|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מסמך: הכנסות המדינה בינואר-מרס 2007

ברבעון הראשון של 2007 נרשם גידול ריאלי בהכנסות ממיסים בשיעור גבוה של כ-10% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד הכנסות רשות המיסים ב-12 החודשים האחרונים הסתכמו ב-176 מיליארד ש"ח
30/04/2007  |   News1 News1   |   מקורות   |   תגובות

   רשימות קודמות
  הרמטכ"ל: המלחמה גבתה מחיר דמים כבד
  "אינני יודע אם בחרתי בדרך הנכונה"
  שני אורות
  תחקיר: גן האירועים לא נהרס; אשת הממונה מנהלת המקום
  להפחית את מחיר התרופות

כדי לאמוד טוב יותר את ההתפתחות הכלכלית הצפויה בהמשך השנה וכפועל יוצא מכך את הקף ההכנסות ממסים, יש להתבסס לא רק על נתוני ההכנסות מראשית השנה, אלא על ניתוח של נתוני המגמה בהתבסס על נתוני הכנסות ממיסים ב-12 החודשים האחרונים (אפריל 2006 - מרס 2007). ניתוח זה מחזק את התחזיות החיוביות הנוגעות להמשך הגידול בפעילות הכלכלית בשנת 2007.

בתקופה זו נרשם גידול ריאלי בהכנסות ממיסים בשיעור גבוה של כ-10% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. נתוני המגמה מראים על גידול גבוה יחסית במיסים ישירים בעוד שבמיסים העקיפים נרשם גידול נמוך באופן יחסי. נתון זה מאפיין שנים של התרחבות כלכלית, בעוד שבשנות שפל ניכרת תופעה דומה רק לכיוון השלילי.

ניתוח רבעוני של נתוני הכנסות רשות המיסים ובכלל זה נתוני ההכנסות של 12 החודשים האחרונים, הינו חלק ממדיניות רשות המיסים להגברת השקיפות. יש בו כדי לסייע בהבנת ההתפתחויות הכלכליות במשק כמו גם בשיפור יכולת החיזוי של הכנסות המדינה ממיסים. הניתוח כולל נתונים שאינם זמינים בראשיתו של כל חודש: חלוקה לפי סוגי הניכויים (שכר, שוק ההון ואחרים); התפלגות נתוני הגביה לפי הפרשי מס בגין שנים קודמות ולרבות רווחי ההון, לעומת גידול בגביית המקדמות - נתון המלמד על הפעילות השוטפת; התפלגות העסקות במע"מ לפי ענפי כלכלה. כן יש בנתונים אלה כדי לתרום למעקב אחר המגמות השוטפות - יצוא, השקעות, דגש על ענפי בנקאות וכדומה.

סה"כ הכנסות רשות המיסים

מהניתוח עולים המימצאים הבאים:

  • הכנסות רשות המיסים ב-12 החודשים האחרונים (אפריל 2006 - מרס 2007 ) הסתכמו ב-176 מיליארד ש"ח, גידול בשיעור ריאלי של 9.9% בהשוואה לתקופה הקודמת - 101.5 מיליארד ש"ח במיסים ישירים (58% מכלל ההכנסות) ו-74.5 מיליארד ש"ח במיסים עקיפים (42%). בחלוקה לפי סוגי מס הרי שבעוד שבמיסים הישירים נרשם גידול ריאלי של 15.5%, הרי שבמיסים העקיפים נרשם גידול מתון של 2.5%.

  • ברבעון הראשון של 2007 הסתכמו הכנסות רשות המיסים ב-48.8 מיליארד ש"ח, מתוכם 29.1 מיליארד ש"ח במיסים ישירים ו-19.7 מיליארד ש"ח ממיסים עקיפים. סה"כ הגידול בהכנסות בתקופה זו הסתכם ב-6.3% המשקף את העליה באינדיקטורים הכלכליים במשק.

  • מחד, בהכנסות ממיסים ישירים נרשמת מגמת גידול ביחס ליציבות בהכנסות ממיסים עקיפים, ומאידך התנודות במיסים הישירים חדות הרבה יותר ביחס למיסים העקיפים. שתי סיבות עיקריות לכך:

  • הראשונה, בשנים 2005-2006 נרשמו הכנסות בעלות אופי חד פעמי בגבייה ממיסים ישירים כגון מבצעי גבייה, הכנסות רווחי הון ממכירת קופות גמל וקרנות נאמנות בעקבות רפורמת בכר, הכנסות גבוהות במספר עסקות חריגות ביחס להקף העסקות, וכדומה;

  • השניה, קיים קשר חיובי בין הצריכה לבין ההכנסות ממיסים עקיפים, ומכיוון שהשינויים בצריכה על פני זמן אינם קיצוניים יש בכך כדי למתן את התנודות בהכנסות ממיסים עקיפים.

נקודות מרכזיות

מיסים ישירים

הכנסות רשות המיסים ממיסים ישירים הסתכמו ברבעון הראשון של 2007 (בהגדרות הרשות) ב-30 מיליארד ש"ח, עלייה ריאלית של כ-5%. ב-12 החודשים האחרונים עלתה הגביה הריאלית ממיסים ישירים בכ-9.5% והסתכמה ב-104 מיליארד ש"ח.

בניכוי התאמות ותיקוני חקיקה גדלו ההכנסות ברבעון הראשון 2007 לעומת הרבעון המקביל אשתקד ב-7.1% וב-12 החודשים האחרונים גדלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 15.5%. העלייה הנמשכת בגביית המיסים הישירים נובעת בחלקה מרווחי הון מרפורמת ועדת בכר. מבדיקת הנתונים עולה כי חלה עלייה חדה בגביית מס בגין רווחי הון של כ-344%. מרבית העליה ברווחי ההון חלה בחודש ינואר.
יש לחזור ולהדגיש כי העלייה הנמשכת בגביית המיסים מתרחשת על-רקע הפחתות בשיעורי המס שיסתכמו בשנת המס 2007 בכ-2.45 מיליארד ש"ח.

ניכויים

סה"כ הגביה מניכויים הסתכמה בכ-17.3 מיליארד ש"ח בדומה לרבעון המקביל. ניתוח לפי סעיפי ניכויים מראה על יציבות בניכויי השכר ועל עלייה בניכויים אחרים בשעור של 12.3%. היציבות בניכויי השכר מוסברת בעיקר ע"י הפחתות המס על עבודה מחד ועליה בסה"כ השכר במשק מאידך. עליית סה"כ השכר במשק תורמת לעלייה בגביית מיסי שכר.

בניכויים משוק ההון חלה ירידה בשיעור של כ-23.4% הנובעת מהגבייה החריגה בינואר 2006 (בסך 1 מיליארד ש"ח) בגין המכירה הרעיונית.

ניתוח נתוני הניכויים לפי ענפים מראה על עלייה בגבייה במרבית הענפים. בולטת העלייה בגבייה מענף השירותים העיסקיים בשיעור של 12% ( הענף מהווה כ-17% מגביית הניכויים). ענפי הבנקאות שמרו על יציבות בגבייה אולם הגביה בענפים אלה כוללת את שוק ההון. כפי שצוין בגבייה של הרבעון הראשון אשתקד כלולה הגבייה בגין המכירה הרעיונית ובניטרולה הגבייה משוק ההון הוכפלה.
הגבייה מענף החשמל והמים ירדה בכ-18% אולם ענף זה מהווה כאחוז אחד מגביית הניכויים.

הגבייה הכוללת מענפי המינהל הציבורי חינוך ובריאות ירדה בכ-4% (הענפים מהוים כ-24% מגביית הניכויים).

מס הכנסה (עצמאים וחברות)

הגבייה ברבעון הראשון של 2007 ממס הכנסה הסתכמה בכ-12 מיליארד ש"ח, גידול של 5.7% לעומת הרבעון הראשון ב-2006. כפי שכבר צויין עיקר העלייה נובעת מגידול בגבייה מרווחי הון. בחלוקה בין עצמאים לחברות עולה כי הגבייה מעצמאים עלתה בכ-3.3% בלבד בעוד שהגבייה מחברות עלתה בכ-17.5% .ניתוח הגבייה לפי ענפים מראה כי בענפי התעשיה והמסחר חלה ירידה בגבייה בשעורים של 6.5% ו-8.7% בהתאמה, וזאת בניגוד לאינדיקטורים הכלכליים החיוביים (עליה בפדיון ענפי המסחר ועלייה בייצור התעשייתי וביצוא).

מבדיקת הנתונים הענפיים עולה עוד כי הגבייה מענפי הבנקאות עלתה בכ-80% וזאת על-רקע המשך הגבייה בגין רפורמת בכר.

מיסוי מקרקעין

נתוני הגבייה ממיסי נדל"ן מראים על עלייה בשיעור של 8.8% לעומת הרבעון המקביל. מבדיקת הנתונים לפי סוגי מס עולה כי חלה עלייה בשיעור של 9.6%. מס הרכישה מהווה כ-60% מגביית מיסי נדל"ן.

על-פי פרסומי הלמ"ס, חלה עלייה בשיעור של כ-23% במכירת דירות חדשות בחודשים נובמבר 2006-פברואר 2007 בהשוואה ליולי-אוקטובר 2006. בחינת הנתונים לחודשים ינואר-פברואר 2007 לעומת התקופה המקבילה אשתקד מראה על ירידה במכירת דירות חדשות בכל המחוזות ובעיקר במחוז תל אביב (20.6%-) ובמחוז הצפון חלה עלייה בשיעור של 64.7%.

החזרים

החזרי המס הסתכמו בכ-1.5 מיליארד ש"ח- עלייה בשעור של 4.8% לעומת הרבעון המקביל, בדומה לגידול בתוצר.

מיסים עקיפים

סה"כ ההכנסות ממיסים עקיפים הסתכמו ברבעון הראשון של שנת 2007 ב-19.6 מיליארד ש"ח, גידול ריאלי של 4.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בהכנסות ממיסים עקיפים קיימת תנודתיות בין החודשים וזאת לאור העובדה שקרוב למחצית מסך ההכנסות ממיסים עקיפים מקורם ממיסי יבוא המושפעים מנתונים רבים: חגים, שינויים בשערי החליפין, שביתות בנמלים, מחזור עסקים בארץ ובחו"ל, שינויים בטעמי הציבור, שינויים במיסוי, יבוא לצרכי השקעות, יצוא הגורם לגידול בהכנסות בפיגור רב, ועוד. נתוני המגמה מראים על יציבות בהכנסות עם נטייה קלה לעלייה במחצית האחרונה של השנה.

לפיכך, נתוני הגבייה ממע"מ בייצור המקומי מעידים טוב יותר על ההתפתחויות הכלכליות במשק בהשוואה לנתוני היבוא (למרות הבדלים בתקופות דיווח בין עוסקים קטנים לעוסקים גדולים). יש לציין כי בתקופה הנסקרת הופחתו שיעורי מס ערך מוסף ב-1 ביולי 2006 מ-16.5% ל-15.5%.

סה"כ בערך היבוא ללא יהלומים נרשמה ב-12 החודשים האחרונים תנודתיות רבה בין החודשים, דבר צפוי לאור העונתיות הקיימת במשק, למשל סביב עונת החגים. נתוני המגמה מלמדים על גידול מתון בערך היבוא, כאשר הגידול בסה"כ ההכנסות מתקבלות בפיגור מסויים לאחר המכירה בתקופות מאוחרות יותר, וכן לאור העובדה שחלק גדול מהיבוא פטור ממס כגון דלק (בגין המיסוי בשלב הניפוק).

מס קנייה יבוא

סה"כ ההכנסות ממס קנייה יבוא ברבעון השלישי הסתכמו ב-3.2 מיליארד ש"ח, עלייה ריאלית של כ-17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מגידול גבוה ביבוא כלי רכב. ברבעון הראשון של 2007 גדלו ההכנסות ממס קנייה על רכב בשיעור של 16.7% והסתכמו ב-1.9 מיליארד ש"ח (יצויין כי ההכנסות מיבוא רכב מהוות כ-65% מהכנסות מס קנייה ביבוא).

ברבעון הראשון של 2007 הסתכם יבוא כלי הרכב הפרטיים ב-44,360 מכוניות, גידול של 31.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ככל הנראה כתוצאה מהיבוא הנמוך של כלי רכב שהיה בסוף שנת 2006 כהמתנה להפחתה נוספת בשיעור מס הקנייה על רכב שיושמה ב-1 לינואר 2007.

ניתוח נתוני המגמה של יבוא כלי רכב פרטיים ב-24 החודשים האחרונים מראה על תנודתיות רבה בין החודשים ביבוא כלי רכב, אך נתוני המגמה מראים כי עד לחודש יולי 2006 היתה יציבות ביבוא כלי הרכב הנוסעים ואילו החל מחודש יולי 2006 ניכרת מגמה ברורה של גידול ביבוא כלי הרכב, מגמה שהתגברה ברבעון הראשון של 2007.

יש לציין כי ב-12 החודשים האחרונים היתה עלייה של של 3.8% ביבוא רכב מסחרי ועלייה של 6.7% ביבוא רכב פרטי. יצוין כי הגידול בערך היבוא גבוה יותר ביחס לגידול במספר כלי הרכב, נתון המשקף מעבר לכלי רכב מאובזרים ביותר אביזרי בטיחות ולכן ערך היבוא שלהם גבוה יותר, בעוד שהטבות המס משפעיות על המס לתשלום.

מע"מ

הכנסות מע"מ ברבעון הראשון של 2007 הסתכמו ב-13.1 מיליארד ש"ח, גידול ריאלי של כ-5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (כולל הפחתות בשיעורי מע"מ). יצוין כי ההכנסות מע"מ ביבוא ירדו ב-8% והכנסות מע"מ בייצור מקומי נשארו ללא שינוי. הגידול בהכנסות נבע בעיקר מהירידה בהחזרים בשיעור של 11%. יצוין כי סה"כ הכנסות מע"מ ב-12 החודשים האחרונים הסתכמו ב-50 מיליארד ש"ח, גידול ריאלי של 6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עלייה זו מוסברת בין היתר לאור הגידול בהקף העסקות החייבות במע"מ בכ-10%.

ניתוח של הגבייה נטו במע"מ (בניכוי החזרים) לפי ענפים ב-12 החודשים האחרונים מראה כי עיקר הגידול בשיעור של 10.8% הוא בענף מסחר ורכב וכן גידול של 7% בהכנסות מענפי השירותים האישיים העיסקיים והנדל"ן. בענף התעשיה ירדו ההכנסות בשיעור של 22%, וזאת למרות שהעסקות גדלו בתקופה זו ב-10%. הסיבה לירידה היא הגידול בתשומות וגידול בהחזרים, ככל הנראה, עקב הגידול המשמעותי בהקפי היצוא.

בענף החקלאות נרשמה ירידה בהכנסות בשיעור של כ-85 (אם כי יש לזכור שענף החקלאות נמצא בגבייה נטו שלילית בשל המשקל הגבוה של עסקות בשיעור אפס, כך שלמעשה מדובר בירידה בסכומים שמוזרמים לענף). בענף הבנקאות גדלו ההחזרים בשיעור ניכר של 51%, וזאת עקב הפרשי עיתוי בכל הנוגע לפעילות של הבנקים ביחס לשנה שעברה.

תאריך:  30/04/2007   |   עודכן:  30/04/2007
החטיבה לתכנון וכלכלה , רשות המיסים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מסמך: הכנסות המדינה בינואר-מרס 2007
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לכבוד
29/04/2007  |  עו"ד רינה קרמף  |   מקורות
חיילי צבא הגנה לישראל ומפקדיו,
להלן הודעתו של שר האוצר, אברהם הירשזון, על פנייתו לראש הממשלה, אהוד אולמרט, בה הוא מבקש להשעות עצמו לתקופה של שלושה חודשים, מתפקידו כשר האוצר:
22/04/2007  |  אברהם הירשזון, שר  |   מקורות
תרשו לי לדלג הפעם על דברי הנימוסין הרגילים ולדבר על משהו שכולכם הייתם אדיבים מספיק בשביל לא להזכיר אותו בעודי נמצא בחדר.
17/03/2007  |  אהוד אולמרט  |   מקורות
מתוך תמלול דברי הנשיא:
29/01/2007  |  משה קצב  |   מקורות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il