בשבועות האחרונים ערך ארגון הפעולה של הנכים בדיקה להצעת החוק החדשה "עידוד תעסוקת נכים", להפתעת הארגון בחינת הצעת החוק מגלה כשלים חמורים. דברי ההסבר לחוק המתארים את תכולתו לא תואמים כלל את התוכן. ההצעה כלל לא עומדת בהצהרותיה ואף לא בעקרונות הרשומים בה. לארגון ספק רב אם ההצעה תביא לעידוד תעסוקת נכים בכלל.
בהצעת החוק עקרון מהותי, זה שמוצג בהצעה עזרת גרף, על פיו, בכל נקודה ונקודה בה נכה יעלה את שכר עבודתו - יזכה בעידוד ממש והכנסתו הכללית צפוי שתגדל. הגרף מדגים זאת בפונקציה מונוטונית עולה רצופה וברורה המתארת את רמת ההכנסה הכללית. התוכן הכתוב מחזק ומגדיש את העיקרון לעומת זאת המציאות רחוקה מכך לגמרי.
אחלה עידוד
בחינת הפרטים לעומת זאת ובגוף ההצעה ממש מגלה כי בפועל מסביבות שכר המינימום, על כל שקל ברוטו שיוסיף הנכה לשכרו יאלץ לשלם במיסים חקוקים ובמס חדש (זה שבהצעה הנלקח מתוך קצבתו) סך כולל של כ-1.2 ש"ח. מדובר בעידוד תעסוקה שלילי ממש, הנכה לא רק שלא יעלה הכנסתו הכללית, אלא שגם יפסיד 20 אגורות על כל שקל שהוא מרוויח יותר...
לא רק זאת, בחינה מדוקדקת של שכר הנטו וחישוב ההכנסה הכוללת של נכה נשוי עם שני ילדים שהלך והגדיל את השתכרותו מכדי 1,200 ש"ח בחודש לכדי 7,500-8,000 ש"ח בחודש, מעלה תמונה עגומה. המאמץ הקשה מאוד לא משתלם, שכן התמורה לתוספת זו בשכר עבודתו תביא לתוספת בהכנסתו הכללית שנעה בסביבות 700-1,000 ש"ח.
העידוד מסתבר מניב פרי באושים ממש וספק אם מי מהנכים יוסיף ויתאמץ בעבודתו לטובת התוספת המגוחכת לכל הדעות זו שאין בה עידוד ממשי.
מחיקת זכויות לנכים קשים מאוד
ממצא אחר שהתגלה בבדיקה מעורר דאגה ומעיב על כוונת המחוקק (אם היתה כזו). נכים קשים מאוד עם קצבה מלאה והטבות נלוות (ארנונה, דיור, סיוע סיעודי ועוד) יגלו כי ברגע שיעברו על-פי הצעת החוק שכר עבודה של כ-3,000 ש"ח ברוטו לערך, יאבדו באחת כתוצאה מקיזוז דינאמי ממשי ברמת "אי הכושר" את זכויותיהם.
ההקטנה הדינאמית מורידה באופן אוטומטי ברמת השתכרות זו את "אי הכושר" אל מתחת לגבול ה-75% וכל ההטבות הניתנות לנכים קשות ומותנות ברמת אי כושר עבודה שמעל ל-75% נמחקים, מה שאומר שעבודה מעל גובה הכנסה זה תגרום לאיבוד הטבות בשווי של אלפי שקלים לחודש, או במילים אחרות בנקודת שיא העידוד כלומר אזור שכר המינימום הוא הגבול העליון שמעבר לו, לא באמת משתלם להגיע.
נכים הנעזרים במטפל סיעודי יאלצו להיפרד ממנו עם העלייה בשכרם מעל גבול זה ומשמעות הקביעה הזו לנכים קשים מאוד היא בלתי נסבלת. שכן אין העבודה מוחקת את הצורך בסיוע סיעודי.
על-פי תוכנית ממשלת ישראל, שכר המינימום צפוי לעלות בשנים הקרובות לרמה של כ-4,600 ש"ח לחודש, מה שיביא את החלק שבו אכן יש איזה שהוא "עידוד" אל מתחת לשכר המינימום ונכים ימצאו את עצמם מתחננים להורדות שכרם ואל שכר המינימום המתואם - רק כדי שלא להפסיד כספים וזכויות.
איזון בכספים החוזרים, האמנם?
על-פי עקרונות דוח לרון עליו מבוססת הצעת החוק, הכספים שאמורים להגבות במס החדש, צריכים לחזור לטובת הנכים ולשמש לקידום פעילות הקשורה ברווחת הנכים ובעיקר צריכים לשמש להפעלת תוכנית עידוד תעסוקה.
בדיקה חישובית שערכנו מעלה שהמס החדש מתעתד להוסיף לקופת המדינה כ-100 מיליון ש"ח בשנה בקירוב. לעומתו על-פי הודעת משרד הרווחה בדיווח שהעביר לוועדת הכספים, בו הציג את היעדים והתקציבים לשנה הקרובה, המשרד מתכוון להשקיע בפעילות קידום התעסוקה (ישום לרון) בשנה הקרובה רק סך של 12.1 מיליון ש"ח. משמעות ההודעה זו ברורה - המדינה תכניס לכיסה רווח נאה של מעל ל-80 מיליון ש"ח על חשבון זעת עבודתם הקשה של נכים עובדים.
מי בנפגעים מהחוק החדש?
החוק פוגע בנכים שכבר עובדים ובגבול התקרה המותרת, שכרם יקטן בין 8%-12% כתוצאה מביטול הקח"ן (תוספת לנכים קשים שהושגה בשביתת הנכים הגדולה) והמס החדש על העבודה. כמוהם יפגעו נכים שלהם היתה הכנסה קודם לנכות ומורשים להשתכר עד מחצית הכנסה הקודמת - החקיקה החדשה מוחקת זכות זו.
כמוהם יפגעו נכים בעלי תעודות לימודים שזכו להטבה בגין לימודים - ההטבה נמחקת בחוק החדש. נכים חדשים שיתקבלו לפי התנאים החדשים- נכים חדשים יאלצו להמתין שנה לפני שיורשו להנות מהעידוד, עד אז יקופחו וקשה. נכים המוגדרים כנכים קשים (עד 74% אי כושר) - מהם נדרש מס בשיעור הגבוה ב 10% מאחרים.
נכים קשים מאוד (מעל 75% אי כושר) - כל מי שיעבור על-פי ההצעה החדשה הכנסה של 3,000 ש"ח - הורדה אוטומטית של אי הכושר מתחת לרמה המזכה בהטבות כולל הזכות לשר"מ.
מי שירצה לחזור למעגל הקצבאות יתקל בחופש היתר שהוגדר בנושא הקביעה ובו שיקול הדעת מורחב לפקידי הקביעה מי שלא ממש יהנו מכך הם הפונים.
סוף דבר
בקיצור, לפי ההצעה, יועלה סכום ההגבלה לנכה עובד בכדי באלף שקלים חדשים (מכ-2,000 היום לכ-3,000), מעבר לזה לא כדאי לנכה קשה מאוד להשתכר. אין מדובר בשינוי עקרוני או מהותי מבחינת עידוד ההשתכרות, אלא רק בשינוי קוסמטי, כזה שיעלם די מהר עם הישחקות הקצבה המוצמדת למדד למול השכר הממוצע ושינוי ערכי שכר המינימום.
המחיר שנדרש לשינוי זה כבד מאוד והתוצאה בשורה התחתונה היא שכל החוק הזה הוא לא יותר מאשר בלוף אחד גדול!!!
הבלוף הזה יביא בטווח הארוך לעוד פגיעה קשה בנכים, כחלק מהקמפיין שנעשה באופן מתודי בשנים האחרונות שמטרתו להביא לצמצום זכויות הנכים ועוד יותר כדי להשאיר זכויות לקבוצות לחץ חזקות בלבד.