|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

בלק סט

לא הגיע הזמן שנתעורר?

מה שידע בלעם השונא, יודעים גם כל שונאינו מאז ועד בכלל; הם יודעים שהקב"ה אוהב אותנו אהבה שמעל לטעם ודעת ואין להם ברירה אלא להשלים עם העובדות
03/07/2009  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

הילד הרע של הממשלה (ואולי של הפוליטיקה הישראלית בכלל) מסרב להתחשב בכללי ה'שיחדש', הידוע יותר בכינוי 'פוליטקלי קורקט' וממשיך לומר דברים שמרגיזים את הילדים הטובים. מרגיזים עד כדי כך שאפילו מנהיג נחשב של אומה אירופית, ילד רע בזכות עצמו בעיני הילדים הטובים, מצא לנכון להציע כי יודח, אותו ילד רע של ממשלת ישראל. יש גבול כמה אפשר להיות רעים, כן?! וכמה חבל שהילדה הכי נחמדה בבית הספר לא הצטרפה לכיתת הממשלה; חייבים לשכנע אותה להצטרף ולהציע לה מקום מכובד בקידמת הכיתה. הכי רצוי בחזית הבימה. ואין בכלל ספק - הכיסא שהוענק לילד הרע, היה עשוי להתאים לה להפליא. כמה חבל שסירבה להיכנס לכיתה, המפונקת הזאת.

בפרשת השבוע מספרת לנו התורה על אירועים שהתרחשו מחוץ למחנה ישראל; בלק מלך מואב מזעיק אליו את בלעם הקוסם ומציע לו תמורה הולמת אם יצליח להביא לפגיעה במחנה של העם המפחיד שיצא ממצרים. התקשורת של אז עבדה נורא לאט וגם המודיעין לא היה משהו. לכן, הסיכוי שהידיעה על אודות ניסיונותיהם של בלק ובלעם לפגוע במחנה ישראל תגיע לאזניהם של מקבלי ההחלטות בצד הישראלי, היה קלוש ביותר. ואם חלילה היו שני אלה מצליחים במזימתם - זו הייתה עלולה להיות הפתעה מאוד לא נעימה, אפילו קטלנית. שניהם ידעו כי בהתמודדות גלויה - אין להם שום סיכוי, לכן ניסו לפגוע בנו תוך שימוש בכוחותיו המאגיים כביכול של בלעם.

בין המניעים של בלק למניעים של בלעם יש פער גדול. בלק נתפס לחרדות ולכאורה הייתה לו סיבה טובה (במדבר כ"ב): [ב] וַיַּרְא בָּלָק, בֶּן-צִפּוֹר, אֵת כָּל-אֲשֶׁר-עָשָׂה יִשְׂרָאֵל, לָאֱמֹרִי. ברק, סליחה בלק חש מאוים; הוא בטח בברית ההגנה שכרת עם סיחון ועוג מלכי האמורי וסירב לאפשר לישראל לעבור דרך ארצו. כעת, משנפלו שני אלה לפני בני ישראל - נתפס לחרדות: אמר, אלו שני מלכים שהיינו בטוחים עליהם - לא עמדו בפניהם, אנו על אחת כמה וכמה (רש"י). וכמו כל מנהיג פופוליסטי, הוא משתף את עמו בפחדיו, וכעת גם הם פוחדים: [ג] וַיָּגָר מוֹאָב מִפְּנֵי הָעָם, מְאֹד--כִּי רַב-הוּא; וַיָּקָץ מוֹאָב, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. גם קודם המואבים ראו שרבים הם בני ישראל ולא פחדו כי לא הבחינו בשום סכנה. אחרי שמנהיגם סיפר להם על בעלי הברית הגיבורים שגבורתם לא עמדה להם מול בני ישראל - נתפסו גם הם לחרדות.

בלק מחפש עזרה: [ה] וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל-בִּלְעָם בֶּן-בְּעֹר, פְּתוֹרָה אֲשֶׁר עַל-הַנָּהָר אֶרֶץ בְּנֵי-עַמּוֹ--לִקְרֹא-לוֹ: לֵאמֹר, הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם הִנֵּה כִסָּה אֶת-עֵין הָאָרֶץ, וְהוּא יֹשֵׁב, מִמֻּלִי. [ו] וְעַתָּה לְכָה-נָּא אָרָה-לִּי אֶת-הָעָם הַזֶּה, כִּי-עָצוּם הוּא מִמֶּנִּי--אוּלַי אוּכַל נַכֶּה-בּוֹ, וַאֲגָרְשֶׁנּוּ מִן-הָאָרֶץ: כִּי יָדַעְתִּי, אֵת אֲשֶׁר-תְּבָרֵךְ מְבֹרָךְ, וַאֲשֶׁר תָּאֹר, יוּאָר. לבלעם אין שום סכסוך עם בני ישראל. כיוון התנועה שלהם מערבה בעוד הוא יושב במזרח ואין לו שום סיבה להתייחס אליהם בשום דרך. יתרה מזו, בלעם ידע שאין לישראל שום כוונה לתקוף את מואב. הוא הרי היה נביא וידע שזהו הציווי מאת ה'. אבל במקום להרגיע את חששותיו של בלק, הוא מתאמץ יותר ממנו לפגוע בבני ישראל. מסתבר שיש בו איזו שנאה בלתי מוסברת, שנאה ללא טעם וללא סיבה אל העם הזה, והיא מניעה אותו לעשות מאמצים עליונים, עד כדי סיכון חייו, כדי לפגוע בבני ישראל.

כאמור, גם בלק וגם בלעם ידעו שמוטב לא לחשוב בכלל על ניסיון לפגיעה פיזית בבני ישראל, למרות זאת הם מנסים לפגוע: [מא] וַיְהִי בַבֹּקֶר--וַיִּקַּח בָּלָק אֶת-בִּלְעָם, וַיַּעֲלֵהוּ בָּמוֹת בָּעַל; וַיַּרְא מִשָּׁם, קְצֵה הָעָם. הם יודעים שהסיכוי היחיד שלהם להצליח הוא בפגיעה רוחנית, אבל כדי שזה יקרה חייבים למצוא או ליצור פירצה בחומת ההגנה. בלק לוקח את בלעם לתצפית על מחנה ישראל, בתקווה שבלעם, בכוח ראייתו המיוחדת, יזהה פירצה כזאת או ייצור אותה. בלעם אינו מצליח לזהות פירצה כזאת אז הוא מנסה ליצור אותה (פרק כ"ג): [א] וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל-בָּלָק, בְּנֵה-לִי בָזֶה שִׁבְעָה מִזְבְּחֹת; וְהָכֵן לִי בָּזֶה, שִׁבְעָה פָרִים וְשִׁבְעָה אֵילִים. [ג] וַיֹּאמֶר בִּלְעָם לְבָלָק, הִתְיַצֵּב עַל-עֹלָתֶךָ, וְאֵלְכָה אוּלַי יִקָּרֵה ה' לִקְרָאתִי, וּדְבַר מַה-יַּרְאֵנִי וְהִגַּדְתִּי לָךְ; וַיֵּלֶךְ, שֶׁפִי.

בשביל מה כל כך הרבה קרבנות בפעם אחת - זה היה מסר כלפי הקב"ה: [ד] וַיִּקָּר אֱלֹקִים, אֶל-בִּלְעָם; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֶת-שִׁבְעַת הַמִּזְבְּחֹת עָרַכְתִּי, וָאַעַל פָּר וָאַיִל, בַּמִּזְבֵּחַ. אמר לפניו, אבותיהם של אלו בנו לפניך שבעה מזבחות ואני ערכתי כנגד כולן (רש"י). זהו הניסיון ליצור פירצה רוחנית; הקרבנות של האבות מגנים על בניהם - הוא מנסה לבטל את כוחם בקרבנות משלו.

אכן הגיע הזמן

אפשר להאריך הרבה בניסיון להבין את שורשי, או את נימוקי, שנאתו של בלעם אלינו, אבל לא נעשה זאת כעת כי לא זה העניין. מה גם שאף אם נאריך בכך, לא בטוח שנוכל למצות את העניין, שהרי כבר אמרנו שמדובר בשנאה שמעבר לטעם ולדעת. הוא נורא רוצה לקלל אותנו, ובכך לפגוע בנו, בלי שתהיה לו איזו סיבה לעשות זאת. התופעה הזאת מוכרת לנו מאיזשהו מקום גם היום, לא? העניין הוא, שאל מול שנאה חסרת טעם וסיבה מהסוג הזה - אין הרבה מה לעשות. ולמרות שהתקשורת אז, וגם המודיעין, לא היו עדכניים ומיידיים כמו בימינו, בני ישראל המשיכו לשכון בטח כי ה' לא הניח לבלעם לקלל אותנו ואף אילץ אותו לברך. אל מול שנאתו שמעבר לטעם ולדעת של בלעם - ניצבה כחומה בצורה אהבתו הבלתי מותנית של ה' יתברך אלינו, אהבה שמעל לטעם ולדעת, והיא שהפכה לברכות את קללותיו של בלעם.

בימינו, התקשורת משוכללת ומיידית וגם המודיעין זמין ועדכני בדרך כלל. למרות זאת אנחנו נתקלים שוב ושוב באותן תופעות של שנאה שמעבר לטעם ולדעת לכאורה, ואנחנו די חסרי אונים אל מול התופעה. ועוד יש לנו בעיה חמורה מאוד, שאנחנו מנסים להבין את "הצד השני" למצוא הסברים לשנאתו אותנו. מתעקשים להבין מדוע שונאים אותנו כי מתקשים להודות שמדובר בשנאה ללא טעם וללא סיבה. ובהחלט אפשר להבין את הלך הרוח שלנו, את הקושי שלנו להשלים עם העובדה ששונאים אותנו שנאה חסרת פשר. הרי אם נודה בכך - ניאלץ להתייצב מול אבחנתו החדה של בלעם השונא: [ט] כִּי-מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ, וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ: הֶן-עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב.

ניעזר ברש"י כדי להבין מה אומר כאן בלעם: כִּי-מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ, אני מסתכל בראשיתם ובתחילת שורשיהם ואני רואה אותם מיוסדים וחזקים כצורים וגבעות הללו, על-ידי אבות ואימהות: זה מה שקוראים היום יסודות טובים וחזקים? זכותם של האבות והאימהות הקדושים עומדת לנו לנצח, זה ברור וזה הבסיס לקיומנו הנצחי. אבל מלבד עצם הקיום, הם הורישו לנו גם דרך מסוימת מאוד להמשך בניית הבניין על היסודות שהציבו עבורנו, וההמשך הוא: הֶן-עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, הוא אשר זכו לו אבותיו, לשכון בדד. זו הדרך היחידה להמשך קיומו של עם ישראל על אותם יסודות שהציבו האבות והאימהות.

האבות והאימהות שלנו, מעולם לא ניסו למצוא חן בעיני הגויים שסביבם ואף לא ביקשו מהם הסכמה לדרכם או אישור לזכותם להתקיים. הם הלכו בדרכם בָּדָד, שזה ראשי תיבות "בּכָל דְּרָכֶיךָ דָּעֵהוּ", לא התחשבו כלל בדעת הקהל וגם לא החשיבו את עצמם כחלק מאותו קהל. זה מה שמזהה בלעם הרשע והוא מתוסכל כי אינו מסוגל לפרוץ את חומת ההגנה שיוצרת סביב עם ישראל עצם העובדה שהם עָם לְבָדָד. ברור לו שמדובר בתופעה נצחית. שגם אם יצליח אולי לארגן איזו פגיעה בעם ישראל, זו תהיה פגיעה מקומית וזמנית בלבד. ברור לו שגם אם יצליח לגרום כאב לעם ישראל, המחיר שישלם יהיה גבוה ביותר. אבל השנאה שלו כל-כך חזקה, שהוא לא מהסס ומסכן את חייו כדי לפגוע בנו.

מה שידע בלעם השונא, יודעים גם כל שונאינו מאז ועד בכלל; הם יודעים שהקב"ה אוהב אותנו אהבה שמעל לטעם ולדעת ואין להם ברירה אלא להשלים עם העובדות. בשנים קודמות עמדנו על העובדה שנבואות בלעם מדברות בבירור על המלך המשיח שיתגלה מהרה. כנ"ל, ניסיונו לפגוע בנו מתוך שנאה בלי טעם ודעת, עוררה את האהבה העצומה של הקב"ה אלינו, אהבה שמעל לטעם ולדעת, והוא שם בפיו את הנבואות על המלך המשיח שיגאל אותנו בגאולה האמיתית והשלמה, גאולה שמעל לטעם ולדעת. הסברנו לא אחת שאנחנו חיים כבר בזמן הגאולה ועלינו רק להפסיק להפריע להתגלות הגדולה. הגיע הזמן שנפסיק להתרגש מהעובדה שגויים חורשים עלינו רעה בעניינים ובמקומות שונים בעולם. הרי אנחנו רואים שהקב"ה מפר את עצתם שוב ושוב, פשוט כי הוא אוהב אותנו.

הגיע הזמן שנתעורר מהשינה הארוכה של הגלות החשוכה אל האור של הגאולה האמיתית והשלמה. כדי שזה יקרה, כל מה שצריך זה לשוב לחיות במודעות של עָם לְבָדָד. לטפח את המודעות שאנחנו כאן כי זה מה שהקב"ה הבטיח לאבותינו הקדושים, האבות והאימהות שבלעם זיהה כ-צֻרִים ו-גְּבָעוֹת הניצבים בבסיס קיומנו, ושאותם - לא הוא ולא כל צורר אחר מסוגל למוטט, שהרי נמשלו לצורים ולגבעות. כי כל עוד הציונות, החלטות האו"ם וכוחו של צה"ל ניצבים בבסיס קיומנו - אמנם, עד שנתעורר, הקב"ה מגן עלינו בזכות אבות, אבל הגויים אינם מזהים בנו את אותו עָם לְבָדָד אשר התורה מבטיחה כי יִשְׁכֹּן לנצח. אז גם לטובתם, שלא ייפגעו בנסיונם לפגוע בנו, הגיע הזמן שנתעורר אל הגאולה האמיתית והשלמה.

תאריך:  03/07/2009   |   עודכן:  03/07/2009
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא הגיע הזמן שנתעורר?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוניברסל ס'תודיוט
3/07/09 12:37
2
הניה
11/07/09 22:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי שריד הסתבך קצת בניגוד אינטרסים בפרשת הענקת פרס ספיר לספרות.
03/07/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
האיש הזה הוא רב-אמן בקריצוֹת. מי שידוע כ"חייל המעוטר ביותר בצה"ל", מי שהסתובב בביירות בלבוש אישה והוליך את לוחמי סיירת מטכ"ל למבצעים מוצלחים בשטח האויב - כובש לו מעמד מגונה של מְאַחֵז עיניים לאומי.
03/07/2009  |  אברשה טנא  |   מאמרים
ביישוב גלילי בין כרמיאל לצפת, בדקתי עשרות בתים בגלל תלונות דיירים על ליקויים בבתיהם שנרכשו מאותו קבלן ועל-פי תכנון דומה - כמעט זהה. אומנם התכנון והביצוע באתר משתפרים מתביעה לתביעה, סממן חיוני וחשוב מאין כמותו המצדיק את התהליך של האכיפה הפרטית בתחום איכות המגורים, אולם עדיין חוזרים ונשנים ליקויים מהותיים על עצמם תוך פגיעה בדיירים.
03/07/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
הוותיקים שבינינו זוכרים, מן הסתם, את הירקות והפירות של פעם, שהיו טעימים ועסיסיים לאין ערוך מאלו של היום. תפוח העץ, שעדיין לא ידע ריסוס, אף שהתולעת כירסמה בו בכל פה; המלון הכתום, בעל צורת האליפסה והמתוק כצפיחית בדבש; העגבניה, מלאת הטעם, והאבוקדו, עם הארומה הנפלאה - איפה, איפה, איפה הם היום?
03/07/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
דרישתו הבלתי מתפשרת של ממשל אובמה להקפאה מוחלטת של היישובים ביהודה ושומרון, והעימות הגלוי והבוטה שנוצר עקב דרישה זו, שמים על הפרק לא רק את שאלת היישובים כשלעצמה.
02/07/2009  |  אייל גולדמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
ישראל נמנעת מהכרה ברצח העם הארמני, למרות ששליש מבני הארמנים נרצחו    האירוע האסוני שפקד את העם הארמני במלחמת העולם הראשונה לא יוזכר בנוכחות נציג רשמי של ישראל
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il