חשיפה ב-News1. בדיקה שעליה הורה שר התחבורה ישראל כ"ץ הסתיימה בקול ענות חלושה. הבדיקה נפתחה לאחר שמקרה של הטרדת נוסעת בקו אוטובוס ש"נתפר" לאוכלוסיה חרדית הגיע לתקשורת וחולל סערה.
מדובר ב
אירוע בו הוטרדה בפברואר השנה הסטודנטית נעה קנטמן בידי נוסעים חרדיים בעת שנסעה בקו 985 מצפת לאשדוד. קנטמן נדרשה בידי נוסעים חרדים לפנות את המושב הקדמי ולעבור לספסל האחורי, והציקו לה במהלך הנסיעה.
דובר
משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר ל-News1 כי התיק נסגר מאחר שבאירוע הנוסעת המדובר לא הוגשה תלונה מצד קנטמן.
כזכור, הזדרז שר התחבורה כ"ץ לרמוז על כך ש
אגד הוא האשם. מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, אף הורה למפקח על התעבורה במשרדו, יהודה אלבז, לפתוח בהליכים משמעתיים כנגד אגד, על מה שהגדיר "אי-קיומו במלואו של נוהל משרד התחבורה המחייב את נהג האוטובוס להתערב במקרה של הטרדה מילולית או פיזית כלפי נוסעים באוטובוס".
המנכ"ל הורה על הרחבת הבדיקה של המקרה ופתיחה בהליכים משמעתיים כנגד קואופרטיב אגד. יצחקי דחה את התחקיר הפנימי שבוצע על-ידי אגד בנושא וממנו עלה שאגד פעל לפי הנהלים. יצחקי טען כי נהג האוטובוס לא היה מודע לנהלים המחייבים אותו להתערב במקרה של הטרדה או דרישה מנוסעים לעבור ממקומם. יצחקי הוסיף שמהתחקיר מתברר כי נהג האוטובוס אמר לנוסעת כי אסור לו להתערב בנעשה במהלך הנסיעה.
אולם
כעת מתברר כי "על-פי בדיקת משרד התחבורה, אגד פעל לפי הנהלים". בכך למעשה מודה משרד התחבורה שהשר והמנכ"ל שגו. הנוסעת נעה קנטמן אמרה ל-News1 כי העלתה את הנושא כדי להעלות אותו למודעות הציבורית, אך בשל תקופת הלימודים שבה היא נמצאת לא היה לה פנאי להתעסק בעניין. "התקשרו אלי ממשרד התחבורה וביקשו שאגיע להגיש תלונה נגד אגד. אין לי זמן להתעסק בכל ההליכים המשפטיים האלה, וזו טירחה גדולה מדי עבורי", אמרה.
אין זו הפעם הראשונה בה מודיע השר כ"ץ על חקירת אירוע של
הדרת נוסעות בקווי הפרדה. גם במקרה קודם בו הטרידו נוסעים חרדיים את טניה רוזנבליט בקו 451 באשדוד העלתה החקירה חרס ואיש מהמטרידים, מאגד או ממשרד התחבורה לא בא על עונשו. כמו-כן, משרד התחבורה לא הסיק את המסקנות משורת אירועי ההדרה, ולא ניסח כללים חדשים במקום הכללים העמומים, שיבהירו את האיסור להדיר נשים. כמו-כן לא שינה את תכנון מסלול הקווים באופן שימנע עליית חרדים בלבד.
ב-3 במרס 2013 הודיע מנכ"ל משרד התחבורה לוועדת השרים לקידום מעמד האישה על הכוונה להגביר את הפיקוח והאכיפה בקווי ההפרדה באמצעות הפעלת פקחיות ובקריות.
במשרד התחבורה סירבו להשיב לשאלה, האם החל המשרד בבקרה זו ומתי היא צפויה להסתיים, ורק ציינו את ממצאיה של בדיקה ישנה בעניין, שנערכה לפני כמה שנים.
את הבקרה בקווי ההפרדה אמורה לבצע חברת ריבה, שמקבלת מהמדינה תשלום גבוה גם למטרות אלה. כפי שדיווח ב-News1 בשבוע שעבר, פרסם משרד התחבורה מכרז לחברת בקרה על מפעילי התחבורה הציבורית בו נעשה שימוש במינוח "קווי חרדים", וזאת בניגוד להצהרות חוזרות ונשנות מצד משרד התחבורה על כך שאין קווים המיועדים לחרדים בלבד וכל אדם יכול להשתמש בקווים אלה. קווים המותאמים לסוג מסוים של אוכלוסיה אסורים בתכלית. לרבות קווים המיועדים לערבים בלבד או ליהודים בלבד.