בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
זה 6 שנים: מערכת ניהול המכולות בנמל חיפה עדיין מתעכבת
|
בדיקת המבקר על ניהול פרויקט המערכת לניהול מכולות בנמל, שהייתה אמורה לשדרגו לרמה בינלאומית כבר לפני זמן, העלתה התנהלות עתירת ליקויים ● תקציב הפרויקט חרג ביותר מ-50%, הלו"ז שונה תכופות והשינויים לא יושמו; אף שדווח לדירקטוריון; החברה המיישמת הוחלפה - ותבעה
|
נמל חיפה [צילום: וורהפטיג ונציאן אריאל]
|
|
|
|
|
ביקורת מבקר במדינה על הנעשה בחברת נמל חיפה התמקדה בהקמתה של המערכת לניהול מכולות בנמל, ועל דרך החתחתים להפעלתה. המדובר במערכת מחשוב אסטרטגית המנהלת את כל השרשרת התפעולית של הנמל. לכשתופעל באופן סדיר ותקין היא תעניק לנמל חיפה יתרונות רבים בתפעול המסופים, ובין השאר תקצר את זמני ההמתנה של האוניות ותשפר התפוקות. הביקורת העלתה שהפיקוח על ניהול הפרויקט בדרג ההנהלה ובדרג הדירקטוריון היה עתיר ליקויים: תקציב הפרויקט חרג ביותר מ-50% מתקציבו המקורי, הלו"ז ליישום הפרויקט שונה תכופות והשינויים לא יושמו; אף שדווח לדירקטוריון כמה פעמים כי נדרשת דחייה בלו"ז. בנוסף, עד אפריל 2009 לא דרש הדירקטוריון את הלו"ז החדש שנקבע. כאמור, על-אף שבהסכם המקורי מאוגוסט 2003 נקבע כי נמל חיפה יקבל את המערכת בפברואר 2005, במועד סיום הביקורת, כחמש שנים וחצי לאחר המועד המקורי להפעלתה, היא עדיין לא הופעלה. הפרויקט המקורי תוכנן ל-19 חודשים, אך בפועל ארך 84 חודשים - חריגה של כ-340% מהלו"ז, שטרם הסתיימה. לפי נתוני נמל חיפה, עד אוקטובר 2010 הושקעו במערכת כ-46 מיליון ש"ח, לעומת תקציב מקורי של 30 מיליון ש"ח, סכום זה אינו כולל את כל העלויות כמו עלויות הדרכה והוצאות שכר לעובדים ייעודיים למערכת. החריגה מהתקציב המקורי גדולה מ-50%. לנמל חיפה אין תחשיב עלויות מלא ומפורט על כל הוצאות הפרויקט וההפסדים שנגרמו בגלל כישלון הפעלתו. בישיבת הדירקטוריון מאפריל 2008, שדנה בדוח מבקר הפנים, עלה עניין דחיפות הטמעת המערכת, ואף שהוצגו חלופות לפתרון לא דן בהן הדירקטוריון ודחה החלטתו למועד אחר, אולם החלטה בעניין לא התקבלה; פרט למינוי מנהל פרויקט יותר משנה לאחר שהמבקר הפנימי הגיש את הדוח - לא יושמו המלצותיו; רק בסוף אוקטובר 2008, נדון הפרויקט בהנהלה. ב-17 ישיבות שהתכנסו בין יוני 2008 למרס 2009 לא התקיים דיון ממשי בנוגע לניהול הפרויקט, למעט שני דיונים שבהם נדונו היבטים מסוימים הנוגעים לו. בפברואר 2009 דיווח ראש אגף מחשוב לוועדת ההיגוי בנמל כי כי המו"מ עם החברה הדרום-קוריאנית TSB, האחראית להטעמת המערכת, הגיע למבוי סתום, וכי היא מגלה קשיחות בלתי מובנת לדרישת נמל חיפה להפחתת תעריפיה, אף שהמטבע הדרום-קוריאני פחת ביחס לדולר האמריקני ב-50% בחצי השנה שקדמה לדיווחו. באפריל 2009 שיווח סמנכ"ל התפעול לדירקטוריון כי עקב המחלוקות כספיות, התקבלה החלטה לפנות לחברה אחרת. בתשובתו של נמל חיפה למשרד המבקר הוא הודיע כי ראה את חובתו כחברה ממשלתית שלא להיענות לדרישות השרירותיות של TSB ולכן היה חייב לפנות לחברה אחרת. משרד המבקר בדק את הליך הבחינה שהוביל לקבלת ההחלטה בדבר סיום ההתקשרות ופניה לחברה אחרת: "עולה כי השיקול המרכזי שעמד לנגד עיני נציגי חברת נמל חיפה היה המחיר. הדירקטוריון לא חשב דיו על שיקולים נוספים שחשיבותם אינה פחותה, באופן שהליך הבחינה שקיים היה חסר וחלקי".
|
"ממוצאי שבת האחרון - המערכת פעילה לחלוטין"
|
|
מחברת נמל חיפה נמסר בתגובה: "הסוגיות המפורטות בדוח המבקר נוגעות בחלקן לתקופה שטרם הקמת החברה (בעת שנמל חיפה הופעל ונוהל על-ידי רשות הנמלים) ובחלקן להתנהלותם של מנהלים בנמל אשר אינם משמשים עוד כבעלי תפקיד מזה זמן רב. "תקופת כהונתם של הדירקטוריון וההנהלה הנוכחיים בנמל חיפה מאופיינת בגישה ובהתנהלות שונים לחלוטין מבעבר, בכלל זה בתפיסת עולם אשר רואה במערכת ניהול מסופי המכולות כמערכת בעלת חשיבות אסטרטגית לקידום הנמל. ולראיה, החל ממוצאי שבת האחרון פועלת בנמל חיפה באופן מלא מערכת ניהול מסופי מכולות (TOS) המתקדמת מסוגה בעולם. "הנהלת נמל חיפה מכירה בחשיבות הביקורת ותרומתה, ורואה בביקורת, ובפרט זו הנערכת על-ידי משרד מבקר המדינה, כביקורת בונה, וככלי הכרחי לשיפור תהליכים ופרויקטים המתבצעים בחברת נמל חיפה, במידה והלקחים מיושמים, כמו גם כלי לשמירה על מינהל תקין".
|
|
תאריך:
|
17/05/2011
|
|
|
עודכן:
|
17/05/2011
|
|
עופר וולפסון
|
זה 6 שנים: מערכת ניהול המכולות בנמל חיפה עדיין מתעכבת
|
|
מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס קובע (יום ג', 17.5.11) בדוח השנתי כי משרד הבריאות טרם קבע לארגון מגן דוד אדום מהם הקריטריונים שיהיו מקובלים על חברות הביטוח לפינוי מוסק של נפגעי תאונות דרכים או של חולים.
|
|
|
מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, קובע (יום ג', 17.5.11) כי בבתי חולים ממשלתיים רבים ישנו חשש לניגוד עניינים בקבלת תרומות מחברות עסקיות שמייצרות תרופות.
|
|
|
הוועדה לבדיקת מינויים אישרה את מינויו של אמנון דיק ליו"ר הרשות השנייה, בכפוף להסדר למניעת ניגוד עניינים שקבעה לו (בשל עבודתה של בתו ברדיו האיזורי). המבקר מצא, כי דיק שימש בתפקידו במשך למעלה מחודשיים אף שלא עמד בתנאי ההסדר שנקבעו לו ולא דיווח על כך. הוא התפטר ביולי 2010 לאחר שנודע באקראי, כי לא עמד בתנאי ההסדר.
|
|
|
רשות השידור מעסיקה בקביעות את מבקרי המדינה, ומיכה לינדנשטראוס אינו יוצא דופן. המשבר החריף ברשות היפנה עוד יותר את תשומת הלב לנעשה בה.
|
|
|
בתוקף סמכותו לפי חוק העונשין מתיר שר האוצר למפעל הפיס לערוך הגרלות בהתאם לתנאים שנקבעו. בינואר 2006, כשנה לפני מועד חידוש ההיתר, ביקש היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, ממשרד האוצר לנסח אותו כך שימזער את התופעות השליליות המאפיינות הימורים. הדבר לא נעשה, בהיתר לא הוגדרו מונחים שמשמשים בו ובחלק מהסעיפים לא פורטו אמות מידה ברורות שמאפשרות את יישומן ופיקוח נאות על קיומן.
|
|
|
|
|
|
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
|
|
|
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
|
|
|
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|