אם הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש-דן (מפתח תקוה לתל אביב) יפעל גם בשבת - ולא רק בימי חול כמתוכנן - תהיה בכך תועלת כלכלית למשק. כך עולה מבדיקה פנימית שערך משרד האוצר, והגיעה לידי News1.
מדובר ב
טיוטת בדיקה אינדיקטיבית (לא מחייבת) שכפי הידוע הוכנה ביוני 2014, ולכל המוקדם ביולי 2004.
מן הבדיקה עולה, בהנחה שהקו האדום יפעל בשבת, תהיה התועלת הכלכלית למשק בשנת 2020 בין 220 ל-430 מיליון שקלים בשנה. עוד עולה כי בשנת 2040, בהנחה שכל רשת הקווים של חברת נת"ע תפעל, תהיה תועלת כלכלית למשק של בין 230 ל-470 מיליון שקלים בשנה. מדובר בתועלת סמלית, אפסית במונחים של תקציב המדינה, שיש בה כדי לחסוך כמה שקלים לנוסע אך לא מעבר לכך [הסבר משמאל].
הטיוטה חסרה פרטים, ולא ברור ממנה האם היא מתייחסת להפעלה של קווי הרכבת הקלה והאוטובוסים רבי-הקיבולת לבדם או גם לרשת קווים מזינה בתל אביב.
עורכי הטיוטה ציינו כי הבדיקה לוקה בחסר, ותשובת הנסקרים כי
תחבורה ציבורית בשבת תגרום להם לנסוע יותר בימי חול כמעט חסרת משמעות, משום שכלל לא בטוח שבפועל הם יעשו משהו דומה למה שהם אומרים. לדבריהם, השאלה החשובה היא כמה יותר הם יסעו.
עוד צוין בבדיקה כי מקדם ההפחתה הוכנס משום שדי ברור שגם אם אדם אומר שהוא ייסע יותר, אין זה אומר שהוא יוותר על כל או אפילו על רוב נסיעותיו ברכב הפרטי בימי חול.
בעבר התבטא שר התחבורה ישראל כ"ץ בנושא, ואמר כי תחבורה ציבורית בשבת היא אינה משתלמת עסקית. עם זאת, לא ידעו להציג במשרד התחבורה אף בדיקה שתאשש את הטענה. בהיעדר מחקר פרטי או ממשלתי אחר לא ניתן היה להפריך את הטענה. אולם כעת מתברר שישנה בדיקה המוכיחה ההפך. עם זאת, כאמור, לא ניתן להסיק ממנה מסקנות משום שמדובר בטיוטה חסרה וישנה, המתמקדת בגוש-דן בלבד. ברם, מדובר בבדיקה מקצועית ראשונה מסוגה בנושא מצד משרד ממשלתי. לאחרונה נשאל השר כ"ץ האם תפעל הרכבת הקלה בשבת והשיב כי הוא תומך בשימור הסטטוס-קוו אולם מי שיחליט בנושא לא יהיה הוא אלא שר התחבורה שיהיה בתקופה בה תחל הרכבת הקלה לפעול.
על כל פנים, גם אם יתברר שהרכבת תשתלם כלכלית, מדובר בסוגיה פוליטית וכדי להפעיל את הרכבת יהיה צורך בשינוי החקיקה הקיימת.