|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

צהר תעשה לתיבה

הרב עמאר מנהל דיונים עם שר המשפטים, דניאל פרידמן, על פשרה לפיה מי שאינם יהודים יוכלו להתחתן בנישואין אזרחיים, ואילו הגיור יימסר בלעדית לרבנות. זוהי פשרה הגיונית ומבוססת היטב מבחינה הלכתית, אך המגזר החרדי האשכנזי הזדעק ולא ברור מה יעלה בגורלה
09/10/2007  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
פרדימן. ניסיון להשיג פשרה

לשון המקרא מציבה לעיתים אתגרים בפני הפרשנים, במיוחד אלו שחיו בארצות הגולה ועברית לא היתה שפת הדיבור היום-יומית שלהם. מובן שפרשן שהתמחותו בדקדוק, כמו ר' אברהם אבן עזרא, הקדיש חלק ניכר מפירושו לעניינים לשוניים. אך גם פרשנים שעסקו בעיקר בפירוש המקרא גופו - כמו רש"י ורמב"ן - נזקקו מדי פעם לסוגיות לשוניות, ולו רק משום שבלא הבנת מילות הכתוב אין להבין את כוונתו.

בתחילת פרשת השבוע, פרשת "נח", מצטווה נח בידי אלוקים לבנות את התיבה לקראת המבול ההולך וקרב. מידות התיבה ניתנות לו במפורט, כמו גם חלוקתה לקומתה, ואפילו הפרט הקטן ביותר: "צהר תעשה לתיבה".

מה פירוש המילה "צהר"? זוהי דוגמא להתחבטות פרשנינו בענייני לשון. כבר חז"ל נזקקו לנושא והם נחלקו בפירוש המילה, כפי שמביא רש"י. היו שאמרו שהפירוש הוא "חלון", והיו שאמרו: אבן טובה ששימשה כמעין מנורה באפילת התיבה בימי המבול.

אבן עזרא - כאמור, הדקדקן הבולט שבין הפרשנים - מציין ששורש המילה "צהר" זהה לשורש המילה "צהרים" ומכאן שהכוונה ל"מקום שייכנס ממנו האור". בעקבותיו הלך ר' דוד קמחי (הרד"ק): "מגזירת צהרים, רצה לומר שיעשה עליה חלון שייכנס ממנו האורה לאחר כלות הגשם וחסרון המים".

דומה, כי הצד המשותף לפירושים אלו הוא ההבנה שהמילה "צהר" אינו זהה למילה "חלון". בעוד חלון משמש בעיקר כדי להביט מבפנים החוצה, מטרתו המרכזית של הצהר היא להכניס את האור מן החוץ אל הפנים. ושיש בכך גם לקח מוסרי אקטואלי.

לפני שנים אחדות הקימו כמה מבין הבולטים שברבני הציונות הדתית את ארגון צהר, ששמו המלא: צהר - חלון בין עולמות. אולי מבלי שהתכוונו לכך, רמזו המייסדים לשני התפקידים עליהם עמדנו. בתור "צהר", הם מביאים את אור היהדות אל מקומות מהם הוא נעדר. בתור "חלון", הם משקיפים מתוך ישיבותיהם וקהילותיהם אל הנעשה מבחוץ.

המיזם המוביל של צהר הוא עריכת חופות לפי כל דרישות ההלכה, ללא קבלת תמורה כלשהי ומתוך הבנה של המציאות החילונית. כ-3,000 זוגות כבר נישאו בטכסים שניהלו רבני צהר, וכותב שורות אלו יכול להעיד ממראה עיניו על האלגנטיות והרגישות בהם פועלים רבני הארגון.

אלא שפעילות זו של צהר היא לצנינים בעיני הרבנות הראשית, ומשתי סיבות. ראשית, הרבנות חוששת מאובדן המונופול שמכניס לא מעט כסף לכיסיהם של לא מעט רבנים. די אם נציין, כי הרב הראשי הקודם (הרב ישראל מאיר לאו) והרב הראשי הנוכחי (הרב יונה מצגר) נודעו כעורכי חופות מועדפים ויקרי ערך - תרתי משמע - בציבור הדתי ועוד יותר מכך בציבור החילוני.

שנית, הרבנות הראשית הפכה בשנים האחרונות לשלוחה של הרבנות החרדית. הרב מצגר למעשה הודה בכך בפה מלא, כפי שצוטט לאחרונה ב-nfc: אנחנו פונים בלבטינו אל גדולי הדור - אמר, בכוונו לרבנים החרדיים. ואין זה פלא, לנוכח העובדה שהרב מצגר עצמו נבחר בלחצו של החשוב שבפוסקים החרדיים, הרב שלום יוסף אלישיב.

החרדים אינם יכולים אפילו לשאת את המחשבה על גישה המשלבת את ההלכה עם המודרנה. המשטמה החרדית כלפי צהר הגיעה לשיאה בגליון ראש השנה של השבועון "משפחה", שהוא הפתוח שבין העיתונים החרדיים, שם הואשמו רבני הארגון בכך שהם חוברים לרפורמים. זוהי האשמה חסרת כל בסיס, אך במגזר החרדי לא תמיד מייחסים חשיבות לעובדות.

חשוב לציין, שגישה זו של הליכה עם הראש בקיר, אופיינית הרבה יותר לרבנים האשכנזיים מאשר לרבנים הספרדיים, והנה רק שתי דוגמאות מהזמן האחרון. הרב עובדיה יוסף פעל לפי היתר המכירה לשנת השמיטה, בעוד הרב מצגר חובק את ידיו במצוותו של הרב אלישיב ומדבר בגלוי על שאיפתו לבטל את ההיתר.

הראשון לציון, הרב שלמה עמאר, הוא שפועל בניסיון למצוא פיתרון לשתי הבעיות ההלכתיות הקשות ביותר כיום: הגיור והנישואין. כאשר עולים רבים, במיוחד מבריה"מ-לשעבר, אינם יהודים לפי ההלכה, גובר הלחץ על הרבנות לבצע גיור המוני על-מנת לאפשר להם להינשא בארץ. וכאשר אין מענה לשאלת הנישואין, גוברת המגמה של נישואין אזרחיים בחו"ל וגם בארץ (תוך הפרת החוק, אך זהו נושא אחר).

הרב עמאר מנהל דיונים עם שר המשפטים, דניאל פרידמן, על פשרה לפיה מי שאינם יהודים יוכלו להתחתן בנישואין אזרחיים, ואילו הגיור יימסר בלעדית לרבנות. זוהי פשרה הגיונית ומבוססת היטב מבחינה הלכתית, אך המגזר החרדי האשכנזי הזדעק ולא ברור מה יעלה בגורלה.

איך כל זה מתקשר לארגון צהר? מתקשר מאוד. על-רקע מאבקי שנת השמיטה, אשר הביאו לאיום לשלול את תעודות הכשרות של גופים שיסמכו על היתר המכירה, הודיע הארגון לאחרונה על כוונתו להקים מערך כשרות חילופי. זהו מבצע לוגיסטי מסובך מאוד, ולא ברור אם צהר יצליח לעמוד בו. אך הכוונה עצמה ראויה לכל שבח: כמו בנישואין, גם כאן יש משום שבירה של מונופול, שהשימוש שנעשה בו אינו תמיד לטובת הציבור ולטובת העניין.

במקרה או שלא במקרה, כל הסיפור קשור במישרין לפרשת "נח". חז"ל עמדו על ההבדל בין נח לבין אברהם אבינו. כאשר הקדוש ברוך הוא מודיע לנח על כוונתו להשמיד את דורו במבול, נח מתרכז במשימת ההצלה שהוטלה עליו. לעומת זאת, כאשר אברהם שומע על הכוונה להחריב את סדום, הוא עומד מיד בתפילה בניסיון להעביר את רוע הגזירה.

על כך אמרו בדורות מאוחרים יותר, שנח היה "צדיק בפרווה". כאשר לאדם קר, הוא יכול להתחמם בשתי דרכים: להתעטף בפרווה או להדליק אש באח. בדרך הראשונה הוא דואג רק לעצמו; בדרך השנייה הוא מחמם גם את הסובבים אותו. נח נהג כאותו אדם הלובש פרווה, דהיינו: באנוכיות.

הרבנות הראשית הנוכחית הופכת יותר ויותר לדמוית נח במקום להיות דמוית אברהם. היא עוסקת במה שמעניין את עצמה ואת החוגים הקשורים אליה, במקום לבחון את צרכיו של הציבור בכללו. וכאשר מגיעים רבני צהר ומבקשים לחמם גם לשכניהם - מתנפלת עליהם הרבנות בשצף קצף ועושה הכל על-מנת לכבות את החימום שהם מדליקים.

כדאי להזכיר, שנח אומנם זכה להציל את האנושות, אך דמותו נותרה - במקרה הטוב - שנויה במחלוקת בין חכמינו ופרשנינו. לעומתו, אברהם הפך לסמל ומופת של חסד לא רק לבני משפחתו ומקורביו, אלא גם לשכניו עובדי האלילים. כדאי שרבני ישראל יחשבו קצת על הלקח הזה.

תאריך:  09/10/2007   |   עודכן:  09/10/2007
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צהר תעשה לתיבה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר מוטי גולן
10/10/07 21:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה היא גוף משפטי האחראי על מעשיו ועל מחדליו, וככל שגוף זה גורם לנזק הוא אמור גם לשלם על כך לניזוק.
09/10/2007  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
הטיעון המרכזי במאמר זה הוא, כי הישרדותם לאורך ימים של מדינת ישראל ויהודיה מוטלים בספק כל עוד ישנם ערבים הטוענים שכל השטח שממערב לירדן, הנמצא עתה בשליטת מדינת ישראל, הוא ארצם, וכי כוונתם הנחושה היא להכחיד את מדינת ישראל ואת תושביה היהודים ו/או לגרשם; וכל עוד, לעומת זה, ישנם יהודים - ראשי ממשלות שתיפקדו משנת 1992 ואילך, שרים רבים וכמה אישי ציבור מהאקדמיה, מהפוליטיקה ומהצבא - הטוענים אף הם ששטח זה הוא מולדתם מזה אלפי שנים, אלא שבגין פעילות הטרור הערבית המתמשכת והיחס הדמוגרפי הנוטה לצד הערבי, יש לוותר על חלק ממולדתם ולתת אותו לצורכי הקמת מדינה ערבית נוספת.
09/10/2007  |  ד"ר משה לפיד  |   מאמרים
אגדה סינית עתיקה מספרת כי בודהה לפני שנפח את נשמתו ועלה השמיימה, קרא לכל החיות למפגש פרידה ממנו לפני שהוא עובר לעולם שכולו טוב, אך רצה הגורל ורק 12 חיות הגיעו למפגש. בודהה כאות הכרה ותודה על המאמץ נתן שם של שנה לכל חיה וזה על-פי סדר הגעתן של החיות למפגש. וכך בעצם נולד לוח השנה הסיני המבוסס מחד על חמשת יסודות האנרגיה (מתכת, מים, אש, עץ ואדמה) יחד עם שמות החיות, וכך קיבלו הסינים את: שנת הקוף, שנת התרנגול, שנת הכלב, שנת החזיר, שנת העכברוש, שנת השור, שנת הארנבת, שנת הנמר, שנת הדרקון, שנת הנחש, שנת הסוס ושנת העז. (2007 היא שנת החזיר, אשר תתחלף לה לשנת העכברוש).
09/10/2007  |  אמיר שלו  |   מאמרים
שעה קלה לאחר פרסום רשימתי "הפנטזיות של זליכה" זכיתי לקיתונות של צוננין מפיהם של "אבירי שלטון החוק" מטעם עצמם. לאחר שעיינתי בתגובותיהם של הטוקבקיסטים למיניהם, הגעתי למסקנה הבלתי נמנעת ולפיה צדק אלכסנדר ינאי כשאמר לשלום ציון המלכה "היזהרי לא מן הפרושים ולא מן הצדוקים, כי אם מן הצבועים העושים מעשי זמרי ומבקשים שכר כפינחס". ובמקרה דנן מדובר במקהלה של צבועים.
09/10/2007  |  עמוס שריג  |   מאמרים
את המאמר הזה אני כותב מדם לבי אבל עם הרבה הומור החיוני כאוויר לנשימה, וכצורך קיומי במדינה. הדמויות המוזכרות במאמר יהיו שקופות, וללא שם. כל דמיון עם אנשים בשר ודם החיים בתוכנו, מקרי בהחלט.
09/10/2007  |  נסים גבאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il