במסגרת המלחמה בנהיגה בהשפעת אלכוהול חוקקה כנסת ישראל בשנת 2010 חוק שהוריד משמעותית את אחוז האלכוהול המותר בדמם של נהגים צעירים, נהגים על רכב כבד ונהגים ברכב מקצועי. על-מנת לאכוף את החוק החדש, נדרשה משטרת ישראל לרכוש "ינשופים" חדשים שמסוגלים לאתר אלכוהול במינונים נמוכים.
בפועל התברר (יום ב', 14.3.16) בדיון בוועדה למאבק בסמים והאלכוהול, כי על-אף שעברו למעלה מחמש שנים מאז חוקק החוק החדש, משטרת ישראל טרם החלה להפעיל את ה"ינשופים" מהדגם המשופר.
יושב-ראש הוועדה, ח"כ
תמר זנדברג, תקפה את הסחבת המתמשכת: "בלתי מתקבל על הדעת שהמכשיר נמצא בבדיקה כבר למעלה מחמש שנים וחצי. זה פשוט לא סביר, לא הגיוני ולחלוטין לא מקובל עלינו. מדינה שלמה יושבת וממתינה זמן לא סביר ואיש לא נותן על כך את הדעת. חייבים לקבוע לוח זמנים כדי להתחיל ללחוץ על כל מי שקשור בתהליך האישור".
עו"ד יניב אור מעמותת אור ירוק: "משטרת ישראל למעשה לא מסוגלת לאכוף את החוק החדש מאחר שאין ברשותה את הינשוף החדש. מדובר במחדל של ממש בשעה שיש למעלה מ-500 נפגעים בשנה כתוצאה מנהיגה בהשפעת אלכוהול. עו"ד אור התריעה כי אם לא תהיה התקדמות העמותה כבר ערוכה לפנייה לבג"ץ בנושא.
ח"כ
חמד עמאר (
ישראל ביתנו), שהיה בין יוזמי הצעת החוק להורדת אחוז האלכוהול בדמם של נהגים צעירים, אמר כי "בזמנו, כשחוקקנו את החוק ב 2010, המשטרה אמרה במפורש שיהיו לה את הכלים המתאימים לאכוף את החוק. בפועל, יש חוק אבל אין אכיפה. אין מה להתפלא שזה המצב כאשר משטרת התנועה נמצאת במצוקה תקציבית קשה ואין ניידות על הכבישים".
ר-פקד סימונה זילבר, ראש תחום יעוץ וחקיקה באגף התנועה, טענה כי מאז שחוקק החוק ועד היום משטרת ישראל מקיימת סידרה ארוכה מאוד של בדיקות כדי לבחון את הינשוף החדש, כדי לוודא שהוא אכן עומד בדרישות התקן. לדבריה, "אנחנו עושים הרבה מאוד פעולות באופן המיטבי ביותר כדי לזרז את התהליך תוך הבטחה שנעמוד בדרישות הקבועות בחוק. חשוב להדגיש כי מבחינתנו גם אם המכשיר החדש עוד לא נכנס לפעולה בשטח, אנחנו ממשיכים לאכוף וכל נהג צעיר שעולה חשד שהוא נוהג בהשפעת אלכוהול הוא יישלח לבדיקת דם". זילבר ציינה כי "להערכתנו אנחנו נוכל לסיים את הבדיקות לאישור המכשיר עד סוף השבוע ואז המכשיר יעבור לאישור אחרון במכון התקנים. אם הכל ילך כשורה, עד סוף השנה אני מעריכה שהמכשיר יהיה כבר פרוס בכבישים".
לדברי ד"ר שלמה אלמוג מבית חולים שיבא, "מדובר במכשיר מאוד מתקדם ומדויק שמקובל להשתמש בו בכל העולם. ולמרות זאת היו עורכי דין שהצליחו לערער את האמינות של המכשיר בבתי המשפט. לכן מצאנו שנכון לקבוע תקן ישראלי והתהליך הזה של קביעת התקן החדש לוקח זמן. אני לא בא להגן על המשטרה אבל היא עושה בדיוק את מה שנדרש ממנה כדי שהבדיקה לא תיפול שוב בבית המשפט ומאות דוחות יבוטלו".
יו"ר הוועדה אמרה בסיכום הדיון: "אני שמחה שהתעדכנו במהלך הדיון שעלינו על דרך המלך. זה הוא אינטרס ציבורי במדרגה ראשונה כחלק מהמאבק בתאונות הדרכים. נתכנס כאן שוב בעוד חודשיים כדי לוודא שאכן תהליך קביעת התקן ואישור המכשירים הסתיים והמכשירים אכן פרוסים בכבישים".