|   15:07:40
  אבי נוב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

סודות הקפיטליזם

יהודי יותר, מוסרי יותר

תאורטית, הסוציאליזם חותר לצמצום פערים בין עשירים לעניים, אולם בפועל הוא פוגע במיוחד בקבוצות מיעוט ובקבוצות חלשות
31/07/2009  |   אבי נוב   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
הקפיטליזם מאלץ אדם ליטול אחריות על חייו ועל כן מוסרי יותר [צילום: AP]

מעורבות רבה של הממשלה בכלכלה, ריבוי חוקים והרחבת הרגולציה, גורמים לשימור כוחם של מונופולים ושל חברות גדולות. תחרות חופשית, לעומת זאת, מקדמת פיתוח וסחר במוצרים טובים יותר ובמחירים זולים יותר, והפחתת מיסים מאפשרת לשוק הפרטי לעשות שימוש יעיל יותר בכסף

העמדה הרווחת, כאילו המשק הישראלי מבוסס כיום על קפיטליזם - מוטעית: הכלכלה הישראלית היא לכל היותר בעלת מאפיינים קפיטליסטיים ("קפיטליזם לייט"), ולמעשה זו "כלכלה מעורבת", שבה בעלות פרטית ובעלות ציבורית מתקיימות זו לצד זו, ואילו התכנון והכוונת הפעילות הכלכלית נעשים הן על-ידי הממשלה והן על-ידי יזמים פרטיים.

מדינת ישראל עדיין רחוקה מיישום עקרונות הקפיטליזם - כלכלת שוק המבוססת על קניין פרטי ועל "מנגנון מחירים" כאמצעי מרכזי להקצאת המקורות במשק. מה שבולם את המשך יישומם של עקרונות הקפיטליזם הוא השתרשותו העמוקה של האתוס הסוציאליסטי, במיוחד בקרב האליטה וקובעי המדיניות בישראל. תפיסות סוציאליסטיות רווחות במיוחד בגופים שאנשיהם אינם עומדים לבחירות, כמו האוניברסיטאות, בית המשפט העליון, משרדי הממשלה והתקשורת. נראה כי המעבר המתבקש מאתוס סוציאליסטי-קולקטיביסטי לאתוס קפיטליסטי-ליברלי, עדיין רחוק מאיתנו.

מותר ההלוואה ממתן הצדקה
מוסרי יותר [צילום: פלאש 90]

הרמב"ם פוסק כי הלוואה היא מצווה גדולה יותר מסתם מתן צדקה, כי ההלוואה ממריצה את העני – מעצם חובתו להחזירה – לקחת אחריות על עצמו, לעבוד קשה, וכך לא להיות לנטל על החברה. כלומר, על האדם לקבל אחריות אישית על עצמו ולא להיתלות בזכות שאינה קיימת לקבל טובות מאחרים, ועל החברה להימנע מהגשמת ערכים של עזרה לזולת באמצעות כפייה.

רבים סבורים, משום מה, כי הסוציאליזם מעוגן במסורת היהודית. אולם, להבדיל מן הנצרות הקלאסית, המגבילה מאוד את את זכויות הקניין של היחיד, המסורת היהודית דווקא מצדדת במה שאנו מכנים "קפיטליזם" – החל מספרי התנ"ך, דרך ספרות התנאים והאמוראים וכלה בספרות תורנית מאוחרת יותר. את יחסה החיובי של היהדות לבעלות על רכוש ולצבירתו, ניתן ללמוד כבר מתיאור פועלם של אבות האומה בספר בראשית: על אברהם נאמר כי היה "כבד מאוד במקנה בכסף ובזהב"; על יצחק, שברכת אלוהים שרתה במעשיו, מסופר: "ויגדל האיש וילך הלוך וגדל, עד כי גדל מאוד, ויהי לו מקנה צאן ומקנה בקר ועבודה רבה"; ואילו על יעקב נאמר: "ויפרוץ האיש מאוד מאוד ויהי לו צאן רבות ושפחות ועבדים וגמלים וחמורים". כלומר, עושרם של האבות – שהם דגם חיקוי לדורות הבאים – הוא סימן לברכת אלוהים.

גם מצוות מקראיות רבות מבוססות על מחשבה קפיטליסטית, למשל – מצוות הצדקה. יש הטוענים כי מצווה זו מבטאת "מדיניות רווחה", ביניהם שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין. בפסק דינו בעניין "כיכר הלחם" (עע"מ 3829/04 ישראל טויטו ואח' נגד עיריית ירושלים), הוא מסביר כי מצוות הצדקה המקורית תורגמה לחובה המודרנית של תשלום מיסים למדינה. כיוון שמערכת המס מביאה לחלוקה מחדש של העושר במדינה ("צדק חברתי" כדברי השופט), המסקנה היא, כי המסורת היהודית תומכת בסוציאליזם, וכי מוסד הצדקה הוא מכשיר משפטי, המאפשר לשלטון לקחת בכוח את קניינו של הפרט לשם העברתו לציבור בכלל ולעניים בפרט.

אולם, כפי שעולה מן המקורות, מצוות הצדקה אינה עניין סוציאליסטי אלא ביטוי ל"חובה מוסרית" החלה על האדם הפרטי, אשר אינה יוצרת כל זכות אצל הזולת. במקרא נאמר: "כי יהיה בך אביון מאחד אחיך באחד שעריך בארצך אשר ה' אלוהיך נותן לך לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון. כי פתוח תפתח את ידך לו" (דברים ט"ו, ז'). הפרט, ולא החברה, נקרא ב"צו מוסרי" שלא להתעלם מאחיו האביון.

זאת ועוד, מצוות הצדקה מוזכרת בדרך כלל בסמיכות למצווה להלוות לעניים. נראה כי המקרא מעדיף מתן הלוואה לעני מאשר מתן צדקה רגילה. על דבר המקרא: "אם כסף תלווה את עמי את העני עמך לא תהיה לו כנושה, לא תשימון עליו נשך" (דברים כ"ב, כ"ד) – נאמר בגמרא: "אמר ר' אבא אמר ר' שמעון בן לקיש: גדול המלווה יותר מן העושה צדקה, ומטיל בכיס יותר מכולן" (שבת ס"ג, ע"א). והרמב"ם פוסק כי הלוואה היא מצווה גדולה יותר מסתם מתן צדקה, כי ההלוואה ממריצה את העני – מעצם חובתו להחזירה – לקחת אחריות על עצמו, לעבוד קשה, וכך לא להיות לנטל על החברה. כלומר, על האדם לקבל אחריות אישית על עצמו ולא להיתלות בזכות שאינה קיימת לקבל טובות מאחרים, ועל החברה להימנע מהגשמת ערכים של עזרה לזולת באמצעות כפייה.

דווקא החובה של נטילת אחריות אישית היא שמעוגנת היטב במסורת היהודית. כך לדוגמה, רבי עקיבא קובע: "עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות" (שבת קי"ח, ע"א); ועוד קובע התלמוד: "לעולם ישכיר עצמו לעבודה זרה ואל יצטרך לבריות" (בבא בתרא ק"י, ע"א), וכן: "גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים" (ברכות ח', ע"א).

שיטת התמיכות - מפלטם של תאגידים כושלים
תאגידים כושלים [צילום: AP]

בטווח הארוך מדיניות רווחה גורמת להתקבעותן של ההסתמכות על קצבאות ושל תפיסת העולם, כי העניים הם קורבן של כוחות השוק ואין הם אחראים למצבם. למעשה, מדיניות רווחה מנטרלת מראש אפשרות, שמרבית האוכלוסייה תהיה עצמאית מבחינה כלכלית.
התנהגות מוסרית מחייבת את הפרט לדאוג לעצמו. דווקא הבחירה של אנשים מסוימים להיות לנטל על אנשים אחרים, בציפייה שהממשלה תתחוב את ידה אל כיסיהם כמשלמי מיסים, אינה מוסרית.

השיטה הקפיטליסטית, או "מערכת החירות הטבעית" כפי שהגדיר זאת אדם סמית, שהתפתחה באירופה בין המאה ה-17 והמאה ה-19, מבוססת על הזכות לבעלות פרטית על הקניין ועל השימוש החופשי בו ללא הגבלות שלטוניות. סמית הסביר כי הכלכלה פועלת באופן המיטבי כשאין מתערבים בה: אז, האנשים מגיבים לתמריצים ומקבלים החלטות המקדמות את האינטרסים שלהם.

מבקרי הקפיטליזם טוענים, כי שיטה זאת מתגמלת חמדנות ורדיפת בצע, פוגעת בערך השוויון ומתאכזרת לעניים, וכי קידום רפורמות כלכליות ויצירת תחרות במשק – יש לו מחיר אנושי כבד. ביקורת זו על הקפיטליזם, שאליה נלווה בדרך כלל גם טיעון בדבר "כשל שוק" (כלומר, היווצרות כשל בשוק החופשי, המצדיק את התערבות הממשלה), הולידה את המונח "כלכלת רווחה", שמשמעותו היא פעולה ממשלתית לחלוקה צודקת יותר של ההון, לעידוד צמיחה באמצעות מתן הטבות למגזרים שונים ולהשקעה בחינוך, ברווחה ובבריאות התושבים.

אלא שמבקרי הקפיטליזם מתעלמים מן התופעה של "כשל ממשלה": הממשלה אינה יכולה לתקן את "העיוותים" בשוק, וכשהיא מנסה לעשות זאת – נגרמים עיוותים גדולים יותר. ניסיון העבר מלמד כי מעורבות רבה של הממשלה בכלכלה, ריבוי חוקים והרחבת הרגולציה, גורמים לשימור כוחם של מונופולים ושל חברות גדולות, אשר מונעים את כניסתן לשוק של חברות קטנות ובינוניות, שבהן טמונה התבססות הכלכלה וצמיחה אופטימלית שלה. תחרות חופשית מקדמת פיתוח וסחר במוצרים טובים יותר ובמחירים זולים יותר – לטובת הצרכנים – מאשר כלכלה נשלטת ריכוזית. ואילו הפחתת מיסים מאפשרת לשוק הפרטי לעשות שימוש יעיל וטוב יותר בכסף.

יישום השיטה הקפיטליסטית גם מונע את אפלייתן של קבוצות מיעוט, ובין השאר מסייע בהשגת שוויון הזדמנויות לנשים בחברה. הכלכלן הידוע מילטון פרידמן מראה כיצד אפשרו השיטה הקפיטליסטית וההקפדה על חוקי הקניין הפרטי לקבוצות חלשות בחברה להתקדם יותר מכפי שיכלו להתקדם בלעדיהן.

ואכן, הקפיטליזם הוא השיטה היעילה ביותר להקצאת משאבים במשק, אך מעבר לתרומתה ליעילות הכלכלית ולהגדלת העושר, שיטה זו גם מקדמת את חירויות הפרט, דוגמת הזכות לקניין והחופש להתקשר בחוזים. מדינה המושתתת על כלכלה חופשית, שבה פועלים גם אנשים ותאגידים בלתי יעילים, היא מוסרית וצודקת יותר מכלכלה ריכוזית, שכן היא מבוססת על יחסים וולונטריים ונשמרות בה חירויות הפרט. לעומת זאת, שיטה כלכלית הלוקחת בכוח מהעשירים ונותנת לעניים היא בלתי מוסרית, כפי שהסביר הפילוסוף רוברט נוזיק, בהיותה פוגעת בחירויות הפרט.

אמנם בתאוריה, משק סוציאליסטי צודק יותר, שכן הוא גורם לחלוקה מחדש של העושר וחותר לצמצום פערים בין עשירים לעניים. אלא שבפועל כולם נפגעים: משק ריכוזי גורם להפחתת היוזמה והיעילות, היעדר תמריצים בו מביאים להפחתת החידוש וההמצאה, והעדפת ערכיו על פני ערכים אחרים מביאה להפליית אזרחים הדוגלים בערכים "אחרים" וליצירת קונפליקטים חברתיים. שוחרי הזכויות החברתיות, הדורשים מן הממשלה מעורבות יתר בכלכלה ואספקת "מינימום של קיום בכבוד", למעשה מבקשים בכך לפגוע בחברה בכללותה ובזכותם של כלל האזרחים לקיום מירבי.

אכן, שיטת השוק אינה מיטיבה עם מי שהורגלו לקבל הטבות ממשלתיות, לא ליזום ולא לייצר רווחים. לעומת זאת, משק המתנהל בהתאם ל"חוקי היצע וביקוש" מעודד את היצרניים ואת היעילים, ומביא לגידול יכולת הייצור הלאומית ולצמיחה מואצת, אשר מפירותיה נהנים גם אלו שהשפעתם על כוחות השוק מצומצמת.

בישראל לעומת זאת, נטל המיסוי הגבוה (והפרוגרסיבי במידה רבה), הרגולציה הכבדה והמעורבות הממשלתית, גורמים לכך שרבים אינם ממצים את יעילותם או במקרה הגרוע "יוצאים מהמשחק". שיטת התמיכות הישראלית לתעשיה ולעניים גורמת לתאגידים כושלים לשרוד, ולהישארותם של אזרחים במעגל העוני. "מדיניות רווחה" ממשלתית גורמת לאנשים רבים, בטווח הקצר, להחליף השתכרות מעבודה בקבלת קצבאות מן המדינה. מצב זה היטיב להגדיר הוגה הדעות קלוד באסטיה: "המדינה היא הפיקציה הגדולה, שבאמצעותה הכל חיים על חשבון כל השאר". בטווח הארוך מדיניות רווחה גורמת להתקבעותן של ההסתמכות על קצבאות ושל תפיסת העולם, כי העניים הם קורבן של כוחות השוק ואין הם אחראים למצבם. למעשה, מדיניות רווחה מנטרלת מראש אפשרות, שמרבית האוכלוסיה תהיה עצמאית מבחינה כלכלית.

התנהגות מוסרית מחייבת את הפרט לדאוג לעצמו. דווקא הבחירה של אנשים מסוימים להיות לנטל על אנשים אחרים, בציפייה שהממשלה תתחוב את ידה אל כיסיהם כמשלמי מיסים, אינה מוסרית.

להחזיר את רוח ההתנדבות ואת חוש האחריות
כך עדיף [צילום: הרצל הדר]

פרידריך האייק, ממייסדי "האסכולה האוסטרית", חזה לפני יותר מחמישים שנה את העיוות המרכזי של מדינת הרווחה – הבטחה של דבר שלא ניתן לקיים. האייק טען, כי הניסיונות לקדם את עקרונות הצדק החברתי מוליכים בהכרח לאי-שוויון גדול יותר, ובספרו "חוק, חקיקה וחירות" הגדיר את הצדק החברתי כ"אמונה טפלה".

העוני הוא מצב מחפיר. אך מדובר בדרך כלל במציאות זמנית, ורבים יכולים להתגבר על העוני בכוחות עצמם. במיוחד הדברים אמורים בצעירים מובטלים ובעובדים שפוטרו. הדאגה נוכח מצבם והרצון להצליח מזינים את הכוחות וממריצים אנשים למצוא פתרונות. אכן, יש גם עוני אמיתי שקשה להיחלץ ממנו, אך מרבית מקבלי הקצבאות היו מתמודדים עם מצבם אלמלא קיבלו אותן. כאשר הממשלה מעניקה תמיכות, יש בכך "איתות" למקבלי ההטבות, שאין מצפים מהם לדאוג לעצמם, ומצב זה מנציח תלות מתמשכת, אי-שוויון ועוני.

הפרדוקס הוא שדווקא החלשים בחברה הם קורבנותיה העיקריים של מדיניות הרווחה. כך למשל, חוק שכר מינימום, הגורם לפיטורי עובדים, מקשה על המפוטרים להתנתק מן התלות בתשלומי הרווחה ולהשתלב בשוק העבודה ויוצר העדפה לעובדים מיומנים על פני פחות מיומנים. פרידריך האייק, ממייסדי "האסכולה האוסטרית", חזה לפני יותר מחמישים שנה את העיוות המרכזי של מדינת הרווחה – הבטחה של דבר שלא ניתן לקיים. האייק טען, כי הניסיונות לקדם את עקרונות הצדק החברתי מוליכים בהכרח לאי-שוויון גדול יותר, ובספרו "חוק, חקיקה וחירות" הגדיר את הצדק החברתי כ"אמונה טפלה".

באותם מקרים יוצאי דופן של עוני, שלא ניתן לדרוש קבלת אחריות אישית, יש מקום לפתרון באמצעות המשפחה או התארגנויות וולונטריות של עזרה הדדית. למעשה, מדינת הרווחה היא זו שדחקה הצידה את תפקיד המשפחה ו"הקהילה", וקעקעה את רוח ההתנדבות ואת חוש האחריות. כאשר נטל המס גבוה (לצורך מימון מדינת הרווחה), ההכנסה הנותרת פנויה לצרכי צדקה וסיוע הדדי מצטמצמת.

וכך, בעוד כלכלה סוציאליסטית מדכאת את פיתוח היכולות האישיות, כלכלת שוק מאפשרת גם לעניים ולחלשים בחברה ליהנות מחירות, לממש את הפוטנציאל שלהם ולהתקדם להשגת עצמאות כלכלית. ראוי לה לשיטה הקפיטליסטית לחדור לאתוס הישראלי, ולהתבסס בכלכלה, הן מפני שהיא נטועה במסורת היהודית, והן שהיא מוסרית ביותר.

לאתר מגזין מראה
ד"ר אבי נוב הוא עו"ד בתחום המיסוי הבינלאומי ומרצה במכללות למשפטים.
תאריך:  31/07/2009   |   עודכן:  01/08/2009
אבי נוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יהודי יותר, מוסרי יותר
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גמלאי מתעב ביבי
1/08/09 10:31
 
תמימה
1/08/09 14:07
 
אברי ל'
2/08/09 07:59
2
טאלי באן
1/08/09 11:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לטוב ולרע, מדינות טוטליטריות תמיד הצטיינו ברמה גבוהה של ביטחון פנים וברמת פשיעה נמוכה יחסית. בחוצות הערים של סין ושל בריה"מ, יכלו אנשים, נשים וילדים לשוטט בכל שעות היום והלילה, בביטחון שעליו יכולים היו מרבית תושבי הערים בארה"ב ובמערב אירופה רק לחלום. והנה, גם ברוסיה ובסין החדשות, משהותרה הרצועה, עלו כפורחים הפשע, האלימות ואי-הביטחון האישי. כמובן, שאיש אינו מציע לטפח משטר אפל, ולו רק כדי לשפר את הביטחון האישי או להקטין את רמת האלימות בקרבנו.
31/07/2009  |  רפאל ישראלי  |   מאמרים
בט' באב (היום ה-9 של החודש ה-11 - 9/11, אם שמעתם על התאריך הזה) זוכרים יהודים בכל העולם את היום השחור בלוח השנה העברי. יום אכזר זה אכן היה "לילה נצחי", כמילותיו של ז'אן רסין במחזהו "אנדרומכה", המתארות את זוועותיה של מלחמת טרויה. היה זה תשעה באב בשנת 586 לפני הספירה, שבו נבוכדנצר, המלך הבבלי, החריב את בית המקדש שבנה המלך שלמה בירושלים, והיה זה תשעה באב בשנת 70 לספירה, שבו הליגיונות הרומיים של טיטוס החריבו את בית המקדש השני בירושלים, אשר בנו עולי בבל בראשית שיבת ציון. אירועים אלה הביאו בעקבותיהם גלות, פזורה וחוסר אונים. בשני האירועים איבדו היהודים את עצמאותם - למשך 70 שנה לאחר חורבן הבית הראשון, ולמשך 1,878 שנה לאחר חורבן הבית השני.
31/07/2009  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
האחראים על משק המים תולים בשינויי האקלים את המחסור במים. אולם, זה אלפי שנים שאין סיבה להפתעה לנוכח נתוני הגשם באזור. ארץ ישראל אומנם נקראה ארץ זבת חלב ודבש, אך כידוע, אבותינו ירדו למצרים בגלל הבצורת. יוסף פיענח את חלום פרעה וחזה שבע שנים ברוכות ושבע שנים דלות - אשר סמליהן בחלום היו שבע פרות שמנות ושבע פרות רזות - אך להבדיל ממקבלי ההחלטות שלנו, יוסף המליץ להתחיל באגירת המים בשנים הגשומות - לקראת השנים הרזות. אצלנו התחילו לעשות זאת לקראת תום השנים הרזות, וגם זאת באופן בלתי ראוי.
31/07/2009  |  דן זסלבסקי  |   מאמרים
מרבית היהודים החיים בישראל אינם נתקלים באזרחים ערבים, ומעדיפים כך. במשאלים, היהודים מגלים כלפי הערבים חשדנות ועוינות מתונה. רק מעטים מקיימים שיחות עימהם. ברפואה זה שונה מאוד. הציבור כמעט שלא התייחס לבחירתו של ד"ר מסעד ברהום, תושב שפרעם, למנהל בית החולים בנהריה, תפקיד שאותו הוא ממלא כשנתיים. רופאים ערבים אחרים, וביניהם מומחים מקצועיים כמנתחי לב וכו', הגיעו למעמד בכיר ברבים מבתי החולים בארץ.
31/07/2009  |  דן בבלי  |   מאמרים
כאשר אני מתבונן בשיח היהודי-ישראלי, ושומע את המושגים "שמאל רדיקלי" לעומת "שמאל ציוני", "יהודי ציוני" לעומת "יהודי לא ציוני" או אפילו "אנטי ציוני" - אני לא חש את ההבדלים כפי שהם מבוטאים בציבור היהודי. הציונות, שמאל וימין, שמבדילה את עצמה מהלא-ציוני, שמאל רדיקלי והאחרים - כולם נשארים בגבולות היהודיים, בעטיפה שבתוכה נמצאת ההוויה הישראלית. יכולים להיות חילוקי דעות ומאבקים קשים מאוד - ואפילו אלימים - בין הקבוצות השונות בתוך הקולקטיב הישראלי, אבל עדיין יש להם זכות ליהנות מהמשאבים "הלאומיים".
31/07/2009  |  עבד א-סלאם נג'אר  |   מאמרים
השאננים לציון (ד)  /  יוסף אורן
מה כל כך רע בהצעה של אולמרט?  /  עידו שטרנברג
לתרגם מעברית לעברית  /  עמוס גורן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il