתיקון הציוד [הערה: הכל חתום, אבל מי אמר שהתיקון אכן נעשה?].

נורמות פסולות של שמירה על חברים

ברכבת ישראל סירבו להתייחס לממצאי החקירה, וכן סירבו להתייחס לשאלה האם יזומנו הטכנאים בשטח לבדיקת פוליגרף שתעיד על מהימנות המידע שמסרו, ותנקה אותם מהעלאת חשדות לטיוח ראיות שעלולות לפגוע בחבריהם לעבודה.

בדוח מסכם לאירוע "כמעט תאונה" בעכו שהוגש באחרונה למנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, נאמר בין היתר כי יחידת הפיקוח התפעולי על הנהגים בחטיבת הנוסעים אינה ממלאת את ייעודה. עניין זה, ומידע נוסף שלא פורטה מהותו, הועברו לבדיקת מבקר הפנים של החברה. עוד צוין בדוח כי בחטיבת הנוסעים במוסך חיפה קיימת נורמה פסולה של שיבוץ נהגים לא-תקין תוך פגיעה בעיקרון השיווין ותוך העדפת מקורבים. נושא זה עלה בעבר ולא טופל על-ידי מנהלי החטיבה. מנכ"ל הרכבת, אישיות מקצועית שהוכנסה לתוך מיטה חולה, אמר כי התנהלות זו מעידה על הסכמה שבשתיקה עם נורמות פסולות אלה.

תאריך:  17/09/2009   |   עודכן:  17/09/2009
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקרונוע יצא לדרך מקולקל
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דניאלי מחיפה
17/09/09 20:03
2
ורשבסקי
18/09/09 03:50
3
ינקול
18/09/09 15:34
4
עידןסובול
18/09/09 15:57
5
איש אחד
19/09/09 21:55
6
כרמיאלי
21/09/09 14:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שנמנע במשך כשנה וחצי מפתיחת חקירות נגד אולמרט - למרות החשיפות הרבות, הגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ונגד מי שהייתה מנהלת לשכתו ויד ימינו, שולה זקן, בגין מעשיהם בכמה פרשות. מדובר בכתב אישום חמור, אך למרבה הצער - גם כתב אישום זה מעיד כי מזוז עדיין נמנע ממיצוי הדין עם אולמרט.
05/09/2009  |  יואב יצחק  |   תחקירים
היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, קיבל לפני כמה חודשים החלטה בעיייתית: לגנוז את תיק החקירה נגד השופטת דליה מארק-הורנצ'יק ולהימנע מהעמדתה לדין פלילי בפרשת הורנצ'יק-פרנקל. הודעת מזוז ניתנה ביום 11.02.09 (יום רביעי) - יום לאחר הבחירות לכנסת, ובעוד תשומת לב כלי התקשורת והמערכת הפוליטית נתונה לתוצאות הבחירות ולמירוץ להקמת ממשלה חדשה. הורנצ'יק זכתה ליחס מועדף כאשר המשטרה נמנעה מחקירתה בפרשה אחרת, שבה עלה חשד להטיית משפט. על-כך בהמשך.
26/07/2009  |  יואב יצחק  |   תחקירים
ממשק מחשב-מוח עומד להיות ההתפתחות ה"עתידנית" ביותר שנראה בעוד 10 שנים מהיום. הפעלת רובוט באמצעות קסדת חיישנים, שמזהה פעילות חשמלית ודפוסי זרימת דם בגולגולת או שילוב התקני מחשוב בגוף, כמו למשל מצלמה אלחוטית שמובנת בעין האדם, הן עוד התפתחויות שנראה כשכיחות יותר ויותר בעוד עשר שנים מהיום. עוד אינדיקטור לצפוי בעתיד, הוא פיתוח בחברת MTE Power של מטען חשמלי להתקנים ניידים, שמבוסס על האנרגיה שמפיקה פעולת ההליכה. להערכתה, 6 שעות תנועה יניבו אנרגיה המספיקה לחצי שעה עד שעה של שיחה בסלולאר. החברה נמצאת גם במגעים עם יצרניות טלפונים סלולריים, במטרה לשלב את הטכנולוגיה שלה בתוך הטלפונים עצמם.
30/06/2009  |  קובי שפיבק  |   תחקירים
המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הסתער על בנק הפועלים. לא ברכות, ולא בסודיות, אלא כמה טנק שנכנס לתוך בית זכוכית, ושובר והורס בעצם כניסתו. המטרה המיידית, שנולדה, כפי שנבהיר בהמשך מתוך אג'נדה אישית, היא סילוק יו"ר הבנק, דני דנקנר. המטרה הנוספת: הלאמת בנק הפועלים, וסילוקה של שרי אריסון מהשליטה בבנק הגדול במדינה.
26/04/2009  |  יואב יצחק  |   תחקירים
פרשת כרמיה אותה חשפנו כאן בפברואר 2006, הגיעה לשלב הכרעה. ביום 26.03.09 הודיעה המשטרה על סיכום ממצאי החקירה. בהודעתה נאמר, בין השאר, כי ראש אח"מ ניצב יואב סגלוביץ' אימץ את מסקנות היחידה הארצית לחקירות הונאה, לפיהן לא נמצאה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות פליליות כנגד ראש הממשלה, מר אהוד אולמרט, בפרשה זו". נאמר עוד, בהודעה: "תיק החקירה יועבר כמקובל ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטות לעיון והחלטה".
04/04/2009  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il