|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הערכות: אל-קאעידה ביצע הפיגוע <br>הכפול באמצעות קבלן משנה

עיתון סעודי: ארה"ב הזהירה לפני כחודשיים מפגיעה במטרות מערביות; שרון: הטרור אינו מבדיל בין דת לדת; גינויים לפיגוע מכל רחבי העולם, לרבות סוריה ופקיסטן; הליגה הערבית: התוקפנות הישראלית מעודדת פיגועים
15/11/2003  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: נועם שרביט  |  

מצא קבלן משנה? בן-לאדן

   יואב יצחק
פיגועי תופת בשני בתי כנסת באיסטנבול; 23 הרוגים בהם 6 יהודים

רשת החדשות הטורקית NTV דיווחה (יום א', 16.11.03) על מעצרם של שלושה חשודים המעורבים בפיגועים בבתי הכנסת באיסטנבול. על-פי הידיעה, שניים מהחשודים הן נשים. כוחות מיוחדים של טורקיה חוקרים את העצורים.

העיתון הסעודי 'אל-ווטן' דיווח הבוקר, בשם "מקור ביטחוני סעודי", כי לפני כחודשיים הזהירה ארה"ב את טורקיה מפני התרעות בדבר כוונת טרוריסטים לפגוע באחת משגרירויות ארה"ב, בריטניה או ישראל, או במוסדות הקשורים אליהם. על-פי הידיעה, חדרו פעילי ארגון "אנסאר אל-איסלם" לטורקיה באזור הגבול עם עירק או אירן.

קונסולית ישראל בטורקיה, אמירה ארנון, אמרה כי הקהילה היהודית קיבלה באחרונה התרעה ביטחונית לא ממוקדת, ובעקבותיה הוגברה האבטחה סביב בתי הכנסת בעיר.

גינויים ברחבי העולם:

שורה של גינויים מכל רחבי העולם - מיוון דרך סוריה ועד פקיסטן - נשמעה היום (שבת, 15.11.03) בעקבות הפיגועים שאירעו הבוקר בשני בתי כנסת באיסטנבול, בירת טורקיה, בהם נהרגו כ-23 בני אדם, מתוכם לפחות 6 יהודים, ונפצעו יותר מ-300 אחרים. בבתי החולים נותרו (יום א') 70 מהפצועים [ראו קישור].

מנהיגי קהילות יהודיות ברחבי העולם מתייעצים בינם ובין עצמם וכן עם הסוכנות היהודית, בשאלה איך להתמודד עם גל האנטישמיות ההולך וגובר. יו"ר הסוכנות, סלי מרידור, קיים הלילה שיחת ועידה עם מנהיגי הקהילות ודן עימם בדרכים להתמודד עם האנטישמיות הגוברת.

שר החוץ, עבדאללה גול, שוחח עם עמיתו הישראלי, סילבן שלום. בשיחה, הביע שלום את תנחומיו והציע כל סיוע אפשרי לטורקים.

ראש הממשלה הטורקי, רג'פ טייפ ארדואן, אמר כי הפיגועים הבוקר "מכוונים נגד השלום והיציבות בטורקיה. יהיו אשר יהיו הארגון או האידיאולוגיה שמאחוריהם, אני מגנה אותם בתוקף כיוון שמדובר בהתקפת טרור נגד האנושות. ננקוט את הצעדים הדרושים, כפי שעשינו בעבר, עם אותה מידה של נחישות ורצינות".

שר הפנים הטורקי, עבדול קאדיר אקסו, שלח צוותי חקירה לשטח. לדבריו, בין ההרוגים גם עוברי אורח, שוטר ומאבטח. שר הפנים הטורקי אמר עוד, כי אינו יכול לפסול את האפשרות שארגון אל-קאעידה קשור לפיגועים בבתי הכנסת.

נשיא טורקיה, אחמט סזר, גינה אף הוא את הפיגועים, וכינה אותם "התקפות מכוערות נגד חפים מפשע, בזמן שאנחנו זקוקים יותר מתמיד לשלום".

שר החוץ הטורקי, עבדאללה גול, אמר הערב כי "זו שיטה שלראשונה מופעלת בטורקיה, ולכן ברור כי מדובר בפיגוע שיש לו קשרים בינלאומיים. אין לפיגוע קשר למדיניות החוץ של טורקיה. התמודדנו בעבר עם פיגועים גדולים, והנחישות שלנו במלחמה בטרור תימשך".

הנשיא בוש: הקהילות הדתיות השונות
באיסטנבול שגשגו במשך מאות שנים

מזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא, גינה אמנם את הפיגועים, אך הוסיף כי נוהגה של ישראל להפר את החוק הבינלאומי, מעודד את התפישה ש"אפשר להפר הכל, וזו אחת התוצאות". מוסא אמר, כי תקיפת אזרחים באיסטנבול אינה מקובלת, אך סייג ואמר "התעלמות מהתוקפנות הישראלית הנמשכת, יוביל, למרבה הצער, רק לעוד קורבנות אזרחיים".

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, אמר: "אני מגנה בחריפות הרבה ביותר את התקפות הטרור היום באיסטנבול, בה הקהילות הדתיות המגוונות של מוסלמים, יהודים ונוצרים, שגשגו במשך מאות שנים".

שר החוץ האמריקני, קולין פאוול, התקשר לעמיתו הטורקי והביע את תנחומיו לעם הטורקי. בהודעה שפרסם פאוול נאמר: "ארצות הברית מתייצבת לצידה של בעלת בריתה הקרובה, טורקיה, במאבק הגלובלי נגד הטרור".

נשיא צרפת, ז'אק שיראק, גינה בחריפות את הפיגוע ואמר כי חייבים להתאמץ במאבק של המדינות הדמוקרטיות נגד האנטישמיות. שיראק שיגר איגרת לראש ממשלת טורקיה, בה אמר כי התקפה ברברית שכזו, יכולה רק לחזק את המלחמה באנטישמיות ולקדם את הסובלנות.

יצויין, כי הלילה הוצת בית הספר התיכון "מרכז התורה" בפריז. המשטרה בצרפת בטוחה כי מדובר בהצתה, מאחר ונמצאו 2 מוקדים לדליקה [ראו ידיעה נפרדת].

יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, שלח מברקי תנחומים לנשיא טורקיה, אחמד נג'דת סיזאר, ולראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, על הרוגי שני הפיגועים שהתרחשו אתמול בבירה איסטנבול. ערפאת הביע גינוי עמוק למעשה השפל, המנוגד לכל הדתות ולכל הנורמות האנושיות, והדגיש כי העם הפלשתיני עומד לצידו של העם הטורקי באסון הזה.

ערפאת ביקש להעביר את תנחומיו למשפחות ההרוגים, ולאחל החלמה מהירה לפצועים.

שר החוץ הגרמני: יש להתאחד במאבק נגד הטרור הבינ"ל

גם האפיפיור, יוחנן פאולוס השני, שלח איגרת תנחומים למשפחות הקורבנות באיסטנבול, וקרא להפסקת האלימות הדתית בעולם.

שר החוץ הגרמני, יושקה פישר, אמר כי התקפות הטרור מוכיחות את הצורך של המדינות להתאחד במאבק נגד הטרור הבינלאומי והאנטישמיות: "העובדה שמטרת הפיגועים היתה בתי כנסת, בהם מתכנסים בני אדם להתפלל בשבת, ממלאת אותנו באימה וזעם".

נשיא הנציבות האירופית, רומנו פרודי, התפנה מכל עיסוקיו וביקר בבית הכנסת ברומא, לאות הזדהות עם היהודים.

שר ההסברה הסורי, אחמד אל-חסן, גינה את הפיגוע ואמר כי "סוריה מגנה טרור בכל צורה שהיא". אל-חסן הוסיף, כי "טרור בבתי תפילה וטרור הפוגע בחפים מפשע הינו מגונה ולא משנה היכן הוא נעשה ומי ביצע אותו". אירן הודיעה אף היא, כי היא מגנה את הפיגוע הכפול באיסטנבול.

פקיסטן גינתה אף היא את הפיגועים, אותם כינתה "מעשה שפל". בהודעה שפרסמה, קראה פקיסטן לקהילה הבינלאומית להרוס את רשתות הטרור הבינלאומי ברחבי העולם.

הנשיא קצב: אין די במס השפתיים של מדינות העולם

נשיא המדינה, משה קצב, שלח איגרת תנחומים לראשי הקהילה היהודית בטורקיה. קצב אמר הערב, כי "אין די בהצהרות הגינוי של מנהיגי העולם ולא מדובר בבעיה יהודית או מזרח תיכונית בלבד, אלא זו בעיה של טרור בינלאומי, שאין לו גבולות וצריך מאבק נחרץ ונחוש של הקהילה הבינלאומית והעולם החופשי... צריך להיות מאבק משולב - מדיני, כלכלי, משפטי וצבאי... צריך לעצור את המגיפה של המאה ה-21".

קצב הלין על חוסר שיתוף הפעולה בין ארה"ב ורוב מדינות העולם החופשי, ש"רק משלמות מס שפתיים ומשמיעות לעיתים הצהרות גינוי, אך אינן עושות די. מדינות רבות בעולם סובלות מהטרור הזה, ואף מדינה אינה חסינה ממנו. אפשר למגר את הטרור ולרסק אותו, צריך פשוט לשתף פעולה וזה עדיין לא קורה".

לשכת ראש הממשלה, אריאל שרון, פרסמה הערב הודעה רשמית, בה נאמר כי ראש הממשלה וממשלת ישראל כולה, מביעים צער וזעזוע על הרג אזרחים חפים מפשע בשני פיגועי הטרור היום באיסטנבול. בהודעה נאמר עוד, כי "לממשלת ישראל ביטחון ואמון מוחלט ברשויות החוק של טורקיה, שתדענה לתפוס את האחראים לרצח השפל ולמצות עימם את הדין".

ארגון סוני קיצוני קטן "החזית האיסלמית
של המזרח הגדול" - נטל אחריות לפיגועים

בשיחת טלפון לסוכנות הידיעות הטורקית, נטל ארגון סוני קיצוני קטן מאוד בשם "החזית האיסלמית של המזרח הגדול" (IBDA-C), אחריות לפיגוע הכפול הבוקר. מדובר בארגון קטן, החותר להקים רפובליקה איסלמית בתוך טורקיה. הארגון חוסל לפני 5 שנים, כשמרבית מנהיגיו הושלכו לכלא. הוא מעולם לא ביצע פעולות גדולות, ולכן מעריכים הטורקים, כי ארגון כזה הינו קטן מכדי לבצע פיגוע בסדר גודל כזה.

ההערכה הרווחת היא, כי בהנחה וניתנת אמינות לנטילת האחריות, ייתכן והארגון פעל כקבלן משנה של ארגון אל-קאעידה, שכבר ביצע פיגועים ברחבי העולם דרך קבלני משנה, כדוגמת הפיגוע במומבסה. מכל מקום, טביעות האצבעות מעידות על דפוס הפעולה של אל-קאעידה, וברור כי ארגון גדול הוא שביצע את הפיגוע הכפול.

אחת מתחנות הטלוויזיה הטורקיות ציטטה מקור משטרתי, שאמר כי לאחרונה התקבל מידע מודיעיני, על-כך שאל קאעידה מתכננת פיגועים בטורקיה.

ראש הארגון למעקב אחרי טרור בינלאומי, היושב בפריז, רולנד ז'קוארד, אומר כי האצבע המאשימה לגבי ביצוע הפיגועים מופנית לארגון בשם 'אנסאר אל-איסלם'. ז'קוארד אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, כי מדובר בארגון שהפנטגון מייחס לו את עיקר פעילות הטרור כנגד הכוחות האמריקניים בעירק.

פיגוע שני בבית הכנסת נווה שלום

הקהילה היהודית בטורקיה מונה כ-23,000 איש. בית הכנסת 'נווה שלום' הינו המרכזי באיסטנבול והגדול ביותר בטורקיה. בית הכנסת נחשב למאובטח מאוד, מאחר וכבר שימש בעבר יעד לפיגוע קטלני. בשנת 86' נרצחו בו 20 איש, בפיגוע ירי שבוצע על-ידי רוצחים פלשתינים.

שגריר ישראל בטורקיה, פנחס אביבי, אישר את ההערכות כי ארגון טרור מוסלמי גדול עומד מאחורי הפיגועים: "המורכבות של שני המקרים האלה, שני פיגועים גדולים באותו זמן בשני חלקים שונים של העיר, מחייבת מידת תחכום גדולה יותר מאשר של ארגון טרור קטן מקומי. אני חושב שזה יכול להיות באמת רק גוף עם יכולות של מדינה או יכולות של אל-קאעידה".

גורם בכיר בשגרירות ישראל באנקרה אמר, כי רק ארגון דוגמת אל-קאעידה, מסוגל לבצע פיגועים שכאלה. לדבריו, "הוסרו כל הכפפות במאבק בין כוחות האור לכוחות האופל, נכנסנו לספרי ההיסטוריה של הפיגועים הגדולים ביותר".

משרד החוץ הישראלי הורה הבוקר לאנשי האבטחה בנציגויות ישראל ברחבי העולם להגביר את העירנות מחשש לפיגועים נוספים. במערכת הביטחון ישנן התרעות כלליות לפיגועים ביעדים יהודיים וישראליים בעולם. בחדר המצב במשרד החוץ ישנה היערכות מוגברת.

המשטרה בלונדון הגבירה את הכוננות לדרגה השנייה בחומרתה. ארגוני הביון הבריטי הודיעו, כי בידיהם התרעה ממוקדת לפיגוע של ארגון אל-קאעידה. יצויין, כי הנשיא בוש אמור לבקר השבוע בלונדון, אולם אין ודאות כי הפיגוע מכוון לביקור זה דווקא.

משלחות סיוע ייצאו לטורקיה

משלחות סיוע מישראל לאיסטנבול נחתו הלילה בטורקיה. מדובר במשלחות של המשטרה, הסוכנות היהודית וזק"א, שיצאו בתיאום עם משטרת טורקיה. המשטרה שיגרה לאיסטנבול צוות חקירה בן 4 שוטרים, ממעבדת החבלה וקצינים מהמחלקה לזיהוי פלילי.

מהחקירה הראשונית כבר מתברר, כי במכוניות התופת היתה כמות גדולה של חומרי נפץ, שהביאה לנפגעים הרבים וזרעה הרס רב.

באותו מטוס היו גם 7 מתנדבי ארגון זק"א (זיהוי קורבנות אסון), שיצאו בעקבות בקשת ראשי הקהילה היהודית לסייע בזיהוי קורבנות הפיגועים. הם יעסקו באיסוף שרידי הגופות ובזיהוי הנרצחים ויעזרו לאנשי הקהילה היהודית בסידורי הקבורה.

הסוכנות היהודית שלחה אף היא משלחת סיוע ותמיכה, לקהילה היהודית בעיר. המשלחת תסייע לקהילה להתמודד עם הפיגוע ובין היתר תכלול עובדים סוציאליים ומומחים לטיפול בטראומה.

מנהלת שירותי הדם של מד"א פנתה לעמיתיה בטורקיה והציעה את הסיוע של מד"א בשיגור מנות דם וציוד אחר ככל שיידרש. גם בית החולים הדסה בירושלים פנה למשרד החוץ ולשגריר טורקיה בישראל, והציע סיוע רפואי, ככל שיידרש.

שר הרווחה, זבולון אורלב, פנה לממשלת טורקיה ואמר כי משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי מעמידים לרשות טורקיה את שירותי הרווחה והשיקום לצורך טיפול בנפגעים. הוא ציין, כי בישראל הצטבר ניסיון רב בטיפול בשיקום נפגעי טרור בעקבות ריבוי פיגועי הטרור בשנים האחרונות.

תאריך:  15/11/2003   |   עודכן:  16/11/2003
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
11.9 מיליארד דולר (!) - זהו הסכום האדיר שתצטרך לשלם חברת הנפט האמריקנית 'אקסון-מובייל' למדינת אלבמה, בגין השימוש שעשתה באוצרות אדמתה לצורך הפקת גז טבעי. המדינה הדרומית תבעה את תאגיד 'אקסון' בשנת 1999, לפני המיזוג עם תאגיד "מובייל", לאחר שלטענתה הונתה אותה 'אקסון' בכספי התמלוגים שהגיעו לה על מתן הרשיונות ל'אקסון' לפעול בתחומה.
15/11/2003  |  מיכאל דבורין  |   חדשות
חברת 'אנרון' אמורה לצאת לדרך חדשה ולעלות על מסלול ההתאוששות בתחילת שנת 2004, כאשר תוכנית "מפת הדרכים" שלה ליציאה מפשיטת רגל ולארגון מחדש של החברה תחל לפעול. החברה מצויה לאחר מספר שנים קשות שעברו עליה, למן התפוצצות פרשת ההונאה של מנהליה, שהסעירה את העולם הפיננסי בארה"ב והביאה לפשיטת הרגל.
15/11/2003  |  מיכאל דבורין  |   חדשות
המנהיג הרוחני של תנועת החמאס, שייח' אחמד יאסין, הצהיר כי תנועתו מוכנה לשקול הפסקת אש והשעיית התקיפות בישראל ונתן הסכמתו לדון עם אבו עלא בנושא.
15/11/2003  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
פצועים אמריקנים רבים, אשר משרתים בעירק בשנת 2003, עשויים לסבול מנזק מוחי - יותר מאשר במלחמות אחרות. כך טוענים בדאגה רופאים, אשר מטפלים בכוחות האמריקנים בעירק.
15/11/2003  |  הדר פרבר  |   חדשות
תעשיית היין בצרפת דואגת לידע את הנהגים: אפשר לקחת "עוד משקה לדרך". או אפילו שלושה משקאות. תעשייה של 18 מיליארד דולרים בשנה נלחמת בקמפיין הממשלתי אשר מנסה לרפות את ידם של הנהגים ששותים.
15/11/2003  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il